Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: langzaam afremmen voor rood sein  (gelezen 37020 keer)

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #120 Gepost op: 17 August 2007, 18:28:48 »
Da's natuurlijk compleet foute logika Servé.  2 om 4 klinkt wel anders dan 1 om 3, maar: spanningsval over 1 diode is plm. 0,5 V. Bij 2 om 4 heb je dus een flankverschil van 1 V. Bij 1 om 3 dus exact hetzelfde. Hoe wil je dan dat de Lenz gaat differentieren? In het gunstigste geval zal ie elke keer afremmen tot langzaam rijden, niks anders.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

servé

• Gast
« Reactie #121 Gepost op: 17 August 2007, 19:30:00 »
hallo Louis,

kun je me vertellen hoe ik dan de diodes moet plaatsen?
1 om 2 was remmen en 1 om 3 was stoppen dacht ik.

verbeter me even als het fout is

en de CV's ???
is het CV51>2
CV53>48(kun je zelf aanpassen)
zijn er nog andere CV's die ik moet aanpassen om hem te laten remmen?
en jij schreef

citaat
Roco BR215 (startset uitvoering)

zit hier ook een Lenz in die ook met ADCC werkt?
ik heb die namelijk ook ;D

Servé

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #122 Gepost op: 17 August 2007, 19:41:27 »
ik heb voor remmen 2 om 4 diodes.
voor stoppen 1 om 3 diodes.

Dit snap ik niet.
4-2=2
3-1=2

Je zou dus in beide gevallen hetzelfde resultaat moeten krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #123 Gepost op: 17 August 2007, 19:48:10 »
kun je me vertellen hoe ik dan de diodes moet plaatsen?
1 om 2 was remmen en 1 om 3 was stoppen dacht ik.

1 om 2 is remmen tot langzame snelheid, 1 om 4 (één om vier) is remmen tot stoppen. 1 om 3 geeft hier kantelpunt situaties, ene keer langzaam, andere keer stoppen.

In de BR215 zat origineel een K punt T decoder, die is uiteraard al lang vervangen door iets fatsoenlijks. Nu dus een Lenz Silver  8)

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #124 Gepost op: 17 August 2007, 19:51:54 »
Je zou dus in beide gevallen hetzelfde resultaat moeten krijgen.

Dat had ik ook al geschreven Klaas, maar ik denk dat aan het begin van het schooljaar de leerlingen nog niet wakker zijn. Lezen is een vak apart  ::)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #125 Gepost op: 17 August 2007, 20:01:18 »
Louis, lezen is inderdaad een vak apart. Maar ik had deze pagina niet gezien toen ik mijn bericht schreef. Kwam er pas later achter dat ik een stukje had overgeslagen. :-[
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #126 Gepost op: 17 August 2007, 20:22:49 »
No problem. Het gaat momenteel wel errug hard hier  :D

Buiten dat raak ik steeds meer overtuigd van het feit dat Lenz zijn ABC maar half gedocumenteerd heeft. In het hele ABC verhaal wordt nl. niet uitgelegd waar zij die "slow approach" vandaan halen. Ik blijf roepen dat het het schakelen van extra diodes is (mede gebaseerd op de aanwezigheid van CV53), anderen roepen dat het die microcontroller is die flipflopt tussen symmetrie en asymmetrie. Feit is ook dat mijn Zimo niks doet met variabele asymmetrie, waar de Lenzen dat wel doen. De Zimo zou dus wel kunnen reageren op een flipflopper, maar dat is dan een niet voorziene extra feature. Ik zit dan ook eigenlijk te wachten op iemand met een BM2 of 3 die dat zou kunnen uitdokteren door de trein in rijstand 1 door een "geel blok" te laten gaan en vervolgens in rijstand 255 en daarna constateert wat het verschil is.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #127 Gepost op: 17 August 2007, 20:25:19 »
Maar ook voor Servé geldt natuurlijk. Als je je niet aan de voorschriften houdt en dus ook niet aan de schema's, zal het nooit werken. Hoe het wel moet is al meerdere malen in geuren en kleuren uitgelegd in dit draadje.

Nog een keer dunnetjes over.
Dus 4 diodes in één richting en een vijfde diode er in tegengestelde richtin overheen.

Dan zal de Lenz decoder stoppen. Wil je langzaam rijden dan zul je één of meerdere diodes moeten kortsluiten (overbruggen).

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2007, 21:06:30 door Wim Ros. Reden: Bedankt, voor de correctie. »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #128 Gepost op: 17 August 2007, 20:50:25 »
De decoder kortsluiten lijkt me niet raadzaam Wim  ;D

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 17 August 2007, 21:11:06 »
Dat is het zeker niet, het is inmiddels aangepast. Bedankt voor je opmerkzaamheid.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2007, 22:42:25 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #130 Gepost op: 17 August 2007, 23:43:59 »
.....Dan zal de Lenz decoder stoppen. Wil je langzaam rijden dan zul je één of meerdere diodes moeten kortsluiten (overbruggen).

