Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:59
booster vraag door Overet
Vandaag om 10:26:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49

Auteur Topic: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt  (gelezen 17143 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #45 Gepost op: 23 January 2014, 09:44:11 »
Deze discussie verloopt altijd het best als iedereen vertelt waarom voor een bepaald systeem is gekozen en er niet al te veel op elkaars argumenten wordt ingegaan. Volgens mij is met alle antwoorden al erg duidelijk geworden wat de voor- en nadelen van de systemen zijn. Steven moet toch zelf kiezen.

Dat is een ouwetje Steven met die geblindeerde ramen.  :)

In de vitrine zetten is een idee, maar in mijn ogen zijn ze gemaakt om te rijden, ergens een stukje K-rail in de baan integreren lijkt mij wel een leuke oplossing. (y)

Dat kan goed. Ik heb een rondje k-rail in het opstelstation gepland, speciaal voor de verzameling 40 plus modellen. Biedt ook de de mogelijkeid om eens een 'slank' k-wissel samen met Rocoline op de foto te zetten. Kan ik in één oogopslag laten zien waarom ik tweerail rij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 23 January 2014, 09:46:24 »
Dat laatste is alleen als er stroomafnemers op die assen zitten.
Sorry Dirk maar dat is onzin.
Het gaat juist om het korte moment dat het wiel even twee, in het verlengde liggende spoorstaven met verschillende polariteit met elkaar verbindt (kotrtsluiting). Daar heeft wel of geen stroomafname niets mee te maken  8)

Nee hoor, geen enkel probleem, gebeurd bij mij op de baan ook zonder problemen. Als je een rond wiel op een recht vlak legt is het contact punt maar heel klein. Als je dan de rails door zaagt zal een rond wiel even de twee verbinden op moment dat die in het gezaagde gat zakt, dit is maar zo kort, daar slaat de centrale helemaal niet op af. Echter, als je zorgt dat dit wiel in dit gat helemaal niet kan vallen door opvulling met isolatie materiaal, dan kan het wiel de twee rail staven niet verbinden. Een en ander hangt wel af van de grote van de verbreking en de juistheid van de opvulling.
Het moment van kortsluiten is (bij een rijdende) trein inderdaad zo klein dat het in de praktijk geen probleem zal opleveren. Is uiteraard wel een probleem als je trein in het keerlusblok stopt (gepland of ongepland). Dan heb je de poppen aan het dansen. Daarom zou ik er altijd voor keizen je trein nooit alnger te maken dan je keerlusblok.

En werk niet met keerlussen die werken op kortsluit detectie voor omschakelen.
Uiteraard  (y)

Maar verder kan ik me bij het merendeel van de adviezen aansluiten. Begin je nieuw, neem dan 2 rail.
Gr.
Eric

rjr

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 23 January 2014, 11:43:51 »

Het moment van kortsluiten is (bij een rijdende) trein inderdaad zo klein dat het in de praktijk geen probleem zal opleveren. Is uiteraard wel een probleem als je trein in het keerlusblok stopt (gepland of ongepland). Dan heb je de poppen aan het dansen. Daarom zou ik er altijd voor keizen je trein nooit alnger te maken dan je keerlusblok.

Mijne stopt er regelmatig, gepland, maar ook dat geeft geen probleem door de opvulling van het stukje tussen de rails.
En ik zou er ook voor kiezen om de trein nooit langer te maken dan het keerlusblok. Echter soms heb je dan toch problemen omdat ik in mijn geval dan een stukje van de zolder van de buren nodig zou hebben, en die is daar niet zo blij mee. Dus maar niet gedaan. En als dat dus niet kan hoeft het geen beperking te zijn, maar zijn er alsnog oplossingen.

Moraal hiervan is dat je ook in 2 rail banen je niet te druk moet maken over keerlus problemen. Er is altijd wel een passende oplossing te vinden. En daarmee is dus een argument om voor 3 rail te kiezen vervallen, of op z'n minst een stuk zwakker geworden.

En eventueel een klein stukje museum baan verwerken in je baan zodat je daar je 3 rail modellen toch nog kunt laten rijden.
De twee zijn ook niet geheel zelfde type, een stoom lok een een elektrische. Dus goed kijken naar wat je echt mooi vindt, en daar verder in investeren. Dan hoef je ook niet vast te zitten aan de bovenleiding die eigenlijk bij je vaders lok wel nodig is, maar waardoor een stomer juist weer minder tot z'n recht komt.

