Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 23:18:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 23:10:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:23:52
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 22:14:08
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door AP3737
Vandaag om 22:08:22
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 21:50:13
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
Vandaag om 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
Vandaag om 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
Vandaag om 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
Vandaag om 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
  

Auteur Topic: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.  (gelezen 82082 keer)

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #30 Gepost op: 26 March 2014, 19:10:15 »
Peter,

Klopt helemaal. Straks zijn er ook wagenkaarten met vrachbrieven, om de wagons met een reden te laten verplaatsen van leverancier naar afnemer. Passagierstreinen rijden volgens dr op basis van de "fast" clock enz.

Baanontwerp is uitgelegd voor ongeveer 4-5 operationele bedieners. Kom dan eens langs om mee te doen! Helaas gaat het zeker nog een jaar tot 18 maanden duren voordat ik de basisspoor heb aangelegd.

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #31 Gepost op: 26 March 2014, 23:33:54 »
Leuk ook om te zien dat ook je sporenplan is ontworpen met een logische "bedrijfsafwikkeling" in het achterhoofd. Geen spoor zonder reden ! 

Peter
« Laatst bewerkt op: 26 March 2014, 23:54:18 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #32 Gepost op: 27 March 2014, 00:06:38 »
Weer een bijzonder filmpje...
De kleuren van de assemblagefabriek lijken me prima getroffen.
Ik vind het geheel een steeds leukere, unieke "feel" krijgen. Een soort schematische vorm van modelspoor, ver weg van de tot in detail nagebouwde stukjes op dit forum, die wel leuk zijn om te zien, maar die slechts een klein deel vormen van een grotere wereld. Jij bouwt een baan met een duidelijk vervoersconcept, dat steeds beter uit de verf komt. Het "schematische" zit hem dan in de afstanden tussen de onderdelen. Een bijzondere, onalledaagse maar interessante baan. Ik blijf je volgen.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #33 Gepost op: 27 March 2014, 09:25:48 »
Veel dank Hendrik Jan,

Ik ga er bijna van blosen.

Je begrijpt mijn bedoeling in iedere geval, alles is voor de treinen en redenen om de treinen te laten rijden. Ik zal geen scene gaan  maken die niet met de treinen te maken heeft bijv. stads parken, leuke dorps taferelen enz.

Rond vlog 25 of misschien iets later zal ik een "presentatie" filmpje maken met tijdperk, achtergrond, opzet, treintypes en bewegingen (wat komt van en waar naartoe) enz. van het ontwerp en de beoogde "operations".

Dank voor je belangstelling.

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #34 Gepost op: 30 March 2014, 22:57:03 »

Robert,

Een "blozende" CEO is nieuw voor mij, maar de wonderen zijn de (modelspoor)wereld nog niet uit. Zojuist je draadje met meer aandacht en bijkomend plezier nog even van begin tot eind doorgenomen. Ik krijg een beetje de indruk, mede door je reacties in andere draadjes, dat je het gevoel hebt dat je een soort eenling bent als het gaat om een zo veel mogelijk realistische benadering van het spoorbedrijf en de consequenties die dat heeft voor sporenplan, treinsamenstelling, treinbewegingen, etc. Toch denk ik dat dat wel meevalt. Er zijn op dit forum veel voorbeelden van banen in opbouw of spoorplanontwerpen die wel degelijk als uitgangspunt hebben een enigszins zinvolle bedrijfsafwikkeling. Hier en daar wordt er goed nagedacht over de reden (zingeving) van een uithaalspoortje, of een extra omhaalspoor. Ook onze Encyclopedie schenkt er veel aandacht aan, bijvoorbeeld onder de rubriek Thema. Het concept uit de jaren zestig/zeventig in de zin van "kwak maar wat (veel) rails neer", is grotendeels verlaten. Toegegeven; het is vrij zeldzaam om met wagenkaarten en vrachtbrieven te werken. Enfin, wat ik wil zeggen is dat "Rhineland 2" mij en ongetwijfeld anderen inspireert om verder te gaan met het bewust nadenken over "zugbildung", treinbewegingen, kortom het waar en vooral het waarom.

Ik blijf je volgen.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #35 Gepost op: 07 April 2014, 21:07:11 »
Bouw van Rhineland2, VLOG 23 - Industrie gebied Amsterdam West tot Ijmuiden.

In deze vlog een beschrijving van het opzetten van een industrie gebied voor de aan en afvoer van vracht per trein, gebasseerd op het gebied Amsterdam Havens/overslag en Ijmuiden met Hoogovens, centrales, fabrieken enz.

Staal fabriek (Hoogovens) verwerkt schroot en levert bandstaal, o.m. voor de autoindustrie (DAF bij Eindhoven) op de baan.
Electriciteitscentrale gebruikt kolen (van de Limburgse mijnen) en afval (van de steden) voor de levering van stroom.

