Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MetalForever
Vandaag om 08:27:25
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door spoorijzer
Vandaag om 07:45:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
02 September 2025, 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 September 2025, 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
02 September 2025, 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
ACTS containerwagens door Michiel 80
02 September 2025, 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
02 September 2025, 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
02 September 2025, 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
02 September 2025, 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
02 September 2025, 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
02 September 2025, 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
02 September 2025, 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
02 September 2025, 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
02 September 2025, 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 September 2025, 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
02 September 2025, 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
02 September 2025, 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 September 2025, 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
02 September 2025, 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
02 September 2025, 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 September 2025, 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
02 September 2025, 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
02 September 2025, 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
02 September 2025, 11:18:18
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?  (gelezen 5640 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Ik ben er bezig mijn 1300en om te bouwen naar correcte verlichting, wat ik mij nu af vraag, is, of de 1302 in turquoise kleur al het omgekeerd code L verlichtingssysteem had.

De locs kamen 1953 in dienst, en het code L in 1963...

Op de loc staat geen revisie datum, dus heeft deze rond gereden met code L? Of zijn ze toen al blauw gewest?

Groet

Bernd

 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2013, 20:53:01 »
Bernd, het L-sein in 1962 en later het omgekeerde L-sein werden door de kleurwisselaar bereikt. Ga effe in de boeken struinen voor een datum betreffende de blauwe kleur. Effe naar zolder zo terug.

Gr Hans.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2013, 20:59:13 »
Turquoise heeft nooit een L- /omgekeerd L of 3 puntsverlichting; dus alleen 2 seinen verlicht.
In het blauw hebben ze dus ook tot 1962 met alleen 2 frontseinen gereden.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2013, 21:03:29 door prutser »

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2013, 21:01:50 »
Vanaf 1954 is besloten alle lokomotiven berlijns blauw te maken. Dit gebeurde tijdens een H-2. revisie. Je kan dan bijna er wel vanuitgaan dat de turkooise 1300 geen L of omgekeerd L-sein hebben gevoerd.

Gr Hans.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2013, 21:11:00 »
Dat lees ik nu ook: blz 109 Elektrische Locomotieven in Nederland; "Nadat in 1954-1955 ook de 1301-1311 blauw waren geworden ....enz."

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2013, 23:06:09 door prutser. Reden: 3000 jaar terug in de tijd »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2013, 21:28:10 »
Bedankt voor de info!

Ik had het al gedacht, maar nu weet ik het precies (y)

bedankt!

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26763
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2013, 21:30:46 »
"Nadat in 1954-4955 ....
Hebben ze daar 3000 jaar over gedaan? ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2013, 21:54:00 »
Er heeft met zekerheid nooit een turquoise loc met (omgekeerd) L-sein gereden. De locs waren in 1960 allemaal al (langer) blauw. Het L-sein werd ingevoerd op 180363 en het omgekeerde L-sein op 200563
(omdat machinisten door het toplicht bij mist werden gehinderd bij het waarnemen van de seinen, er waren toen natuurlijk nog erg veel armseinen met verhoudingsgewijs erg weinig licht).
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2013, 22:49:54 »
Er heeft met zekerheid nooit een turquoise loc met (omgekeerd) L-sein gereden.
Oh nee? Ook niet als de trein een buitengewone trein in tegengestelde richting aankondigt en door sein 43a te voeren?
Sein 43a bestaat 's nachts uit drie witte lantarens, n.l. twee frontlantarens en en daarboven aangebrachte koplantaren.
Of was dit seinbeeld in 1952 al afgeschaft? In 1947 was dit seinbeeld nog in gebruik.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2013, 23:04:30 »
Is dat wat ik zie op blz 46/47 van Eletr.loc.in Nederland?

Stephan.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #10 Gepost op: 31 December 2013, 01:27:40 »
In het seinenboek van 1954 staat wel een L-sein, al heeft het dat niet als naam:

Sein 405a

Omschrijving van het seinbeeld:
Drie naar voren gerichte witte lich-
ten, waarvan twee op gelijke hoogte
en het derde daarboven voorop de lo-
comotiev of — bij geduwde treinen —
op het voorste voertuig

Betekenis:
Voorzijde van een trein.
Er komt een buitenge-
wone trein uit tegenge-
stelde richting

Geldt voor:
Stations-, trein-,
bewakings-, en
onderhouds-
personeel

Aanwijzing voor de dienstuitvoering
Sein 405a wordt gevoerd door
stoomtreinen en geduwde treinen, ook
indien de trein op verkeerd spoor
rijdt.

Bron: C 5202 Seinreglement (1954).
Groetjes,
Emiel

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2013, 10:45:58 »
Klopt (dat seinbeeld voor een buitengewone trein), maar dat is niet wat Bernd bedoelde (neem ik aan). En of dat nu vaak voorkwam, durf ik niet te zeggen, maar denk het haast niet. Het is niet voor niets 'buitengewoon'. De benaming 'L-frontsein' is ook pas in 1963 ingevoerd. Het seinbeeld voor een buitengewone trein verviel toen.
Bron: OdR 1963/05
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2013, 11:02:52 »
Trouwens ook leuk voor diegenen die zelf graag diverse mogelijke seinbeelden knutselen: Sein 43b voor 'Aankondiging van een te verwachten buitengewonen trein in tegengestelde richting. Op dubbel spoor, indien verkeerd spoor gereden wordt. Den nachts: Eene lantaren (koplantaren) met wit licht naar voren, geplaatst aan de frontzijde van de locomotief boven de twee frontlantarens, waarvan de eene rood en de andere wit licht naar voren toont." Dus van de lage grote frontseinen één wit en één rood (in het echt door een rood glaasje voor het frontsein te plaatsen, de frontseinring heeft hier een houder voor), en daarboven nog een witte (bij elocs en diesellocs een bovenste hoeklamp, bij stoomlocs een lamp in het midden voor de schoorsteen).
Dit soort seinbeelden was er bij de oude elocs, diesellocs en het stroomlijnmaterieel waarschijnlijk ook de reden dat de bovenste lampen van een kleurwisselaar waren voorzien. Bij de bouw kon men nog niet voorzien dat vanaf 1963 het normale derde frontsein (eerst L, kort daarna omgekeerde L) zou worden gaan ingevoerd.
Als de elocs en diesellocs ook nog het sluitsein 42a of 42b konden tonen, dan zou een van de bovenste lampen ook nog groen licht moeten kunnen tonen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2014, 13:08:50 »
Na een betere bestudering van het boek van Henk Bouwman over de 1300: quote blz. 58: 'Het jaar 1955 was het laatste jaar waarin de serie 1300 in de turquoise kleur te zien was.' Daarna waren alle 1300-en dus jarenlang blauw.
Groet, Frank

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2014, 13:21:46 »
Het is jammer dat de H-2 revisie niet vermeld is in het boek. Dan zou je kunnen zien in welke maand/jaar de kleur verandering zou hebben plaats gevonden. Misschien dat iemand anders nog een gegevensbron heeft?

Gr Hans