Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Bahn-AG
Vandaag om 00:50:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 00:17:16
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
13 September 2025, 23:53:52
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
13 September 2025, 23:35:10
Da's Daz 2 door NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
13 September 2025, 22:54:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 September 2025, 22:16:36
Dat overkomt mij niet. door Martijn193
13 September 2025, 21:33:15
Veevervoer ss/ ns door klusser
13 September 2025, 21:29:09
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
13 September 2025, 21:28:00
Piko 2025 door Nebenbahn Ep3
13 September 2025, 19:57:15
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
13 September 2025, 19:30:23
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
13 September 2025, 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
13 September 2025, 17:47:55
NS 8400 van Werps door Ivo tB
13 September 2025, 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
13 September 2025, 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
13 September 2025, 17:21:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
13 September 2025, 17:01:09
Frans loodsje et cetera door tothebeach
13 September 2025, 17:01:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
13 September 2025, 16:28:10
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
13 September 2025, 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
13 September 2025, 14:29:01
Zolderbaan 2025 door Peter49
13 September 2025, 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 September 2025, 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
13 September 2025, 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
13 September 2025, 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 September 2025, 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
13 September 2025, 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
13 September 2025, 08:22:18

Auteur Topic: Nieuw baanplan: tips gevraagd  (gelezen 5541 keer)

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
Nieuw baanplan: tips gevraagd
« Gepost op: 27 December 2013, 16:07:22 »
hallo mede-spoorders,

Na het mislukken van mijn eerdere baan, begin ik nog een keer opnieuw: maar dan goed.

Dus toch maar begonnen met eerst een baanplan te tekenen.

Schaduwstation:
de treinen komen rechtsboven binnen, en hebben dan vier doorgaande opstelsporen. Voor de keertreinen zijn nog eens drie sporen beschikbaar.

Niveau 0:
De treinen komen rechtsboven binnen, en gaan dan linksom of rechtsom naar het stationsgedeelte. Het "kringelspoor" rechts is grotendeels aan het zicht onttrokken.
Het station bestaat uit 3 sporen. De sporen meer links zijn bestemd voor goederentreinen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Alle input is welkom!

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2013, 16:22:51 »
Hoi Simon, hoe steil denk je dat je hellingen worden? Ik vraag dit omdat als je treinen rechts uit het station vertrekken/aankomen, ze wel een erg steile hellingen op- dan wel afmoeten. Ik denk dat je hier toch wel iets van een spiraal/helix moet plannen om hoogte winnen. Je wilt ook bij je treinen in het schaduwstation kunnen. Maar je hebt dan wel het probleem dat je radius niet erg groot is.
Aantal "probleempjes" nog.
Jeroen

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2013, 17:11:04 »
Ik denk dat je veel te veel wil op deze ruimte, natuurlijk is het leuker als je lekker rond kan rijden maar het wordt allemaal erg krap op je tafel.

Ga eerst eens kijken wat je precies wil, wil je een station met of zonder goederen moet het groot of klein zijn. Wat voor treinen dienen er te stoppen?

Welk tijdperk vind je leuk of rij je alles door elkaar? Dat is nog niet zo erg, maar ga er vanuit dat een mooie ICE niet op deze tafel gaat passen  ;D en denk daarbij dan dus ook aan hoe krap je bochten worden. Als je lokale korte treinen gaat rijden dan kun je prima wat krappere bochten nemen. Maar 4 assen rijtuigen ziet er niet uit door een krappen boog.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2013, 18:00:38 »
Krappe bogen met een wissel en daarna een scherpe slinger helpen ook niet aan het zorgen voor weinig ontsporingen.
Ik zou dus idd 1st is zien wat je hebt en wat je ruimte is en dan is erg simpel gaan denken als t gaat om wat kan hier op en hoe geef ik dat het zinnigst vorm  ;)
Succes met de zoektocht.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2013, 20:19:27 »
Bedankt voor jullie reacties.

Even wat meer informatie: de hellingen worden maximaal 3%. Ik heb dan zo'n 15 cm tussen de twee niveau's over; houdt niet erg over, maar moet kunnen (toch??)

De beschikbare ruimte is ongeveer 220x220, waarbij het breedste stuk 115 cm is en het smalle pootje zo'n 80 cm. Het idee is west-Duitsland, ep. III ca. 1955. Op het station op zich stoppen alleen lokale treinen. Het is de bedoeling een regionaal station uit te beelden aan een doorgaande lijn, waar dus ook wel sneltreinen passeren.

Nu rijd ik met Märklin, waarbij het meeste materieel geen enkele moeite heeft met de 3600mm-bogen. Dit staat natuurlijk los van het "esthetische vlak". Het oog wil ook wat, en Scassidy heeft een terecht punt dat vierassige rijtuigen door krappe bogen niet erg fraai zijn. Mijn idee was dan ook om bogen grotendeels uit zicht te houden.

Ik ga nog eens terug naar de tekentafel  8)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2013, 22:46:23 »

Hoi Simon,

Het valt niet mee om iets passends te bedenken.

Hier nog wat ideeen om naar te kijken:

- station in zijn geheel iets naar boven draaien, uitgaande van de rechteringang.
- station in een lange boog leggen zolang het in de ruimte past.

Het rangeerterrein wijzigt dan vanzelf mee. Je oprit rechtsonder wordt iets langer.

- ipv de losse traject rechtsboven te laten beginnen kun je hem ook links laten beginnen. Dan heb je daar ook iets meer stijgingsruimte.

