Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
Conrat door ruudns
Vandaag om 21:21:03
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 21:13:54
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46

Auteur Topic: Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?  (gelezen 9884 keer)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Hoe werkt een trafo met verschillende aftakkingen?
« Gepost op: 06 January 2014, 22:09:59 »
Hallo mensen

Een vreemd onderwerp hoor ik sommige denken.
Graag zou ik wat ervaren elektra mensen wat willen vragen.
Vroeger al weer 50 jaar geleden heb ik een elektra opleiding gehad maar ik moet bekennen dat sommige kennis
wat is weggevaagd.
Mijn vraag wil ik even inleiden met onderstaand gegeven.

Ik werk met losse transformatoren voor mijn diverse wisselspanningen die ik gebruik voor wissel aandrijvingen,
verlichting en bediening van bijv. mijn draaischijf. de aftakkingen zijn de 0V, 12V, 14V, 16V, 18V, en 24V.
Nu ben ik mijn bedrading aan het vereenvoudigen en vernieuwen daarbij heb ik per ongeluk een paar toevoerdraden die naar mijn elektronische rij regelaars moeten vergeten af te werken waardoor deze kortsluiting maakte, vervolgens werd de trafo warm toen ik de stroom aan deed en mijn draaischijf werkte niet zo kwam ik er in eerste instantie achter.
Vervolgens voor dat ik hier achter kwam natuurlijk de trafo direct uitgeschakeld en in eerste instantie de diverse aansluitpunten van de trafo doorgemeten die ik heb afgewerkt op een kroonsteen.
Op dat moment liep ik ergens tegen aan dat ik dacht he hoe kan dat nou en dat lijd nu naar mijn vraag.

Mijn vraag
Alle punten zowel de 0 V als alle anderen gaven een singaal als ik deze doormete.
Of te wel het lijkt of alle secundaire punten aan elkaar verbonden zijn en toen raakte ik in de war.
Komt dit omdat het aftakkingen zijn van de trafo als een soort doorlopende spoel ?
In eerste instantie denk je he er vast kortsluiting in de trafo maar dat kan volgens mij niet.

Misschien een domme vraag maar ik ben even kwijt hoe een trafo met aftakkingen in elkaar zit.
bedankt vast,
gr,
Herwim

« Laatst bewerkt op: 07 January 2014, 21:26:39 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Dirk J

• Offline Offline
Re: Graag wat kennis op doen, Hoe werkt een trafo ook weer met verschillende aftakki
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2014, 22:25:48 »
Komt dit omdat het aftakkingen zijn van de trafo als een soort doorlopende spoel ?
Ja.

ruudns

• Offline Offline
Re: Graag wat kennis op doen, Hoe werkt een trafo ook weer met verschillende aftakki
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2014, 22:29:30 »
Klinkt als een Radio Twenthe Service aftak trafo ;).

effe een plaatje voor je gemaakt in paint:

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2014, 07:08:00 »
Hallo Dirk en Ruud.

Ben blij dat mijn vermoeden waarheid is en dat mijn trafo niet lijd aan kortsluiting.
Bedankt beide voor tekst en uitleg.
Had trouwens de trafo voorzichtig weer aangesloten en gelukkig werkt alles dus het probleem
zat hem inderdaad in kortsluiting van voorbereide bedrading waarvan de punten elkaar
langdurig aanraakte. ± 10min toen begon ik wat te ruiken en werd de trafo behoorlijk warm.
Goed alles werkt dus weer en beter opletten bij mijn bedrading akties.
nogmaals bedankt.
gr,
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2014, 08:19:16 »
Heb je er dan geen glaszekeringetje tussen zitten voor "echte" sluitingen en overbelasting?
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2014, 12:41:50 »
Hallo Ruud
sorry voor mijn late antwoord, had om 8.00 uur mijn kleinzoon naar school gebracht en daarna thuis
weer in slaap gevallen had een slechte nacht gehad.

Nee dat heb ik inderdaad niet gedaan.
hieronder geef ik even schematisch mijn sterkstroom opstelling weer.

In het midden helemaal bovenaan zie je een 3 delig stopcontact dat is eigenlijk de hoofd toevoer voor de 230V
Op deze aansluiting zit T1 die de spanning levert om via een Relais Hoofdspanning het gehele circuit aan te schakelen.
Op dat moment krijgen alle trafo's hun spanning etc.

De volgende 3 vragen komen dan bij mij op.
-Op welke plek zou ik nu een glaszekering moeten plaatsen, nog voor T1 of moet ik glaszekeringen plaatsen voor
 elke trafo ?
-Dan is nog de vraag moeten alle glaszekeringen dubbel uitgevoerd worden dus in beide fase's of alleen één fase ?
-Hoe groot moeten de glaszekeringen zijn ?

Alvast bedankt weer voor de hulp.

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2014, 13:26:00 »
- Elke trafo moet een eigen zekering krijgen, tenzij de trafo kortsluitvast is (zoals de goedgekeurde speelgoed trafo's)
- Eén zekering per trafo is voldoende
- De grootte van de zekeringen hangt af van het vermogen van de trafo. Ze moeten in elk geval van een traag type zijn.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2014, 13:30:03 »
Precies wat Dirk zegt (y). Ik zou ze in iedergeval aan de primaire kant afzekeren. Verder is het wel eens handig om elke secondaire aftakking van een eigen zekering te voorzien, al dan niet met daar overheen een ledje met serie weerstand zodat deze gaat branden als er een zekering uit ligt. Weet je gelijk in welk circuit je het probleem moet gaan zoeken ;).
Heb je bv een trafo die 10 amp kan leveren bij 22v, dan kun je hem met 10A secundair afzekeren en 220/(10x22)=1A primair. De idioot hoge stroom gepakt als lekker makkelijk reken voorbeeld ;D.
« Laatst bewerkt op: 07 January 2014, 13:34:31 door ruudns »

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2014, 13:36:06 »
Ik zou ze in ieder geval aan de primaire kant afzekeren.
Helemaal mee eens, daar ging ik bij voorbaat van uit. Na gelijkrichting en stabilisatie, of in verschillende takken waarin per tak normaliter slechts een deel van het vermogen wordt opgenomen, is secundair zekeren ook zinvol.
Een LEDje met weerstand over zo'n zekering aan secundaire zijde is in dat geval inderdaad een handige tip.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2014, 14:09:47 »
@Ruudns je manier van een primaire zekering uitrekenen klopt niet helemaal... bij jouw methode zal deze er te vaak en te snel uitklappen.

Je vergeet even dat bij het inschakelen van een transformator er een behoorlijke stroompiek is; dus je moet je zekering wat zwaarder uitvoeren. Bovendien neem je de transformator verliezen niet mee. Mijn Amplimo ringkern trafo van 300VA heeft een primaire zekering die 368VA toelaat... da's dik 20% meer. (er staat in de datasheet "For 230V use: primary:1.6A, 5x20mm, IEC127, high I²t value") waarbij die "high I²t" ook nog van belang is.

Helaas zal er van deze transformator wel geen datasheet meer zijn, maar iets boven de maximale belasting gaan zitten kan echt geen kwaad...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2014, 14:23:41 »
 (y) klopt helemaal, maar ik hanteerde KIS en dan klopt de rekenmethode in beginsel om het heel simpel te houden ;)

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2014, 15:05:56 »
En als je het helemaal juist wilt doen, dan blijkt er ook verschil te zijn tussen verschillende trafo's van hetzelfde vermogen, onder andere afhankelijk van het blikpakket. Als ik het niet weet houd ik vaak de vuistregel aan van zekeren op 125% tot 150%.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 January 2014, 15:24:46 »
Hallo

Wat een kennis ineens bedankt hiervoor, ik ga dit zeker uitvoeren maar heb daar nog een klein beetje
jullie hulp nodig.
Bij Conrad heb ik de volgende zaken gevonden.

Voor de Primaire kant bestel.nr. 526232-89 Zekeringhouder v.buiszekering 6,3x32mm 10A 250V. met
zekeringen bestel.nr. 524121-89  6,3x 32mm  16A  250V

Voor de Secundaire kant bestel nr. 743043-89 Zekeringhouder met status aanduiding buiszekering 6,3 x32mm  20A  28V met dezelfde zekeringen als hierboven bestel.nr. 524121-89  6,3x 32mm  16A  250V
of
bestel nr. 524355-89  buiszekering 6,3 x32mm  16A  60V.

Is dit bij elkaar een goede keuze of moeten de zekeringen voor de Secundaire kant van een lagere spanning zijn
Bedankt allen,
gr,
Herwim

« Laatst bewerkt op: 07 January 2014, 15:31:29 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 January 2014, 15:34:58 »
Voor welke trafo's uit het schema en voor welk vermogen bij de trafo's waar verder niets bij staat???? maw hoe heb je het berekend? pie x dikkeduim?  ;D

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 January 2014, 15:35:35 »
De spanningen die je noemt zijn geen probleem.
Zekeringen van 16A primair zijn nutteloos. De zekeringen in je meterkast gaan er eerder uit, en zo niet dan nog moet je wel een hele flinke trafo hebben voordat 16A een zinvolle waarde is. Wat wel een goede waarde is, hangt af van je trafos.
Kun je vertellen wat voor trafo's je gebruikt, met name hoeveel A of hoeveel VA?