Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ascona
Vandaag om 20:40:40
Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05

Auteur Topic: Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )  (gelezen 33113 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Stad Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg )
« Reactie #75 Gepost op: 06 February 2014, 13:39:48 »
Veertig alleen voor de laatste 30cm. De eerste halve meter is 70cm
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #76 Gepost op: 06 February 2014, 20:16:57 »
vanavond heb ik nog even de wisselstraat met al het rijdend materieel getest en Alles rijd grandioos. Vooral de stomers gaan erg mooi over de wissels heen.

Heb maar twee puntjes gevonden: De BR 103 (1x FLM en 1x trix) hebben telkens precies twee assen op een ongeisoleerd stuk. die wilde soms ff haperen wat voor de trix decoder een puntje is omdat deze dan telkens opnieuw opstart vanuit stilstand. Dit was snel verholpen zodra de loc snelheid had

Tweede was de Brawa Ludmilla BR 232 die op de puntstuk van een paar wissels wat sluiting veroorzaakte.

Maar al met al ben ik ruim uitstekend te spreken over de code 80 settrack wissels. Zoals het er nu uit ziet gaan we die ook toepassen op SS1.

en........

Jaaaa hoor het filmpje is eindelijk online:

http://youtu.be/-4Uu8RVb3T0

Veel kijkplezier
 (y)
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 06 February 2014, 20:23:45 »
Ziet er veelbelovend uit.  (y)
Wordt alleen een beetje zenuwachtig van het achtergrond "muziekje"  :'( :-X
Gr.
Eric

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #78 Gepost op: 06 February 2014, 21:35:38 »
Ach ja. Wat zouden we zijn als iedereen dezelfde smaak zou hebben. Dan heb je ook niks aan een volume regelaar. ..

Maat vetst heb je wel gelijk hoor;-) Ik denk dat je de vorige versie hebt gezien. Dan was de def. Nog niet helemaal klaar.

Heb hem nu zonder muziek
« Laatst bewerkt op: 06 February 2014, 21:43:19 door martindomburg »

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #79 Gepost op: 08 February 2014, 21:14:17 »
Er is weer een beetje vooruitgang, ik heb de eerste servo geplaatst op afstand. Dit omdat het niet handig is om te doen nadat de rails is gelegd. De eerste poging ging niet helemaal volgens plan maar na een kleine aanpassing is het nu succesvol gelukt. De servo die bijna 40cm van de wissel af staat zet de tongen met weinig moeite soepel om.

De methode is vrijsimpel. Normaal gebruik ik 0,8mm verenstaal maar vanwege de afstand heb ik nu 1mm verenstaal gebruikt. Deze heb ik door een messing buisje geschoven welke is uitgesneden uit de kurk bodem. Dit geheel gefixeerd met hema hobbylijm en voila, de wissel is bediend haha.

Wel goed opletten:
- dat de veenstaal vrij door het messing buisje kan bewegen.
- Dat de verenstaal niet wringt of verbuigt bij omzetten van de wissel
- de verenstaal moet recht in lijn eindigen op de sleper.
- het veertje MOET eruit gehaald worden

Ik maak weer gebruik van de servobeugel van PicommiT, deze bevallen me uitstekend en zijn enorm stevig. Je kan de servo alle kanten op bijstellen en voor 1,95 p.st. ken ik geen betere oplossing.

Het veertje eruit halen bij code 80 vraagt wat meer geduld en precisie dan bij de code 55 omdat de constructie niet zo stevig is als de code 55 varianten. De truc is vrij simpel. Met een mesje druk je het staal eerst uit de sleper. vervolgens trek je met een tangetje het staal uit de biels. Doe voorzichtig want de eerste wissel moest eruit omdat de sleper lso werd getrokken van de tongen. De wissel is wel weer hersteld maar het word er niet beter op. Doe je het met beleid dan gaat alles perfect en raakt de aandrijving niet beschadigd.

Ook een nono:

Dit was poging 1, hij veerde weer terug bij omzetten doordat het staal gespannen werd.

Zo is wel goed:

De goede methode: de arm naar beneden en zo laag mogelijk. Het staal niet fixeren maar alleen door het oogje laten steken. Hij kan dan vrij bewegen door de arm.

Ik kreeg ook nog een tip om wattenstaafjes te gebruiken als buisje, gewoon de pluisjes verwijderen. Persoonlijk weet ik niet of plastic duurzaam is als er vrij vaak een stalen draad in beweegt. Lijkt mij in te slijten, maar ik ga het natuurlijk wel proberen :)

Eerst de tweede servo ernaast plaatsen en dan gaan we de bovenste sporen leggen  :lol: Gelukkig  is er verders niks te doen haha

Groetjes

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 08 February 2014, 21:47:02 »
We blijven volgzaam :) ga ook eens testen met deze wissel oplossing van je, maar dan door het gamma blauw gesneden, trouwens die messing hole buisjes komen waar vandaan niet bij PicommiT volgens mij?

