Met het taalprobleem wordt hier bedoeld de communicatie met de treindienstleider terplaatse. Het is ook regelgeving dat voor het behalen van een rijbevoegdheid in een ander land, ook de taal van dat land beheerst moet worden.
Bij consumentenapparaten zoals telefoons, smart TV's en DVD recorders kun je als gebruiker al kiezen welke menutaal je wil gebruiken. Dan lijkt het me bij ERTMS een eitje om de instructies en meldingen aan de machinist in zijn eigen taal te geven. Eventueel gecombineerd met de taal van het land waar hij rijdt.In mijn beleving is het grootste probleem bij ERTMS dat ze het systeem goud-op-snee willen maken.
Rob, denk je dat de ontwerpers van ERTMS hier niet over hebben nagedacht dan?
En als het je wel stoort, dan kan je dat beter in een vriendelijke mail aan de betreffende journalist of een kort ingezonden stukje laten weten.
In mijn beleving is het grootste probleem bij ERTMS dat ze het systeem goud-op-snee willen maken. Ze willen er veel te veel functionaliteit in stoppen. Terwijl de belangrijkste functie van zo'n systeem is: voorkomen dat twee treinen elkaar ongewenst ontmoeten. Laat het daar dan ook bij, en maak het niet ingewikkelder.
Met het taalprobleem wordt hier bedoeld de communicatie met de treindienstleider terplaatse. Het is ook regelgeving dat voor het behalen van een rijbevoegdheid in een ander land, ook de taal van dat land beheerst moet worden.Groetjes,Emiel
Nu ken ik ERTMS/ETCS onvoldoende om daar iets zinnigs over te zeggen. En soms moet je gewoon opnieuw beginnen, omdat je evolutionair gezien op een dood spoor (no pun intended) zit: ATB is daar een voorbeeld van. Maar over het algemeen zijn deze twee punten het belangrijkste om in de gaten te houden.- Peter
Jawel, maar veel verder dan de buurlanden boeit dat zelfs voor een klein land toch niet? In het geval van Nederland dus een bijspijkercursus spoortaal Duits of Frans. Voor grote landen hoeft zelfs dat niet aan de orde te zijn. Het gaat erom dat locs door Europa kunnen karren. Het personeel hoeft niet mee. Heeft ook weinig zin gezien de toegestane rijtijden.
veel verder dan de buurlanden boeit dat zelfs voor een klein land toch niet? In het geval van Nederland dus een bijspijkercursus spoortaal Duits of Frans. Voor grote landen hoeft zelfs dat niet aan de orde te zijn. Het gaat erom dat locs door Europa kunnen karren. Het personeel hoeft niet mee.
Dat ATB op een dood spoor zit is natuurlijk onzin. Er valt best nog wel wat aan te verbeteren of uit te breiden.