Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: langzaam afremmen voor rood sein  (gelezen 37009 keer)

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: langzaam afremmen voor rood sein
« Reactie #30 Gepost op: 11 August 2007, 17:22:38 »
Servé,

Bij de FMC (Friese Modelbaan Club) In Leeuwarden maken we gebruik van een remgenerator. Dit werkt bij de meeste decoders feilloos. In ieder geval reageren de Fleischmann Twin decoders niet op het stopsignaal wat de remgenerator uitzend naar de baan.
Groeten Alex

Hebben jullie die Twin-decoders dan wel verteld dat ze alleen op DCC moeten reageren en werken, zie CV29. En is de condensator verwijdert? Die gebruikt wordt voor de analoge spanningsherkenning bij een puur FMZ bedrijf? Zie afbeelding, het onderdeel verbonden met de groene draden.

http://www.maerklin-service-fricke.de/6848.JPG

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 11 August 2007, 22:02:08 »
Hallo Wim,

Ik heb inderdaad de condensator toen verwijderd, dit mocht nog niet baten. Ik heb verder geen wijzigingen in de cv waarden aangebracht, maar de decoder vervangen door een geluidsdecoder. Toen was het probleem uiteraard opgelost. Het zou dus inderdaad kunnen zijn dat de decoder goed had gereageerd als ik cv29 aangepast had. Wat zijn jouw bevindingen als het om de kwaliteit van de Twin decoders gaat? Reageren die wat correct op DCC? Ik had er wat eigenaardigheden mee op een Lenz gestuurde baan. Vooral de afrem en optrek instellingen werden soms vergeten en dan schoot de loc er vandoor op de via de handregelaar aangegeven snelheid.

Groeten Alex

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #32 Gepost op: 11 August 2007, 22:08:33 »
Alles wijst erop dat de instellingen van CV29 niet juist waren. Instellen op alleen DCC is de remedie.
Verder geen lange termijn ervaring met de twin-decoders, alleen met enkele ombouw en onderhouds projectjes.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 13 August 2007, 19:38:02 »
Dit werkt alleen met een bepert aantal decoders. Het is het zogenaamde ABC systeem van Lenz. Het werkt met de nieuwere types Lenz decoders

Heeft Lenz dan nieuwe Software in nieuwe decoders gezet? Mijn Lenz decoders met ABC werken niet met ABC met de diodes, wel met de BM2.

Maarten.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #34 Gepost op: 13 August 2007, 19:46:21 »
Mijn Lenz decoders met ABC werken niet met ABC met de diodes, wel met de BM2.
Weet iemand wat het principiële verschil is tussen de diodeschakeling en de BM2?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #35 Gepost op: 13 August 2007, 19:55:07 »
Klaas, dit staat er bij Lenz op de site:

Citaat
Compared to the simple BM1, the BM2 module has the following advantages:

·      In addition to signal stopping, "Slow approach" (HP2) is also possible.

·      Easy control of the module using light signals and semaphore signals fitted with switches.

·      Even rear-powered (pushed) trains (push-pull trains, commuter trains, motor coaches) stop at the right spot.

Depending on the signal setting, you can use the BM2 module to direct locomotives fitted with a GOLD/ SILVER decoder to stop (for HP0), to pass (for HP1) or to slowly approach (for HP2). Of course, you can set the speed for the slow approach in the locomotive decoder.

The BM2 has two control inputs. Depending on which one is active, the BM2 sends the information "STOP or "SLOW APPROACH" to the locomotive equipped with the GOLD decoder.