Hans
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #81 Gepost op: 08 February 2014, 22:01:20 »
Nee een duitser op Houten en conrad

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #82 Gepost op: 09 February 2014, 15:18:25 »
Vandaag weer even een uurtje tijd gehad om te knutselen. Want de komende week is er weinig tot geen tijd omdat ik dinsdag bij Mischa een avondje ga helpen met broeder.

Zojuist het ik de eerste twee opstelsporen gelegd. Is wel wat meer werk dan met code 55. Deze rails is wel heel erg flexibel. Maar met wat meer geduld is ook dit recht te leggen.

De rails begint vooraan met 30mm hartafstand en aan het eind heeft het 35mm hart afstand. Valt gewoon niet eens op zo  8-) kudo

Ook is de tweede servo te zien die ik heb geplaatst en de sleuven voor de bedrading van de blokken.

Groetjes Martin

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 09 February 2014, 15:24:06 »
Ik zit hier even te kijken, en ineens bedenk ik mij dat ik een waterpas met infarood lampje heb, kan ikmooi gebruiken om het hier hopelijk recht te leggen, en anders maar een latje maken met 4 inhammetjes of meer erin.

Trouwens gisteren even wat buis en veerstaal werk besteld bij conrad, zo zie ik bij jou nog geen geultjes voor de wissels , doe je dit zelf pas later of ...?

Vriendelijke groet,

Hans

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #84 Gepost op: 09 February 2014, 15:26:09 »
Als de aandrijving niet onder sporen langs hoeft te lopen doe ik dat inderdaad later pas

Grz
« Laatst bewerkt op: 09 February 2014, 15:28:51 door martindomburg »

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 09 February 2014, 15:27:37 »
Ach ja natuurlijk, die 2 wisselstraten komen gewoon in het midden te staan, stom van mij :D

Vriendelijke groet,

Hans

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #86 Gepost op: 09 February 2014, 15:29:38 »
Ik heb om de rails recht te leggen een hulpstuk van peco. De NT-10

Erg handig

opa-bullcat

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 09 February 2014, 15:31:24 »
Ja die heb ik ook, dan voor H0 uiteraard, de komplete serie hulpstukken, niks touwtjes als dit er ook is :)

Vriendelijke groet,

Hans

Theo L.

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 09 February 2014, 15:51:02 »
Mooi draadje om te volgen, ga zo door.

Theo
N-spoor, IB II, Koploper, HSI88

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #89 Gepost op: 11 February 2014, 00:06:50 »
Vandaag ben ik bezig geweest met het fenomeen "shorts" ofwel sluitingen. Een welbekend euvel van peco insulfrog (geisoleerde) wissels. Doordat de spoorstaven in het puntstuk te dicht op elkaar zitten kan het gebeuren dat een loc of trein rijdend over de ene staaf de andere raakt. Omdat beide staven tegengesteld zijn gepolariseerd krijg je dus een vonk of erger sluiting.

Bron: http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Bij mijn testen waren die nihil. Nu hebben we inmiddels wat meer materiaal waaronder een Flirt van Liliput en laat die nu een cursus electrode lassen te hebben gevolgd.......

Er zijn oplossingen zoals het afvijlen van het puntstuk.

Dit gaf mijn niet het gewenste resultaat, sterker nog het verminkt de wissel meer dan dat het echt helpt.

De safe way is om de servo's een microswitch of relais te laten bedienen die de puntstuk in zijn geheel juist polariseert. Dit zie ik voorlopig even als laatste uitweg omdat 100 wissels van polarisatie voorzien wel erg veel werk is als het niet nodig is. Joost (Fidoo) kwam met het slimme idee om een stukje plakband over de punt te plakken. Het idee is super maar de uitwerking in n-spoor niet ideaal omdat de tape niet blijft zitten.

Inhakend daaropp kwam ik met het idee om de putn van een beetje verf te voorzien. Een potje revell bracht uitkomst en het resultaat wat gelijk goed. Geen vonken meer en geen kortsluiting. Voordeel is meteen dat je het makkelijk kan corrigeren door overtollig verf weg te halen met je nagel of een mesje.

Nu zou je zeggen bingo opgelost..... niet dus want:

Verf is zacht van aard en na veel bewegingen zal het gaan slijten. En waar blijft de lak vevolgens? op de wielen inderdaad. Kortom vaak wilen reinigen en puntstuk bij werken. Dat gaat hem niet worden dus. Dan is een microswitch nog steeds een goed alternatief

Nu is het idee (Met dank aan de boys van MC de Spoorstaaf) om Nagellak te proberen. Want ik wil dus op zoek gaan naar een lak die:

a) flinterdun is
b) hard en slijtvast is

OP dit moment is de optie nagellak, maar omdat een duurtest niet haalbaar is vraag ik toch verdere mogelijkheden aan jullie. Wie weet er nog een goede methode?

Alvast bedankt (y)