Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.  (gelezen 78693 keer)

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #15 Gepost op: 03 januari 2014, 00:50:51 »
Dank voor de reactie HJ,

Mijn banen moeten een doel hebben, ze moeten "werken" dus dat treinen een reden hebben om te rijden, bijv passagierstreinen op een dienstregeling en goederentreinen om ind. klanten te bedienen. Ik ga dit in een toekomstige vlog een keer uitleggen en wat ook de basis van het ontwerp is.

Ik ben niet echt een modeleerder maar meer een CEO van een treinbedrijf :), maar de baan mag een beetje leuk uitzien.
Ik zal geen kinderspeelplaats of bijv. strandje, trouwerij enz enz. gaan inbouwen, het moet allemaal functioneel zijn voor het treinbedrijf.

Meer hierover later en dank voor je kommentaar!

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #16 Gepost op: 08 januari 2014, 20:31:18 »
Rhineland2 Baanplan Schematisch:


In navolging van de schematische tekeningen op www.sporenplan.nl heb ik Excel geprobeerd met de bijlage als gevolg.
Als je in Excel de rijen en kolommen even groot maakt en je stelt het teken gedeelte in op "snap" dan worden de lijnen netjes verbonden en is zo'n schema heel gemakkelijk te tekenen.

Groeten,

Robert

Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #17 Gepost op: 09 januari 2014, 08:08:13 »
Dat ziet er goed uit,maar hoe je dat maakt in excel snap ik niet echt.
Is er een iets uitgebreidere "handleiding" van hoe je excel dat laat doen en wat jezelf moet doen ?
Alvast bedankt voor de informatie  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #18 Gepost op: 09 januari 2014, 12:24:17 »
Nootje,

Als je excel opstart is in de menu balk een kop die heet Tools (Gereedschap)  (ik gebruik engelse software)
Daarin kan je de werkbalken aanzetten. Eentje heet Drawing (Tekenen). Als je deze aanzet krijg je de keuze balk voor lijnen, vierkanten enz enz om tekeningen in excel te maken.

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2014, 17:00:54 »
Hier Vlog 16. - Openingsceremonie van 2e klimspiraal op weg naar bovenste nivo op de baan.
Eigenaar van RhinelandRail (een van de laatste railbaronnen) spreekt!

(een beetje gein mag toch wel hoop ik)

https://www.youtube.com/watch?v=AaApNB5HHVU

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2014, 15:04:43 »
Hier vlog 17. Het gaat hier om het tonen, voor de eerste keer, hoe de twee treinwerklagen op elkaar staan.

Ben nog niet uit of er voldoende ruimte is tussen de werklagen ivm met bediening tijdens operations sessies,
Onderste laag kan eigenlijk niet goed staande worden bediend - ik zal wat barkruk hoogte zitmeubels gebruiken.
Boventse laag kan net staande bediend worden, maar ik zal een aantal keuken opstapjes hebben om even te kunnen opstappen.

Graag hoor ik van mensen met meer ervaring met multi-laag banen waar opgelet moet worden.

Hier de vlog.

https://www.youtube.com/watch?v=roz-O-bvyNs

Groeten,

Robert van Ooijen
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2014, 16:15:00 »
je zou Hendrik Jan kunnen vragen, deze heeft ook een meerlaagse baan.. die van hem staat zelfs op de grond ;)
groeten,
Auke

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2014, 17:08:11 »
Ach, ik rotzooi maar wat aan.
Het onderste niveau van mijn baan ligt op de grond (schaduwstation), dus ik zit gewoon op de vloer als ik machinistje speel. ;D

Het hoogteverschil tussen de verschillende lagen is bij mij zeer bescheiden; ca 25cm.
Is dus goed te doen. zittend op de grond. Down to earth. ;D
Het hoogteverschil dat jij aanhoudt lijkt me prima.

Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2014, 17:12:36 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #23 Gepost op: 06 februari 2014, 09:38:48 »
Hier een update VLOG 18.

Na een lange interval wegens bouwen, kon ik weer treinen laten lopen en de bouw voorzover gaan testen.
Na een uitgebreide test van spoor, wissels, seinen en logica voor het laten lopen van tot 6 treinen op het hoofdspoor laat dit het resultaat zien van 3 dagen testen met een boel probleempjes opgelost (eindelijk!).

Treinen lopen volgens dienstregeling met een zg FAST clock (4x snelheid).
Ook worden de eerste touwtjes diagrammen (weet niet hoe deze in NL heten) van trein bezetting gechecked op werklijkheid, als snelheden van 10-15cm/sec worden gebruikt.