Zeehaven Amsterdam ontvangt autos van de fabriek (DAF) maar ook van buiten. Ontvangt en levert granen middels de silos, o.m. de zeer belangrijke cacao, voor o.m. bijv Cacao de Zaan.
Ontvangt tropische fruit enz. in koelhuizen voor transport per trein (koelwagons) naar de Europese binnenlanden.

Dit zijn de dingen die in het industriegebied leiden tot de aan en afvoer van vracht wagons per spoor als onderdeel van de treinbewegingen op de baan.

Hier de VLOG:

https://www.youtube.com/watch?v=fg_mqJuuTPQ

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #36 Gepost op: 12 May 2014, 16:15:30 »
Hier een update van de bouw van Rhineland2.

VLOG 24. In dit verslag, de huidige status van de bouw, ihb. de industriezone Amsterdam-IJmuiden, het testen van de uitbreiding en een verhaal over zeeschuim die ik ga planten en hopelijk oogsten (zg supertrees)

Hier de link:

https://www.youtube.com/watch?v=DN0DNsOGf30

Groeten,

Robert van Ooijen
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8915
    • Midland
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #37 Gepost op: 17 May 2014, 15:39:41 »
Dat zijn leuke effecten met de achtergrond. Nu begint er echt vorm in te komen nu ik dit deel zie. 
Lijkt me veel werk om alles af te bouwen bij zo'n grote baan.

Gebruik je de Roco router?

Ik blijf meekijken. (y)

Groeten Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #38 Gepost op: 17 May 2014, 21:11:10 »
Koen,

Dank voor je bericht. Denk niet dat ik de enige ben hier met nog veel werk te doen!
Het systeem die ik gebruik staat bij mijn standaard info. Rocrail, met MrDirect en een standalone wifi voor het gebruik van smartphones als bediening.

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #39 Gepost op: 02 June 2014, 00:09:09 »
VLOG 25 Rhineland baanbouw update.

In deze vlog heb ik de trein kamer (moeten) schoonmaken wegens bezoek!
Verder mijn allereerste eigenbouw gebouw - een graansilo/overslag. Misschien worden mijn 10 duimen langzamerhand vingers en duimen! Modelbouw in de pure vorm is niet mijn sterkste kant.

Verder een update van de groei van mijn zeeschuim planten, die later tot baanbomen kunnen worden omgetoverd hoop ik (supertrees).

Ook weer wat uitleg over hoe ik mijn baan wil  gaan besturen voor zowel passagierstreinen als (meerpersonen) vrachtbedrijf (operations) gebruikmakend van een centraalsysteem baanbesturing, gecombineerd met handbedrijf tijdens rangeeren voor industrieen.

Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.

Hier de VLOG:  https://www.youtube.com/watch?v=EZgDeC9MOyg

Groeten,

Robert

Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8915
    • Midland
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #40 Gepost op: 02 June 2014, 16:11:51 »
Hoi Robert,

Ik heb gekeken. (y)
Ik vindt de graansilos goed geslaagd tot zover. De details en de kleuren maken het straks af.
Ik verbaas me over de besturing. Je kan een trein dus ook dus ook automatisch naar een zijspoor/industrietak laten rijden of doe je dat alleen handmatig bedienen.

Groeten Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #41 Gepost op: 02 June 2014, 23:32:52 »
Koen,

Dank voor je bericht.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Rocrail, of Koploper kennen routes die je in kan stellen. Je geeft de trein de opdracht om een route te rijden, bijv. naar een rangeerterrein. Daar kan je de trein overnemen voor het rangeerwerk. Enz.

Is dit waar jou vraag over gaat?

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8915
    • Midland
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #42 Gepost op: 02 June 2014, 23:41:32 »
Exact het antwoord.
Misschien vraag ik het soms onhandig om dat ik niet van alles het fijne weet.

Succes met de graansilo.

Groeten Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #43 Gepost op: 16 June 2014, 11:00:58 »
VLOG 26 Rhineland Baan update - Sporen in beton, zeeschuim groeit, graansilo en een hebbedingetje.

In deze update een korte beschrijving van het leggen van spoor alsof het in beton gegoten is (industrieterrein) en de problemen die dat voor 3rail geeft.
Verder een bijna komplete graansilo eigenbouw en een stukje extra groei van het zeeschuim (supertrees).
Als laatste een hebbedingetje voor de besturing van de baan.

Hier de update:  https://www.youtube.com/watch?v=rLbKDKgsyrc

Groeten,

Robert van Ooijen
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #44 Gepost op: 16 June 2014, 12:52:52 »
Leuke updates en goede tip om het sporenplan in excell te maken. (y)

Moet ik ook eens gaan proberen

Mvg
Peter
Petdig1