Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: langzaam afremmen voor rood sein  (gelezen 37029 keer)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #105 Gepost op: 17 August 2007, 00:30:37 »
Mogelijk van alles fout:
1. Signaal moet op de rechter spoorstaaf staan (in rijrichting gezien)
2. Je kunt met een gewone multimeter in AC stand zien dat bij ADCC de uitslag minder is dan bij normale symmetrische spanning
3. Je diodebrug heeft twee aansluitingen (mits je niet de variant voor 3 condities hebt gemaakt): een gaat naar je reguliere railvoeding, de andere naar het spoor van je sectie. Verwissel die twee eens, wat doet ie dan?
4. Zeker weten dat je de schakeling goed in elkaar hebt zitten?
Als je CV51 op 2 hebt gezet moet bij zelfs al 1 om 2 diodes de lok langzaam gaan rijden bij ADCC signaal. Zeker bij 1 om 3. En als ie bij 1 om 4 niet stopt, lijkt het hetzelfde probleem wat ik met mijn Ludmilla had.
Maar langzaam rijden moet ie in elk geval gaan doen. Test het gewoon met een losse lok, want je hebt waarschijnlijk geen dubbele isolaties liggen en dan kunnen achterlopende wielstellen van wagens roet in het eten gaan gooien.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

servé

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #106 Gepost op: 17 August 2007, 11:17:30 »
hallo,
even een opsomming.
1. rechterspoorstaaf in rijrichting, goed.
2. ff proberen.
3.hetzelfde probleem.
4.ga ik ook nog proberen.
ik heb alle tests zonder wagons gedaan.

Servé

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #107 Gepost op: 17 August 2007, 11:38:16 »
OK. Voor de volledigheid: dus meten op je railsectie of je bij ADCC dus letterlijk de spanning minder ziet worden. Ik heb geen flauw benul hoe je elektronika er verder uitziet en mogelijk zet jij wel een schakelaar om naar ADCC terwijl er elders iets is wat dat weer tenietdoet.... Ik gok maar ff.

De schakeling zelf: daar kan weinig mee misgaan. Soldeer gewoon 5 diodes in een cirkel aan elkaar, waarbij ze allemaal dezelfde kant op liggen. De twee hoofdaansluitingen tak je dan simpel over 1 diode af, dus een draad aan de katode en een aan de anode. De katodedraad gaat naar je sectie.

Ga ook vooreerst niet al gelijk experimenteren met de 1 om 3 en 1 om 4 schakeling tegelijk. Eerst testen wat 1 om 4 doet, gaat dat goed, dan kun je verder gaan.

Tot slot: mijn Roco Ludmilla vertikte het ook categorisch om consequent te stoppen, wel af en toe. Wat ie in elk geval wel consequent deed was langzaam rijden. Ik kon dat slechts opgelost krijgen door er een Zimo in te gooien. Achteraf had ik ook CV53 op 0 kunnen zetten, de regeling van de "slow-approach-speed". Het kan dus zijn dat die BR17 van jou hetzelfde doet als mijn Ludmilla. Zet zonodig die Silver eens in een andere lok en kijk wat die ermee doet. Zoals gezegd, ik heb hier inmiddels 4 Silvers en 1 Gold die het prima doen in de loks waarin ze nu zitten, zowel langzaam rijden met 1 om 2 diodes als stoppen met 1 om 4. De Zimo moet ik daarbij nog aanpassen met drempelwaarde voor asymmetrie, die zal dan in een geel blok ook gewoon stoppen.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

servé

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #108 Gepost op: 17 August 2007, 12:00:07 »
ik een andere lok zetten gaat wat lastig ;D
hij is erin gesoldeerd.

servé

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #109 Gepost op: 17 August 2007, 12:34:02 »
Ik heb nog maar 1 andere optie: je hebt toch niet de Silver in zijn rangeerstand staan hè? Of de vertragingen uitgeschakeld.....

Hier draaien de volgende loks probleemloos met Gold of Silver:
Liliput 6400 (latere uitvoering) 3 stuks
Liliput vuurloze 2-asser Henschel
Mehano Cl66
Electrotren 1300
Roco BR215 (startset uitvoering)
Roco 1637 (het rode NS/Cargo model)
Roco 1100 recentere uitvoering 2 stuks
Roco 2200 recentere uitvoering 2 stuks
... en met probleemloos bedoel ik: uitstekend reageren op ADCC middels 1 om 4 diodes door uitlopen tot stop. De variant 1 om 2 (langzaam rijden) is nog niet bij allemaal getest.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2007, 12:40:10 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

servé

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #110 Gepost op: 17 August 2007, 13:23:34 »
hallo,

hoe schakel je de vertraging in?

