Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Wordt de nieuwe ERTMS-beveiliging een fiasco?  (gelezen 8819 keer)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Wordt de nieuwe ERTMS-beveiliging een fiasco?
« Gepost op: 20 January 2014, 09:15:15 »
Ik heb er geen verstand van, maar dit las ik op NU.nl klik.
Marius.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 16:02:18 door Bert van Gelder. Reden: ERTMS toegevoegd aan titel »
Marius

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2014, 09:38:51 »
Onduidelijk bericht. Pas bij het doorklikken naar de Volkskrant wordt het duidelijk dat het om ERTMS gaat.
Jeroen

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2014, 10:31:35 »
Hier de link naar de volkskrant http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3580190/2014/01/20/Nieuw-spoorsysteem-dreigt-Fyra-achtig-fiasco-te-worden.dhtml

Ik ben overigens helemaal niet verbaasd, wat betreft de kosten heb ik nooit begrepen hoe men aan een bedrag van slechts 2 miljard is gekomen. Wat betreft de emplacementsbeveiliging, die absoluut de belangrijkste is want juist dáár gebeuren de ongelukken, blijft het een wazig geheel.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2014, 10:46:20 »
Staat weer iets leuks in dat artikel van de Volkskrant wat van geen kant deugt.
Als een machinist een sein dreigt te negeren, remt de trein automatisch af.

Er is geen enkele machinist die een sein negeert... Wanneer snappen die gasten dat nou eens?

En verder moeten de dames en heren politici een proberen het geduld eens zien te bewaren. Even overstappen naar een nieuw beveiligingssysteem is niet in een poep en een zucht gerealiseerd. En dan heb ik het nog niet eens over het inbouwen van het nieuwe systeem in al het het materieel wat er rond rijdt in Nederland. 
Groeten Joop, machinist Lls

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2014, 11:08:33 »
Hoewel het in de volksmond wel die betekenis heeft gekregen, hoeft negeren niet per definitie een bewuste actie te zijn.
Ook als je onbewust niet reageert op iets waar je wel op zou moeten reageren, kun je daar de term negeren voor gebruiken.
In die zin dus niks mis met het artikel, al hadden ze waarschijnlijk beter een ander woord kunnen nemen.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2014, 11:33:31 »
Ik als machinist erger me kapot aan die term.
Groeten Joop, machinist Lls

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2014, 11:38:17 »
Ik als machinist niet. Het staat er misschien wat ongelukkig. Als ik als machinist een sein mis dan negeer ik het tenslotte wel degelijk, ook al is het onbewust, zoals Hubertus terecht opmerkt doet het woord negeren geen enkele uitspraak over bewust of onbewust.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2014, 11:43:38 »
En als het je wel stoort, dan kan je dat beter in een vriendelijke mail aan de betreffende journalist of een kort ingezonden stukje laten weten. De samenleving zit vol grotere en kleinere gevoeligheden die een journalist echt niet allemaal kan weten of snappen. Is nog niet gezegd dat je je zin krijgt. Als een journalist rekening met alle gevoeligheden moest houden, dan kwam er nooit een krant meer, maar het begint met überhaupt weten en snappen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2014, 12:09:16 »
Even los van de gevoelens bij het woord "een sein negeren", volgens mij is dat niet de toegevoegde waarde van ERTMS. Want ATB en ATB-vv doen datzelfde ook al indirect. Het "negeren" van een geel sein heeft daarbij ook al een snelremming tot gevolg. Het voordeel van ERTMS (vanaf versie 2 of 3??) is juist, dat er sprake is van glijdend blok, waardoor de treinopvolging korter op elkaar kan zijn.

Overigens, in dit kader ook een andere vraag (van een leek): Ik had begrepen dat plaatsbepaling gebeurt via sattelieten en GSM. In de lengterichting van de trein is 10 meter verschil daarbij niet zo'n probleem, maar in de breedterichting zit je 2 sporen verder. Kan dat zodanig nauwkeurig, dat exact bepaald kan worden op welk spoor een trein rijdt?

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2014, 13:07:47 »
Overigens, in dit kader ook een andere vraag (van een leek): Ik had begrepen dat plaatsbepaling gebeurt via sattelieten en GSM. In de lengterichting van de trein is 10 meter verschil daarbij niet zo'n probleem, maar in de breedterichting zit je 2 sporen verder. Kan dat zodanig nauwkeurig, dat exact bepaald kan worden op welk spoor een trein rijdt?

