Misschien bedoel je het anders dan dat ik het lees maar ongeacht of de wielen wel of geen stroom afnemen moet de keerlus (keerlusblok) minimaal net zo groot zijn als je langste trein.Want als je lok het blok al weer uit rijdt terwijl de alatste wagon(s) het blok nog in moeten ontstaat er door het omploen van de lok aan het eind weer een probleem omdat de assen van de laatste wagon(s) weer een kortsluiting veroorzaken.
Wat op zich ook interessant is om te zien hoe het in de praktijk uitpakt, is hoeveel er met 2-rail begonnen zijn en later overgestapt naar 3-rail, en hoeveel er met 3-rail begonnen zijn en later overgestapt naar 2-rail. Daar heb ik geen statistieken van, alleen persoonlijke ervaringen - die dus subjectief zijn. Voor wat het waard is: ik hoor nooit van 2-railers die overstappen naar 3-rail, maar wel met enige regelmaat van 3-railers die zijn overgestapt op 2-rail.
K-flexrail al snel rond de 12€
1 ding is zeker, met 3 rail ben je altijd duurder uit. Zie je een mooi model van Roco of fleischmann of weet ik veel wat, noem maar een dwarsstraat; gelijkstroom € 249,- wisselstroom € 339,-. Dus wil je veel geld voor niks uitgeven, doe dan marklin/wisselstroom, ben je graag achterhaald met een ouderwets systeem, doe dan marklin/wisselstroom, hoeft het voor jou niet conform de werkelijkheid maar hou je van rare slepers onder je locomotieven en wagons, doe dan marklin/ wisselstroom. Wil je dit nou allemaal niet, kies dan voor gelijkstroom Makkelijker kunnen we het niet maken...