Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 15:46:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:39:23
rommenholler gasketelwagens door jandcargo
Vandaag om 15:25:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?  (gelezen 5156 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Ik ben er bezig mijn 1300en om te bouwen naar correcte verlichting, wat ik mij nu af vraag, is, of de 1302 in turquoise kleur al het omgekeerd code L verlichtingssysteem had.

De locs kamen 1953 in dienst, en het code L in 1963...

Op de loc staat geen revisie datum, dus heeft deze rond gereden met code L? Of zijn ze toen al blauw gewest?

Groet

Bernd

 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2013, 20:53:01 »
Bernd, het L-sein in 1962 en later het omgekeerde L-sein werden door de kleurwisselaar bereikt. Ga effe in de boeken struinen voor een datum betreffende de blauwe kleur. Effe naar zolder zo terug.

Gr Hans.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6511
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2013, 20:59:13 »
Turquoise heeft nooit een L- /omgekeerd L of 3 puntsverlichting; dus alleen 2 seinen verlicht.
In het blauw hebben ze dus ook tot 1962 met alleen 2 frontseinen gereden.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2013, 21:03:29 door prutser »

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2013, 21:01:50 »
Vanaf 1954 is besloten alle lokomotiven berlijns blauw te maken. Dit gebeurde tijdens een H-2. revisie. Je kan dan bijna er wel vanuitgaan dat de turkooise 1300 geen L of omgekeerd L-sein hebben gevoerd.

Gr Hans.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6511
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2013, 21:11:00 »
Dat lees ik nu ook: blz 109 Elektrische Locomotieven in Nederland; "Nadat in 1954-1955 ook de 1301-1311 blauw waren geworden ....enz."

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2013, 23:06:09 door prutser. Reden: 3000 jaar terug in de tijd »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2013, 21:28:10 »
Bedankt voor de info!

Ik had het al gedacht, maar nu weet ik het precies (y)

bedankt!

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2013, 21:30:46 »
"Nadat in 1954-4955 ....
Hebben ze daar 3000 jaar over gedaan? ;)

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5188
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2013, 21:54:00 »
Er heeft met zekerheid nooit een turquoise loc met (omgekeerd) L-sein gereden. De locs waren in 1960 allemaal al (langer) blauw. Het L-sein werd ingevoerd op 180363 en het omgekeerde L-sein op 200563
(omdat machinisten door het toplicht bij mist werden gehinderd bij het waarnemen van de seinen, er waren toen natuurlijk nog erg veel armseinen met verhoudingsgewijs erg weinig licht).
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2013, 22:49:54 »
Er heeft met zekerheid nooit een turquoise loc met (omgekeerd) L-sein gereden.
Oh nee? Ook niet als de trein een buitengewone trein in tegengestelde richting aankondigt en door sein 43a te voeren?
Sein 43a bestaat 's nachts uit drie witte lantarens, n.l. twee frontlantarens en en daarboven aangebrachte koplantaren.
Of was dit seinbeeld in 1952 al afgeschaft? In 1947 was dit seinbeeld nog in gebruik.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6511
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2013, 23:04:30 »
Is dat wat ik zie op blz 46/47 van Eletr.loc.in Nederland?

Stephan.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2013, 01:27:40 »
In het seinenboek van 1954 staat wel een L-sein, al heeft het dat niet als naam:

Sein 405a

Omschrijving van het seinbeeld:
Drie naar voren gerichte witte lich-
ten, waarvan twee op gelijke hoogte
en het derde daarboven voorop de lo-
comotiev of — bij geduwde treinen —
op het voorste voertuig

Betekenis:
Voorzijde van een trein.
Er komt een buitenge-
wone trein uit tegenge-
stelde richting

Geldt voor:
Stations-, trein-,
bewakings-, en
onderhouds-
personeel

Aanwijzing voor de dienstuitvoering
Sein 405a wordt gevoerd door
stoomtreinen en geduwde treinen, ook
indien de trein op verkeerd spoor
rijdt.

Bron: C 5202 Seinreglement (1954).
Groetjes,
Emiel

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5188
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2013, 10:45:58 »
Klopt (dat seinbeeld voor een buitengewone trein), maar dat is niet wat Bernd bedoelde (neem ik aan). En of dat nu vaak voorkwam, durf ik niet te zeggen, maar denk het haast niet. Het is niet voor niets 'buitengewoon'. De benaming 'L-frontsein' is ook pas in 1963 ingevoerd. Het seinbeeld voor een buitengewone trein verviel toen.
Bron: OdR 1963/05
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2013, 11:02:52 »
Trouwens ook leuk voor diegenen die zelf graag diverse mogelijke seinbeelden knutselen: Sein 43b voor 'Aankondiging van een te verwachten buitengewonen trein in tegengestelde richting. Op dubbel spoor, indien verkeerd spoor gereden wordt. Den nachts: Eene lantaren (koplantaren) met wit licht naar voren, geplaatst aan de frontzijde van de locomotief boven de twee frontlantarens, waarvan de eene rood en de andere wit licht naar voren toont." Dus van de lage grote frontseinen één wit en één rood (in het echt door een rood glaasje voor het frontsein te plaatsen, de frontseinring heeft hier een houder voor), en daarboven nog een witte (bij elocs en diesellocs een bovenste hoeklamp, bij stoomlocs een lamp in het midden voor de schoorsteen).
Dit soort seinbeelden was er bij de oude elocs, diesellocs en het stroomlijnmaterieel waarschijnlijk ook de reden dat de bovenste lampen van een kleurwisselaar waren voorzien. Bij de bouw kon men nog niet voorzien dat vanaf 1963 het normale derde frontsein (eerst L, kort daarna omgekeerde L) zou worden gaan ingevoerd.
Als de elocs en diesellocs ook nog het sluitsein 42a of 42b konden tonen, dan zou een van de bovenste lampen ook nog groen licht moeten kunnen tonen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5188
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2014, 13:08:50 »
Na een betere bestudering van het boek van Henk Bouwman over de 1300: quote blz. 58: 'Het jaar 1955 was het laatste jaar waarin de serie 1300 in de turquoise kleur te zien was.' Daarna waren alle 1300-en dus jarenlang blauw.
Groet, Frank

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2014, 13:21:46 »
Het is jammer dat de H-2 revisie niet vermeld is in het boek. Dan zou je kunnen zien in welke maand/jaar de kleur verandering zou hebben plaats gevonden. Misschien dat iemand anders nog een gegevensbron heeft?

Gr Hans