BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Reinout van Rees op 29 december 2013, 14:16:37

Titel: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Reinout van Rees op 29 december 2013, 14:16:37
Ik ben na jaren stilstand weer a/h beginnen. Één experiment heb ik al afgesloten: analoog of digitaal. Nou, duidelijk: digitaal.

Een tweede experiment ben ik nog niet uit: welke koppeling wil ik gebruiken? De twee waar het voor mij nu tussen gaat zijn kadee en de roco universal kortkoppeling. Allebei koppelen ze lekker licht, hoewel de kadee het wint. En ik heb het idee dat de roco universal nog beter uitgelijnd moet zijn dan de kadee.

Grote voordeel van de universal is dat 'ie lekker universeel is: hij koppelt ook met reguliere beugelkoppelingen. Beetje uitwisselen bij NEM schachten is makkelijk, maar het is een voordeel als ik niet per sé NEM-loze stoomloks en oude goederenwagons om hoef te bouwen. Ik zit hier nog wat over te piekeren.

Mijn vraag: hoe zijn de ervaringen bij wissels en bochten? Beide koppelingen vallen me wat dit betreft een beetje tegen. Zodra een wagon, vooral de langere rijtuigen, in een bocht staat of op een wissel, dan wil koppelen niet lekker lukken. Zeker bij de kadee wil je een ontkoppelmagneet voor een wissel hebben. Maar als je 'em 30cm voor de wisseltongen moet zetten om te zorgen dat alles wil ontkoppelen... Bij de univeral kan je nog met wat groter geweld een ontkoppelrail ertegenaan rammen, dat gaat in ieder geval wel los. Maar koppelen...

Misschien als achtergrond: de rijtuigen denk ik voornamenlijk in stammen te gebruiken. Maar de locs zullen verwisseld worden. De V100 past mooi voor de umbau rijtuigen en mooi voor een paar goederenwagons. Kopstation, dus betrouwbaar (ont)koppelen voor het omlopen is belangrijk. En het vrachtvervoer, daar heb ik goed koppelgedrag echt voor nodig. In beide geplande stations zullen wel twee à drie spooraansluitingen komen.

Reinout
Titel: Re: Kadee of roco universal: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: tijgernootje op 29 december 2013, 14:32:51
Ervaring met kadee heb ik niet,mede ook omdat hier de collectie flm locs en rijtuigen en wagons zo groot is dat ik geen zin heb om alles om te bouwen naar kadee,zelfs als ik al de moeite zou willen nemen,dan nog is t een aardige kosten post en een hoop gedoe vind ik.
Mijn persoonlijke smaak ligt dus bij de kortkoppelingen zoals ze 1st door Flm en nu dus ook door roco worden gebruikt.
Lekker makkelijk in omgang kost niet veel,zeker niet met nem schachten die bijna overal onderzitten en ziet er echt uit  ;D
En late we eerlijk zijn,wie (ont)koppelt er nou op een wissel of in een bocht  ???
Das volgens mij niet erg realistisch,dus wat het dat betreft zal je met elke koppeling problemen ondervinden denk ik  ;)
Ik hier in elk geval weinig tot geen problemen van de categorie zoals jij ze omschrijft,maar dat kan ook liggen aan waar ik probeer het spul los/vast te koppelen en ik gebruik ook treinen zoals jij in je voorbeeld omschrijft.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Titel: Re: Kadee of roco universal: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: SBBcargo op 29 december 2013, 14:40:35
Mijn persoonlijke smaak ligt dus bij de kortkoppelingen zoals ze 1st door Flm en nu dus ook door roco worden gebruikt.

Floris welke zijn dat dan? Heb je een nummer of voorbeeld?

Marius.
Titel: Re: Kadee of roco universal: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 december 2013, 14:53:20
Zoals Floris al zegt, er zij eigenlijk geen koppelingen die in een boog lekker koppelen of ontkoppelen.
Bedenk ook dat Kadee koppelingen geen starre verbinding vormen, dus slecht samenwerken met een kortkoppelmechaniek. Dat merk je vooral bij geduwd rijden.
Titel: Re: Kadee of roco universal: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Reinout van Rees op 29 december 2013, 18:45:47
Even over dat ontkoppelen "op" een wissel: dat was niet wat ik bedoelde :-)

Stel, je hebt een wissel met erachter twee opstelsporen. Dan kan je twee ontkoppelrails/magneten net achter de wissel plaatsen. Of, we hebben nu eenmaal voorontkoppeling, ééntje voor de wissel. Maar als je een 30cm rijtuig hebt dat je op het afbuigende spoor neer wilt zetten werkt het (voor)ontkoppelen niet lekker tenzij je de ontkoppelrail 30 cm voor de wissel legt: zodra het rijtuig afbuigt op het wissel werkt het koppelen niet lekker, dus de ontkoppelrail lijkt me een stuk voor de wissel te moeten liggen. (Ik hoop dat dit duidelijk is, anders moet ik gaan tekenen :-) )

Dan wordt het nogal een recht stuk dat je nodig hebt!

