BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: 5166 op 07 januari 2014, 22:53:58

Titel: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: 5166 op 07 januari 2014, 22:53:58
Aangezien ik niet heel erg digitaal ben, maar het een en ander nog wel in elkaar kan bakken, heb ik de vraag of het mogelijk is met bijv een ESU V 3.0 (of 4.0) decoder een schema in elkaar te zetten, waarbij de volgende opties aanwezig zijn:
- apart uitschakelbare sluitseinen
- apart in (of uit) schakelbaar 3e frontsein (zodat er dus 2 frontseinen overblijven)

Ik heb ooit al eens van Floris Diltz een schema gezien waarin de eerste optie verwerkt is en als 2e optie rangeerverlichting is. Ik kan dit schema niet meer terugvinden, maar ik wil ook eigenlijk net wat anders.

Iemand een suggestie?

Groeten, Edwin
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: Bert Mengerink op 07 januari 2014, 23:22:50
Hoi Edwin,

Kijk eens op de pagina van Fred. Daar staat het:
http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html (http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html)

Ik heb het in een BR103 TT-spoor ingebouwd.

Succes,
Bert
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: ruudns op 08 januari 2014, 01:24:31
Ik heb deze schakeling deze week nog in een roco 1637 cargo gezet. Het is effe priegelen met de hoeveelheid draden, maar hij werkt eindeloos (y).
Bij deze het schema van Floris, door mij opnieuw in paint gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/floris_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/floris_1.jpg)
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: 5166 op 08 januari 2014, 10:00:14
Geweldig, bedankt voor de antwoorden!
Ga me er vanavond eens in verdiepen.

Groeten, Edwin
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: Falkenberg op 08 januari 2014, 10:07:12
Let wel, dit gaat er van uit, dat er aparte lampen zijn voor het derde frontsein en de sluitverlichting. Er zijn locs, waar de sluitverlichting aan de ene kant en alle frontseinen aan de andere kant samen door 1 lampje worden verlicht. Dan moet je meer ombouwen als wanneer elk sein zn eigen ledje heeft. Dus alle adviezen: YMMV.

dirkjan
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: Timo op 08 januari 2014, 10:31:19
Zelf zou ik gaan voor met een functie niet de sluitverlichting uit te schakelen maar de verlichting aan één zijde. Dit moet dan wel altijd de gekoppelde zijde zijn maar zo is het lichtbeeld iig ook goed als je met een stuurstand rijdt en van richting wisselt.

Of nog iets anders, wat ik zelf doe als je het niet erg vind om nog een functie uitgang te gebruiken, is alle seinen per kant aan een uitgang te hangen. Dus 1 uitgang voor frontlicht cabine 1, 2e voor sluitlicht cab 1, 3e voor frontlicht cab 2 en 4e voor sluitlicht cab 2. Met functie mapping is het dan aan te passen. Zelf stel ik dan in dat F0 de verlichting aan de cab 1 zijde laat wisselen met de rijrichting en F1 dit doet voor cab 2 zijde. Rangeerlicht kan je wel hetzelfde toe blijven passen. Nadeel, kost extra functie uitgang, voordeel, je kan aan beide zijden koppelen.


Timo
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: ruudns op 08 januari 2014, 11:51:06
Deze schakeling is bedoelt om met een decoder met slechts twee functies, toch een schakelbaar sluitlicht en rangeerlicht te maken zonder aan de decoder zelf te moeten solderen om er extra belastbare uitgangen aan toe te voegen. Dit is voor menigeen niet weg gelegd en dit handige schakelingetje met wat extra diode lost dit mooi op. Je hoeft dan zelfs niets moeilijk te gaan zitten programmeren ;) (y).
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: Timo op 08 januari 2014, 14:11:49
Snap ik, ik geef alleen de andere mogelijkheid aan. Er leiden veel wegen naar Rome met ieder zijn voor en nadelen. Ik zou alleen zelf nooit beide sluitseinen willen uitschakelen maar een zijden ivm stuurstand.

Je hebt overigens nu 4 functie uitgangen nodig. Wit en geel zijn ondanks de standaard instelling van front en sluitsein gewoon functieuitgangen.

Misschien een idee om in de encyclopedie verschillende schema 's op te nemen met een voor en nadelen rijtje?


Timo
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: ruudns op 08 januari 2014, 14:49:11
@Timo: je hebt gelijk als je de F0 (geel en wit) inderdaad ook mee telt. Voor een trekduwtrein is het schema van Florig dan ook niet geschikt. De loks die zo van een decoder voorzien zijn, zijn te gebruiken voor het rangeren en al dan niet met wagons er achter, trekkend.

