Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:59
booster vraag door Overet
Vandaag om 10:26:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49

Auteur Topic: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt  (gelezen 17153 keer)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #60 Gepost op: 24 January 2014, 02:16:41 »
Fijn, minimeuk, we hadden het over Pukols

henk

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 24 January 2014, 02:23:49 »
Ja zeg, jij begon over Lenz.  :P
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 24 January 2014, 02:25:58 »
Nee, ijskar begon over tante pukols ;D :-*

henk

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 24 January 2014, 07:18:36 »
Ga je nog verder ook.  ;D
Raar verhaal trouwens. Dat stuk gaat niet over digitaal, maar over de verschillende systemen die ooit zijn bedacht om treinen onafhankelijk van elkaar over hetzelfde spoor te laten rijden, meestal analoog op basis van toonfrequenties.
De echte digitale systemen staan daar gezellig tussenin. Ze hebben meegekregen dat Hornby Zero in 1980 de eerste was met wat we nu nog een digitaal systeem noemen (een digitaal bussysteem toegepast op een treinbaan). Maar de betekenis van Selectrix (1982) voor de kwaliteit van de systemen hebben ze dan weer glad gemist. In ieder geval was Märklin zelfs in Europa niet de eerste (1984) maar hebben ze wel achteraf gezien wat we nu DCC noemen laten ontwikkelen (1988). Dat ze dat vervolgens hebben afgestoten, zodat Lenz het kon vrijgeven en de NMRA het kon normeren, is reden tot grote dankbaarheid.  :)

Maar de vragensteller heeft er allemaal niks aan, behalve het inzicht dat Märklin aanhangers graag allerlei mythes over het bedrijf herhalen, zodat je die mensen met een korreltje zout miet nemen.  ;D

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 24 January 2014, 08:22:52 »
Heb respect voor de ander die ook in dit forum wil deelnemen met hobby!

Dat respect is er wel degelijk. Alleen betekent dat niet dat men het met elkaar eens moet zijn.

Zoals ik al zei: 3-rail is een eenvoudiger, ook qua onderhoud en dergelijke; 2-rail is mooier. Het zal best zo zijn dat Märklin als eerste met bepaalde zaken op de proppen kwam, maar dan treedt de wet van de remmende voorsprong in werking: één van de redenen waarom het Europese mobiele net aan het begin van deze eeuw zoveel geavanceerder was dan het Amerikaanse is omdat we er later mee begonnen zijn.

In die situatie bevindt Märklin zich ook. Ze hebben een hele schare zeer trouwe klanten, voor wie het belangrijk is dat ze de 50 jaar oude loc van hun opa zonder probleem kunnen laten rijden. Voor mij echter is dat geen reden om Märklin te kopen, omdat mijn opa geen modeltrein had.

Maar Märklin zit als het ware gevangen in hun eigen systeem. Door de railgeometrie kunnen rijtuigen niet al te lang zijn, dus die hele reeks aan 303mm rijtuigen hoef je van hun niet te verwachten. En dat terwijl de modelspoorhobby heel erg veranderd is: waar je vroeger een speelgoedtrein had, heb je nu een modeltrein, waar mensen klagen als er een streepje op de verkeerde plek zit. (Tot die laatste groep behoor ik ook.)

Dit is geen oordeel of 2-rail nou "beter" zou zijn dan 3-rail. Beide hebben hun sterke en zwakke punten en voor iedereen ligt die afweging anders. Maar de trend naar realistischer modellen is iets waar Märklin noodgedwongen niet helemaal in mee kan komen. Als je dat geen bezwaar vindt en je niet alle klinknagels telt, maar gewoon een degelijk en betrouwbaar railsysteem wil hebben, is dat echter geen probleem.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ben

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 24 January 2014, 09:00:42 »
Hier een bekeerling. Ben 3 jr. terug overgestapt van 3 naar 2rail. Heb de nodige ervaring met Marklin, M en K-rail. Mijn overstap was ingegeven door de beperkte rail geometrie, de lelijke puko's en vooral stroomafname problemen door slepers. Marklin modellen kocht ik overigens nauwelijks nieuw vanwege het m.i. vermaledijde MFX en verouderde Motorola protocol. De kosten van de overstap heb ik kunnen beperken door veel om te bouwen, te ruilen of als het niet anders kon verkopen.

Verder is het een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. Echter als zou 2rail storing gevoeliger t.o.v. 3rail zijn is echt een fabeltje.

Ik heb een enorme vriendenkring in het modelspoorgebeuren w.o. ook heel veel 3railers. Zij beleven het nodige plezier aan de hobby, allen op hun eigen manier. Echter op wat verzamelaars en merkentrouw fanaten na onderschrijft een ieder wel datgene wat ik hier post. Wat hen weerhoudt van een overstap zijn kosten en dat snap ik heel goed. Op de vraag wat te kiezen als je opnieuw zou kunnen starten is het antwoord dan ook vrijwel eenduidig: 2rail.