Hier het filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=iHRc6Rtgua8

Vraag aan jullie: Hoe worden die touwtjes (strings) spoorbezet lijntjesdiagrammen in NL trein jargon benoemd?
Zie voorbeeld hieronder

https://images.beneluxspoor.net/bnls/trainstrings.jpg
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #24 Gepost op: 06 februari 2014, 13:53:19 »
Je bedoelt een tijd-weg-diagram of dienstregeling diagram denk ik.
(kan me vergissen natuurlijk  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #25 Gepost op: 23 februari 2014, 14:47:09 »
Inmiddels VLOG 19 van de bouw.

https://www.youtube.com/watch?v=F0vXDGd1eTg

Daar de baan verder wordt gebouwd (bovenlaag) kan ik geen treinen laten rijden en zijn er allerlei tussen projectjes die ook aandacht nodig hebben.
In deze vlog enkele voorbeelden:

- Locomotief onderhoud en het "weatheren" ervan.
- Recente additites - Gesloten hoppers, een set conducteur's wagons, zodat goederentreinen verplicht een sluit wagon moeten hebben,
  zoals naar ik begrijp tot midden jaren 60 het geval was. Mijn baan is gebaseerd op de periode 1965-1985 dus dit zou kunnen.

En diverse kleine werkzaamheden. Niet heel spannend maar moet ook gebeuren.

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2014, 19:17:30 »
Hier VLOG 20.

In deze vlog bedank ik de makers van youtube filmpjes waar ik van geleerd heb.
Hoewel ik ook van diverse fora zoals deze lid ben en dat je daarin met specifieke vragen/zaken hele goede antworden kan krijgen, zijn deze schriftelijk, misschien met een enkele plaatje erbij.

Zelf ben ik visueel ingesteld, zien is voor mij veel duidelijker dan lezen. Het is lastig in een forum bijvoorbeeld een "how to" te doen, zoals deze op bijv. youtube te vinden zijn. Het enige is dat youtube vooral engelstalig geoorienteerd is, voor mij geen probleem.

Er zijn niet zoveel regelmatige film makers op youtube in het Nederlands, Olaf99a is er een van, voor de rest voornamelijk, Gemene Best en Nrd Amerika,
Er zouden meer NLers moeten zijn. Maar goed misschien past het niet in het modelbouw cultuur in ons land?
Ik ben ook een buitenbeetje omdat ik "Operations" wil doen, dus het realistisch treintje spelen (met wagenkaarten en vrachtbrieven en zo), wat misschien ook niet in het NL (Euro) modelbouw cultuur past. FREMO uitgezonderd misschien.

Hier de vlog ook met baan update:

https://www.youtube.com/watch?v=PQ7k5Bvm5eg

Groeten,

Robert van Ooijen
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2014, 19:19:11 door rvooyen »
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #27 Gepost op: 16 maart 2014, 11:06:03 »
VLOG 21 - Bouw Rhineland2 - Industry inpassen - autofabriek

In deze vlog wordt het inpassen van een relatief grote industry bekeken. Het gaat hier om een auto assemblage fabriek, in dit geval een Walthers bouwdoos.
Voor de stad Eindhoven op de baan, wordt hiermee de (oude) DAF fabriek weer tot leven gebracht en worden autos weer geproduceerd - het is tenslotte jaren 70 op de baan.
Staal zal van de Hoogovens (nu Acelor Mittal) komen en de autos gaan via de haven (export) of via het spoor Europa in.

De vlog:

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=VrRaHXx8sqc

Groeten,

Robert

Bewerk bericht
Meld dit bericht aan de moderator   178.85.105.20
Robert v
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #28 Gepost op: 26 maart 2014, 13:22:42 »
VLOG 22. Verder met de bouw.

In deze vlog, wordt het midden niveau verder uitgebouwd en wordt het sporenplan besproken. Verder iets over verlichting van de baan (LED plus TL). Aansturen K rails wissels. Inkleuren van de autofabriek en diverse zaken. Ook - het was een mooie dag gisteren, even een buitenactiviteit als ik niet onder de baan zit! (Dit naar aanleiding van andere youtube treinenmensen lieten zien onder het mom van Lentekriebels / Spring Fever).

Hier de vlog:

https://www.youtube.com/watch?v=iRTlArrJTgw

Groeten,

Robert van Ooijen
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #29 Gepost op: 26 maart 2014, 16:06:58 »
Kijk,..dit spreekt mij aan. Zoveel mogelijk benaderen van "zinvolle" treinbewegingen, oftewel een min of meer zinvol bedrijf. Heel iets anders dan hersenloos rondrijden. Hm,......waar had ik dat laatste nu ook alweer gelezen ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB