Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Marcel112
Vandaag om 19:25:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44

Auteur Topic: Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )  (gelezen 33101 keer)

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
Re: Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )
« Reactie #60 Gepost op: 30 January 2014, 16:05:26 »
Ja dat snap ik, als je werk al niet leuk meer is dan moet je ermee stoppen als het je hobby niet is.

Ik zit zelf ook te brainstormen over het stroom gedeelte onder de baan, ikheb al foto's gezien hier daarvan waarbij mijn haren omhoog gingen.

Ik zat dus zelf aan bandkabel te denken zoals op onderstaande foto te zien is.

Ik wilde dan de decoders in laden onder de baan zetten zodat ik die kan bereiken zonder dat ik op me rug etc etc onder de baan moet kruipen.

Ik zit alleen nog te piekeren over de AWG 28 van deze bandkabels. het liefst liet ik er namelijk ook de stroom detectie overheen lopen, maar weet niet of dit haalbaar is, er zijn mensen die zeggen het word te warm als je daar spanning doorheen laat lopen continu.

Maar ik vervuil je draadje, dus nu alleen maar.

maar ik zeg het ziet er verdraaid netjes uit allemaal, hou ik wel van.

Hans
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 30 January 2014, 16:26:58 »
Opa Hans,

Het ziet er wellicht verdraaid netjes uit allemaal, maar zoveel kleine stukken bandkabel en allerlei connectoren en schroefconnectoren achter elkaar geeft effectief enorm veel overgangen tussen een stuk rails en de voeding / bezetmelder. Daar gaan bij mij enkele haren van omhoog staan.

Volgens mij is de conventionele methode met een ringleiding en korte aftakdraadjes nog steeds het meest betrouwbaar.
Bezetmelders (met 16 aansluitingen) zijn typisch gemaakt om verspreid onder de baan geplaatst te worden - relatief dicht bij de meldersectie. De S88-n kabel (cat 5) zorgt voor datatransport over grote afstand, en niet een lange bundel met 16 draadjes.

Sander

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 30 January 2014, 17:31:43 »
HAllo Sander, die korte stukjes zijn alleen voor de tekening maar uiteraard :)

en ik gebruik DCC geen s88

Vriendelijke groet,

Hans

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #63 Gepost op: 30 January 2014, 22:24:15 »
Wat je wilt dat is en mooie oplossing en met flat cable x werken kan best. Deed ik bij marelburg ook. Maar als je echt goed advies wilt raad ik je PicommiT aan uit Zwolle Www.picommit.nl

Zij geven goede raad hierin een hebben allerhande oplossingen voor electra issues voor zowel dcc als dinamo

Succes man
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 30 January 2014, 22:55:22 »
ik zal eens kontact opnemen met hun, ben benieuwd naar hun oplossingen.

Hans

Vriendelijke groet,

Hans

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #65 Gepost op: 02 February 2014, 16:45:29 »
Vrienden,

na vandaag is er weer een flinke update te brengen. Na een aantal weken van aansluiten en solderen kunnen we eindelijk zeggen dat alle printen voor Dinamo zijn aangesloten en gereed zijn:

Na al het aansluiten kunnen we eindelijk gaan starten met het leggen van de rails. Nu heb ik hier wat uitdagingen mee:

1. aftekenen van de bogen.
2. passend maken van het baanplan op een onderplaat van 80cm met name vanwege plaatsing van de servo's

Om de bochten af te tekenen gebruik ik normaal een spijker en een touwtje. Alleen gaat dat hier niet lukken. Ik wil dat op gaan lossen door een mal te maken van de kleinste radius en de grotere bochten hieromheen te leggen met een hulpstuk van Peco.

De tweede uitdaging is de onderplaat. Het baanplan is getekend op 90cm ondergrond, maar de baan hebben we uiteindelijk op 80 cm gebouwd. Dat betekend dat er aan beide zijde nog maar 5 cm over voor het plaatsen van een servo. We hebben de eerste wisselstraten opgesteld:

Qua ruimte gaat dat goed komen, nu de servo's:

Door ze op de rand te plaatsen heb je nog 1,5 cm over naar het spoor. Gelukkig is dat ruim voldoende voor het materiaal om goed langs de servo's te komen.

