Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
Vandaag om 22:25:45
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 22:24:40
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:16:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:10:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:04:41
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12

Auteur Topic: Le Quattro Stagioni  (gelezen 67448 keer)

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
Re: Le Quattro Stagioni
« Reactie #345 Gepost op: 30 January 2014, 09:42:35 »
Zo'n badkuip is leuk. Of een vlotter drinkbak voor de koeien  bij de sloot.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #346 Gepost op: 30 January 2014, 09:56:21 »
De boer melkt op het land en gooit de volle emmers in de bus? Zoiets? Ik ken uit mijmn jeugd allleen de melkmachines en de stallen waar eventueel handmatig gemolken werd.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #347 Gepost op: 30 January 2014, 12:24:56 »
Koen, dankjewel voor je compliment! Mooi dat mijn gerommel je zo aanspreekt, maar je gat het toch wel allemaal op je eigen manier doen, hoop ik?

Erich, zo'n badkuip is inderdaad een veelgezien object in een weiland. Toch laat ik zoiets op dit dio achterwege.

Een vlotter is ook een alternatief Hijlco, maar ook die komt er niet op...

Huibert, zo ging het precies.

De melk wordt uit de emmer via de teems in de melkbus gegoten. In de bodem van de teems zit een zeef, met daarop een filter, waardoor ongerechtigheden uit de melk kunnen worden gehaald.
In de jaren '60 kwam (in mijn buurt) de melkmachine in zwang. Die bestond uit een kleine motor die een compressor aandreef om een vacuüm te creëren. 's Winters stond de motor in of bij de stal opgesteld, 's zomers werd deze wel in een mobiele melkmachine geplaatst, die dan met de koeien van weiland tot weiland meereisde.
Ten tijde van de foto hierboven werd nog zonder melkmachine, dus met de hand, in een emmer gemolken.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 13:37:47 door 44. Reden: komma verplaatst (syntaxis) »

jakop

• Gast
« Reactie #348 Gepost op: 30 January 2014, 13:24:06 »
Met zo'n mooie 1 cilinder Lister.....pok, pok, pok...

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #349 Gepost op: 30 January 2014, 13:36:36 »
Ja, precies! Dat komt aardig dicht in de buurt van wat ik me ervan herinner :D

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #350 Gepost op: 30 January 2014, 14:18:34 »
Ik ken die dingen van de oude landbouw werktuigen show. Motor op wagentje, melkbus aan de ene kant, koe aan de andere.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #351 Gepost op: 30 January 2014, 14:29:48 »
Dat zou kunnen, maar zo simpel herinner ik me dat niet. Die mobiele melkmachine zat zodanig in elkaar dat er pakweg 5 of 6 koeien tegelijk gemolken konden worden.

Op dit plaatje zie je zoiets:

Die is wel een beetje heel erg vergammeld.
En die van mijn opa was toch weer anders, de vacuümbuis zat hogerop en liep helemaal rondom, ook met wel tien of twaalf aansluitpunten voor het melkapparaat.
Maar die metalen wielen komen wel wer overeen. Ik heb al eens zitten denken om zoiets na te maken, maar ik zie het niet helemaal zitten om dat soort wielen te maken. Te koop zijn ze ook al niet...

Groet,
Jan

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #352 Gepost op: 30 January 2014, 15:35:37 »
Bij mij in de buurt stond er jaren een soort verbouwde stacaravan als melk machine.

Maar de simpelst waren gewoon de Lister motor met de pomp ernaast op een plank, en dat op een onderstel van een afgedankte kinderwagen met bladveren zodat het ding leuk huppelt.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #353 Gepost op: 30 January 2014, 16:52:04 »
Tja, nog niet zo lang geleden werden boeren voor 'dom' versleten, terwijl er onder hen toch heel wat creativiteit en vindingrijkheid te vinden was (en nog is).

Op de foto twee dingen, enerzijds zijn er wat resultaten van de voorbereidende werkzaamheden voor dio nummer twee te zien, La Primavera, anderzijds wat ontwikkelingen betreffende het maken van het schrikdraad dat nog op dio nummer drie, l'Estate, moet komen.

Een eerdere poging om koperlakdraad van 0,1 mm dikte te gebruiken liep op niets uit. Zoals de naam al zegt, zit er rond het draad een laklaag die als isolatie dient. Omdat verf, of het nu Humbrol, Vallejo of Tamiya is, slecht hecht op die laklaag, moest die verwijderd worden. Een beproefd middeltje daartoe is de draad even in een vlammetje te houden, echter dit had als resultaat dat mèt de laklaag ook de draad volkomen in rook opging.
Een volgende poging, om door middel van schuurpapier die vermaledijde laklaag te verwijderen, leidde eveneens tot een teleurstelling, slechts een gestaag groeiende hoop gebroken (dus te kort geworden) draadjes vormde het bewijs van alle inspanningen en moeiten.

Een volgende poging lijkt echter tot jubel aanleiding te geven. Van een tweelingsnoer heb ik een kern ontdaan van de plastic isolatie, wat een bos losse draden van 0,14 mm dik oplevert. Nu nog kijken of dat te verven is.

In 1 : 1 is schrikdraad verzinkt staaldraad van pakweg een millineter of drie dik. Omgerekend naar H0 zou dat betekenen, dat de draad op mijn diootje zo'n 0,03 mm doorsnee zou moeten meten, waarmee die 1,4 mm dus veel te dik is. Maar zoals wel vaker in deze hobby, concessieloos bouwen gaat soms domweg niet. Ten eerste zou ik niet weten hoe ik aan koperdraad van een dergelijke dikte zou moeten komen, en ten tweede zou je er maar bar weinig van terugzien.
Met andere woorden, die 1,4 mm is mij wel best. Nou nog op het diootje zien te krijgen.

Groet,
Jan

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #354 Gepost op: 30 January 2014, 17:09:32 »

Nu nog kijken of dat te verven is.

Jan, even een spuitbus primer en daarna kun je het prima schilderen (uit ervaring) 8)

En het draad; ik heb een klosje ooit eens gekocht, maar het etiketje is er af en kan dus niet meer zien hoe dik dit is, maar het voorbeeld van mijn betonnen schutting, laat het resultaat zien.

« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 17:13:09 door HOllandsBouwwerk »
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #355 Gepost op: 30 January 2014, 17:48:52 »
@Jan:
het is al mooi en wordt ongetwijfeld nog veel mooier...

Troost je: een 0,1 draad is bij mijn weten niet te koop, die 0,14 levert mij geen slapeloze nachten (maar ik ben uiteraard niet maatgevend  :-[ ;) )... Dat uitgeplozen tweelingsnoer lijkt mij dus een goeie! Of streef je naar 100% natuurgetrouwheid, dus ook spanning op die draad? (Dan zal ik mijn Preiserlein vast waarschuwen ;D (y) )
[En het volgende had ik eigenlijk in "sup" willen doen  >:( : Ik kén iemand, die ooit tegen een "live-schrikdraad" aanpiste: hij heeft desondanks twee (mooie) dochters, maar ons waarschijnlijk nooit het lachsalvo-van-dat-moment volledig vergeven]  ;D :-X

@Peter:
Wat mooi man!  (y)  Dit doet mij denken aan MSM-artikelen van een aantal jaren geleden waar getoond wordt hoe je een bouwwerk nabootst, dat "elk moment in elkaar kan storten", dat zo typerende desolate beeld van streken in België of dat 'Frankrijk-nét-over-de-grens-bij-Basel', een sfeer die óók dat "VEB FleischereiKombinat" (daar is binnen BNLS een draadje over!) zo fantastisch weergeeft en die zo véél kennis, geduld en kunde vereist om weer te geven!

Frans (die overigens bij Pippoos 0,2 nieuwzilver-draad vond, door hen verkocht om kettingen te maken, maar bij mij inmiddels in gebruik als hangdraad voor de trolleybovenleiding!  8) )
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #356 Gepost op: 30 January 2014, 18:07:35 »
Als je spaken hebt voor het eventueel zelf te bouwen hok op wielen zoals op de foto,dan kan je toch ook een strookje karton gebruiken om de spaken in te plaatsen.
Het karton is(mits dun) vervormbaar genoeg en met wat lijm kan je spaken er ook vast wel in vast krijgen  ;)
(zomaar een idee)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #357 Gepost op: 30 January 2014, 19:17:33 »
Citaat
het is al mooi en wordt ongetwijfeld nog veel mooier...

Misschien wel, maar niet veel meer  :P

Wikkeldraad van 0,1 mm dik is wel te koop, maar ongelakt koperdraad in die maat zou ik niet weten. Maar het lijkt erop dat het wel lukt, met waar ik mee bezig ben. Binnenkort in dit theater, hoewel het nog af te wachten valt of het een epos wordt, een drama of een klucht.

En zo iemand ken ik ook. Ik zie hem elke morgen in de spiegel.
Overigens, dat kunstje kàn wel lukken, maar dan vaker niet dan wel. Een absolute voorwaarde is namelijk een ononderbroken straal, die een overbrugbare verbinding vormt van punt van afgifte tot punt van ontvangst, en daar mankeert het nogal eens aan, vaker dan je zou denken.
Maar ik zal iemand die de ervaring niet heeft ook niet aanraden het te proberen. Je kunt best wel zonder.

Ik heb het nog niet uitputtend en serieus overdacht, Floris. Maar zo ongeveer zal de oplossing er wel eens uit kunnen zien. Bedankt voor het meedenken!

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 30 January 2014, 19:42:46 door 44 »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #358 Gepost op: 30 January 2014, 21:43:14 »
Hmm...
Ik begin een idee te krijgen, wat je van plan bent uit te beelden, Jan. Nee, ik verklap nog niets. :-X ;)

Groet,
Bas

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #359 Gepost op: 30 January 2014, 21:52:08 »
In 1 : 1 is schrikdraad verzinkt staaldraad van pakweg een millineter of drie dik.

Jan, wij gebruiken bij ons systeem schrikdraad van 1,8 dik. Dat doet het bedrijf
al een jaar of 10 nu. Begonnen ook met 3mm, maar verbazend genoeg is de dunne
draad sterker omdat het veerkrachtiger is. Je zou er de dikke variant van EZ-line
voor kunnen gebruiken.
Mvh Steef