Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel  (gelezen 4544 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
« Gepost op: 29 december 2013, 14:16:37 »
Ik ben na jaren stilstand weer a/h beginnen. Één experiment heb ik al afgesloten: analoog of digitaal. Nou, duidelijk: digitaal.

Een tweede experiment ben ik nog niet uit: welke koppeling wil ik gebruiken? De twee waar het voor mij nu tussen gaat zijn kadee en de roco universal kortkoppeling. Allebei koppelen ze lekker licht, hoewel de kadee het wint. En ik heb het idee dat de roco universal nog beter uitgelijnd moet zijn dan de kadee.

Grote voordeel van de universal is dat 'ie lekker universeel is: hij koppelt ook met reguliere beugelkoppelingen. Beetje uitwisselen bij NEM schachten is makkelijk, maar het is een voordeel als ik niet per sé NEM-loze stoomloks en oude goederenwagons om hoef te bouwen. Ik zit hier nog wat over te piekeren.

Mijn vraag: hoe zijn de ervaringen bij wissels en bochten? Beide koppelingen vallen me wat dit betreft een beetje tegen. Zodra een wagon, vooral de langere rijtuigen, in een bocht staat of op een wissel, dan wil koppelen niet lekker lukken. Zeker bij de kadee wil je een ontkoppelmagneet voor een wissel hebben. Maar als je 'em 30cm voor de wisseltongen moet zetten om te zorgen dat alles wil ontkoppelen... Bij de univeral kan je nog met wat groter geweld een ontkoppelrail ertegenaan rammen, dat gaat in ieder geval wel los. Maar koppelen...

Misschien als achtergrond: de rijtuigen denk ik voornamenlijk in stammen te gebruiken. Maar de locs zullen verwisseld worden. De V100 past mooi voor de umbau rijtuigen en mooi voor een paar goederenwagons. Kopstation, dus betrouwbaar (ont)koppelen voor het omlopen is belangrijk. En het vrachtvervoer, daar heb ik goed koppelgedrag echt voor nodig. In beide geplande stations zullen wel twee à drie spooraansluitingen komen.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 29 december 2013, 23:01:38 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kadee of roco universal: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2013, 14:32:51 »
Ervaring met kadee heb ik niet,mede ook omdat hier de collectie flm locs en rijtuigen en wagons zo groot is dat ik geen zin heb om alles om te bouwen naar kadee,zelfs als ik al de moeite zou willen nemen,dan nog is t een aardige kosten post en een hoop gedoe vind ik.
Mijn persoonlijke smaak ligt dus bij de kortkoppelingen zoals ze 1st door Flm en nu dus ook door roco worden gebruikt.
Lekker makkelijk in omgang kost niet veel,zeker niet met nem schachten die bijna overal onderzitten en ziet er echt uit  ;D
En late we eerlijk zijn,wie (ont)koppelt er nou op een wissel of in een bocht  ???
Das volgens mij niet erg realistisch,dus wat het dat betreft zal je met elke koppeling problemen ondervinden denk ik  ;)
Ik hier in elk geval weinig tot geen problemen van de categorie zoals jij ze omschrijft,maar dat kan ook liggen aan waar ik probeer het spul los/vast te koppelen en ik gebruik ook treinen zoals jij in je voorbeeld omschrijft.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Kadee of roco universal: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2013, 14:40:35 »
Mijn persoonlijke smaak ligt dus bij de kortkoppelingen zoals ze 1st door Flm en nu dus ook door roco worden gebruikt.

Floris welke zijn dat dan? Heb je een nummer of voorbeeld?

Marius.
Marius

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Kadee of roco universal: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2013, 14:53:20 »
Zoals Floris al zegt, er zij eigenlijk geen koppelingen die in een boog lekker koppelen of ontkoppelen.
Bedenk ook dat Kadee koppelingen geen starre verbinding vormen, dus slecht samenwerken met een kortkoppelmechaniek. Dat merk je vooral bij geduwd rijden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kadee of roco universal: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2013, 18:45:47 »
Even over dat ontkoppelen "op" een wissel: dat was niet wat ik bedoelde :-)

Stel, je hebt een wissel met erachter twee opstelsporen. Dan kan je twee ontkoppelrails/magneten net achter de wissel plaatsen. Of, we hebben nu eenmaal voorontkoppeling, ééntje voor de wissel. Maar als je een 30cm rijtuig hebt dat je op het afbuigende spoor neer wilt zetten werkt het (voor)ontkoppelen niet lekker tenzij je de ontkoppelrail 30 cm voor de wissel legt: zodra het rijtuig afbuigt op het wissel werkt het koppelen niet lekker, dus de ontkoppelrail lijkt me een stuk voor de wissel te moeten liggen. (Ik hoop dat dit duidelijk is, anders moet ik gaan tekenen :-) )

Dan wordt het nogal een recht stuk dat je nodig hebt!