Ook aan de andere zijde aan de achterwand gaat het zoals het eruit ziet helemaal goedkomen:

Nu zal het wel vragen om een nauwkeurige plaatsing van rails en wissels maar goed dat wilden we sowieso al gaan doen. Ik zou eventueel een spoor laten vervallen wat betekend dat ik 3 opstelsporen zal missen. Dan vind ik de voordelen niet opwegen tegen de nadelen hiervan eigenlijk. Een andere optie zou kunnen zijn om de beugels te laten vallen en de servo's verticaal te plaatsen. Eerst dit maar eens testen want we weten nu dat het gewoon kan.

Kleine aanpassing zal zijn dat de rijdraden bovenlangs in een extra pvc buis zal gaan lopen. Ook de plaatsing van de SP4 printen voor de servo's zal om enige creativiteit vragen :)

Maar goed zelfs na twee jaar plannen kan je niet alles voorzien en dat maakt het maken van zo'n baan juist erg leuk. Dinsdag ga ik beginnen met aftekenen terwijl Chris gezellig door gaat met solderen van de wissels :)

Groetjes Martin
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #66 Gepost op: 05 February 2014, 21:55:52 »
Tja, er is weer wat te melden..... best veel eigenlijk.... maar waar te beginnen  :?

Bij het begin vrienden, want er is weer een big update!!!!!

Gisteren ben ik dan eindelijk begonnen met het leggen van de rails!!!

Eindelijk na twee jaar planning ligt er ook eens wat. Word wel een enorme puist werk om allemaal te leggen maar dat houd ons tenminste bezig. Anders gaan we weer rare dingen doen enzo  :lol:

Mooi, meteen kwam ik een beste uitdaging tegen. Ik heb de spoorafstanden gemeten als ik de wissels achter elkaar plaats. Hierbij kom ik op 30mm uit. Ik ging er een beetje vanuit dat de spoorafstand bij het contra plaatsen van de wissels (overgang) hetzelfde zou zijn als dat van deze kant van Europa. namelijk 33mm echter aan de andere kant van de noordzee zijn ze echt overal eigenwijs mee zeg. Blijkt die maat 35mm te zijn. Oftewel ik heb een hartafstand verschil van 5mm

In de bochten mag ik volgens de NEM 30mm aanhouden dus ik hoopte goed te zitten. Wrong thinking.

Nu zijn de twee kopse kanten niet zo'n probleem. Ik kan hier zat schipperen en sporen iets weg laten lopen het zijn immers clusters. Alleen in de middenmodule is dat weer wel een uitdaging. Laaat ik daar nu net gek op zijn. Mijn vrije ruimte aan de zijkanten kwam hiermee in het geding dus ik heb besloten om de sporen zonder overloopswissels op 30mm hartafstand te plaatsen en de sporen met overloopwissels op 35mm

Zoals je kan zien onderaan is er geen ruimte meer voor een servo....  :o wat te doen??? Nou gewoon dit:

Ook weer opgelost.

Volgende probleem:

In het midden komen de twee wisselstraten bij elkaar. De overgangsboog heb ik ook hart op hart 30mm gehouden. Maar nu blijkt dat dat bij peco ook 35mm moest zijn. Handig een catalogus en website waar die info zoals geometrie gewoon opstaan  :cry: niet dus

Ik zie een giga aanpassing met schuine sporen niet zo zitten dus ik heb toch maar geprobeerd om het uit te voeren. Even in theorie, de aftakkingen van twee wissels is ook hart afstand 30mm bij 22 graden. Dan zou ik de knik moeten kunnen zien als een wisselafbuiging. Bij narekenen in anyrail kom ik op een radius uit van 175mm Dat is code zwaar rood. Maar omdat het om een overgangsboog gaat kan dat vaak een stuk makkelijker.

Anyhoe, ik heb het gelijk even getest met een minitrix BR003 met een ICK en een coupe rijtuig. Er is geen wrang te ontdekeiken en alles reed er best vloeiend en mooi overheen. Komend weekend ga ik eens testen met wat meer materiaal. maar ik verwacht er geen problemen mee eigenlijk.

