Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:59:48
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
  

Auteur Topic: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?  (gelezen 9893 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Graag wat kennis op doen, Hoe werkt een trafo ook weer met verschillende aftakki
« Reactie #15 Gepost op: 07 January 2014, 16:13:43 »
Hallo

De volgende trafo's gebruik ik.
T1  Faller trafo tje 15V 0,7A wordt alleen gebruikt om via de hoofdschakelaar via de sterkstroom relais het
     geheel aan te zetten.
T2  Is een afgezekerde trafo uit een scheikunde lokaal
T3  en T4 hier gaat het om zijn trafo's 52,8 VA  2,2A  met diverse secundaire aftakkingen
T5  Is een ook een afgezekerde regelbare trafo 1,5v -15V  1,5A uit een scheikunde lokaal

De problemen zijn dus de T3 en T4
gr,


Op de achtergrond in het midden zien jullie de trafo's 3 en 4 staan
de regelbare trafo T5 staat geheel links op de foto en geheel rechts is een stukje te zien van trafo T2
Links van de trafo's 3 en 4 zien jullie ook nog de grijze faller trafo.

Herwim
« Laatst bewerkt op: 07 January 2014, 16:19:38 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Graag wat kennis op doen, Hoe werkt een trafo ook weer met verschillende aftakki
« Reactie #16 Gepost op: 07 January 2014, 17:02:16 »
Trafo van 52VA secundair, met blikverliezen zeg 60VA primair. De nominale stroom is dan 60VA/230V=0,26A. Dat moet je wat hoger zekeren in verband met inschakelstromen, dus zeg 400mA Traag.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Graag wat kennis op doen, Hoe werkt een trafo ook weer met verschillende aftakki
« Reactie #17 Gepost op: 07 January 2014, 18:58:57 »
Hallo Dirk

Is dit een goede combinatie.
Voor de Primaire kant bestel nr. 743043-89 Zekeringhouder met status aanduiding buiszekering 6,3 x32mm  20A  28V met dezelfde zekeringen als hierboven bestel.nr. 524121-89  6,3x 32mm  16A  250V en

Buiszekering 6,3mm x 32mm 0,4A  250V Normaal bestel nr. 533653-89
Ik kan geen zekering vinden met de maat 6,3mm x 32mm die traag is

Of ik moet een zekering houder nemen zonder status aanduiding

gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Graag wat kennis op doen, Hoe werkt een trafo ook weer met verschillende aftakki
« Reactie #18 Gepost op: 07 January 2014, 19:10:05 »
Gebruik dan 20x5mm, die zijn veel gebruikelijker in ons deel van de wereld.

Zekering 400mA Supertraag
Zekering 400mA Traag

Natuurlijk moet je dan ook voor de zekeringhouders exemplaren voor 20x5mm gebruiken. Dat kun je ook aan de primaire zijde doen.

Zekeringhouders die je aan primaire zijde gebruikt moeten geschikt zijn voor 250V of meer. Type 743043 is dat niet.
« Laatst bewerkt op: 07 January 2014, 19:16:13 door Dirk J »

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 January 2014, 07:29:25 »
Hallo Dirk

Als ik het dus goed begrijp kan ik dezelfde zekeringen zowel aan de primaire als de secundaire zijde
plaatsen met uiteraard de goede houders geschikt voor 250V
Ik ga ervan uit dat zowel primair als secundair er maar één fase gezekerd wordt.

hiervan uitgaande heb ik de zekeringen met houders inmiddels bij Conrad besteld.
Ik heb gekozen voor de zekering Bestel nr. 533459-89 Traag en de zekeringhouders Bestel nr. 526245-89
Kon geen houders vinden met status aanduiding voor zekeringen 5x 20mm
Bedankt voor al je gegevens.
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 08 January 2014, 07:34:14 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 January 2014, 08:32:13 »
De zekeringhouders 20x5mm kun je primair en secundair gebruiken.

Secundair leveren T3 en T4 volgens jouw opgave 2,2A. Als je een zekering 400mA gebruikt kun je niet meer dan 0,4A gebruiken, dus dat is niet handig. Een zekering secundair moet minstens 2,2A toelaten wil je het vermogen van de trafo volledig benutten, bijvoorbeeld deze.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #21 Gepost op: 08 January 2014, 08:40:14 »
Dirk heeft gelijk Herwim. Een trafo verlaagt de spanning (volt) en dan gaat de maximale stroom (ampère) aan de secundaire kant evenredig omhoog. Aan iedere kant van de trafo levert de formule volt x ampère dezelfde uitkomst op en dat is dan het vermogen van de trafo.
Gewoon primair zekeren met die zekeringen van 400 mA. Ik weet niet waar je zoekt, maar er zijn zekeringhouders genoeg. Maar als je secundair wilt zekeren, dan heb je zekeringem voor een hogere maximale stroomsterkte nodig.

Ik krijg trouwens niet onmiddelijk een veilig gevoel bij de opstelling op de foto. Eigenlijk moet je die trafo's apart inkasten, compleet met zekering en veilige invoer van de 230 volt. Nu lijkt het alsof 230 volt leidingen en zwakstroomleidingen dwars door elkaar lopen. Moet die kast iedere keer open als je een zwakstroomdraad voor je baan wilt wijzigen?

