Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door VAM65
Vandaag om 13:07:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:22:48
Heroplage Artitec Plan W? door spoorfan
Vandaag om 12:21:58
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55

Auteur Topic: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt  (gelezen 17189 keer)

memen

• Offline Offline
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #30 Gepost op: 22 January 2014, 20:29:01 »
Enigszins logisch dat de topic starter nu 'om' is voor het 2rail systeem. Dit forum bestaat vooral uit 2railers. Ik rijd zelf 3rail, vooral omdat mijn vader dat al had. Ik heb er echter nog nooit spijt van gehad.

Protocol is totaal NIET spoorgebonden. Ik rijd bijvoorbeeld gewoon dcc met de loks waarmee het kan, op de club rijden we dcc en motorola door elkaar. Thuis heb ik een Ecos, die dcc, motorola en mfx door elkaar aanstuurt. Ook de gekozen centrale hoeft dus niet spoorgebonden te zijn.

Het enige verschil zit hem dan ook in het aantal rails en de loks/wagons. Hoewel in principe alle 2rail wagons gewoon op een 3rail baan kunnen rondrijden (alleen even wielen verwisselen voor +/- €3,-). Ik zou dezelfde vraag eens neerleggen bij bijvoorbeeld het 3railforum en de antwoorden daar samen met de antwoorden in dit topic meenemen in je beslissing.

Overigens is het ombouwen van 3rail naar 2rail meestal zo goed als onmogelijk. Andersom is ook lastig, maar wel mogelijk.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

guest7822

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 22 January 2014, 20:35:45 »
Inderdaad, als je met je huidige loks en je oude besturing wilt starten is het veel logischer om wat märklin rails te kopen, ombouwen van 3 rail naar 2rail is problematisch vanwege het isoleren van de wielen tov elkaar en het chassis, en ook nog aanbrengen van stroomafname voor die geïsoleerde assen. Verder hebben de wielen een andere geometrie, zeker als het oudere loks betreft, dan wat nodig is voor 2rail rails. Bij wissels gaat het dan vaak fout.

Walter

(3railer van geboorte, maar jaloers op mooie railsystemen van bv Weinert....)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 22 January 2014, 21:01:19 »
Misschien bedoel je het anders dan dat ik het lees maar ongeacht of de wielen wel of geen stroom afnemen moet de keerlus (keerlusblok) minimaal net zo groot zijn als je langste trein.
Want als je lok het blok al weer uit rijdt terwijl de alatste wagon(s) het blok nog in moeten ontstaat er door het omploen van de lok aan het eind weer een probleem omdat de assen van de laatste wagon(s) weer een kortsluiting veroorzaken.

Nee hoor, geen enkel probleem, gebeurd bij mij op de baan ook zonder problemen. Als je een rond wiel op een recht vlak legt is het contact punt maar heel klein. Als je dan de rails door zaagt zal een rond wiel even de twee verbinden op moment dat die in het gezaagde gat zakt, dit is maar zo kort, daar slaat de centrale helemaal niet op af. Echter, als je zorgt dat dit wiel in dit gat helemaal niet kan vallen door opvulling met isolatie materiaal, dan kan het wiel de twee rail staven niet verbinden. Een en ander hangt wel af van de grote van de verbreking en de juistheid van de opvulling.
En werk niet met keerlussen die werken op kortsluit detectie voor omschakelen.

En mijn meeste treinen zijn inderdaad korter dan de keerlus, maar er rijd zo nu en dan een te lange trein door, zonder problemen.

Roelco

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 22 January 2014, 21:13:31 »
Het is eigenlijk heel simpel: 2-rail is mooier, 3-rail is gemakkelijker. Al het andere, zoals prijs of verkrijgbaarheid van modellen, daar geloof ik eigenlijk niet zo in. Het verschil zal in ieder geval niet echt groot zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 22 January 2014, 21:26:59 »
Wat op zich ook interessant is om te zien hoe het in de praktijk uitpakt, is hoeveel er met 2-rail begonnen zijn en later overgestapt naar 3-rail, en hoeveel er met 3-rail begonnen zijn en later overgestapt naar 2-rail. Daar heb ik geen statistieken van, alleen persoonlijke ervaringen - die dus subjectief zijn. Voor wat het waard is: ik hoor nooit van 2-railers die overstappen naar 3-rail, maar wel met enige regelmaat van 3-railers die zijn overgestapt op 2-rail.