Gr, Ben.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 24 January 2014, 09:51:18 »
Dus,
wil je handel: Märklín
wil je meerdere treinen onafhankelijk laten rijden zonder ingewikkelde schakelingen of digitale decoders: Trix Express (tegenwoordig wel wat lastiger te vinden en wordt zover ik weet niet meer nieuw geproduceerd.)
wil je realistisch ogende rails: 2-rail
 ;D :P ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Trein-ice3

• Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
« Reactie #68 Gepost op: 25 January 2014, 00:46:07 »
Na vandaag verschillende rails te zien in 2 rail denk ik dat ik voor de rails van PECO type 100 zal gaan.
Het grootste verschil voor mij is het startbudget natuurlijk, aangezien ik toch digitaal wil gaan heb ik buiten wat rails ook een controller en een digitale loc nodig.
Ik blijf het leuk vinden en ben dankbaar voor de adviezen die hier maar blijven komen.
dank u iedereen.

Bedankt Steven. Dat waardeer ik meer dan de snelle geniepige opmerkingen van enkele forumleden. Het onderwerp is al vaker in meer draadjes aan de orde geweest. We gaan vrolijk verder met de serieuze forumleden.
Je gaat dus voor meer precisie en details en zoals ik zie minder voor opbouwen en hup rijden en spelen. Anders zou je niet gaan kiezen voor rails van PECO. Je wilt ook gelijk digitaal gaan rijden en schakelen. Zou ik ook iedereen aanraden. D'r zijn wel modelspoorder die het alleen gaat om de (digitale) techniek en geen of nauwelijks scenery gebruiken. Ik niet, ik zie ook graag mooi gebouwde banen. Ik let niet op een verkeerde dakgoot of vermeende verkeerde kleur van het gebladerte. Of de epoche mode van de Preiservrouw.
Je startbudget> als je dit besteed aan goed gebruikt rijdend materieel dan kun je hiermee experimenteren. Als het mis gaat en je decoder verkoold is, is de ramp wat kleiner. Rails zou ik in nieuw gaan kopen, die gaan bij een goede behandeling immers je hele modelbaanleven mee. Je, althans ik, gaat/ging me toch ergeren aan missende bielzen en zoals je al omschreef, haperende wisselomzetters van gebruikt spul.

Besturingseenheid en protocol.
Net als bij alle keuzes die je in je leven maakt: zoveel smaken, zoveel verschillen, zoveel inzichten.
Märklin Motorola 1 of 2 wordt steeds meer achterhaald (4 functies per locadres, korte adressen). Maar ach, als je niet elke dag je lokparameters of functies in gaat stellen en aan 80 lokadressen, 320 magneetspoeladressen en eenvoudige S88 terugmeldingen genoeg hebt waarom zou je meer willen? Märklin Delta is met max. 16 adressen en 4 functies prima geschikt voor de rijder met een paar loc's die alleen wil rijden en geen chuff chuff sound of tig lichtfuncties wil. Bovendien is het aantal max. te gelijk te rijden loc's beperkt tot 4. Als start voor kinderen en (her)beginners ideaal. Al heeft MM daar (kinderen) nu een andere speelsensatie voor gemaakt. Delta raad ik meer eisende gebruiker af vooral omdat ik meer loc's dan 16 heb. Overigens hebben ook de DCC-fabrikanten een eenvoudiger start-systeem voor beginners. Alle naar behoefte uit te breiden.
Märklin systems is de doorontwikkeling, de nieuwe generatie. De Mobil Stations bieden meer. Meer locomotiefadressen (max. 11(met lokkaart)) in het geheugen en meer functies (16). En is later als rijregelaar in de zetten bij het gebruik van een Central Station. Märklin MFX en ESU M4 is zeer geschikt om nog meer te kunnen spelen, zeer eenvoudige bediening en toch kun je CV's instellen. MFX+ voor de rijders die nog meer geluid wensen of een van de andere 16 functies. Led als vuur op het vuurrooster, omloopverlichting, cabinaverlichting en een raar iets als een cabineblik op je Central Station. Zelf kolen, zand, water, diesel, stroomafnemers bedienen, etc.

DCC geschikt om meer de diepte in te gaan met decoders. Daar blinken de LoPi en LoSo decoders in uit, wel in combinatie met een multi-protocol Command Unit gebruiken. Ik ga niet alle aanbieders van DCC en hun systemen opnoemen. Ieder heeft zo zijn voorkeur voor een decoder fabrikant. Dit draadje ging een discussie 2 en 3 rail vormen en ik hou het liever op Mother Märklin en z'n systemen en aan de andere kant DCC.
MFX vergrendelt / beperkt je, je komt niet aan alle CV-waarden. Dat is geweldig om je als gebruiker uit de problemen te houden. Waarom knoeien aan alle parameters? Een instellingsstap meer of minder valt niet altijd op. Geluid gebruik ik alleen als er bezoek is. Anders is het net een kermis zo'n kakelfonie van geluid.
Met DCC kun je een loc meer naar je eigen wensen instellen. Gelukkig, ondanks dat MM DCC in het verleden als protocol los gelaten heeft komen ze daarop terug. De recente besturingseenheiden van MM kunnen DCC bedienen. Märklin is daarmee niet alleen downwards compatibel naar het eigen Delta en M1 en M2 format maar ook een multi-protocol command unit. En steeds meer zgn. DCC merken besturingseenheden kunnen dat gelukkig ook. Het aanbod groeit naar elkaar toe. Maar dat schreef ik en anderen al eerder en ik ga alle merken heus niet allemaal noemen. Stel je eens voor dat ik iemand merk vergeet, die komt gelijk in actie.

