Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein  (gelezen 6929 keer)

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Aangezien ik niet heel erg digitaal ben, maar het een en ander nog wel in elkaar kan bakken, heb ik de vraag of het mogelijk is met bijv een ESU V 3.0 (of 4.0) decoder een schema in elkaar te zetten, waarbij de volgende opties aanwezig zijn:
- apart uitschakelbare sluitseinen
- apart in (of uit) schakelbaar 3e frontsein (zodat er dus 2 frontseinen overblijven)

Ik heb ooit al eens van Floris Diltz een schema gezien waarin de eerste optie verwerkt is en als 2e optie rangeerverlichting is. Ik kan dit schema niet meer terugvinden, maar ik wil ook eigenlijk net wat anders.

Iemand een suggestie?

Groeten, Edwin

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2014, 23:22:50 »
Hoi Edwin,

Kijk eens op de pagina van Fred. Daar staat het:
http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html

Ik heb het in een BR103 TT-spoor ingebouwd.

Succes,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2014, 01:24:31 »
Ik heb deze schakeling deze week nog in een roco 1637 cargo gezet. Het is effe priegelen met de hoeveelheid draden, maar hij werkt eindeloos (y).
Bij deze het schema van Floris, door mij opnieuw in paint gezet.


Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2014, 10:00:14 »
Geweldig, bedankt voor de antwoorden!
Ga me er vanavond eens in verdiepen.

Groeten, Edwin

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2014, 10:07:12 »
Let wel, dit gaat er van uit, dat er aparte lampen zijn voor het derde frontsein en de sluitverlichting. Er zijn locs, waar de sluitverlichting aan de ene kant en alle frontseinen aan de andere kant samen door 1 lampje worden verlicht. Dan moet je meer ombouwen als wanneer elk sein zn eigen ledje heeft. Dus alle adviezen: YMMV.

dirkjan

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2014, 10:31:19 »
Zelf zou ik gaan voor met een functie niet de sluitverlichting uit te schakelen maar de verlichting aan één zijde. Dit moet dan wel altijd de gekoppelde zijde zijn maar zo is het lichtbeeld iig ook goed als je met een stuurstand rijdt en van richting wisselt.

Of nog iets anders, wat ik zelf doe als je het niet erg vind om nog een functie uitgang te gebruiken, is alle seinen per kant aan een uitgang te hangen. Dus 1 uitgang voor frontlicht cabine 1, 2e voor sluitlicht cab 1, 3e voor frontlicht cab 2 en 4e voor sluitlicht cab 2. Met functie mapping is het dan aan te passen. Zelf stel ik dan in dat F0 de verlichting aan de cab 1 zijde laat wisselen met de rijrichting en F1 dit doet voor cab 2 zijde. Rangeerlicht kan je wel hetzelfde toe blijven passen. Nadeel, kost extra functie uitgang, voordeel, je kan aan beide zijden koppelen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2014, 11:51:06 »
Deze schakeling is bedoelt om met een decoder met slechts twee functies, toch een schakelbaar sluitlicht en rangeerlicht te maken zonder aan de decoder zelf te moeten solderen om er extra belastbare uitgangen aan toe te voegen. Dit is voor menigeen niet weg gelegd en dit handige schakelingetje met wat extra diode lost dit mooi op. Je hoeft dan zelfs niets moeilijk te gaan zitten programmeren ;) (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2014, 14:11:49 »
Snap ik, ik geef alleen de andere mogelijkheid aan. Er leiden veel wegen naar Rome met ieder zijn voor en nadelen. Ik zou alleen zelf nooit beide sluitseinen willen uitschakelen maar een zijden ivm stuurstand.

Je hebt overigens nu 4 functie uitgangen nodig. Wit en geel zijn ondanks de standaard instelling van front en sluitsein gewoon functieuitgangen.

Misschien een idee om in de encyclopedie verschillende schema 's op te nemen met een voor en nadelen rijtje?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2014, 14:49:11 »
@Timo: je hebt gelijk als je de F0 (geel en wit) inderdaad ook mee telt. Voor een trekduwtrein is het schema van Florig dan ook niet geschikt. De loks die zo van een decoder voorzien zijn, zijn te gebruiken voor het rangeren en al dan niet met wagons er achter, trekkend.