Groet,
Roelco

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 23 January 2014, 12:33:51 »
Sorry Dirk maar dat is onzin.
Het gaat juist om het korte moment dat het wiel even twee, in het verlengde liggende spoorstaven met verschillende polariteit met elkaar verbindt (kotrtsluiting).
Dan heb je de isolatieafstand tussen je spoorstaven wel erg klein, of ik heb altijd geluk gehad. Bij mij is het in elk geval geen onzin, met dank voor het compliment ;)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 23 January 2014, 12:50:20 »
Dan heb je de isolatieafstand tussen je spoorstaven wel erg klein,
Wat is klein  8) Meer dan een zaagsnede is het niet. Meer is ook niet nodig. En dat levert hoe dan ook even een kortsluiting op als het wiel die "afstand" overbrugt. Maar in de praktijk geen onoverkomelijk probleem zoals Roelco ook al aangeeft.
Moraal hiervan is dat je ook in 2 rail banen je niet te druk moet maken over keerlus problemen. Er is altijd wel een passende oplossing te vinden. En daarmee is dus een argument om voor 3 rail te kiezen vervallen, of op z'n minst een stuk zwakker geworden.
precies.
Gr.
Eric

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #50 Gepost op: 23 January 2014, 13:02:21 »
En als je niet kiezen kan, kan je ook even kijken op de website van Aswin Krol, www.aswinkrol.nl
Deze jongen bouwt printjes die kunnen detecteren of je met een 2 rail lok een blok binnen rijdt of met een 3 rail lok.
Of jij volgt even de volgende link:
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/printplaten/2-3-rail.php

Suc6 met het vinden van je kluts!  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #51 Gepost op: 23 January 2014, 13:19:37 »
Ik rijd Märklin "3-rail" (analoog), omdat dat ooit, jaaaren geleden, voor mij als klein kind de meest robuuste oplossing was. Daar heb ik zelf, verder uitgebouwd. Zou ik, als ik zelf de keuze had gehad, op 2-rail begonnen zijn? Misschien wel. Het ziet er mooier uit, meer natuurgetrouw, en destijds was het aanbod in Nederlands materieel groter voor 2-rail.
Zou ik overstappen? Nee. Vanwege de kosten die ermee gepaard gaan, maar ook omdat ik een hekel heb aan storingen. Die heb ik met het 3-railsysteem nauwelijks. Alles rijdt direct na het leggen van de baan, zelfs na jaren in de doos, en ligt een baan eenmaal storingsvrij, dan blijft dat meestal ook zo. Ik heb nog geen ervaring met K-rails, maar dat duurt niet lang meer. Ze liggen al in de kast. Zoals bij andere merken kennelijk ook het geval is (ik lees er op dit forum wel eens over), vind ik het electrische mechaniek van de wissels (m.n. C-rail) wel een zwakke factor. Daar wil wel eens wat sneuvelen. Verder weinig problemen. Het aanbod in Nederlands materieel is inmiddels ruim voldoende, dus daarvoor is overstappen ook niet meer nodig.

StevenDV

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 23 January 2014, 16:39:01 »
Vandag dus in een winkel geweest met een enorm aanbod, ik moet zeggen ik heb daar mijn ogen de kost gegeven, ik denk dat ik er een uur of langer geweest ben. Heb daar ook uitstekend advies gekregen en uitleg over alles wat ik vroeg en ook over 2 en 3 rail. Het komt er op neer dat ik waarschijnlijk zal doen wat de meeste hier al aangeraden hebben, en mijn 2 locs laten voor wat ze zijn en gewoon opnieuw beginnen.

Na vandaag verschillende rails te zien in 2 rail denk ik dat ik voor de rails van PECO type 100 zal gaan.

Het grootste verschil voor mij is het startbudget natuurlijk, aangezien ik toch digitaal wil gaan heb ik buiten wat rails ook een controller en een digitale loc nodig.

Nu ben ik zelf al aan het brouwen op een systeem om deze rails te leggen en tijdelijk toch met 3 rail te rijden. Ze hebben van peco ook van die strips om tussen de rails te leggen maar dat vind ik zelf een beetje verloren aangezien ik deze op termijn niet meer nodig zal hebben. Of het systeem dat ik zou willen gebruiken zal werken is nog af te wachten, mooi zal het waarschijnlijk niet zijn, maar voor ik begin te balasten en af te werken zit ik al lang op digitaal en is mijn tijdelijke oplossing niet meer nodig.