Geheel is uit te voeren naar eigen smaak. Het kan soms een tijd duren voor dat je je ideale plan hebt.
Tijdens het bouwen kun je mogelijk ook nog tig x wijzigen.

Groeten Koen.

« Laatst bewerkt op: 27 December 2013, 22:48:41 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2013, 15:01:00 »
Daar ben ik weer.

Het hele plan heb ik iets versoberd.

In plaats van een station aan een hoofdlijn, heb ik gekozen voor een doorgangsstation bij de splitsing van een zijlijn. Dit maakt het een stuk gemakkelijker.

Gebleven is het driesporige stationsgedeelte, toegevoegd een kopspoor. Het goederenstation bestaat nog maar uit één spoor, hier komt een kleine laad- en losloods.

Toelichting op de tekening:
- Het gedeelte "bovenin" is geheel aan het zicht ontrokken. Vanaf hier rijden de treinen van en naar het station.
- Onderaan, naar rechts afbuigend, wil ik de illusie wekken van een doorgaand spoor, dat tegenwoordig nog maar weinig wordt gebruikt. Belangrijkste, of misschien wel enige, gebruik is voor de industrie / of iets dergelijks (dit staat nog helemaal open). Misschien is het spoor vanaf de aansluiting wel helemaal in onbruik. Ik heb bij dit "doorgaande spoor" geen mogelijkheden voor opstellen van treinen uit zicht.

groeten, Simon

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2013, 21:13:01 »
Kun je eens wat maten bij je tekening zetten van hoe groot je tafel is? en misschien dan of je het iets ruimer kan maken zonder al die vreemde hoekjes?

Kan dan eens gaan kijken voor wat voorbeeld plannen voor je  ;D

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2013, 13:11:04 »
Citaat
Kun je eens wat maten bij je tekening zetten van hoe groot je tafel is? en misschien dan of je het iets ruimer kan maken zonder al die vreemde hoekjes?

Ik heb even een plattegrondje gemaakt van de hele kamer. In groen heb ik de tafel afgebeeld zoals die er nu staat (al lopen de binnen-hoeken in werkelijkheid rond, maar dat kreeg ik even niet getekend). Die rare hoekjes op het baanplan was meer een voortvloeisel uit mijn gepruts met Anyrail.

Zoals je ziet is de ruimte nogal beperkt. Links bovenin in de hoek staat een boekenkast, die ik nu hard nodig heb om alle spulletjes voor de modelbaan neer te zetten. De treintafel loopt door in de kast, vandaar dat het daar wat smaller is (ik heb simpelweg een plank uit de kast gehaald om voldoende ruimte te creëren).

Het rode gedeelte is nog niet aangelegd, maar alleen gepland.

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker!

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2013, 19:42:10 »
Ik heb wat geprobeerd op de beschikbare ruimte maar het is erg lastig. Je diepte van 75 is gewoon net te weinig om een halve cirkel te leggen. Doordat je dan ook nog eens met de wat kortere lengte maten zit kom je ook niet aan genoeg stijging en dalings lengte waardoor je hellingen heel erg steil worden  :-\

Denk dat je een voor leuke pendelbanen moet gaan kijken. Dan kan het wat minder diep maar kun je ook erg leuke banen maken.

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2013, 20:00:07 »
Hoi, Simon

Ik heb ook even geprobeerd te een rond rij baan te maken, een rond rij baan is met deze ruimte te klein, zoals scassidy al zei, je kan beter een pendelbaan maken.

Ik heb even een ontwerpje er bij gedaan (märklin m rails) , dan kun je zien wat er bedoeld word.

Je heb dan ook een handvat om een eigen ontwerp te maken, voor keerlussen met märklin rails hoef je niet bang te zijn, heb je verder geen andere schakelingen bij nodig.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2013, 08:18:53 »
Bedankt Paul en scassidy voor de input! Hier kan ik weer wat mee. Leuk plan ook, Paul, zo even uit de mouw geschud?

Even terug naar mijn tweede ontwerp: op het smalste stuk moet het volgens mij net wel mogelijk zijn een halve cirkel aan te leggen. Raden jullie dat af? Op die plek heb ik in een proefopstelling en mijn ontmantelde baan ook een halve cirkel gehad. Het was krap aan, maar paste wel, en ook de langste vierassige rijtuigen kwamen niet in de problemen.

Ik kan er eventueel een foto van maken, hoe zo'n halve cirkel er dan bij ligt.

groeten Simon

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2013, 14:46:11 »
Het kan natuurlijk wel, maar probeer anders 10 cm aan de tafel te zetten. Dan kan er nog wat scenery voor, dat staat wat netter. Mocht er onverhoops een trein onstporen dan klettert die niet meteen van de tafel.  ;D

Geeft wat meer adem om wat steunen voor een berg neer te zetten en meer. Liever 10 cm meer dan te kort bouwt gewoon wat fijner.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2013, 15:20:02 »
Goed punt. Treinen die van de tafel af donderen is natuurlijk niet de bedoeling.

Die tien centimer extra moet vast wel lukken.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #14 Gepost op: 01 January 2014, 11:10:46 »
Als de 10 cm erbij kunnen dan kun je miss toch gaan voor een schaduw station,mits je op de juiste plek de daling naar je spiraal laat beginnen.
Als je de tekening van Paul erbij pakt dan zou dat spiraal miss wel kunnen rechts onderin waar t.h.v. de verbreding van de tafel,zoals die is getekend  :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0