In de vitrine zetten is een idee, maar in mijn ogen zijn ze gemaakt om te rijden, ergens een stukje K-rail in de baan integreren lijkt mij wel een leuke oplossing.
Dat laatste is alleen als er stroomafnemers op die assen zitten.
Nee hoor, geen enkel probleem, gebeurd bij mij op de baan ook zonder problemen. Als je een rond wiel op een recht vlak legt is het contact punt maar heel klein. Als je dan de rails door zaagt zal een rond wiel even de twee verbinden op moment dat die in het gezaagde gat zakt, dit is maar zo kort, daar slaat de centrale helemaal niet op af. Echter, als je zorgt dat dit wiel in dit gat helemaal niet kan vallen door opvulling met isolatie materiaal, dan kan het wiel de twee rail staven niet verbinden. Een en ander hangt wel af van de grote van de verbreking en de juistheid van de opvulling.
En werk niet met keerlussen die werken op kortsluit detectie voor omschakelen.
Het moment van kortsluiten is (bij een rijdende) trein inderdaad zo klein dat het in de praktijk geen probleem zal opleveren. Is uiteraard wel een probleem als je trein in het keerlusblok stopt (gepland of ongepland). Dan heb je de poppen aan het dansen. Daarom zou ik er altijd voor keizen je trein nooit alnger te maken dan je keerlusblok.
Sorry Dirk maar dat is onzin.Het gaat juist om het korte moment dat het wiel even twee, in het verlengde liggende spoorstaven met verschillende polariteit met elkaar verbindt (kotrtsluiting).
Dan heb je de isolatieafstand tussen je spoorstaven wel erg klein,
Moraal hiervan is dat je ook in 2 rail banen je niet te druk moet maken over keerlus problemen. Er is altijd wel een passende oplossing te vinden. En daarmee is dus een argument om voor 3 rail te kiezen vervallen, of op z'n minst een stuk zwakker geworden.
En als je niet kiezen kan, kan je ook even kijken op de website van Aswin Krol, www.aswinkrol.nlDeze jongen bouwt printjes die kunnen detecteren of je met een 2 rail lok een blok binnen rijdt of met een 3 rail lok.Of jij volgt even de volgende link:http://www.aswinkrol.nl/elektronica/printplaten/2-3-rail.phpSuc6 met het vinden van je kluts!
.... Marklin heeft zichzelf inderdaad opgesloten in oerdegelijke, maar verouderde techniek. ....mvg, Paul
A digital command control system was developed (under contract) by Lenz Elektronik GmbH of Germany in the 1980s for two German model railway manufacturers, Märklin and Arnold
Kijk en daarom wordt de discussie fel: Märklin was zelfs de eerste die met digitaal begon, Märklin bediende destijds ook de gelijkstromers met Hamo en nu Trix. Märklin was de eerste met railbedding, Märklin 'meuk' op ' pukkelbanen' zoals Martin dat noemt kent juist een hele grote handelswaarde. De meeste handel in modeltreinen op veilingen vindt plaats in Märklinproducten. Nagenoeg alle Märklin is onderling compatibel of met enige ingrepen compatibel te maken. De merken groeien met digitale stroom naar elkaar toe. Puristen hebben een eigen kleine markt. Heb respect voor de ander die ook in dit forum wil deelnemen met hobby!
Ik heb nog geen ervaring met K-rails, maar dat duurt niet lang meer. Ze liggen al in de kast. Zoals bij andere merken kennelijk ook het geval is (ik lees er op dit forum wel eens over), vind ik het electrische mechaniek van de wissels (m.n. C-rail) wel een zwakke factor. Daar wil wel eens wat sneuvelen.
Geschiedenisles, Lenz is dus de ontwikkelaar geweest en niet Maarkliiiiiiiiin.......