Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: langzaam afremmen voor rood sein  (gelezen 37015 keer)

servé

• Gast
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #75 Gepost op: 15 August 2007, 20:59:43 »
@louis

heb het gevonden op site.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #76 Gepost op: 15 August 2007, 21:57:40 »
Het is dus niet het aantal dioden dat de langzaam-rijden functie inschakelt maar het met een bepaalde frequentie in- en uitschakelen van het ADCC signaal. Er zijn zo dus blijkbaar zelfs verschillende snelheden in te stellen!
Daar dient de electronica in de BM2 dus waarschijnlijk voor.

Ik heb hier toch sterk mijn twijfels over. Mijn eigen bevindingen vandaag bewijzen opnieuw dat Lenz decoders onderscheid maken tussen minder en meer asymmetrisch. En vervolgens: als de langzaam snelheid bij Lenz zou worden veroorzaakt door aan/uitschakelen van asymmetrie alleen, zou de instelling van CV53 totaal geen zin hebben, en die is er dus wel. Ofwel, langzaam rijden is een constante factor die bepaald wordt door de mate van asymmetrie en het resultaat daarvan kan met CV53 beinvloed worden. Waar het kantelpunt van "mate van asymmetrie" ligt is niet bekend en vlgs. mij ook niet te beinvloeden. En ten overvloede: bij mijn weten reageren alleen Lenz decoders (silvers en golds) op "mate van asymmetrie"
« Laatst bewerkt op: 15 August 2007, 22:47:47 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Stoomtrein

• Offline Offline
  • O wat fijn, dat er treinen zijn!
« Reactie #77 Gepost op: 15 August 2007, 22:24:39 »
Heeft iemand van jullie het volgende al eens geprobeerd: Neem een DCC centrale voor de normale rijsnelheid, neem een tweede DCC centrale voor een vooraf ingestelde langzame snelheid en gebruik een remgenerator om te stoppen. Het principe werkt als volgt: Voor een signaal zit een baanvak met een lengte van de langste trein plus de maximaal benodigde remweg. Liefst nog wat langer. Zodra een trein volledig in het baanvak rijdt, wordt via een contactgever (hiervoor kun je meerdere zaken gebruiken zoals reedcontact, bielscontact, etc) de spanning in het baanvak omgeschakeld van de normale rijspanning op centrale 2 met een vooraf ingestelde lagere snelheid, bijvoorbeeld rijstap 4. De trein remt af tot stap 4 en rijdt door tot vlak voor het signaal. Voor het signaal zit weer een contact. Zodra deze wordt bedient, wordt de spanning op het baanvak omgeschakeld van stap 4 naar de spanning van de remgenerator en stopt de trein keurig vlak voor het signaal. Per trein kun je de langzame snelheid zo instellen dat deze uiteindelijk vlak voor het signaal stopt.

Dit systeem heeft voor en nadelen. Voordeel: geen computer nodig en het signaal van centrale 2 kan ook bij een (voor)signaal "langzaam rijden" worden gebruikt. Nadelen: je moet centrale 2 telkens als de spanning eraf is geweest voor elk lokadres die je op dat moment gebruikt opnieuw instellen en je hebt twee centrales en een remgenerator nodig. Nu zijn bijvoorbeeld de Roco centrales met een Lokmaus 2 of R3 vaak tegen schappelijke prijzen op beurzen en bij sommige winkels te koop, de remgenerator ben ik zelden tegen gekomen, maar die zullen ook nog wel leverbaar zijn. Het simpel met een dubbelpolige schakelaar omschakelen van de normale rijspanning naar remgenerator werkt. Let op, je moet er zeker van zijn dat eerst het ene signaal van het baanvak wordt afgeschakeld voordat het volgende signaal erop wordt geschakeld. De tussenstap met een tweede centrale, ingesteld op een lage rijstap voor de treinen die je op dat moment hebt rijden, heb ik nog niet geprobeerd. Wellicht is er iemand die net als ik ook meerdere Roco-startsets en een Roco remgenerator heeft, en dit al eens heeft geprobeerd. Ik ben er zelf nog niet toe gekomen, maar volgens mij zou het moeten werken. Wie durft?   ;D

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #78 Gepost op: 15 August 2007, 22:32:21 »
Heeft iemand van jullie het volgende al eens geprobeerd: Neem een DCC centrale voor de normale rijsnelheid, neem een tweede DCC centrale voor een vooraf ingestelde langzame snelheid en gebruik een remgenerator om te stoppen.    ;D

Beste Bart, bij het gebruik van een remgenerator, heb je geen tweede centrale nodig, je hebt alleen een booster nodig.

In Dit document wordt het netjes uitgelegd.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2007, 22:34:19 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #79 Gepost op: 15 August 2007, 22:35:15 »
Bart, vlgs mij wordt dit vaker toegepast. Ik heb er geen ervaring mee, deels omdat ik geen zin had voor pakbeet 100 euro een remgenerator aan te schaffen, bovendien had ik een aantal decoders die geen bremsstrecken ondersteunden.
Deze draad is een voortvloeisel uit "Experimenten met asymmetrische DCC" die al sinds april loopt en voor de ins en outs verwijs ik dan ook simpel naar die draad, alsmede deze.
ADCC is dus simpelweg een "andere manier" om blokken te schakelen, m.i een goedkopere mits je de juiste decoders hebt en naar nu blijkt meer mogelijkheden dan voorheen gedacht was mogelijk te zijn.