Wim, kun je een webpagina aanwijzen waar dit goed gedocumenteerd is? Ik heb bij Lenz gezocht, maar ik kan nergens vinden dat je door de keuze van het aantal diodes kunt kiezen tussen afremmen tot lage snelheid of afremmen tot stop.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 17 August 2007, 23:50:06 »
http://atw.huebsch.at/DCC/Bremsen.htm al eerder genoemd in deze discussie.

Citaat
Asymmetrisches DCC Signal  Asymmetric DCC Signal
Aufgrund der beengten Platzverhältnisse benötigt man eine Methode wo Abschnittsgrenzen auch wenn unterschiedliche Geschwindigkeitsinformationen anliegen überbrückt werden können. Es soll zumindest kein Kurzschluss wie bei der Bremsgeneratormethode in so einem Fall entstehen.
Bei der von Umelec entwickelten Methode wird das DCC Signal asymmetrisch gemacht. Standardmäßig ist das DCC Signal eine rechteckförmige Wechselspannung. Beide Halbwellen sind gleich hoch. Wenn man das z.B.: durch Einschleifen einer einfachen Diodenschaltung asymmetrisch macht kann der Decoder das erkennen und anhalten.
   Due to the limited space on home layouts an break method which allows bridging the borders is necessary. There should be no shortcut situation if 2 sections with different speed information are bridged.
The method developed by Umelec uses a asymmetric DCC signal. The DCC signal is a rectangular shaped AC. Normally both sides of a period have the same height. If you insert a simple diode Circuit into the DCC line one side is higher than the other one. This can be detected by the decoder, which may be used to stop the loco.

Dioden

Auf Basis von Silizium Dioden fällt an den Dioden D1-D3 etwa 2,1V ab. Retour verliert das Signal durch D4 nur 0,7V Somit entsteht eine Asymetrie.
Wenn man statt der obigen Diodenschaltung mittels Elektronik abwechselnd die Asymmetrie ein und ausschaltet kann man sogar 2-4 Zustände übertragen.
   Based on silicon diodes the diodes D1-D3 use 2.1V in one direction, D4 uses 0,7V for the other direction. This circuit in a DCC power line generates a asymmetric Signal.
If a more sophisticated electronic is used to generate the signal, the asymmetry can be turned on and off so up to 4 speeds may be set on the section.

Im "problematischen" Fall, dass ein Fahrzeug die Abschnittsgrenze überbrückt wird lediglich die Asymmetrie- Information zerstört. Das Fahrzeug fährt weiter, sobald es von der Trennstelle herunter ist wirkt die Bremsinformation wieder.   The "trouble making" case that a loco bridges two sections only clears the asymmetric information. No overload is caused. The loco moves on the bridging is cleared and the break information is working again.
Anfang 2005 unterstützen nur die Decoder von Umelec und der neue Lenz Gold Decoder diese Methode. Bei Lenz wird es als ABC bezeichnet. ZIMO und Tran haben angekündigt die Asymmetriemethode zu unterstützen.   Early 2005 only Umelec and the new Lenz gold Decoders support this method. ZIMO and Tran have announced to support this int he near future.

Mvg
Wim.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #132 Gepost op: 17 August 2007, 23:58:14 »
Wim,

dit is geen antwoord op mijn vraag. De getoonde pagina stelt dat je door asymmetrie de loc kunt laten stoppen, en dat je hem langzaam kunt laten rijden door de asymmetrie periodiek aan en uit te zetten.

Maar ik zoek naar de bevestiging van jouw bewering dat je de loc langzamer kunt laten rijden door een ander aantal diodes te gebruiken. En die uitleg dan het liefst niet op de website van een hobbyist, maar op de website van een fabrikant.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #133 Gepost op: 18 August 2007, 09:54:03 »
Maar ik zoek naar de bevestiging van jouw bewering dat je de loc langzamer kunt laten rijden door een ander aantal diodes te gebruiken. En die uitleg dan het liefst niet op de website van een hobbyist, maar op de website van een fabrikant.

Daar zit ik eigenlijk ook met smart op te wachten. Bij Umelec kom ik niks tegen, bij Lenz niet en bij Zimo ook niet. Het staat ook niet in al dan niet uitgebreide handleidingen van hun decoders. Alleen de schakelmethode symmetrisch/asymmetrisch is oppervlakkig gedocumenteerd bij Zimo, het HLU systeem.
De methode 2 diodes kortsluiten waarmee je langzaam krijgt is hier per toeval ontdekt en inmiddels heb ik 5 Lenz decoders die consistent zo wensen te werken. Juist omdat Lenz die CV53 (instelling van de langzaam snelheid) erbij ingebakken heeft vermoed ik dat ze daar wel degelijk weten dat het zo werkt, maar ze wensen er niet over te praten. Vandaar dat ik sinds gisteren mijn sig ook aangepast heb  :)

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 18 August 2007, 10:51:38 »
Wim,

dit is geen antwoord op mijn vraag. De getoonde pagina stelt dat je door asymmetrie de loc kunt laten stoppen, en dat je hem langzaam kunt laten rijden door de asymmetrie periodiek aan en uit te zetten.

Klaas, dan kan ik je verder niet van dienst zijn, en zul je zelf opzoek moeten gaan naar meer informatie. Alles wat er over bekend is, is in deze draad al genoemd.
Verder heeft deze future niet echt mijn aandacht.

Mvg
Wim.