Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 16:43:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:36:11
Piko 2025 door Ben
Vandaag om 16:32:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 16:28:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:12:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:09:06
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Bob R.
Vandaag om 16:02:39
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Rob Ellerman
Vandaag om 15:55:54
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 15:51:27
Dat overkomt mij niet. door 008200
Vandaag om 15:44:12
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:29:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:07:56
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
Vandaag om 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:29:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:25:34
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 14:12:54
Zolderbaan 2025 door Peter49
Vandaag om 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35

Auteur Topic: Nieuw baanplan: tips gevraagd  (gelezen 5528 keer)

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
Re: Nieuw baanplan: tips gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 17 January 2014, 08:03:03 »
hallo,

In mijn bouwdraad had ik het al aangekondigd: mijn baan " verhuist"  van de ene kamer naar de andere. In vierkante meters kameroppervalkte maakt het weinig uit, maar de andere kamer is voor een modelbaan veel handiger ingedeeld.

In plaats van een vierkante ruimte van 2,20x2,20 met een deur die steeds in de weg zit, heb ik nu een ruimte met op het langste stuk 3,10 meter. Dit brengt veel meer mogelijkheden met zich mee, waardoor ik bijna geen compromissen meer hoef te doen.

Wat waren bij het baanplan mijn wensen:
- Lokaal reizigersstation aan doorgaande lijn
- Treinen die in een bepaalde richting vertrekken, kunnen vanuit dezelfde richting weer terugkeren bij het station
- Mogelijkheid tot wat rangeren met goederenwagens
- Een fabriek o.i.d. met spooraansluiting
- Een klein stoomdepot

Na wat puzzelen, kwam dit eruit:

Alleen de doorgaande lijn heb ik geschrapt. Dit betekent dat het nu een kopstation wordt, vanwaar treinen in twee hoofdrichtingen vertrekken. De keerlus en het hele stuk " achterin"  wordt aan het zich onttrokken. Voor de bereikbaarheid heb ik achteraan een mangat voorzien.

Het grijze spoor leidt naar de fabriek (geen idee nog wat dat precies gaat worden). hoe ik die aan ga leggen is nog onzeker. Zeker is wel dat het zo niet gaat lukken, op dit korte stuk ga ik nooit genoeg hoogte winnen. Het grijze spoor gaat alleen nog even om het idee, er is ruimte genoeg om het nog anders te doen.

Links, langs de muur, heb ik twee opstelsporen voorzien. Hier kan ik treinen showen, het het functioneert als klein schaduwstation.

Hoe vinden jullie het zo geworden?

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #16 Gepost op: 17 January 2014, 08:41:04 »
Hi,

Wat ik ervan vindt? Eerlijk? Een rommeltje en een zeer vreemd gebruik van de beschikbare ruimte.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #17 Gepost op: 17 January 2014, 14:35:39 »
Simon,

Even voor de duidelijkheid en mogelijkheden.
Welke rails ga je gebruiken, staat namelijk nog nergens vermeld.

Met het huidige plan MOET je bijna wel met Märklin gaan rijden wil je een beetje lengte kunnen laten rijden.
Je hebt namelijk niet EEN maar VELE keerlussen ingebouwd.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #18 Gepost op: 17 January 2014, 15:25:22 »
@ Marcel,
Ja, ik rijd met Märklin, dus geen keerlusproblematiek!

Citaat
Wat ik ervan vindt? Eerlijk? Een rommeltje en een zeer vreemd gebruik van de beschikbare ruimte.
hoe zou jij de ruimte benutten?

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #19 Gepost op: 17 January 2014, 20:25:41 »
Ik zou in elk geval is beginnen aan je fabrieks spoor.
Dat grijze spoor zwabbert zonder zichtbare reden heen en weer en er zit een vage kronkel in je (omloop) spoor.
Bovendien dient het geheel zo niks want als je geen sporen hebt waar iets wordt verladen van weg naar spoor of anders,heb je aan dat spoor in deze vorm niks.
Je mist dus sporen waar wagons worden gezet die kunnen dienen om wat te verladen en t moet wat lengte hebben,op deze tekening kan je hoguit 2 wagons kwijt en thats it.
En zonder het idee in je hoofd te kennen,durf ik voorzichtig wel te zeggen zonder extra info,dat de diverse kronkels in je groene spoor ook redelijk apart overkomen.
(een reden voor de huidige ligging met of zonder verhogingen,wordt niet vermeld dus komt het vreemd over,dat het zo'n spaghetti is geworden)
Om dan nog maar te zwijgen over de aankleding als de sporen liggen en of er dan nog wel spoor is te bereiken als de sporen en scenery zijn aangebracht in geval van problemen  :-X
(kortom iets meer info zou handig wezen  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 18 January 2014, 09:04:40 »
Hallo Simon,