Ik zal eens met dit in het achterhoofd kijken of ik m'n sporenplan (dat nog niet vast staat) kan optimaliseren.

Reinout
Titel: Re: Kadee of roco universal: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Reinout van Rees op 29 december 2013, 18:47:24
tijgernootje: de fleischmann kortkoppeling is de profikoppeling, toch? Gebruikt Roco die nu ook standaard?

Ik vraag me nu gelijk af hoe toekomstvast die roco universal kortkoppeling is. Kan iemand daar een zinnig woord over zeggen?

Reinout
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Han Zijlstra op 30 december 2013, 08:19:09
Je redenatie klopt. Voorontkoppelen bij Kadee heeft als vuistregel:
Voor een wissel naar opstelsporen kun je ontkoppelmagneetje 308 inbouwen, de afstand to de wissel is gelijk aan de max lengte van het te ontkoppelen rijtuig.

Maar kijk ook even naar het grote voorbeeld. Daar wordt ook niet ontkoppeld terwijl het rijtuig half over een wissel heenstaat.

Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Reinout van Rees op 30 december 2013, 10:16:43
Ik zal eens een testje doen met wat flexrail in een ruime bocht. Mits de bocht ruim en continu genoeg is zou koppelen daar met een kadee nog wel eens kunnen gaan. Die lijkt me iets vergevingsgezinder dan een roco universal die toch starder is. Maar goed: eerst testen.

De reden dat ik er nu over aan het nadenken en testen ben is dat ik nog niet veel materieel heb. Dus nu is het nog te doen om alles om te kitten naar kadee. Roco universal kan goed samen met bestaande beugelkoppelingen, dus da's wat minder kritisch qua alles-moet-in-een-keer :-)


Reinout
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Han Zijlstra op 30 december 2013, 10:49:06
Hou wel in gedachten dat europees materieel met de nemschacht is uitgerust en je dus een keuze kunt maken uit de nrs  7,18,19,20  t verschil zit m in de lengte. 17 is kort 20 is lang .

Meestal wordt voor europees materieel de 18 of 19 gebruikt.

Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Reinout van Rees op 30 december 2013, 10:56:26
Han: ik las ergens (http://www.euram-online.co.uk/tips/eurokds/eurokds.htm (http://www.euram-online.co.uk/tips/eurokds/eurokds.htm)) dat het aan te raden is het kortkoppelmechanisme (dat je eigenlijk altijd hebt bij die NEM koppelingen) vast te zetten. Is dat in jouw ervaring ook zo? Bij m'n twee test-rijtuigen werkt het tot nu toe ook zonder het vast te zetten, namenlijk.

Reinout
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: ex44 op 30 december 2013, 11:07:30
Bij twee wagons (of rijtuigen zul je niet veel noodzaak merken. Maar als je langere treinen gaat rijden, dan loop je kans dat door het treingewicht, in combinatie met bogen èn een ongefixeerd KKM, de wagons elkaar "uit het spoor" trekken.
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42704.msg738234.html#msg738234) kun je er ook iets over lezen.

Groet,
Jan
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Reinout van Rees op 30 december 2013, 11:20:50
Jan: ah, aan het uit het spoor trekken had ik nog niet gedacht. Duidelijk.

Eens kijken wat handig is voor van die oude roco tweeassige wagonnetjes zonder NEM schacht. Daar zit een koppelingetje met een pinnetje aan de bodem vast. Die kadee #5 hoor ik een eind mee te komen denk ik. Daar heb ik gelukkig al een zakje thuis van liggen ter experimentering. Zal ik gelijk op m'n testspoor de ontkoppelmagneet een stukkie verder van m'n wissel af leggen.

Reinout
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Hans_omBC op 30 december 2013, 12:48:49
Ik heb mijn oude wagentjes zonder NEM schacht voorzien van deze kortkoppeling:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/241252/85502-H0-kortkoppeling-conform-NEM?queryFromSuggest=true

Dan een kadee koppeling er in, werkt prima.

Hans
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Han Zijlstra op 30 december 2013, 14:01:34
idd de conrad nem vervanger wordt ook veel gebruikt. Naast de nr 5 als basis pocket zijn er ( vanwege hoogte en dieopte verschillen nog een stuuk of 20 verschillende pockets voor de zelfbouwert.

Check ook eens op nr 158 of 58 deze zijn mooi klein en op schaal.
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Reinout van Rees op 30 december 2013, 14:43:56
Hans: die conrad NEM kortkoppeling lijkt me "alleen" een NEM koppelingshuls+bevestiging te zijn. Dus zonder enige kortkoppelmechanisme erin. Tenminste, daar lijkt het op als ik het plaatje bekijk.

Hm, dat ziet er wel uit als een onderdeeltje dat redelijk makkelijk onder die wagentjes te vrotten is!

