Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocoline 3-wegwissel in iTrain door Martin Hornis
Vandaag om 00:48:23
MB-module: “Roubaix” door Chris80
18 februari 2020, 23:42:41
ROCO 10810 multimaus reageert niet meer door Hugo Baart
18 februari 2020, 23:40:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door PieterHa
18 februari 2020, 23:32:02
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Hlv53
18 februari 2020, 23:30:43
Projekt 083-338 door Hlv53
18 februari 2020, 23:25:27
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
18 februari 2020, 23:13:14
Even voorstellen en gelijk wat vragen door clickmaniac
18 februari 2020, 23:05:16
Laptop op hol door Lokprogrammer! door WeKra
18 februari 2020, 22:56:33
EifelBurgenBahn door Krokodil68
18 februari 2020, 22:44:47
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
18 februari 2020, 22:44:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 februari 2020, 22:41:55
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Ronald Halma
18 februari 2020, 22:41:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
18 februari 2020, 22:41:02
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
18 februari 2020, 22:37:40
Frans loodsje door Daniels
18 februari 2020, 22:37:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Duikeend
18 februari 2020, 22:35:32
MSG Drechtsteden is in voorbereiding voor de Modelbouwshow in de Zeelandhallen door ronald2016
18 februari 2020, 22:31:46
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 februari 2020, 21:54:50
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
18 februari 2020, 21:34:04
BNLS spoorkaart DB door Reinout van Rees
18 februari 2020, 21:33:40
Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem. door ruudns
18 februari 2020, 21:10:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 februari 2020, 21:04:44
3D/RM: GVB 12G (Amsterdamse gelede tram in H0) door BartvD
18 februari 2020, 20:59:01
Artitec 2020 door Taigagaai
18 februari 2020, 20:47:58
H0 Modelbaan Wookstad door Wookie
18 februari 2020, 20:46:55
Poolse meuk in 0e. door Pauldg
18 februari 2020, 20:35:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
18 februari 2020, 20:22:22
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
18 februari 2020, 20:20:26
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
18 februari 2020, 19:59:13
  

Auteur Topic: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein  (gelezen 4186 keer)

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 898
Aangezien ik niet heel erg digitaal ben, maar het een en ander nog wel in elkaar kan bakken, heb ik de vraag of het mogelijk is met bijv een ESU V 3.0 (of 4.0) decoder een schema in elkaar te zetten, waarbij de volgende opties aanwezig zijn:
- apart uitschakelbare sluitseinen
- apart in (of uit) schakelbaar 3e frontsein (zodat er dus 2 frontseinen overblijven)

Ik heb ooit al eens van Floris Diltz een schema gezien waarin de eerste optie verwerkt is en als 2e optie rangeerverlichting is. Ik kan dit schema niet meer terugvinden, maar ik wil ook eigenlijk net wat anders.

Iemand een suggestie?

Groeten, Edwin

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 456
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2014, 23:22:50 »
Hoi Edwin,

Kijk eens op de pagina van Fred. Daar staat het:
http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html

Ik heb het in een BR103 TT-spoor ingebouwd.

Succes,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • ***
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2014, 01:24:31 »
Ik heb deze schakeling deze week nog in een roco 1637 cargo gezet. Het is effe priegelen met de hoeveelheid draden, maar hij werkt eindeloos (y).
Bij deze het schema van Floris, door mij opnieuw in paint gezet.


Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 898
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2014, 10:00:14 »
Geweldig, bedankt voor de antwoorden!
Ga me er vanavond eens in verdiepen.

Groeten, Edwin

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3048
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2014, 10:07:12 »
Let wel, dit gaat er van uit, dat er aparte lampen zijn voor het derde frontsein en de sluitverlichting. Er zijn locs, waar de sluitverlichting aan de ene kant en alle frontseinen aan de andere kant samen door 1 lampje worden verlicht. Dan moet je meer ombouwen als wanneer elk sein zn eigen ledje heeft. Dus alle adviezen: YMMV.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2014, 10:31:19 »
Zelf zou ik gaan voor met een functie niet de sluitverlichting uit te schakelen maar de verlichting aan één zijde. Dit moet dan wel altijd de gekoppelde zijde zijn maar zo is het lichtbeeld iig ook goed als je met een stuurstand rijdt en van richting wisselt.

Of nog iets anders, wat ik zelf doe als je het niet erg vind om nog een functie uitgang te gebruiken, is alle seinen per kant aan een uitgang te hangen. Dus 1 uitgang voor frontlicht cabine 1, 2e voor sluitlicht cab 1, 3e voor frontlicht cab 2 en 4e voor sluitlicht cab 2. Met functie mapping is het dan aan te passen. Zelf stel ik dan in dat F0 de verlichting aan de cab 1 zijde laat wisselen met de rijrichting en F1 dit doet voor cab 2 zijde. Rangeerlicht kan je wel hetzelfde toe blijven passen. Nadeel, kost extra functie uitgang, voordeel, je kan aan beide zijden koppelen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • ***
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2014, 11:51:06 »
Deze schakeling is bedoelt om met een decoder met slechts twee functies, toch een schakelbaar sluitlicht en rangeerlicht te maken zonder aan de decoder zelf te moeten solderen om er extra belastbare uitgangen aan toe te voegen. Dit is voor menigeen niet weg gelegd en dit handige schakelingetje met wat extra diode lost dit mooi op. Je hoeft dan zelfs niets moeilijk te gaan zitten programmeren ;) (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2014, 14:11:49 »
Snap ik, ik geef alleen de andere mogelijkheid aan. Er leiden veel wegen naar Rome met ieder zijn voor en nadelen. Ik zou alleen zelf nooit beide sluitseinen willen uitschakelen maar een zijden ivm stuurstand.