Ik kan op de tekening niet zien waar de deur zit en of deze naar binnen of naar buiten open gaat. Ik heb zelf ook een kleine baan, maar doordat ik de deur weggehaald heb kon ik de tafel voor mijn spoorbaan toch langs alle muren bouwen en bij mij zit het mangat in de midden van de baan, zodat ik er naar alle kanten makkelijk bijkan om te bouwen of als er ergens een keer iets ontspoort. Het nadeel is dat ik onder de baan door moet om in het midden te komen, maar omdat ik toch niet 100 keer op een dag de kamer in en uithoef is dit voor mij niet echt een probleem. Als je ook het probleem met de deur op kunt lossen ( bijvoorbeeld door aan de buitenkant van de kamer een schuifdeur te maken en je kunt een baan maken die langs alle muren loopt krijg je meer mogelijkheden om treinen rond te laten rijden, te rangeren en om op twee ( of meer ) hoogtes te werken met het spoor.

Je kunt een trein laten vertrekken vanuit je station van spoor 1 en die na binnenkomst automatisch op spoor 2 of 3 binnenkomt als je denkbeeldig 2 ovalen met elkaar verbind en het vertrekspoor naar boven laat gaan en nadat de trein het bovenspoor heeft bereden weer naar beneden gaat om weer uit te komen bij het station.

Hier even een hele simpele schets om uit te leggen wat ik bedoel;

Op de tekening ben ik uitgegaan van enkel spoor, maar het kan ook met dubbelspoor natuurlijk ( zo hebben we het ook toegepast in Den Zoedel )

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2014, 09:06:17 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #21 Gepost op: 18 January 2014, 13:51:01 »
Even een snelle reactie: @Floris, bedankt voor je feedback. Ik ben jouw suggesties aan het verwerken in een aangepast plan. Ook zal ik een tekening maken met het idee.mbt de verdere aankleding

@Ruud, het is een L-vormige kamer. De deuropening is in het.korte stuk van de L. Daar heb ik geen last van. In dat korte stuk heb ik ook.nog ruimte voor een kast om treinspul op te ruimen.

Groeten Simon

Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 18 January 2014, 16:40:40 »
Hallo Simon,

Ik zag alleen 3.10 x 1.80. Ik kan nergens in het verhaal vinden dat het om een L vormige kamer kamer gaat en in de tekening wordt dat ook niet duidelijk. Als je wilt dat mensen met je meedenken is zoveel mogelijk informatie handig, omdat er ander allerlei ontwerpen worden gemaakt die toch niet passen. Heb alles terug gelezen en de tekening bekeken, maar ik zag alleen een kamer met 1.80 breed en op de lange kant een lengte van 3.10. Mijn brein maakt daar automatisch een kamer van 3.10 x 1.80 van waarbij alleen rekening gehouden moet worden met een deur. Een foto van de kamer zegt ook meer als de spreekwoordelijke 1000 woorden.....

Ik heb zelf een kamer van 2.57 x 2.50 waar ik behalve met de deur ( die ik verwijderd heb ) ook rekening moest houden met een hoek die ik kwijt ben omdat daar de muur naar binnen springt door de meterkast die daar zit ( 80 x 50 ) en toch heb ik ook een eenvoudig baanplan met wat rangeermogelijkheden in weten te proppen. Dit kun je zien in mijn bouwdraadje "mini spoorbaan Wael en Bosch" Lange reizigerstreinen en goederentreinen met 20 wagens zijn hier niet mogelijk. Dus dan maar beetje rijden met DE2's en wat rangeren met 2200 en 2400 diesels en wat goederenwagens.

Toch heb ik een klein stationnetje met een doorgaand en een kopspoor van beide ongeveer 1.30, een werkplaats, een goederenloods met een spoor en dan nog twee te bouwen bedrijven met een spooraansluiting in deze kleine kamer en best wel ruimte voor wat bebouwing.