http://www.lenz.com/products/modules/bm2.htm

Het technische verschil weet ik niet
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #36 Gepost op: 13 August 2007, 20:52:48 »
Ik heb een flauw vermoeden dat Lenz die diodes onderling ook nog eens schakelt, waarbij je met 1 om 3 diodes slow speed krijgt en 1 om 4 een stop. Dit naar aanleiding van eerdere experimenten hier met 4 diodes (wat de basis is van het Umelec idee en ook met Zimo werkt) maar waarbij ik de treinen niet gestopt kreeg maar slechts langzaam rijdend. Ik meen dat Maarten al eens zei dat die BM2 en 3 ook nog een soort IC bevatten, dus duidelijk meer dan slechts 5 diodes.
Feit blijft dat zowel Maarten als ik erachter kwamen dat Lenz decoders met alleen diodes "wacky" werkt. 1 Lok moest hier zelfs van een Zimo worden voorzien om 'm te laten stoppen, met een Gold of Silver verrekte ie dat...
« Laatst bewerkt op: 13 August 2007, 20:59:24 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #37 Gepost op: 13 August 2007, 21:38:51 »
Het technische verschil weet ik niet
En dat wou ik nou juist weten. Al die verhalen op de Lenz site had ik al eens gelezen, maar daar word je in elektrotechnisch opzicht niet veel wijzer van.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #38 Gepost op: 13 August 2007, 21:52:11 »
@klaas het verschil tussen een diodeschakeling en de BM 2 en 3 modules is
dat de BM modules van lenz het hele blok van ADCC voorziet zodra het sein rood is.
Dus het rijgedeelte van het blok blijft "gewoon voorzien van rijspanning" zodra de lok of Stuurstandrijtuig ( lees stroomafnemer) het rem gedeelte inrijd ( met een rood sein natuurlijk) word het gehele blok voorzien van ADCC.
Een en ander staat beschreven in 1 van de laatste N bahn magazines.

groetjes marco  ( die zijn baan ook aan het digitaliseren is met ADCC )
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #39 Gepost op: 13 August 2007, 22:23:14 »
Kijk, dat wordt al een stuk duidelijker.

Verwijs ik nog even hiernaar:
Ik meen dat Maarten al eens zei dat die BM2 en 3 ook nog een soort IC bevatten, dus duidelijk meer dan slechts 5 diodes.

Dat "IC" is dan waarschijnlijk een relais.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat maakt dan het verschil tussen remmen en stoppen bij ADCC? Louis heeft al een suggestie gedaan dat het te maken zou hebben met het aantal diodes, maar is er iemand die het zeker weet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #40 Gepost op: 14 August 2007, 10:07:26 »
FF naar de basics: Urs Meyer beschreef dat je met een diodeschakeling, 4 stuks, je signaal asymmetrisch kan maken waarmee de trein stopt vlgs. vertraging.
Lenz heeft dat "gekopieerd, maar dan anders".... met 4 diodes gingen mijn Silvers en Golds langzaam rijden. Met 5 stoppen ze (ff het verhaal van de Ludmilla die zelfs met 6 diodes niet goed tot stoppen was te brengen daargelaten). Dat uit mijn eigen ervaringen.
Hun BM1 bevat 5 diodes, a raison van 10 euro.
Maarten schreef al eerder in een ander draadje:
"Als je de BM2 openmaakt zie je pas duidelijk het verschil: een printplaat met waarschijnlijk een complete microcontroller erop, die dus alles regelt, oftewel een DIGITAAL signaal geeft. Dus niks geen asymmetrie. Dat is althans mijn conclusie, maar ik ben geen electronicus".

Nou word ik misschien wel voorbarig, maar ik denk dat Lenz gewoon differentieert in "hoe asymmetrisch maak ik het" zodat de trein kan differentieren in "langzaam of stoppen". Hun uitwerking daarvan in de decoder-logika is op dit moment niet OK waardoor je met alleen diodes bij Lenz decoders onvoorspelbare reakties krijgt. Weliswaar heb ik nu 5 Lenzen die het goed doen (met 5 diodes) maar zoals gezegd, voor de Roco Ludmilla had ik een Zimo nodig.
Misschien valt dat te omzeilen door in die Lenzen CV53 (de langzaam rijden instelling) op 0 te zetten?