De rechte sporen zijn nog wat krom, die liggen nog niet vast omdat eerst sleuven moet snijden voor de bedrading en aandrijvingen. Ik ga rouwens van bovenaf beginnen met leggen omdat ik anders op de verse gelijmde rails moet gaan leunen. Dat is natuurlijk niet handig.

De sleuven voor de bedrading en aandrijvingen komen er zo uit te zien:

De wisselstraat zelf is al wel vastgelijmd. Ditmaal gebruik ik een methode die ik heb gezien bij Mischa Hoogendoorn. Met Hema hobbylijm langs de bielzen aan de buitenzijde van de rails een streep lijm trekken. Dit zakt tussen de bielzen door en zo zit de rails echt goed vast op de kurk. Nu kan ik gewoon een stuk recht leggen fixeren met punaises of nietjes en vastlijmen. Nisk geen gedoe met weer loshalen, houtlijm smeren, terugleggen alles natuurlijk eronder.. bah bah

Mischa tnxs voor deze tip!!!!!

Door de nieuw opgedane vaardigheden heb ik besloten om een paar wissels te verplaatsen. Links van de middelste deel zaten twee rechter wissels om de doorgangsspoor met de beide linker wisselstraten te verbinden. Om 1 cm ruimte te winnen heb ik de wisselstraat links iets verplaats en de verbinding aangepast. Dit gaf me twee blokken waarmee ik aan de linkerzijde een locomotief opstelspoor extra heb gecreëerd.

Dusssss.......

En nu? Gewoon lekker dit filmpje kijken die we hebben gemaakt van de eerste meters: (nog even geduld mannen, de film is nog niet vrijgegeven soor joeptoep, zodra hij live is zal ik hem hier plaatsen

Veel kijkplezier en stay tuned

Groetjes

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 05 February 2014, 21:59:28 »
En ik maar denken dat jullie in N bezig waren :) , dan vraag ik me nu af wat de diepte van dit schaduw station is met zoveel sporen naast elkaar?

Edit:Dus wel N spoor, sorry foto vertekenden iets hier.

Hans
« Laatst bewerkt op: 05 February 2014, 22:02:30 door opa-bullcat »

Vriendelijke groet,

Hans

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #68 Gepost op: 05 February 2014, 22:32:28 »
 (y) (y) (y) (y) (y)

Geweldig opa!

De diepte is 80cm de afmetingen zijn 400x300 cm

desperado112

• Offline Offline
    • Mittelstad 2.0
« Reactie #69 Gepost op: 05 February 2014, 22:57:46 »
Damn, ik ben erg onder de indruk van jullie vorderingen.
Maar eh je schrijft anders gaan we gekke dingen doen, ik vindt dat jullie te gekke dingen aan het doen zijn ;)
Top mannen ga zo door en ik blijf het gezellig volgen.

gr
Martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann

Thurbo

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 05 February 2014, 23:09:56 »
Dit topic wil ik graag volgen, mede vanwege het gebruik van dinamo/iTrain.
Succes mannen!
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 06 February 2014, 07:19:01 »
au mijn rug!
knak mijn knieen want dit is wel erg laag op grond niveau,
gaat dat later niet een probleem worden probeer straks maar eens
bij de electronica te komen als volgen plaat erop ligt. :o

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #72 Gepost op: 06 February 2014, 07:24:56 »
Ff terug lezen rene ;-)

Als ik daarbij moet kan ik een plaat over de rails leggen waarop ik kan leunen. Scheelt ook dat we nog jong zijn natuurlijk
« Laatst bewerkt op: 06 February 2014, 08:07:16 door martindomburg »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #73 Gepost op: 06 February 2014, 12:55:01 »
Ziet er groots uit en dat in N  ;D (y)
Ben benieuwd naar het vervolg.
Overigens dat linkje naar dat lang verwachte filmpje op kijkbuis doet nog steeds niks  :-\
(linkje niet goed gemaakt of  ??? )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 06 February 2014, 13:05:30 »
Scheelt ook dat we nog jong zijn natuurlijk
Je blijft niet jong  ;D
En als ik het goed teruglees heb je maar 40 cm ruimte. Is niet veel om in te werken.
Gr.
Eric