Je hebt overigens nu 4 functie uitgangen nodig. Wit en geel zijn ondanks de standaard instelling van front en sluitsein gewoon functieuitgangen.

Misschien een idee om in de encyclopedie verschillende schema 's op te nemen met een voor en nadelen rijtje?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • ***
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2014, 14:49:11 »
@Timo: je hebt gelijk als je de F0 (geel en wit) inderdaad ook mee telt. Voor een trekduwtrein is het schema van Florig dan ook niet geschikt. De loks die zo van een decoder voorzien zijn, zijn te gebruiken voor het rangeren en al dan niet met wagons er achter, trekkend.

Zijn schema en andere mogelijkheden opnemen in de encyclopedie is een goed idee.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 898
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2014, 22:52:57 »
Die link van Fred is erg interessant, maar ik heb daar helaas nog niet mijn gewenste optie gevonden. Het lijkt niet mogelijk te zijn om deze opties, met een decoder met 2 (extra) funtie-uitgangen, te realiseren.. >:(
Ik heb een motorwagen, die ik uit wil rusten met front- en sluitlichten. Da's vrij eenvoudig met de gele en witte draden te realiseren.
Sluitseinen uitschakelaar is ook nog eenvoudig te maken door een functieaansluiting conform het hierboven getoonde overzicht van Floris aan te sluiten.
Dan hou ik in principe nog één functieuitgang over. Is deze zo aan te sluiten dat deze het derde frontseinen dooft (in beide richtingen)? 
Voor de duidelijkheid, ik wil dus geen rangeerlicht!  ;)

Groeten, Edwin

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2014, 13:39:30 »
Edwin,

Wat dacht je ervan als je die paarse draad en die weerstand eens één ledje opschuift...? 😉

Groet,

Richard

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
    • Onze site
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2014, 16:52:25 »
met een lopi v4 21 pins is dit simpel te maken.F0 (front wit en geel) gewoon aansluiten.Aux 1 en Aux2 sluitseinen.Aux3 en Aux4 derde koplicht.Dan gewoon funktiemappen en je hebt alle mogelijkheden.Bij de lopi v4 kan je dan gewoon zelfs ook mappen dat bv onder F6 de koplampen uitgaan als er een trek-duw situatie ontstaat.
Ps : of je neemt een gewone V3/V4 en voegt er een klein versterkerschakelingetje aan toe waardoor AUX3/4 ook te gebruiken zijn.
Dan heb je geen wirwar van draden en hoef je ook niets speciaal te doen met extra diodes.En elke uitgang blijft apart aanspreekbaar.Je kan dan zelfs mss bij de derde koplamp ook een cabineverlichting aansluiten.
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 898
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #12 Gepost op: 09 januari 2014, 21:47:26 »
Als ik de paarse draad en weerstand 1 led opschuif, dan creëer ik volgens mij 2 vaste frontseinen, de niet meer met de rijrichting wisselen (althans, dat denk ik).

De oplossing van bellejt lijkt me dan nog het beste; kan je vervolgens dan Aux 1 en 2 zo instellen dat de sluitseinen alsnog met de rijrichting mee wisselen?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2014, 12:21:20 »
Ah, je wil de 2 putten niet als rangeerlicht gebruiken maar de frontseinen richting afhankelijk van 3 naar 2 terug brengen. Ik zou niet weten waarom je dit zou willen doen maar dit is wel mogelijk. (Waarom wil je dit? :p ) Ik heb het even snel in me schrift getekend tijdens hoorcollege (a) . Hierin zijn alleen de frontseinen opgenomen, niet de sluitseinen en het uitschakelen van een zijde van de loc. Maar dat blijft hetzelfde als bij het vorige schema.



Iets heeft helaas besloten het schema te draaien... AUX 1 en 2 zijn de witte en gele draad. Zet je AUX 3 aan dan zal de 3e pit uit gaan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2014, 12:55:54 »
Interessant topic! Ik ben ook al een tijdje aan het zoeken naar oplossingen. Als ik het goed begrijp kan ik een 21 pins lopi V4 gewoon AUX3 en 4 gebruiken zonder te versterken? Als dat zo is ga ik die maar kopen, dat lost mijn problemen meteen op.
Ik heb trouwens al mijn locs zo geprogrameerd front en sluitseinen onder F0 allemaal werken, zo heb ik eventueel op de analoge baan van mijn pa gewoon alle verlichting in m'n locs. Onder F1 en F2 heb ik cab 1 en cab 2 zitten, zo kan ik de juiste seinen aanzetten voor trek/duw. En dan heb ik onder F3 en F4 gevaren seinen zitten ook voor cab 1 en cab 2. Best wel leuk dat programmeren.
Vond voor mijn Duitse locs rangeersein niet zo nodig. Maar voor m'n 1100 wil ik er wel een rangeersein bij. Een m'n 600 wil ik L-sein, rangeersein en zwaailicht. Als ik AUX3 en 4 gewoon kan gebruiken hoe ik niet aan de decoder te solderen (y)

Over dat uitschakelen van de derde pit, kan ik mij best voorstellen waarom je dat zou willen. Denk bijvoorbeeld aan de Benelux Hondekop. Rijd je België in dan kan de derde pit uit.

Groeten Edwin.