Concluderend zou je dus kunnen zeggen dat Lenz ABC iets anders is dan het principe van Meyer maar om het goed te laten werken heb je minstens een zooi dure modules als BM2 of BM3 nodig en bij Meyer ging het om dubbeltjeswerk.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #41 Gepost op: 14 August 2007, 11:21:53 »
http://www.holleman.demon.nl/treinen/diodebrug-slow-stop.jpg

Ter verduidelijking: S1 schakelt tussen langzaam rijden of stoppen. Langzaam-rijden-snelheid in te stellen in CV53.
NB: dit zou dus alleen bij Lenz Gold & Silvers moeten werken, NIET bij Zimo's of Umelecs, daar die dit onderscheid niet kennen.
Verder geef ik ook geen garantie dat dit goed werkt gezien mijn ervaringen met Lenzen  :P
Oftewel: experimenteren op eigen risico!

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 14 August 2007, 12:05:31 »
Weet iemand wat het principiële verschil is tussen de diodeschakeling en de BM2?
Dat "IC" is dan waarschijnlijk een relais.

Het principiele verschil zit hem hierin, dat diodes het signaal simpelweg asymmetrisch maken en de BM2 (en 3) het signaal omvormen tot een volwaardig signaal remmen/stoppen.
Dat "IC" is dus niet een relais, maar een complete schakeling met voor zover ik kan beoordelen ook een processor die de zaken regelt.

Bovendien is er nog een principieel verschil. Een diodeschakeling beinvloed maar 1 railsectie, dus het rem/stopstuk. Om nu problemen te voorkomen met doorverbindingen met metalen wielen en met treinstellen cq. trek/duwtreinen moet je dus andere maatregelen nemen, zoals ook in een door jouw bijdragen aangevuld ander draadje.
De BM2 cq. BM3 beinvloeden een heel "baanvak" dwz. ook de voorgaande eenzijdig geisoleerde baansectie. Een baanvak bestaat dan dus uit een rijstuk van minimaal de maximale treinlengte plus het rem/stopstuk. In het eerste stuk rijdt de trein met gewone snelheid door, komt hij op het rem/stopstuk wordt het hele baanvak op remmen/stoppen gezet. Dus ook een loc achteraan de trein gaat stoppen.
De BM2 en BM3 bevatten dus zowel de detectie als de sturing, vandaar de complete uitvoering met waarschijnlijk een processor.
Daar komt nog iets bij. De diodeschakeling werkt niet samen met Railcom, de BM2 en BM3 wel.

Wat zich puur technisch in een BM2 of 3 afspeelt kan ik niet beoordelen. Ik ben geen techneut, dus ik kan de nummers op de IC's en de schakeling niet uitpluizen. Maar het simpelweg openklikken van een BM2 of 3 laat duidelijk zien waarom deze meer kosten dan de paar dubbeltjes voor de diodeschakeling. Maar omdat deze wel werken met de voorhanden Lenz decoders en Railcom, geef ik de voorkeur aan deze stuureenheden.

Maarten.

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #43 Gepost op: 14 August 2007, 12:17:10 »
omdat deze wel werken met de voorhanden Lenz decoders en Railcom, geef ik de voorkeur aan deze stuureenheden.

Maarten.

Maarten,

In een ander draadje gaf je aan dat LENZ decoders juist niet naar behoren werken op ADCC in het algemeen, of lees ik nu over iets heen ?

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 14 August 2007, 13:03:39 »
In een ander draadje gaf je aan dat LENZ decoders juist niet naar behoren werken op ADCC in het algemeen, of lees ik nu over iets heen ?

Ja, je leest over iets heen.
Lenz decoders werken niet of slecht met de diodeschakeling oftewel ADCC oftewel de BM1 van Lenz.
Ze werken echter wel met de BM2 en BM3 van Lenz, wat ik niet direct meer als ADCC kan kwalificeren, omdat ik niet weet wat voor signaal er uit die apparaten komt. Volgens mij komt daar een processorgestuurd signaal uit, dus geen asymmetrisch signaal. Ook al noemt Lenz alle 3 de apparaten ABC.

Maarten.

Maarten.