Han: vergeleken met standaard EU kortkoppelingen zijn die reguliere kadee's al klein :-) Nog kleiner is voor mij niet nodig. Ik vermoed dat de grotere versie een tikkie beter blijft zitten mocht je rails niet 100% net liggen? Ik ga het natuurlijk perfect horizontaal leggen, maar goed :-)


Reinout
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Han Zijlstra op 30 december 2013, 15:02:29
De hoogte afstelling is idd belangrijk: malletje 206 is het ideale hulpmiddel daarvoor.
De conrad is idd een hulp Nem schachtje voor oudere wagons.

Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Reinout van Rees op 30 december 2013, 15:55:06
Als ik met de boxjes ga spelen is die hoogtemal wel *erg* handig/essentieel.

Zonet maar een bestelling geplaatst (hoi Han :-) ) om m'n kadee experiment wat uitgebreider voort te zetten. Ik denk dat kadee toch beter bij mijn ik-wil-ook-rangeren stijl past dan roco universal. En ik heb op m'n verjaardag een dremel gekregen, dus een paar verbouwinkjes zijn nu makkelijker te doen.

Reinout
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Han Zijlstra op 30 december 2013, 15:58:22
is al ingepakt:)
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Reinout van Rees op 03 januari 2014, 23:06:47
Beetje aan het experimenteren geweest met de magneet onder de rails. Viel me eerlijk gezegd tegen omdat het aantrekkende effect ervan op de stalen assen van mijn wagonnetjes nogal sterk is.

Ik zie wat tips à la "stukje schuimrubber tegen de as aan om 'em af te remmen" en "wissel al je assen in". Klinken allebei niet aantrekkelijk.

In de encyclopedie staat een hack met een deurmagneet: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Deurmagneet_als_ontkoppelaar . Die vond ik er subtieler (=minder magnetisch) uitzien. Gezien een van de reacties (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29095.msg450134.html#msg450134 ) is het aantrekkende effect ervan minder. Kan iemand dat bevestigen? Zou een (heel goedkope!) poging waard zijn.

Vrutten met een sateprikker zie ik ook her en der als suggestie. Niets mis mee. Alleen heb ik zonet getest en het ging mij niet makkelijk af. 1 van de "luchtslangen" opzij trekken is niet voldoende, je moet ze echt allebei uit elkaar duwen. En dan wordt het gepruts. Mis ik een trucje?

Reinout
Titel: Echt geen fleischmann kortkoppeling...
Bericht door: Reinout van Rees op 12 januari 2014, 00:52:47
Vandaag ben ik naar Rijswijk geweest voor de modelspoordagen. Zoontjelief heeft twee rangeerdiploma's erbij. De tweede was bij een baan die Fleischmann kortkoppelingen gebruikte.

Oh oh oh, wat koppelde dat slecht. Korte twee-assige goederenwagonnetjes. Als je er met 120 tegenaan ramt koppelt het, maar anders... De roco universal koppelingen die ik heb koppelen duidelijk beter.

En de kadee's koppelen nog beter. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik alles naar kadee om ga zetten. Ik moet nog wel kijken wat ik precies qua ontkoppelen ga doen trouwens.

Reinout
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: ivanzon op 12 januari 2014, 09:17:34
Voor koppelen in een bocht heb je 'actieve' schachten nodig. En die heb ik op mijn fleischmann nog nooit gezien. Die blijven altijd rechtuit staan in bochten. Ik heb wel een electrotren waarbij de koppeling schacht in de bocht mee beweegt.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: Lazer1 op 12 januari 2014, 10:18:43
Aansluitend op dit draadje : ik rijd digitaal en werk voornamelijk met Fleischmann koppelingen, maar zoek nu een manier om mijn loks uit te rusten met electronische koppelingen, zodat ik kan koppelen/ontkoppelen via een functie van de decoder.
Dit zou een en ander wel wat makkelijker maken - ook geen ontkoppelrails meer nodig etc.
Maar blijkbaar kan dit niet met Fleischmann koppelingen ?

mvg
Rudy
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: henk op 12 januari 2014, 10:56:32
Toevallig worden aanstuurbare Profikoppelingen wel aangekondigd voor 2014. Met decoder en een tikkie prijzig. http://www.fleischmann.de/en/product/226121-0-0-0-0-0-0-006001/products.html (http://www.fleischmann.de/en/product/226121-0-0-0-0-0-0-006001/products.html)

Maar de systemen tot nu toe gaan uit van beugelkoppelingen. Het werkt meestal prima met de Roco Universal.
Titel: Re: Kadee of Roco universal-koppeling: koppelen bij bocht of wissel
Bericht door: -Anton- op 12 januari 2014, 11:35:28
ik heb bij wijze van proef een loc omgebouwd met twee krois koppelingen MK1 en een locpilot4.
Daarnaast wat wagons met roco universeel koppelingen uitgevoert, Dit werk erg goed.
Je kan de decoder instellen voor het gebruik van de koppeningen.
Dan rijd de loc een stukje achteruit, ontkoppeld, en rijd dan een stukje naar voren.
Alles door een druk op een functie toets.
Ik wil daarom al mijn goederen materieel gaan ombouwen naar dit systeem.