Elektor heeft al heel lang een prima uitleg over veiligheid en het zelf inkasten van trafo's. Vooral het plaatje onderaan is duidelijk.
http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx
« Laatst bewerkt op: 08 January 2014, 10:18:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #22 Gepost op: 08 January 2014, 11:10:12 »
Hallo Dirk en Henk

Bedankt weer voor jullie uitleg.
Inderdaad Henk elke keer als ik de bedrading wil aanpassen moet de klep open.
Ik heb in mijn topic "Herwim verteld" "De Franklin Rail Compagnie "al h.e.e.a. uitgelegd, ik moest iets verzinnen waarbij ik met bedrading etc. niet op mijn knieën hoefde.
Ik zit namelijk in een rolstoel en daardoor is het niet zo makkelijk om onder de tafel te kruipen.
De foto is niet zo duidelijk maar de veiligheid valt wel mee, alle trafo's en afwerking daarvan staan aan de achterkant
Alle zwakstroom zaken staan daar voor, maar ik ben het met je eens dat het veiliger kan en ben momenteel dan ook het geheel aan het aanpassen vandaar ook al deze vragen om het geheel goed af te werken en aan te sluiten.


Op deze foto misschien iets duidelijker te zien, het sterkstroom gedeelte zit achter de grijze kabelgoot geplaatst.
Alle zwakstroom delen zijn ervoor afgewerkt, daarvoor zit nog het opklapbaar schakel tableau.


gr,
Herwim

PS Henk nog bedankt voor de link naar het artikel over zelfbouw en veiligheid, heel mooi artikel alvorens met
mijn aanpassingen verder te gaan zal ik dit eerst eens goed lezen.
 


« Laatst bewerkt op: 08 January 2014, 11:17:56 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #23 Gepost op: 08 January 2014, 11:53:38 »
Hallo

Voor de veiligheid zet ik mijn "losse' trafo's in een behuizing van een oude computervoeding. Uiteraard eerst de oude voeding en eventueel de ventilator verwijderen.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #24 Gepost op: 08 January 2014, 15:53:21 »
Dat lijkt me nou niet zo veilig. Behuizingen van computervoedingen zijn over het algemeen van metaal. Wil je het echt veilig houden, dan moet je die gaan aarden.
Het is handiger om een houten omkasting om de trafo's te zetten, met hier en daar een kier om de warmte er uit te laten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #25 Gepost op: 08 January 2014, 16:08:37 »
Hallo Klaas

Dat laatste was ik al van plan.
Ik zet de trafo's opnieuw neer in een andere opstelling, worden gevoed met een gezekerde serie stopcontacten
2 trafo's worden ook nog Secundair gezekerd en vervolgens bouw ik een houten behuizing erom heen zodat
mijn kleinzoon er niet bij kan komen want daar is het allemaal om te doen.
Je wilt toch niet mee maken dat er door een onvoldoende veiligheid er iets ergs gebeurt.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Graag wat kennis op doen, Hoe werkt een trafo ook weer met verschillende aftakki
« Reactie #26 Gepost op: 08 January 2014, 16:11:19 »
Heb je bv een trafo die 10 amp kan leveren bij 22v, dan kun je hem met 10A secundair afzekeren en 220/(10x22)=1A primair. De idioot hoge stroom gepakt als lekker makkelijk reken voorbeeld ;D.
Zo'n trafo (220/0;6;8;10;12;14;16;18;24 V;10A) gebruik ik al vanaf 1981. De primaire kant is beveiligd met 4 A traag. De secundaire kant is beveiligd met een maximaal-stroomrelais van 10 A. De Märklin-treinen rijden langzaam op ca. 8 à 10 V, snel op 16 V en een omkeerpuls van 24 V. Het stroomrelais wordt aangesproken bij een kortsluiting op de baan (ontspoorde loc). Eer dat het stroomrelais de primaire spanning via een hulprelais heeft uitgeschakeld, is de stroom echter al opgelopen tot ca. 70 A. Het gebruik van een stroomrelais was min of meer noodzakelijk omdat anders de wielen aan de rails werden vastgelast. Het toepassen van zekeringen aan de secundaire kant van de trafo vind ik niet zo zinvol, want dan kun je bij elke ontsporing aan de slag. Nu is het enkel het indrukken van de startknop.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #27 Gepost op: 08 January 2014, 17:51:47 »
Hallo Martin

Zou je van jou verhaal een schema kunnen tekenen of geld dit principe met een stroomrelais alleen voor
Marklin ivm wisselspanning ?
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #28 Gepost op: 08 January 2014, 18:09:54 »
Herwim,

Een schema is niet nodig. In plaats van glaszekeringen 2,5A kun je dan dit gebruiken. Die is duidelijk duurder, maar als je vaak vervangen moet is dit beter.
Voor rijspanning zou ik dat zeker aanbevelen. Afhankelijk van wat je met T3 en T4 doet en hoe vaak je kortsluiting verwacht, kan dit een aanrader zijn.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Reactie #29 Gepost op: 08 January 2014, 18:22:09 »
Hallo Dirk

Ik heb nu zoveel mogelijkheden gelezen en gezien bij Conrad dat ik even door de bomen het bos niet meer zie.
Voor dat ik de verkeerde dingen doe qua zekeringen even het volgende.
Stel ik gebruik de overbelasting schakelaars die je het laatste aangeeft, plaats ik er dan 1x Primair in één van de fases en 2x Secundair in beide fases ? uiteraard alleen bij T3 en T4. of plaats ik er alleen 2x secundair.
De overbelasting schakelaars vind ik een mooie tip dat doe ik liever dan de glaszekeringen.

Dat wil niet zeggen dat ik vaak kortsluiting heb of heb gehad, in principe heb ik tot nu toe nooit kortsluiting gehad
behalve dus een paar dagen terug toen bleek dat één van de uitgangen van T4 die voorbereid waren voor mijn nieuwe Gauge pulsbreedte spanning regelaars tegen elkaar aan zaten en daardoor de trafo begon te ruiken en loei heet werd.
Nogmaals bedankt voor alle tijd die je hierin gestoken heb en dat geld ook voor de anderen die mee gedacht hebben.
gr,
Herwim


« Laatst bewerkt op: 08 January 2014, 18:50:56 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html