Zijn schema en andere mogelijkheden opnemen in de encyclopedie is een goed idee.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2014, 22:52:57 »
Die link van Fred is erg interessant, maar ik heb daar helaas nog niet mijn gewenste optie gevonden. Het lijkt niet mogelijk te zijn om deze opties, met een decoder met 2 (extra) funtie-uitgangen, te realiseren.. >:(
Ik heb een motorwagen, die ik uit wil rusten met front- en sluitlichten. Da's vrij eenvoudig met de gele en witte draden te realiseren.
Sluitseinen uitschakelaar is ook nog eenvoudig te maken door een functieaansluiting conform het hierboven getoonde overzicht van Floris aan te sluiten.
Dan hou ik in principe nog één functieuitgang over. Is deze zo aan te sluiten dat deze het derde frontseinen dooft (in beide richtingen)? 
Voor de duidelijkheid, ik wil dus geen rangeerlicht!  ;)

Groeten, Edwin

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2014, 13:39:30 »
Edwin,

Wat dacht je ervan als je die paarse draad en die weerstand eens één ledje opschuift...? 😉

Groet,

Richard

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2014, 16:52:25 »
met een lopi v4 21 pins is dit simpel te maken.F0 (front wit en geel) gewoon aansluiten.Aux 1 en Aux2 sluitseinen.Aux3 en Aux4 derde koplicht.Dan gewoon funktiemappen en je hebt alle mogelijkheden.Bij de lopi v4 kan je dan gewoon zelfs ook mappen dat bv onder F6 de koplampen uitgaan als er een trek-duw situatie ontstaat.
Ps : of je neemt een gewone V3/V4 en voegt er een klein versterkerschakelingetje aan toe waardoor AUX3/4 ook te gebruiken zijn.
Dan heb je geen wirwar van draden en hoef je ook niets speciaal te doen met extra diodes.En elke uitgang blijft apart aanspreekbaar.Je kan dan zelfs mss bij de derde koplamp ook een cabineverlichting aansluiten.
Greetings,salutations,groetjes,

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #12 Gepost op: 09 januari 2014, 21:47:26 »
Als ik de paarse draad en weerstand 1 led opschuif, dan creëer ik volgens mij 2 vaste frontseinen, de niet meer met de rijrichting wisselen (althans, dat denk ik).

De oplossing van bellejt lijkt me dan nog het beste; kan je vervolgens dan Aux 1 en 2 zo instellen dat de sluitseinen alsnog met de rijrichting mee wisselen?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2014, 12:21:20 »
Ah, je wil de 2 putten niet als rangeerlicht gebruiken maar de frontseinen richting afhankelijk van 3 naar 2 terug brengen. Ik zou niet weten waarom je dit zou willen doen maar dit is wel mogelijk. (Waarom wil je dit? :p ) Ik heb het even snel in me schrift getekend tijdens hoorcollege (a) . Hierin zijn alleen de frontseinen opgenomen, niet de sluitseinen en het uitschakelen van een zijde van de loc. Maar dat blijft hetzelfde als bij het vorige schema.



Iets heeft helaas besloten het schema te draaien... AUX 1 en 2 zijn de witte en gele draad. Zet je AUX 3 aan dan zal de 3e pit uit gaan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2014, 12:55:54 »
Interessant topic! Ik ben ook al een tijdje aan het zoeken naar oplossingen. Als ik het goed begrijp kan ik een 21 pins lopi V4 gewoon AUX3 en 4 gebruiken zonder te versterken? Als dat zo is ga ik die maar kopen, dat lost mijn problemen meteen op.
Ik heb trouwens al mijn locs zo geprogrameerd front en sluitseinen onder F0 allemaal werken, zo heb ik eventueel op de analoge baan van mijn pa gewoon alle verlichting in m'n locs. Onder F1 en F2 heb ik cab 1 en cab 2 zitten, zo kan ik de juiste seinen aanzetten voor trek/duw. En dan heb ik onder F3 en F4 gevaren seinen zitten ook voor cab 1 en cab 2. Best wel leuk dat programmeren.
Vond voor mijn Duitse locs rangeersein niet zo nodig. Maar voor m'n 1100 wil ik er wel een rangeersein bij. Een m'n 600 wil ik L-sein, rangeersein en zwaailicht. Als ik AUX3 en 4 gewoon kan gebruiken hoe ik niet aan de decoder te solderen (y)

Over dat uitschakelen van de derde pit, kan ik mij best voorstellen waarom je dat zou willen. Denk bijvoorbeeld aan de Benelux Hondekop. Rijd je België in dan kan de derde pit uit.

Groeten Edwin.