Zijn schema en andere mogelijkheden opnemen in de encyclopedie is een goed idee.
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: 5166 op 08 januari 2014, 22:52:57
Die link van Fred is erg interessant, maar ik heb daar helaas nog niet mijn gewenste optie gevonden. Het lijkt niet mogelijk te zijn om deze opties, met een decoder met 2 (extra) funtie-uitgangen, te realiseren.. >:(
Ik heb een motorwagen, die ik uit wil rusten met front- en sluitlichten. Da's vrij eenvoudig met de gele en witte draden te realiseren.
Sluitseinen uitschakelaar is ook nog eenvoudig te maken door een functieaansluiting conform het hierboven getoonde overzicht van Floris aan te sluiten.
Dan hou ik in principe nog één functieuitgang over. Is deze zo aan te sluiten dat deze het derde frontseinen dooft (in beide richtingen)? 
Voor de duidelijkheid, ik wil dus geen rangeerlicht!  ;)

Groeten, Edwin
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: Richey op 09 januari 2014, 13:39:30
Edwin,

Wat dacht je ervan als je die paarse draad en die weerstand eens één ledje opschuift...? 😉

Groet,

Richard
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: bellejt op 09 januari 2014, 16:52:25
met een lopi v4 21 pins is dit simpel te maken.F0 (front wit en geel) gewoon aansluiten.Aux 1 en Aux2 sluitseinen.Aux3 en Aux4 derde koplicht.Dan gewoon funktiemappen en je hebt alle mogelijkheden.Bij de lopi v4 kan je dan gewoon zelfs ook mappen dat bv onder F6 de koplampen uitgaan als er een trek-duw situatie ontstaat.
Ps : of je neemt een gewone V3/V4 en voegt er een klein versterkerschakelingetje aan toe waardoor AUX3/4 ook te gebruiken zijn.
Dan heb je geen wirwar van draden en hoef je ook niets speciaal te doen met extra diodes.En elke uitgang blijft apart aanspreekbaar.Je kan dan zelfs mss bij de derde koplamp ook een cabineverlichting aansluiten.
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: 5166 op 09 januari 2014, 21:47:26
Als ik de paarse draad en weerstand 1 led opschuif, dan creëer ik volgens mij 2 vaste frontseinen, de niet meer met de rijrichting wisselen (althans, dat denk ik).

De oplossing van bellejt lijkt me dan nog het beste; kan je vervolgens dan Aux 1 en 2 zo instellen dat de sluitseinen alsnog met de rijrichting mee wisselen?
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: Timo op 10 januari 2014, 12:21:20
Ah, je wil de 2 putten niet als rangeerlicht gebruiken maar de frontseinen richting afhankelijk van 3 naar 2 terug brengen. Ik zou niet weten waarom je dit zou willen doen maar dit is wel mogelijk. (Waarom wil je dit? :p ) Ik heb het even snel in me schrift getekend tijdens hoorcollege (a) . Hierin zijn alleen de frontseinen opgenomen, niet de sluitseinen en het uitschakelen van een zijde van de loc. Maar dat blijft hetzelfde als bij het vorige schema.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_10012014_121133.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_10012014_121133.jpg)

Iets heeft helaas besloten het schema te draaien... AUX 1 en 2 zijn de witte en gele draad. Zet je AUX 3 aan dan zal de 3e pit uit gaan.


Timo
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: Edwin2121992 op 10 januari 2014, 12:55:54
Interessant topic! Ik ben ook al een tijdje aan het zoeken naar oplossingen. Als ik het goed begrijp kan ik een 21 pins lopi V4 gewoon AUX3 en 4 gebruiken zonder te versterken? Als dat zo is ga ik die maar kopen, dat lost mijn problemen meteen op.
Ik heb trouwens al mijn locs zo geprogrameerd front en sluitseinen onder F0 allemaal werken, zo heb ik eventueel op de analoge baan van mijn pa gewoon alle verlichting in m'n locs. Onder F1 en F2 heb ik cab 1 en cab 2 zitten, zo kan ik de juiste seinen aanzetten voor trek/duw. En dan heb ik onder F3 en F4 gevaren seinen zitten ook voor cab 1 en cab 2. Best wel leuk dat programmeren.
Vond voor mijn Duitse locs rangeersein niet zo nodig. Maar voor m'n 1100 wil ik er wel een rangeersein bij. Een m'n 600 wil ik L-sein, rangeersein en zwaailicht. Als ik AUX3 en 4 gewoon kan gebruiken hoe ik niet aan de decoder te solderen (y)