Ik zal eens met dit in het achterhoofd kijken of ik m'n sporenplan (dat nog niet vast staat) kan optimaliseren.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kadee of roco universal: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2013, 18:47:24 »
tijgernootje: de fleischmann kortkoppeling is de profikoppeling, toch? Gebruikt Roco die nu ook standaard?

Ik vraag me nu gelijk af hoe toekomstvast die roco universal kortkoppeling is. Kan iemand daar een zinnig woord over zeggen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2013, 08:19:09 »
Je redenatie klopt. Voorontkoppelen bij Kadee heeft als vuistregel:
Voor een wissel naar opstelsporen kun je ontkoppelmagneetje 308 inbouwen, de afstand to de wissel is gelijk aan de max lengte van het te ontkoppelen rijtuig.

Maar kijk ook even naar het grote voorbeeld. Daar wordt ook niet ontkoppeld terwijl het rijtuig half over een wissel heenstaat.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2013, 10:16:43 »
Ik zal eens een testje doen met wat flexrail in een ruime bocht. Mits de bocht ruim en continu genoeg is zou koppelen daar met een kadee nog wel eens kunnen gaan. Die lijkt me iets vergevingsgezinder dan een roco universal die toch starder is. Maar goed: eerst testen.

De reden dat ik er nu over aan het nadenken en testen ben is dat ik nog niet veel materieel heb. Dus nu is het nog te doen om alles om te kitten naar kadee. Roco universal kan goed samen met bestaande beugelkoppelingen, dus da's wat minder kritisch qua alles-moet-in-een-keer :-)


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2013, 10:49:06 »
Hou wel in gedachten dat europees materieel met de nemschacht is uitgerust en je dus een keuze kunt maken uit de nrs  7,18,19,20  t verschil zit m in de lengte. 17 is kort 20 is lang .

Meestal wordt voor europees materieel de 18 of 19 gebruikt.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2013, 10:56:26 »
Han: ik las ergens (http://www.euram-online.co.uk/tips/eurokds/eurokds.htm) dat het aan te raden is het kortkoppelmechanisme (dat je eigenlijk altijd hebt bij die NEM koppelingen) vast te zetten. Is dat in jouw ervaring ook zo? Bij m'n twee test-rijtuigen werkt het tot nu toe ook zonder het vast te zetten, namenlijk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2013, 11:07:30 »
Bij twee wagons (of rijtuigen zul je niet veel noodzaak merken. Maar als je langere treinen gaat rijden, dan loop je kans dat door het treingewicht, in combinatie met bogen èn een ongefixeerd KKM, de wagons elkaar "uit het spoor" trekken.
Hier kun je er ook iets over lezen.

Groet,
Jan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2013, 11:20:50 »
Jan: ah, aan het uit het spoor trekken had ik nog niet gedacht. Duidelijk.

Eens kijken wat handig is voor van die oude roco tweeassige wagonnetjes zonder NEM schacht. Daar zit een koppelingetje met een pinnetje aan de bodem vast. Die kadee #5 hoor ik een eind mee te komen denk ik. Daar heb ik gelukkig al een zakje thuis van liggen ter experimentering. Zal ik gelijk op m'n testspoor de ontkoppelmagneet een stukkie verder van m'n wissel af leggen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2013, 12:48:49 »
Ik heb mijn oude wagentjes zonder NEM schacht voorzien van deze kortkoppeling:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/241252/85502-H0-kortkoppeling-conform-NEM?queryFromSuggest=true

Dan een kadee koppeling er in, werkt prima.

Hans

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2013, 14:01:34 »
idd de conrad nem vervanger wordt ook veel gebruikt. Naast de nr 5 als basis pocket zijn er ( vanwege hoogte en dieopte verschillen nog een stuuk of 20 verschillende pockets voor de zelfbouwert.

Check ook eens op nr 158 of 58 deze zijn mooi klein en op schaal.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2013, 14:43:56 »
Hans: die conrad NEM kortkoppeling lijkt me "alleen" een NEM koppelingshuls+bevestiging te zijn. Dus zonder enige kortkoppelmechanisme erin. Tenminste, daar lijkt het op als ik het plaatje bekijk.

Hm, dat ziet er wel uit als een onderdeeltje dat redelijk makkelijk onder die wagentjes te vrotten is!

Han: vergeleken met standaard EU kortkoppelingen zijn die reguliere kadee's al klein :-) Nog kleiner is voor mij niet nodig. Ik vermoed dat de grotere versie een tikkie beter blijft zitten mocht je rails niet 100% net liggen? Ik ga het natuurlijk perfect horizontaal leggen, maar goed :-)


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)