Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Van 1800 naar 3000V bij de NS?  (gelezen 13322 keer)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #60 Gepost op: 12 January 2014, 13:27:40 »
Alexander, dit is natuurlijk onzin. Ik heb gemeld dat dit bericht er niet thuis hoort:

10 januari 2014, 20:26:57

Allen,

Nogmaals, dit is het draadje over aanpassingen van 1800V naar 3000V. Berichten over de structuur horen hier niet thuis, daar mag je je eigen draadje over openen.  Anders ga ik toch echt de veegmachine opstarten... :-[

Gr, Bert

Na Venlo is er geen 1800 Volt meer om aan te passen, dan is er een andere structuur van DB bahn en Keolis.
Zo heb ik de laatste aanwijzing tenminste begrepen.

Groeten, Alexander


Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #61 Gepost op: 12 January 2014, 20:59:22 »
@Thom: dat kan uitstekend. Zoals Albert al zegt: trafo. Of het energietechnisch de beste oplossing is, is een andere vraag. Maar het biedt op z'n minst een overgangsmogelijkheid, en daarmee is het als argument tegen 25kV maar zwak.
Om nou 10kV bovenleidingspanning te kiezen omdat dat toevallig de spanning is waarmee de energieleverancier nu levert is in ieder geval een veel onhandiger keuze, dan om die 10kV omhoog te transformeren naar 25kV en eindelijk een spanning op de bovenleiding te zetten die in Europa redelijk gangbaar c.q. in opmars is.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #62 Gepost op: 12 January 2014, 21:04:51 »
maar wat als er dan 25kv op komt te staan. volstaat een downchopper dan om elektrisch museumspul rijdende te houden?
of is dat niet zo simpel?

Groet Martijn
 
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #63 Gepost op: 12 January 2014, 21:20:32 »
Aan een 1:1 trein heb ik nog nooit gesleuteld, maar als leek lijkt me dat er aanpassingen nodig zullen zijn in het hele stuk van stroomafnemer tot omvormer. Er worden ongetwijfeld isolatoren dan wel isolatiematerialen gebruikt die niet bedoeld dan wel getest en gekeurd zijn voor 25kV.
Daarbij moet er dan natuurlijk wel ergens plek zijn voor een omvormer. De technische complicaties en de kosten van een eventuele oplossing konden weleens teveel blijken voor een (groot?) deel van het elektrische museummaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #64 Gepost op: 12 January 2014, 21:52:29 »
Om nou 10kV bovenleidingspanning te kiezen omdat dat toevallig de spanning is waarmee de energieleverancier nu levert is in ieder geval een veel onhandiger keuze, dan om die 10kV omhoog te transformeren naar 25kV en eindelijk een spanning op de bovenleiding te zetten die in Europa redelijk gangbaar c.q. in opmars is.
25kV is internationaal gekozen als bovenleidingspanning voor de toekomst. Dat is dus de meest logische spanning om naa rtoe te werken. Maar die gaan ze echt niet maken uit 10kV, die komt rechtstreeks uit 150kV. De afstand tussen de voedingspunten kan ook veel groter zijn dan bij 1800V. De HSL van Amsterdam naar Antwerpen heeft b.v. maar 3 voedingspunten, terwijl dat er bij 1800V minstens 15 moeten zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #65 Gepost op: 12 January 2014, 22:38:32 »
Uit 150kV werken lijkt mij ook veel logischer. Maar het begon met de mededeling dat er 10kV wordt aangeleverd en dat daarom er geen 25kV op de bovenleiding kan. En die logica volg ik niet.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #66 Gepost op: 13 January 2014, 00:08:31 »
Nee, de opmerking was dat er dan, zoals nu het geval is, geen gebruik meer gemaakt kan worden van het 10 kV net als voeding voor de onderstations en dus aansluiting aangelegd dient te worden naar het 150 kV net.
Daarom is 25 kV een grotere investering dan 3kV wat je nog wel uit dat 10 kV net kunt trekken.

Nergens heeft iemand wat gezegd dat er 10kV op de bovenleiding gezet zal moeten worden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #67 Gepost op: 13 January 2014, 08:33:14 »
En dan komt er dus meer kijken, gaan we met de Oostbuur , de Zuidbuur of gaat Europa nog een norm maken?

Het zal Europa worst wezen hoeveel prik er op de bovenleiding staat. Waar ze zich op richten is het bevorderen (maar niet verplicht stellen) van ERTMS en ECTS. De rest wordt door de markt gedreven.