Over dat uitschakelen van de derde pit, kan ik mij best voorstellen waarom je dat zou willen. Denk bijvoorbeeld aan de Benelux Hondekop. Rijd je België in dan kan de derde pit uit.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: Timo op 10 januari 2014, 13:57:52
Nee, de ESU AUX 3 en 4 moet je wel versterken. Bij de 21 pins lopi hoef je alleen niet aan de decoder te solderen omdat de pinnen schikbaar zijn op de stekker.

Verwarring ontstaat door de in mijn ogen domme benaming van ESU (en andere fabrikanten). Door de moderne functionmapping is er geen verschil meer in de verschillende functieuitgangen. Ik gebruik dan ook gewoon de term AUX voor elk van de 6 uitgangen. "Head light" en "rear light" zijn dus ook gewoon uitgangen en als je wilt kun je daar je rangeersein en zwaailamp aan hangen als je dat leuk vind. Standaard zijn ze alleen zo geprogrammeerd (gemapt) dat ze richtingafhankelijk zijn en inschakelen met F0. Nummering van AUX 1 tm 6 was dus logischer geweest. Nu heb je dus eigenlijk Fh (head, wit), Fr (rear, geel), AUX 1 (groen), AUX 2 (paars), AUX 3 (onversterkt, 21pins of solderen) en AUX 4 (onversterkt, 21pins of solderen).


Timo
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: Edwin2121992 op 10 januari 2014, 16:50:27
Functie mappen lukt wel, snapte ook allang dat het eigenlijk allemaal functie uitgangen zijn, voor de leek vind ik het op zich wel handig, die hoeft nu alleen geel en wit juist aan te sluiten en z'n seinen werken. Wil je ingewikkelder, dan maakt het niet meer uit, dan zal je toch moeten functie mappen.

Toch bedankt voor je uitleg, want ik weet nu dus dat ik ze toch moet versterken.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: bellejt op 10 januari 2014, 17:07:33
daar heeft esu een goedkoop dragerprintje voor de 21 pins.Daar zit de versterking reeds op.Ik gebruik ook gewone lopi 8 pins en voeg dan een gekocht (of zelfgemaakt) schakelingetje voor  AUX3/4 toe.Kan ze eigenlijk voor de aankoopprijs van 2.75 euro niet zelf maken.Dan heb je zoals gezegt de F0 lichtuitgangen en 4 volledig werkende aux uitgangen.Wat ik dan soms doe is gewoon de cabineverlichting vooraan bij 1 van de aux uitgangen zetten.Als de trein dan gewoon rijd is er cabineverlichting.Rijdt de loc achterwaarts dan is die uit.Voor en trek/duwcombinatie.Wil je meer dan gewoon een functiedecodertje erbij zetten op hetzelfde adres van de loc.Als je geen 3de apart frontlicht nodig hebt dan kan cabine op een gewone aux uitgang.
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: Edwin2121992 op 10 januari 2014, 17:17:44
Ik had die 21 pins dagerprint net gevonden, ik denk dat ik daar mee aan de slag ga. Die gaat dan gewoon in de 1100 ipv de oude print, nu nog even kijken naar wat SMD LED's en weerstanden. Wil het graag ook in m'n 600tje moet alleen kijken of dat wel allemaal in de cabine van het geval gaat passen...

Groeten Edwin.
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: 5166 op 10 januari 2014, 20:38:17
Timo, bedankt voor het schema, dit lijkt wel de oplossing te zijn. Ga binnenkort maar eens proberen om dit in mijn treinstel te bakken.
En inderdaad de reden voor het uitschakelen van het derde frontsein is de inzet in België waar mee voldoen heeft aan 2 frontseinen (maar ik wil wel graag de mogelijkheid om 3 frontseinen te voeren)

Groeten, Edwin
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: Edwin2121992 op 11 januari 2014, 22:20:19
Om wat voor type treinstel gaat het? Of had ik het toevallig goed met Benelux Hondekop? (alleen nieuwsgierigheid)

Groeten Edwin.
Titel: Re: Schema voor apart uitschakelbare sluitverlichting en derde frontsein
Bericht door: 5166 op 11 januari 2014, 22:49:01
Een Luxemburgse "De Dietrich" motorwagen. Tzt volgt wel een plaatje.