Servé

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #111 Gepost op: 17 August 2007, 13:29:54 »
Lenz default: F4. Daarmee schakel je aanloop en afremvertraging uit en daarbij doet ABC ook niks meer. Als je lok dus abrupt naar ingestelde snelheid gaat of abrupt stopt bij de regelaar in nulstand zetten, staan je vertragingen dus uitgeschakeld. Het zelfde geldt voor de rangeerstand (F3), dan heeft ABC ook geen effekt meer.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #112 Gepost op: 17 August 2007, 13:47:06 »
Inmiddels ben ik weer wat verder in de "geel-variant bij Lenzen". Zoals gezegd, als je in de seriekring van de "4 dioden in de ene richting" er 2 kortsluit (dan heb je dus eigenlijk 1 om 2 diodes) reageren de Lenzen met langzaam rijden. Dat wordt ingesteld met CV53, defaultwaarde 48 en dat is een aardig bruikbare waarde. Ik schat dat de loks dan zo'n 40 km/u op schaal lopen. Als je rijregelaar op een hogere snelheid staat zal de lok dus tot die 40 km/u afremmen en zo doorrijden. Rijdt je lok op het moment dat ie een geel blok inrijdt slechts 25 km/u, dan blijft ie dat ook doen, hij gaat dus niet dan 40 km/u rijden. Dat betekent dat je rijregelaar overruled beneden de waarde 48, en dat daarboven de CV53 waarde bepalend is.
Eerder is gesuggereerd (want zeker weten doen we het niet) dat de BM2 en 3 modules de langzaam rijden optie creëren door symmetrie-asymmetrie afwisselend te schakelen. Als ik nu logisch nadenk zou dat betekenen dat als je bv. met een ICE met 240 km/u een geel blok in zou rijden, die trein slechts afremt tot een kilometertje of 100..... want die schakeling gaat interpoleren tussen stop en ingestelde rijsnelheid.
Iemand het al eens geprobeerd?
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

servé

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #113 Gepost op: 17 August 2007, 14:25:21 »
hallo,

nog even iets anders,
als de BR 17 (Lenz silver) in de afrem-sectie rijdt, gaat het licht wat "zachter" branden, geld ook voor de stop-sectie.

Servé

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #114 Gepost op: 17 August 2007, 14:39:38 »
Dat klopt als een bus. Betekent dat je signaal i.d.d. asymmetrisch is en per definitie moet ie dan ook tenminste langzaam gaan rijden!
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

servé

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #115 Gepost op: 17 August 2007, 14:52:33 »
en dat doet ie nou niet  ;D ???
Louis, snap je er nog iets van???
ikke niet in ieder geval ;D

Servé

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #116 Gepost op: 17 August 2007, 15:34:02 »
Nee dus. Het zou niet moeten mogen maar het enige wat ik bedenken kan is dat je CV51 weer (of nog steeds) op nul staat. Dat moet dus gewoon 2 zijn. Als dat zo is valt dat ook weer af te leiden uit het feit dat je lok vooruit slechter moet lopen dan voorheen. Voor de rest: schiet mij maar lek, ik heb hier nog geen Lenz of Silver gehad die niet tenminste op ADCC reageerde met langzaam rijden. Heb ik misschien 5 exemplaren uit een superserie?
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

servé

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #117 Gepost op: 17 August 2007, 15:54:09 »
ja ;D

maar als ik het goed begrijp
CV51 op 2.
CV53 op 48 (eigen keuze)
CV51 is om op ADCC te reageren.
CV53 is om de afremsnelheid te bepalen.

verbeter me als ik het fout doe.

Servé

PS:
Roco BR215 (startset uitvoering)
Roco startset?
die heb ik ook.
eens even proberen ;D
« Laatst bewerkt op: 17 August 2007, 16:00:37 door servé DB »

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #118 Gepost op: 17 August 2007, 17:12:39 »
CV51 klopt geheel. Moet op 2 staan en dat staat ie af fabriek niet.
CV53 staat af fabriek op 48. Werkt prima, maar zo nodig kan je dat aanpassen. Bepaalt dus de langzaam-rijden-snelheid, die in wezen pas om de hoek komt kijken als je een geel toestand wilt hebben (zie ook mijn bericht van 13:47 vandaag met info over dat "geel-rijden")
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

servé

  • Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #119 Gepost op: 17 August 2007, 17:21:14 »
oké

ik heb voor remmen 2 om 4 diodes.
voor stoppen 1 om 3 diodes.

vertel dadelijk verder.

Servé