Stoomtrein

• Offline Offline
  • O wat fijn, dat er treinen zijn!
« Reactie #80 Gepost op: 15 August 2007, 22:55:57 »
Hallo Wim,

De oplossing die o.a. Lenz en Roco bieden voorzien niet in een langzaam rijden naar een signaal. De werking van beiden is dat je in een baanvak van de snelheid waarop de trein op dat moment rijdt via de remgenerator naar stop gaat. Het stoppen gaat via de in de decoder ingeprogrammeerde deceleratietijd. De minder oude Lenz decoders kennen een constante remweg, maar niet alle decoders hebben die optie, zeker de oudere decoders niet. Met de tweede centrale is het de bedoeling dat de trein na het voorsignaal langzaam door het baanvak rijdt, en als het hoofdsignaal op rood blijft, er vlak voor stopt. De tussenstap met centrale 2 is volgens mij nodig omdat de remweg niet van alle treinen hetzelfde is, maar ook omdat niet iedere trein op volle snelheid het baanvak inrijdt. Als je geen constante remweg hebt betekent dit dat een trein die langzaam het baanvak inkomt, direct na het omschakkelen van de spanning al stilstaat, ver voor het signaal. De trein die op hoge snelheid aankomt zal wel in de buurt van het signaal stoppen. Alleen bij decoders met een constante remweg heb je dit probleem warschijnlijk niet, hoewel ik mij afvraag of de remweg vanuit rijstap 1 net zo lang is als die vanuit rijstap 14/28/124. Dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd. Ik ben meer van de trein- en snelheidafhankelijke remweg en werk met deceleratietijden. 

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #81 Gepost op: 15 August 2007, 23:04:23 »
Alleen bij decoders met een constante remweg heb je dit probleem warschijnlijk niet, hoewel ik mij afvraag of de remweg vanuit rijstap 1 net zo lang is als die vanuit rijstap 14/28/124. Dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd. Ik ben meer van de trein- en snelheidafhankelijke remweg en werk met deceleratietijden. 

Ja, als je het mij vraagt is die constante remweg wel een leuk ding in sommige gevallen, maar in veel gevallen een crime. Je remweg is dus net zo lang als je 140 km/u rijdt als dat je 5 km/u rijdt. Je stelt die nl. in op een bepaalde afstand. Leuk als je rangeert: ff 2 cm achteruit om die kar op te pikken en je trein blijft 90 cm doordenderen vanwege die constante remweg. In mijn decoders: afgeschaft!

ReesCees

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 16 August 2007, 00:18:56 »
De constante remweg kun je met zimo's ook weer onderdrukken door CV 124 op 14 te zetten. Je kunt dan op je centrale met F7 en F4 op halve snelheid van je regelaar rijden (rangeerstand) en alle optrek en afrem instellingen uitschakelen (seite 22 in der zimo betriebsanleitung).

Aan de ADCC experimenten ben ik vanavond helaas even niet toe gekomen).

kees-Jan

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 16 August 2007, 10:15:50 »
en je trein blijft 90 cm doordenderen vanwege die constante remweg. In mijn decoders: afgeschaft!

Helemaal mee eens: ook bij mij afgeschaft.

Waar het echter natuurlijk wel heel erg mooi voor is, zijn automatisch gestuurde treinen, die na een rem/stopsignaal precies mooi stoppen voor het sein (op diverse manieren nog te beinvloeden).
Maar zo gauw je er handmatig mee wil rijden: weg ermee.
En om iedere keer je loc weer om te programmeren of alleen in de rangeerstand te rijden is voor mij ook geen optie.
Eigenlijk zou het zo moeten zijn, dat aan een functie (bv F xx) het uit/in/omschakelen van een CV-waarde gekoppeld zou zijn, maar daar zijn de decoders van nu (lees: software) nog niet op ingericht.

Maarten

ReesCees

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 16 August 2007, 10:48:08 »
@ Maarten:

Ws was ik niet duidelijk maar je kunt ook gewone snelheid rijden en niet alleen rangeerstand. Je kunt dus het optrekken en afremmen los van de rangeerstand instellen (rangeer stand en uitgeschakelde optrek/afrem vind ik ideaal om bijv een draaischijf op en af te rijden).

Kees-Jan

servé

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 16 August 2007, 11:01:45 »
hallo,

de diodes die hier worden gebruikt, zijn dat de 1n4001 diodes.
(ben nog niet zo ver in de elektrotechniek ;D)

Servé

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #86 Gepost op: 16 August 2007, 11:13:25 »
Ja. Je kunt in principe elke 1N400x nemen, hoe hoger het eindcijfer, hoe hoger de toegestane werkspanning. Bij een 4001 is dat 50V, dus in principe goed genoeg. Max stroom van zo'n diode = 1A, in principe ook goed genoeg, want veel meer zal 1 blok niet hoeven te leveren.
Wil je toch hogere vermogens kunnen draaien dan wordt het de 1N540x serie.

servé

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 16 August 2007, 11:53:17 »
oké, bedankt.

Servé

servé

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: 16 August 2007, 14:19:03 »
hallo,

ik heb het schema eens nagemaakt.
bij mijn treinen wordt als ze de afrem-sectie inrijden, het toerental wat lager.
als ze de stop-sectie inrijden, blijft het hetzelfde toerental(dus iets langzamer dan normaal).
als ze weer uit de ADCC-sectie rijden, wordt het toerental weer hoger.

betekend dit dat mijn treinen niet met ADCC rijden of iets anders?

servé

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #89 Gepost op: 16 August 2007, 15:06:25 »
Welk merk en type decoder zit er dan in de lok? Weet je dat?

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.