StevenDV

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 22 January 2014, 22:02:29 »
Ik moet toegeven dat (weliswaar met beperkte informatie) voor mij de prijs meespeelt, en dan niet noodzakelijk over de treinstellen, maar eerder voor de rails. Als ik zo even snel online kijk dan zit je voor een K-flexrail al snel rond de 12€ en voor een 2-rail flexrail rond de 5€, op een beetje baan kan dat wel een verschil uitmaken lijkt mij.
Doorslaggevend van de definitieve beslissing zal nog altijd zijn dat mijn 2 locs kunnen omgebouwd worden, de sentimentele waarde van deze 2 is te groot om dit niet te doen.

Voor ik een definitieve beslissing neem zal er nog wel eerst eens een winkel bezocht worden, kans is dat ik morgen tijd heb en zelfs in de buurt ben.

Het makelijkste zou idd zijn om bij 3 rail te blijven, maar ik ben er niet om gekend altijd de makelijkste weg te volgen ;D als het maar leuk is hé ;)

henk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 22 January 2014, 22:07:36 »
Welke locs zijn dat dan als die zo belangrijk zijn?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #37 Gepost op: 22 January 2014, 22:22:04 »
Sentimele waarde kan ik iets van begrijpen maar waarom zou je de loks willen ombouwen? Ze kunnen toch ook in de vitrine staan? Dan heb je ze nog orgineel. Of een klein rondje op je baan in K-rails. Dat kan natuurlijk ook.

Het verschil zit hem trouwerns niet in de rechte rails maar ook in de wissels.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

StevenDV

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 22 January 2014, 22:29:50 »
Ik vermoed dat de locs op zich niet zo speciaal zijn, en die van mij zou ik nog mee kunnen leven dat hij weg gaat, maar de andere is van mijn vader geweest. Hier een fototje van de locs:
de mijne:

die van mijn vader:

In de vitrine zetten is een idee, maar in mijn ogen zijn ze gemaakt om te rijden, ergens een stukje K-rail in de baan integreren lijkt mij wel een leuke oplossing. (y)

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 22 January 2014, 23:58:02 »
Wat op zich ook interessant is om te zien hoe het in de praktijk uitpakt, is hoeveel er met 2-rail begonnen zijn en later overgestapt naar 3-rail, en hoeveel er met 3-rail begonnen zijn en later overgestapt naar 2-rail. Daar heb ik geen statistieken van, alleen persoonlijke ervaringen - die dus subjectief zijn. Voor wat het waard is: ik hoor nooit van 2-railers die overstappen naar 3-rail, maar wel met enige regelmaat van 3-railers die zijn overgestapt op 2-rail.
Daarnaast behoort onderzocht te worden hoeveel 2-railers met 2-rail begonnen zijn en beslist niet overstappen naar 3-rail. Maar ook hoeveel 3-railers er zijn die beslist niet overstappen naar 2-rail. Ik behoor bij die laatste groep. Vanwege het elektrisch gescheiden railstaafsysteem bij K-rail blijf ik daarbij. Continu-detectie van locs en wagens geven de doorslag. Ik zit er nog over na te denken hoe ik de bezetmelding (die nu via +5 V en een weerstand van 3,3 kohm naar de rails gaat en aan het andere eind van de staaf via een transistor en een Schmitttrigger (met 3xt) naar een TTL-signaal gaat) naar een s88-signaal kan omvormen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Trein-ice3

• Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
« Reactie #40 Gepost op: 23 January 2014, 00:43:16 »
Eh iedereen rijdt op twee rails. Ik ken geen trein die op drie rails rijdt. En ik vind een tandrad of derde geleiderail bij een metro is geen rails :D En Märklin rails hebben al jaren geen derde rail meer maar een strook puntcontacten, dat is geen rail. Voor het gemak en om de vaak felle discussie wordt er nog steeds gesproken over 2 dan wel 3 railers of van gelijkstromers en wisselstromers of van Märklinisten en de rest/overigen.
Tis een kwestie van smaak en daarover valt niet te twisten als je met elkaar in goed gesprek wilt blijven. Steven je begint nu met een modelbaan dan neem ik aan dat je met een van de modernste besturingssysteem wilt gaan rijden. Märklin digitaal rijdt met digitale blokstroom idem als de andere digitaalsystemen. Bij alle moderne besturingssystemen meet je geen gelijk- of wisselstroom meer. De nieuwe transformatoren geven een constante 18 volt gelijkstroom af die in de besturingseenheid Central Station of Mobil Station bijgemengd wordt met een digitaalsignaal (voor het gemak zo even simpel gesteld). Märklin analoog dus de twee loc's die jij op de foto's liet zien is pure wisselstroom. Het protocol van de besturing kan tegenwoordig bij Märklin ook op DCC worden ingesteld. Dus een Roco-lok met DCC-decoder rijdt ook op de K/C-rails bestuurd door de nieuwste lichting Märklin Central Station. Omgekeerd rijdt een zgn. gelijkstroommodel van Märklin of TRIX met zijn tegenwoordig op DCC in te stellen decoder zo weg op Peco-rails met een IBX. Trouwens de meest vooraanstande merken bieden besturingseenheden aan die bijna alle protocollen aan kunnen. En wat rails betreft het is weer een keuze in smaak. Hoog, laag, breed, zuiver op schaal, nieuw zilver, messing, met ballastbed of wil je zelf de rails bouwen en balastten enzovoort. Kijk eerst goed rond. Je was al joebuis aan het kijken geslagen.
Ja, ik weet, doe er nu ook weer aan mee en las het ook al hier het is een heel oude discussie Mä tegenover de rest. Die rest en ook Mä gaan steeds beter samen. Op dit forum zitten ze allebei. Ombouwen van jou locs zou ik afraden. Veel precizie werk en als je toch niet kiest voor het Märklinsysteem. De Railrunners in Groningen rijden alle met besturingssystemen op K-rail. Stukje integreren in je baan kan dus ook.
2 cents met koning Alexander van Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #41 Gepost op: 23 January 2014, 01:51:13 »
Citaat
K-flexrail al snel rond de 12€

Wat een bedrag voor 90cm  rail, koop je 4 Peco flexen voor...

Aloude saaie discussie zonder eind. Bouw in DU aan een 325 m2 tandrad baan, en bedrijfszeker is dat spul wel. Wordt alleen stapel krankjorum van de herrie van die slepers als er een stuk of 40 rond crossen..
Kan wel een aantal echt mooie pukkelbanen noemen, zie je haast niet aan dat die pukkels er zijn. Maar ook die jongens zouden heden ten dage liever 2 rail bouwen maar doen dat niet omdat ze zo´n grote collectie rijdende meuk hebben en deze bij verkoop dat niet meer opbrengt..

Bij maar 2 lokjes zou ik zeggen : in de vitrine ermee, 2-rail is uiteindelijk gunstiger voor je knip....en die keerlus, dremel erdoor, module ertussen en klaar is kees...

Jopie

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 23 January 2014, 03:18:08 »
1 ding is zeker, met 3 rail ben je altijd duurder uit. Zie je een mooi model van Roco of fleischmann of weet ik veel wat, noem maar een dwarsstraat; gelijkstroom € 249,- wisselstroom € 339,-. Dus wil je veel geld voor niks uitgeven, doe dan marklin/wisselstroom, ben je graag achterhaald met een ouderwets systeem, doe dan marklin/wisselstroom, hoeft het voor jou niet conform de werkelijkheid maar hou je van rare slepers onder je locomotieven en wagons, doe dan marklin/ wisselstroom. Wil je dit nou allemaal niet, kies dan voor gelijkstroom ;D

Makkelijker kunnen we het niet maken...

Nog een paar jaar en Marklin is goedkoper dan je Roco of Fleischmann. Wel eens de prijzen vergeleken met elkaar en dan vooral de digitale modellen met geluid. De prijsstijgingen bij 2 rail zijn de laatste jaren veel groter dan bij Marklin.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 23 January 2014, 09:23:22 »
Eerst maar eens die 'paar jaar' afwachten. Dan zou ik zelf nog niet voor 3-rail systeem kiezen. Veel meer keuzes en fabrikanten van rails, en dat maakt of breekt een modelbaan, optisch gezien..

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 23 January 2014, 09:34:38 »
Probeer in je hoofd even twee zaken te ontkoppelen. Aan de ene kant heb je die twee locjes met sentimentele waarde, aan de andere kant heb je je ambities als beginnend modelspoorder. Het is logisch dat je die twee zaken in samenhang wilt overwegen, maar uiteindelijk heb je daar meer last dan gemak van. Maak inderdaad een leuke ovaal met M- of K-rails om je oude locjes 'uit te laten' en besluit los daarvan wat je wilt voor de toekomst. Wat voor thema, wat voor materieel, en doe dat een beetje toekomstvast. Marklin heeft zichzelf inderdaad opgesloten in oerdegelijke, maar verouderde techniek. De vergelijking met Trix-express is al gelegd. Ga niet snel in die kooi zitten zou ik zeggen, hoe gezellig het daar ook moge zijn!

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!