In het begin van mijn bouwverslag ging ik er vanuit dat ik zou gaan bouwen in N schaal, maar door de te lage biedingen voor mijn H0 materiaal en de te hoge vraagprijzen voor gebruikt N materiaal toch besloten om bij H0 spoor te blijven. Dus ook met H0 valt wel wat leuks te bouwen in een kleine kamer !!

Groeten Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #23 Gepost op: 18 January 2014, 17:48:04 »
Hallo Ruud,

Ik las mijn berichten even terug, en zag dat ik er inderdaad niet duidelijk over geweest ben. Excuses voor de verwarring. Het is een beetje een rare kamer, waar in de hoek ook nog een stukje schuin dak zit die bijna tot de vloer doorloopt. 

Wat ik bedoelde (maar niet zo opschreef) is dat het voor een baan beschikbare stuk een ruimte is, met 3,10 aan de ene kant, 2,30 aan de andere kant (ivm het schuine dak, om zonder hoofdstoten door de kamer te kunnen lopen) en breed 1,80.

Ik heb het baanplan ietsje aangepast.

en nog een keer, nu met een beetje landschap wat ik al in mijn hoofd heb zitten:

De dikke, zwarte lijnen zijn muren (onderaan het schuine dak). De dunne zwarte lijn is de denkbeeldige grens waarbinnen ik alles wil realiseren. Alles ligt op hetzelfde niveau. De bruinige stukken zijn verhogingen in het landschap, met de sporen dus uit het zicht eronder. Blauw is water (beekje). Je kijkt als het ware van voren het dal in, dat het beekje uit heeft geslepen. Het spoor passeert het water met een bruggetje (over hoe dit precies vorm gaat krijgen, heb ik nog geen idee).

Nu ik nog eens terugkijk, zie ik dat niet alles bereikbaar is bij calamiteiten. Doel is dat ik vanuit het mangat de niet-zichbare sporen kan bereiken, maar dat gaat zo niet lukken met de sporen uiterst rechts. Daar moet ik dus nog even naar kijken.

Alleen het fabrieksspoor moet ik nog een plekje geven. Maar daarvoor lijkt het me handig als ik eerst eens ga bedenken wat ik voor bedrijvigheid wil met spooraansluiting, zodat ik eea daar op aan kan passen.

groeten Simon

groeten Simon

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #24 Gepost op: 18 January 2014, 21:02:37 »
@ Marcel,
Ja, ik rijd met Märklin, dus geen keerlusproblematiek!

hoe zou jij de ruimte benutten?

Even voor de duidelijkheid; de hoek linksonderin is niet te gebruiken of wel? En waarom precies?
-1- Sebas

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #25 Gepost op: 19 January 2014, 08:17:15 »
De hele ruimte zoals ik nu in het plan heb opgenomen, is te benutten. Rechtsonder, niet zichbaar, zit een stuk schuin dak. Door dat schuine dak moet ik linksonder een stuk vrijhouden. Daarom heb ik links een beschikbaar lang stuk van 2,30 en rechts van 3,10.

Ik zou hierin ook net twee keerlussen (eentje links en eentje rechts) kwijtkunnen, maar dat kwam thuis niet door de welstanscommissie.

Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #26 Gepost op: 19 January 2014, 09:21:59 »
hum... Kijk eens bij mijn oude baanplan. Die was ongeveer 1,22 bij 3,20meter.  Mogelijk is dat wat, peronlengte was iets van 1,50. Je hebt dan een doorgaand station.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #27 Gepost op: 19 January 2014, 10:34:04 »
Sorry hoor, maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal als ik eerlijk ben, maar oke.

Even kort; ik zou rond de kamer gaan of een (stations) emplacement met een lus eraan. Maar omdat ik de ruimte niet zo goed begrijp kan ik er nog even geen tekening voor maken. Is er misschien een foto van de ruimte?

En even concreet je wensen op een rijtje:
- station?
- schaduwstation?
- industrie?
- treinen terug in station uit vertrekrichting?
- ...
-1- Sebas

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #28 Gepost op: 20 January 2014, 21:10:47 »
hallo allemaal,

Ik merk dat jullie veel opmerkingen en vragen hebben, waarop ik niet altijd antwoord weet. Dat komt voor een deel doordat ik alleen een vaag idee heb hoe het eruit moet komen te zien. Sebas stelt de terechte vraag: wat is dan precies je wensenlijstje? En eigenlijk weet ik dat zelf niet precies.

