BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: fissy op 30 december 2013, 20:36:52
-
Ik ben er bezig mijn 1300en om te bouwen naar correcte verlichting, wat ik mij nu af vraag, is, of de 1302 in turquoise kleur al het omgekeerd code L verlichtingssysteem had.
De locs kamen 1953 in dienst, en het code L in 1963...
Op de loc staat geen revisie datum, dus heeft deze rond gereden met code L? Of zijn ze toen al blauw gewest?
Groet
Bernd
-
Bernd, het L-sein in 1962 en later het omgekeerde L-sein werden door de kleurwisselaar bereikt. Ga effe in de boeken struinen voor een datum betreffende de blauwe kleur. Effe naar zolder zo terug.
Gr Hans.
-
Turquoise heeft nooit een L- /omgekeerd L of 3 puntsverlichting; dus alleen 2 seinen verlicht.
In het blauw hebben ze dus ook tot 1962 met alleen 2 frontseinen gereden.
Stephan.
-
Vanaf 1954 is besloten alle lokomotiven berlijns blauw te maken. Dit gebeurde tijdens een H-2. revisie. Je kan dan bijna er wel vanuitgaan dat de turkooise 1300 geen L of omgekeerd L-sein hebben gevoerd.
Gr Hans.
-
Dat lees ik nu ook: blz 109 Elektrische Locomotieven in Nederland; "Nadat in 1954-1955 ook de 1301-1311 blauw waren geworden ....enz."
Stephan.
-
Bedankt voor de info!
Ik had het al gedacht, maar nu weet ik het precies (y)
bedankt!
Bernd
-
"Nadat in 1954-4955 ....
Hebben ze daar 3000 jaar over gedaan? ;)
-
Er heeft met zekerheid nooit een turquoise loc met (omgekeerd) L-sein gereden. De locs waren in 1960 allemaal al (langer) blauw. Het L-sein werd ingevoerd op 180363 en het omgekeerde L-sein op 200563
(omdat machinisten door het toplicht bij mist werden gehinderd bij het waarnemen van de seinen, er waren toen natuurlijk nog erg veel armseinen met verhoudingsgewijs erg weinig licht).
-
Er heeft met zekerheid nooit een turquoise loc met (omgekeerd) L-sein gereden.
Oh nee? Ook niet als de trein een buitengewone trein in tegengestelde richting aankondigt en door sein 43a te voeren?
Sein 43a bestaat 's nachts uit drie witte lantarens, n.l. twee frontlantarens en en daarboven aangebrachte koplantaren.
Of was dit seinbeeld in 1952 al afgeschaft? In 1947 was dit seinbeeld nog in gebruik.
-
Is dat wat ik zie op blz 46/47 van Eletr.loc.in Nederland?
Stephan.
-
In het seinenboek van 1954 staat wel een L-sein, al heeft het dat niet als naam:
Sein 405a
Omschrijving van het seinbeeld:
Drie naar voren gerichte witte lich-
ten, waarvan twee op gelijke hoogte
en het derde daarboven voorop de lo-
comotiev of — bij geduwde treinen —
op het voorste voertuig
Betekenis:
Voorzijde van een trein.
Er komt een buitenge-
wone trein uit tegenge-
stelde richting
Geldt voor:
Stations-, trein-,
bewakings-, en
onderhouds-
personeel
Aanwijzing voor de dienstuitvoering
Sein 405a wordt gevoerd door
stoomtreinen en geduwde treinen, ook
indien de trein op verkeerd spoor
rijdt.
Bron: C 5202 Seinreglement (1954).
Groetjes,
Emiel
-
Klopt (dat seinbeeld voor een buitengewone trein), maar dat is niet wat Bernd bedoelde (neem ik aan). En of dat nu vaak voorkwam, durf ik niet te zeggen, maar denk het haast niet. Het is niet voor niets 'buitengewoon'. De benaming 'L-frontsein' is ook pas in 1963 ingevoerd. Het seinbeeld voor een buitengewone trein verviel toen.
Bron: OdR 1963/05
-
Trouwens ook leuk voor diegenen die zelf graag diverse mogelijke seinbeelden knutselen: Sein 43b voor 'Aankondiging van een te verwachten buitengewonen trein in tegengestelde richting. Op dubbel spoor, indien verkeerd spoor gereden wordt. Den nachts: Eene lantaren (koplantaren) met wit licht naar voren, geplaatst aan de frontzijde van de locomotief boven de twee frontlantarens, waarvan de eene rood en de andere wit licht naar voren toont." Dus van de lage grote frontseinen één wit en één rood (in het echt door een rood glaasje voor het frontsein te plaatsen, de frontseinring heeft hier een houder voor), en daarboven nog een witte (bij elocs en diesellocs een bovenste hoeklamp, bij stoomlocs een lamp in het midden voor de schoorsteen).
Dit soort seinbeelden was er bij de oude elocs, diesellocs en het stroomlijnmaterieel waarschijnlijk ook de reden dat de bovenste lampen van een kleurwisselaar waren voorzien. Bij de bouw kon men nog niet voorzien dat vanaf 1963 het normale derde frontsein (eerst L, kort daarna omgekeerde L) zou worden gaan ingevoerd.
Als de elocs en diesellocs ook nog het sluitsein 42a of 42b konden tonen, dan zou een van de bovenste lampen ook nog groen licht moeten kunnen tonen.
-
Na een betere bestudering van het boek van Henk Bouwman over de 1300: quote blz. 58: 'Het jaar 1955 was het laatste jaar waarin de serie 1300 in de turquoise kleur te zien was.' Daarna waren alle 1300-en dus jarenlang blauw.
-
Het is jammer dat de H-2 revisie niet vermeld is in het boek. Dan zou je kunnen zien in welke maand/jaar de kleur verandering zou hebben plaats gevonden. Misschien dat iemand anders nog een gegevensbron heeft?
Gr Hans
-
Zie tabel 13 op blz. 161: alle revisiedata.
-
Thx. Echt dwars overheen gekeken.
Gr Hans
-
Klopt (dat seinbeeld voor een buitengewone trein), maar dat is niet wat Bernd bedoelde (neem ik aan). En of dat nu vaak voorkwam, durf ik niet te zeggen, maar denk het haast niet. Het is niet voor niets 'buitengewoon'. De benaming 'L-frontsein' is ook pas in 1963 ingevoerd. Het seinbeeld voor een buitengewone trein verviel toen.
Bron: OdR 1963/05
Wat ik er mee bedoelde is dat turcoise in combinatie met "iets dat op een L-sein lijkt"' dus wel kon voorkomen, ook al was dit dan uiterst zelden.
Groetjes,
Emiel
-
Wat betreft het L-sein: deze foto is van voor 1957 (toen kreeg station Hoorn zijn nieuwe 2e perron), maar het treinstel toont wel een L-vormig sein ??? ??? ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1476258_10202805999902042_1643475020_n.jpg)
Dick
-
Zie eerdere reacties in dit draadje: Aandkondiging er komt een buitengewone trein uit tegengestelde richting?
-
Op een enkelsporige lijn (Hn-Ekz? ??? ???
Dick
-
Waarom zou dat niet kunnen op een enkelsporige lijn? Het was een aankondiging bedoeld voor overwegwachters en/of blokposten langs de lijn.
Het betekende: let op, als ik straks voorbij ben komt er een trein uit de andere richting die niet in de dienstregeling staat.
-
Dat deed men in het verleden toch ook met sluitseinen, het aankondigen van buitengewone treinen?
-
Inderdaad, maar met de sluitseinen werd een trein in dezelfde richting aangekondigd.