Ik blijf het leuk vinden en ben dankbaar voor de adviezen die hier maar blijven komen.
dank u iedereen.

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 23 January 2014, 19:21:05 »
En als je niet kiezen kan, kan je ook even kijken op de website van Aswin Krol, www.aswinkrol.nl
Deze jongen bouwt printjes die kunnen detecteren of je met een 2 rail lok een blok binnen rijdt of met een 3 rail lok.
Of jij volgt even de volgende link:
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/printplaten/2-3-rail.php

Suc6 met het vinden van je kluts!  ;D

Deze printplaten zijn bouwpakketten, moet je zelf maken
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Trein-ice3

• Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
« Reactie #54 Gepost op: 23 January 2014, 22:13:29 »
.... Marklin heeft zichzelf inderdaad opgesloten in oerdegelijke, maar verouderde techniek. ....mvg, Paul

Kijk en daarom wordt de discussie fel: Märklin was zelfs de eerste die met digitaal begon, Märklin bediende destijds ook de gelijkstromers met Hamo en nu Trix. Märklin was de eerste met railbedding, Märklin 'meuk' op ' pukkelbanen' zoals Martin dat noemt kent juist een hele grote handelswaarde. De meeste handel in modeltreinen op veilingen vindt plaats in Märklinproducten. Nagenoeg alle Märklin is onderling compatibel of met enige ingrepen compatibel te maken.
De merken groeien met digitale stroom naar elkaar toe. Puristen hebben een eigen kleine markt.
Heb respect voor de ander die ook in dit forum wil deelnemen met hobby!
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #55 Gepost op: 23 January 2014, 23:26:19 »
Citaat
A digital command control system was developed (under contract) by Lenz Elektronik GmbH of Germany in the 1980s for two German model railway manufacturers, Märklin and Arnold

Geschiedenisles, Lenz is dus de ontwikkelaar geweest en niet Maarkliiiiiiiiin.......

En handelswaarde pffffffff das ook maar wat een gek er voor geeft..en waar het aanbod het grootst van is wordt het meest in gehandeld

En zitten er geen pukkels op die rails  ;) Man ijskar als je wat beter had gelezen...en wie is er hier nu de purist  ??? met lange tenen.. ;D

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #56 Gepost op: 23 January 2014, 23:28:35 »
Oops, kan dit uiteraard niet zeggen als commercieel  ;D

Jopie

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 24 January 2014, 01:19:17 »
Kijk en daarom wordt de discussie fel: Märklin was zelfs de eerste die met digitaal begon, Märklin bediende destijds ook de gelijkstromers met Hamo en nu Trix. Märklin was de eerste met railbedding, Märklin 'meuk' op ' pukkelbanen' zoals Martin dat noemt kent juist een hele grote handelswaarde. De meeste handel in modeltreinen op veilingen vindt plaats in Märklinproducten. Nagenoeg alle Märklin is onderling compatibel of met enige ingrepen compatibel te maken.
De merken groeien met digitale stroom naar elkaar toe. Puristen hebben een eigen kleine markt.
Heb respect voor de ander die ook in dit forum wil deelnemen met hobby!

Heel mooi gezegd. (y)

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 24 January 2014, 01:29:11 »
Ik heb nog geen ervaring met K-rails, maar dat duurt niet lang meer. Ze liggen al in de kast. Zoals bij andere merken kennelijk ook het geval is (ik lees er op dit forum wel eens over), vind ik het electrische mechaniek van de wissels (m.n. C-rail) wel een zwakke factor. Daar wil wel eens wat sneuvelen.
Dan neem je bv. een Tortoise, Fulgurex of een ander soort wisselmotor.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

henk

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 24 January 2014, 01:39:13 »
Geschiedenisles, Lenz is dus de ontwikkelaar geweest en niet Maarkliiiiiiiiin.......

Aanvullende geschiedenisles.
Van de grote merken kwam Trix het eerste met een echt digitaal systeem (Selectrix) en dat bleek ook nog mijlen voor te lopen op waar Märklin een jaar later mee kwam op basis van Motorolatechniek. Dat systeem was dan wel in de Märklinstal ontwikkeld. Lenz heeft een paar jaar later op verzoek van Märklin een systeem voor tweerail ontwikkeld (Digital =) en dat kennen we nu als DCC.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.