Nee hoor.... plaats bepaling gaat met behulp van balises. Dat zijn kastjes die op een biels tussen de de sporen zitten.
Bij level 1 wordt daarmee zo'n beetje alle info inclusief de 'movement authority' (=hoever en met welke snelheid je nog mag rijden) door die dingen naar de trein gestuurd. GSM-R wordt dan gebruikt voor contact met de centrale verkeersleiding, maar voegt eigenlijk alleen nog maar 'extratjes' toe (is natuurlijk een beetje te simpel gesteld, maar wel het grote plaatje).
Bij level 2 wordt met de baliseses alleen de positie bepaald, vervolgens verteld de centrale je via GSM-R wat je movement authority is.
Tussen de balises gebruik je het aantal omwentelingen van je wielen om continue een positie te bepalen. Je moet rekening houden met wat slip, maar dat kan redelijk nauwkeurig als er maar regelmatig balises liggen.

Plaats bepaling met GPS of iets dergelijks komt daar niet bij kijken, dat is toekomst muziek voor nog uit te werken nieuwe levels.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2014, 14:20:36 »
Ook dit project zal wel weer op typisch Nederlandse wijze geïmplementeerd gaan worden... Dus absurde eisen aan de betrouw baarheid (strenger dan de hoogste norm) en voor een dubbeltje op de eerste rij wat betreft de kosten.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2014, 14:54:02 »
Als ik zo de artikelen lees is het ook helemaal geen technisch probleem...

Het lijkt erop dat de managers bij de betrokken bedrijven (Prorail en NS worden genoemd, maar er zijn ongetwijfeld meer spelers) weer eens bezig zijn met een ordinaire pis wedstrijd.

Volgende stap zal wel weer een hoop gehuil zijn van de betreffende managertjes dat het niet hunnie schuld is maar dat ze gedwongen worden door die gemeneriken in Brussel, want ERTMS begint nu eenmaal met een 'E', dan kan het nooit de schuld van die zielige Nederlanders zijn als ze het verprutsen....

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Wordt de nieuwe beveiliging een fiasco?
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2014, 15:49:59 »
Deze discussie begint een aardig Telegraaf niveau te krijgen (:

De ins en outs van ERTMS bespreek je niet even op een forum, voor wie echt geïnteresseerd is verwijs ik naar een serie artikelen  van de hand van Jaap van den Top in Op de Rails, een paar jaar geleden.

We danken het aan Pieter van Vollenhove dat de discussie telkens weer uitkomt bij sts passages.

Dirk

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wordt de nieuwe ERTMS-beveiliging een fiasco?
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2014, 17:29:20 »
Heb genoeg ervaring met ICT om te weten hoe dit soort zaken gaat:
- Geen of niet voldoende budget
- Geen haalbare planning
- Op 90% van deadline een blik externen opentrekken zodat je zeker weet dat je die een maand na oplevering voor het dubbele tarief moet inhuren omdat je zelf geen dossier kennis hebt
- En als belangrijkste een stel managers die vooral bezig zijn met hoe ze de problemen op iemand anders zijn bureau kunnen stallen

Ik heb ze op mijn opleiding meegemaakt, die stoere mannetjes met hun 'een goede programmeur houdt zijn werk in stand' verhalen, of mensen die itil uitleggen als een cursus 'dit probleem hoort niet in mijn postvak'.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: Wordt de nieuwe ERTMS-beveiliging een fiasco?
« Reactie #14 Gepost op: 20 January 2014, 17:51:15 »
Maar het onbewust voorbij rijden van STS is toch voor de normale reiziger het gevaarlijkste moment van een reis. En ja dat een voorzitter van de veiligheid daar op hamerde is zoals die reiziger zoiets beleeft.
Het negeren van een sein is in de meerderheid de aanleiding van een treinongeluk.
En ja 2e kamerleden hebben daar geen verstand van dus zal die informatie ze aangedragen moeten worden. Diverse lobbyisten zijn vast druk doende. Als lezers hier het veel beter weten zorg dat een partij dan ook die informatie krijgt om een goed systeem ingevoerd te krijgen. Dat gaat niet door hier boze stukjes te schrijven.