Wat men ook niet moet vergeten is dat 25kV niet alleen op HSLs en in Noord-Frankrijk de norm is, maar ook in grote delen van Oost-Europa. West-Europa loopt wat dat betreft achter.

Gezien de nadelen van gelijkstroom zullen we binnen enkele decennia waarschijnlijk de situatie hebben dat gelijkstroom voorbehouden is aan trams en metro's, terwijl treinen op 25kV en 15kV (het Duitstalige gebied en Scandinavië) rijden.

3kV is een kortetermijnoplossing, maar ook een goedkopere oplossing. Wat er uiteindelijk gekozen gaat worden hangt voornamelijk af van hoeveel geld er beschikbaar komt.

Diesel+elektrisch is geen optie; die hybride locs worden niet voor niets met "last mile" voor de diesel aangeduid.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #68 Gepost op: 13 January 2014, 12:11:33 »
Dat zal wel een keuze geweest zijn ; waarom zou je bij 25kV niet ook in meerdere secties kunnen schakelen? Ik zie geen technische beperkingen, vermoedelijk is het vooral vanwege de centen gedaan.
Complete Lijn Uitschakeling is volgens mij meer een brandweer-eis dan een technische: de bovenleiding is bij 25kV net zo goed in groepen verdeeld als bij 1500V. De groepen zijn niet eens zo veel langer, gezien de afstand tussen de AT-stations.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #69 Gepost op: 13 January 2014, 12:12:52 »

3kV is een kortetermijnoplossing, maar ook een goedkopere oplossing.
Met 1500V houden we het al 90 jaar vol, zal met 3kV ook wel lukken.  :D
Met vriendelijke groeten, altijd.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #70 Gepost op: 13 January 2014, 12:24:59 »
Vraag is of je het nog wel 90 jaar vol wilt houden op 3kV...
In Belgie is men ook aan het kijken naar 25kV dus het argument dat onze zuiderburen 3kV gebruiken vervalt mogelijk in de (nabije?) toekomst.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #71 Gepost op: 13 January 2014, 12:28:49 »
Met 1500V houden we het al 90 jaar vol, zal met 3kV ook wel lukken.  :D

Met paarden hebben we het ook duizenden jaren volgehouden... die nieuwerwetse automobielen hebben we helemaal niet nodig ;)

Met 1500V hebben we het ook helemaal geen 90 jaar vol gehouden, dat is al een heel tijdje opgeschroefd naar 1800V en er zijn in die tijd aardig wat onderstations bijgebouwd.
3000V (of waarschijnlijk ook eerder 3300V) is maar een lapmiddel.
Het vermogen gaat nog geen 80% omhoog (3300/1800) en dat kun je maar een keer uitgeven. Wat harder optrekken en een paar treinen extra en je zit meteen weer aan de limiet. (Ik ga er even vanuit dat de maximale stroom en het aantal onderstations grofweg hetzelfde blijft.)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #72 Gepost op: 13 January 2014, 13:45:49 »
Ik zou zeggen: mail dit draadje naar ProRail, wie weet hebben ze er nog wat aan.  (y)
Met vriendelijke groeten, altijd.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #73 Gepost op: 13 January 2014, 14:19:10 »
Vraag is of je het nog wel 90 jaar vol wilt houden op 3kV...
In Belgie is men ook aan het kijken naar 25kV dus het argument dat onze zuiderburen 3kV gebruiken vervalt mogelijk in de (nabije?) toekomst.

Denk het niet. In België worden de lijnen ten Zuiden van Samber en Maas geleidelijk ongebouwd naar 25 kv. Daarmee verplaats je ook alleen maar een toch al bestaande sluis en alles bij elkaar zijn het toch behoorlijke afstanden. Maar voor het hele net zijn net als hier al een paar keer plannen afgeketst op te hoge kosten in verhouding tot de baten. Misschien moet Nederland die 3 KV ook vanaf het Zuiden opbouwen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Van 1800 naar 3000V bij de NS?
« Reactie #74 Gepost op: 13 January 2014, 15:09:11 »
Of juist vanuit het zuiden beginnen met 25kV...
Eventueel nieuw multicourant materieel is daar veel sneller nuttig voor verbindingen naar Duitsland en Belgie.

Dan wordt voor de belgen de business-case ook beter en wordt het voor hen ook interessant (b.v. bij de verdere elektrificatie van de ijzeren rijn)