Met een Lopi / LoSo V4 decoder de lastregeling instelling kan worden gedaan met behulp van autotune. En het resultaat werkt zowel bij MM en DCC.
Ze geven ze je 28 rijstappen, als je dat wilt 128 of 14 rijstappen. Er is de "koppeling wals" die kan worden ingesteld, werkt schijnbaar prima met de nieuwe plug-in het type M * Telex eenheden. Ik heb het niet dus wie heeft er ervaring mee? En dimmen van verlichting en nog veel meer als je in het geluidgebied helemaal los wilt gaan. Met behulp van DCC kun je een loc uitrusten met lange en korte adressen en instellingen wijzigen op het hoofdspoor (POM) direct te testen in de lopende situatie op je baan. Het adres van de individuele loc is niet verborgen zoals bij MFX. De keerzijde van alle mogelijkheiden is een veel hoger risico op verknoeien van de decoder instellingen. Zie een loc dan maar weer aan de praat te krijgen en tevoorzien van je gewenste instellingen.
Niet alle DCC decoders geven alles je wilt, maar wat ik noem in deze alinea geeft aan waar deze decoders in het algemeen voor gebruikt kunnen worden.
Hoop dat dit nog een beetje helpt bij het verkrijgen van een duidelijker beeld van de opties.
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 25 January 2014, 01:10:52 »
Citaat
Dat waardeer ik meer dan de snelle geniepige opmerkingen van enkele forumleden.

Sorry Dirkie, lul nu eenmaal zo tegen iedereen, is niet persoonlijk bedoeld....

Als ik nu een digitale starter zou zijn zou ik geen jota van het hele verhaal snappen...toen ik 3 jaar geleden m'n eerste digitale lokkie kocht wist ik geneens wat een CV was, laat staan POM...

henk

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 25 January 2014, 08:08:23 »
En om het eenvoudig te houden: bij tweerail is DCC in de praktijk de standaard, meer heb je ook niet nodig. Je kunt alle andere digitale protocollen (Motorola, MFX, Selectrix) gerust vergeten. En dat zegt deze hobbyïst die tot een jaar geleden met Motorola op een tweerailbaan heeft gereden. Dat kan best, maar als je nu begint gewoon voor zuiver DCC gaan. Daar kan veel mee, maar - en dat is de crux - niet alles hoeft. Een tweerail digitale startset is even plug and play als een Märklin startset. Je ziet wel of je op den duur van alle extra instelmogelijkheden gebruik wilt maken, maar ik kan die extra mogelijkheden van DCC toch moeilijk als een nadeel zien.

Gezien de omvang van je baan kan een beetje power geen kwaad. Als je een instapcentrale wil, dan maar een Multimaus. Sowieso de instapcentrale met de meeste mogelijkheden en de enige instapper die over het electrisch vermogen van een grotere centrale beschikt. Daar zijn overigens al heel wat draadjes over volgeschreven.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #71 Gepost op: 25 January 2014, 08:36:36 »
Na vijf pagina's en 70 reacties vind je de kluts nooit meer. :)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

henk

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 25 January 2014, 09:03:36 »
Nou ja, de basiskeuze is tweerail of drierail. Veel dingen volgen daar min of meer logisch uit. Een tweerailer die digitaal wil kan met een DCC centrale toe, een drierailer heeft eigenlijk wel een centrale nodig die meerdere protocollen kletst. Is dus eigenlijk van later zorg.

StevenDV

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 25 January 2014, 10:13:00 »
Toch wel hoor, kluts gevonden ;D momenteel zou ik kiezen voor Peco code 100, moet mij wel nog eens beetje informeren want ik ga natuurlijk niet afgaan op de raad van 1 verkoper/winkel, ook daar heeft ieder zijn mening, maar we komen er zeker wel uit.

Dat de centrale bijzaak is vind ik niet echt waar, aangzien als ik voor 3 rail zou gaan ik eigenlijk alles heb behalve rails om te starten, terwijl ik nu voor 2 rail kies ik echt alles moet kopen voor ik ook maar 1 treintje kan laten rijden.

ik heb al wat centrales bekeken en er zijn idd goedkope instap oplossingen, maar ik zou graag op termijn toch naar een ecos gaan, als ik nu dan ergens tussen de 100 en 200€ uitgeef voor een instap oplossing dan wacht ik liever iets langer en steek dat startbedrag mee in de ecos.

Maar bon hier gaat het over 2 rail VS 3 rail en ik ben nu wel van mening dat 2 rail the way to go is voor mij en voor wat ik zoek, alleen is daarmee de kous niet af ook binnen dat segmet is de keuze enorm, maar ook daar geraak ik nu wel uit ;)

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 25 January 2014, 10:57:46 »
Verstandig besluit.
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D