In ieder geval heb ik een plattegrondje van de kamer gemaakt. Of geprobeerd te maken, ik weet niet wat er steeds misgaat, maar ergens hapert het tussen de expert uit Inkscape en het uploaden op het forum. Dus even een beschrijving.
Je komt de kamer binnen in een smal stukje van 1 meter breed. Links een kort muurtje van 50 cm, rechts een iets langere muur. Voor je de hoek van een schuin dak. Links loop je de eigenlijke kamer binnen. Voor mensen zoals ik van 1,80 lengte, betekent dat een vrije doorloop van 70 cm zonder het hoofd te stoten aan het dak. Het schuine dak is dan rechts, links een muur. Dan de vrije ruimte, die ongeveer 3 bij 1,80m is. De lange muur links is 2,90, de lange muur rechts is 3,15 tot het punt waarop het schuine dak de 1,10m grens passeert. 1,10 m is de hoogte waarop ik wil bouwen.

De kamer rond is geen optie. Ik wil vrijelijk de kamer in- en uit kunnen, en ook aan bezoek de treinbaan kunnen showen. Verder loop ik nogal vaak de kamer in en uit, om dan steeds onder de baan door te moeten kruipen zie ik niet zitten.

Het idee
Wat ik ongeveer wil is het volgende. Thema is de DB zo rond 1957. Locatie is ergens in Zuid Duitsland, in heuvelachtig gebied. Zoals ik het nu zie, beeld de baan een kopstation. Vroeger was het een doorgangsstation, maar de lijn is gesloten en afgebroken. Vanaf het station vertrekken treinen in twee richtingen. Op het station stoppen korte reizigerstreinen. Het emplacement dient ook wat langere goederentreinen af te kunnen handelen, inclusief de nodige rangeerbewegingen.

Het landschap
Een beetje heuvelachtig met misschien wel wat rotsen hier en daar. Het landschap bestaat, buiten het stationsgedeelte, uit een dal waar je dwars in kijkt. Het landschap krijgt hoogteverschil, de sporen lopen op gelijk niveau door het landschap heen. In het dal loopt een beek / riviertje. Over hoe ik dit precies aan ga kleden kan ik kort zijn: geen idee. Denk aan landschap niet zozeer aan Duitse landschappen, maar eerder aan Franse zoals de Dordogne of de Jura. Maar dan met Duitse aankleding :)

Bedrijvigheid
Daar ben ik nog niet helemaal uit. Mijn grote wens is dat er een fabriek of iets soortgelijks komt met spooraansluiting. Zelf ben ik vrij gecharmeerd van de palletfabriek van Faller (130188); maar ook van de oude kolenmijn (Faller 130470) en de oude steenoverslag (Faller 130961). Dus het kan nog alle kanten op...

Schaduwstation
Een schaduwstation heb ik uit mijn hoofd gezet. Ik zou het graag willen, maar dat betekent weer veel extra bouwen, een ingewikkelder baanplan en veel vooruitplannen. Met dat laatste moet ik realistisch zijn: ik weet gewoon nog niet precies hoe ik alles wil hebben.   

groeten Simon

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #29 Gepost op: 22 January 2014, 20:55:30 »
Hatsjikidee!

ps: waarom zou je niet rond kunnen? Een 'hangbrug' is zo gemaakt vwb entree. Op ooghoogte 1.50m de kamer rond waar je zoals in een cockpit rond kunt kijken is fantastisch!

Ik heb een aantal Amerikaanse banen mogen bewonderen die in een volledig zwart afgewerkte ruimte volledig om je heen lopen. Het allermooiste ervan is dat je altijd maar 1 scene tegelijk kunt bewonderen en de baan oneindig lijkt. Door de zwarte omgeving (zoals een theater) en de hoogte van de baan is het net alsof je erin leeft. Helaas heb ik de foto's niet meer, maar als ik een 'toegewijde' ruimte gad van 2x3 zou ik het wel weten; een mooi ruim tweesporig ovaal (Rmax) met een enkele aftakking, industrie, inhaalspoor ed. Dit idee staat even geheel los van het gekozen thema. Als alternatief zou ik een grote U leggen met bv rechts (smal lang been) een kopstation en dan in een hele ruime gevouwen lus weer terug over het linkerbeen (brede tafel) van de 'U'.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2014, 21:16:58 door Mudhen »
-1- Sebas