Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Bartje81
Vandaag om 19:59:56
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 19:31:15
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
  

Auteur Topic: Van 1800 naar 3000V bij de NS?  (gelezen 13575 keer)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #60 Gepost op: 12 January 2014, 13:27:40 »
Alexander, dit is natuurlijk onzin. Ik heb gemeld dat dit bericht er niet thuis hoort:

10 januari 2014, 20:26:57

Allen,

Nogmaals, dit is het draadje over aanpassingen van 1800V naar 3000V. Berichten over de structuur horen hier niet thuis, daar mag je je eigen draadje over openen.  Anders ga ik toch echt de veegmachine opstarten... :-[

Gr, Bert

Na Venlo is er geen 1800 Volt meer om aan te passen, dan is er een andere structuur van DB bahn en Keolis.
Zo heb ik de laatste aanwijzing tenminste begrepen.

Groeten, Alexander


Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #61 Gepost op: 12 January 2014, 20:59:22 »
@Thom: dat kan uitstekend. Zoals Albert al zegt: trafo. Of het energietechnisch de beste oplossing is, is een andere vraag. Maar het biedt op z'n minst een overgangsmogelijkheid, en daarmee is het als argument tegen 25kV maar zwak.
Om nou 10kV bovenleidingspanning te kiezen omdat dat toevallig de spanning is waarmee de energieleverancier nu levert is in ieder geval een veel onhandiger keuze, dan om die 10kV omhoog te transformeren naar 25kV en eindelijk een spanning op de bovenleiding te zetten die in Europa redelijk gangbaar c.q. in opmars is.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #62 Gepost op: 12 January 2014, 21:04:51 »
maar wat als er dan 25kv op komt te staan. volstaat een downchopper dan om elektrisch museumspul rijdende te houden?
of is dat niet zo simpel?

Groet Martijn
 
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #63 Gepost op: 12 January 2014, 21:20:32 »
Aan een 1:1 trein heb ik nog nooit gesleuteld, maar als leek lijkt me dat er aanpassingen nodig zullen zijn in het hele stuk van stroomafnemer tot omvormer. Er worden ongetwijfeld isolatoren dan wel isolatiematerialen gebruikt die niet bedoeld dan wel getest en gekeurd zijn voor 25kV.
Daarbij moet er dan natuurlijk wel ergens plek zijn voor een omvormer. De technische complicaties en de kosten van een eventuele oplossing konden weleens teveel blijken voor een (groot?) deel van het elektrische museummaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #64 Gepost op: 12 January 2014, 21:52:29 »
Om nou 10kV bovenleidingspanning te kiezen omdat dat toevallig de spanning is waarmee de energieleverancier nu levert is in ieder geval een veel onhandiger keuze, dan om die 10kV omhoog te transformeren naar 25kV en eindelijk een spanning op de bovenleiding te zetten die in Europa redelijk gangbaar c.q. in opmars is.
25kV is internationaal gekozen als bovenleidingspanning voor de toekomst. Dat is dus de meest logische spanning om naa rtoe te werken. Maar die gaan ze echt niet maken uit 10kV, die komt rechtstreeks uit 150kV. De afstand tussen de voedingspunten kan ook veel groter zijn dan bij 1800V. De HSL van Amsterdam naar Antwerpen heeft b.v. maar 3 voedingspunten, terwijl dat er bij 1800V minstens 15 moeten zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #65 Gepost op: 12 January 2014, 22:38:32 »
Uit 150kV werken lijkt mij ook veel logischer. Maar het begon met de mededeling dat er 10kV wordt aangeleverd en dat daarom er geen 25kV op de bovenleiding kan. En die logica volg ik niet.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #66 Gepost op: 13 January 2014, 00:08:31 »
Nee, de opmerking was dat er dan, zoals nu het geval is, geen gebruik meer gemaakt kan worden van het 10 kV net als voeding voor de onderstations en dus aansluiting aangelegd dient te worden naar het 150 kV net.
Daarom is 25 kV een grotere investering dan 3kV wat je nog wel uit dat 10 kV net kunt trekken.

Nergens heeft iemand wat gezegd dat er 10kV op de bovenleiding gezet zal moeten worden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #67 Gepost op: 13 January 2014, 08:33:14 »
En dan komt er dus meer kijken, gaan we met de Oostbuur , de Zuidbuur of gaat Europa nog een norm maken?

Het zal Europa worst wezen hoeveel prik er op de bovenleiding staat. Waar ze zich op richten is het bevorderen (maar niet verplicht stellen) van ERTMS en ECTS. De rest wordt door de markt gedreven.

Wat men ook niet moet vergeten is dat 25kV niet alleen op HSLs en in Noord-Frankrijk de norm is, maar ook in grote delen van Oost-Europa. West-Europa loopt wat dat betreft achter.

Gezien de nadelen van gelijkstroom zullen we binnen enkele decennia waarschijnlijk de situatie hebben dat gelijkstroom voorbehouden is aan trams en metro's, terwijl treinen op 25kV en 15kV (het Duitstalige gebied en Scandinavië) rijden.

3kV is een kortetermijnoplossing, maar ook een goedkopere oplossing. Wat er uiteindelijk gekozen gaat worden hangt voornamelijk af van hoeveel geld er beschikbaar komt.

Diesel+elektrisch is geen optie; die hybride locs worden niet voor niets met "last mile" voor de diesel aangeduid.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #68 Gepost op: 13 January 2014, 12:11:33 »
Dat zal wel een keuze geweest zijn ; waarom zou je bij 25kV niet ook in meerdere secties kunnen schakelen? Ik zie geen technische beperkingen, vermoedelijk is het vooral vanwege de centen gedaan.
Complete Lijn Uitschakeling is volgens mij meer een brandweer-eis dan een technische: de bovenleiding is bij 25kV net zo goed in groepen verdeeld als bij 1500V. De groepen zijn niet eens zo veel langer, gezien de afstand tussen de AT-stations.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #69 Gepost op: 13 January 2014, 12:12:52 »

3kV is een kortetermijnoplossing, maar ook een goedkopere oplossing.
Met 1500V houden we het al 90 jaar vol, zal met 3kV ook wel lukken.  :D
Met vriendelijke groeten, altijd.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #70 Gepost op: 13 January 2014, 12:24:59 »
Vraag is of je het nog wel 90 jaar vol wilt houden op 3kV...
In Belgie is men ook aan het kijken naar 25kV dus het argument dat onze zuiderburen 3kV gebruiken vervalt mogelijk in de (nabije?) toekomst.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #71 Gepost op: 13 January 2014, 12:28:49 »
Met 1500V houden we het al 90 jaar vol, zal met 3kV ook wel lukken.  :D

Met paarden hebben we het ook duizenden jaren volgehouden... die nieuwerwetse automobielen hebben we helemaal niet nodig ;)

Met 1500V hebben we het ook helemaal geen 90 jaar vol gehouden, dat is al een heel tijdje opgeschroefd naar 1800V en er zijn in die tijd aardig wat onderstations bijgebouwd.
3000V (of waarschijnlijk ook eerder 3300V) is maar een lapmiddel.
Het vermogen gaat nog geen 80% omhoog (3300/1800) en dat kun je maar een keer uitgeven. Wat harder optrekken en een paar treinen extra en je zit meteen weer aan de limiet. (Ik ga er even vanuit dat de maximale stroom en het aantal onderstations grofweg hetzelfde blijft.)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #72 Gepost op: 13 January 2014, 13:45:49 »
Ik zou zeggen: mail dit draadje naar ProRail, wie weet hebben ze er nog wat aan.  (y)
Met vriendelijke groeten, altijd.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22566
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #73 Gepost op: 13 January 2014, 14:19:10 »
Vraag is of je het nog wel 90 jaar vol wilt houden op 3kV...
In Belgie is men ook aan het kijken naar 25kV dus het argument dat onze zuiderburen 3kV gebruiken vervalt mogelijk in de (nabije?) toekomst.

Denk het niet. In België worden de lijnen ten Zuiden van Samber en Maas geleidelijk ongebouwd naar 25 kv. Daarmee verplaats je ook alleen maar een toch al bestaande sluis en alles bij elkaar zijn het toch behoorlijke afstanden. Maar voor het hele net zijn net als hier al een paar keer plannen afgeketst op te hoge kosten in verhouding tot de baten. Misschien moet Nederland die 3 KV ook vanaf het Zuiden opbouwen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #74 Gepost op: 13 January 2014, 15:09:11 »
Of juist vanuit het zuiden beginnen met 25kV...
Eventueel nieuw multicourant materieel is daar veel sneller nuttig voor verbindingen naar Duitsland en Belgie.

Dan wordt voor de belgen de business-case ook beter en wordt het voor hen ook interessant (b.v. bij de verdere elektrificatie van de ijzeren rijn)