Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 07:04:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:42:52
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56

Auteur Topic: Compleet nieuw, hoe te beginnen  (gelezen 4575 keer)

WillemdeNie

• Offline Offline
Compleet nieuw, hoe te beginnen
« Gepost op: 02 December 2013, 10:17:53 »
Ik ben een (her) beginnend modelbaanbouwer en wil wat punten van aandacht en ideeën voor een baan met Fleischman Piccolo.
Ik wil de baan op een vlak van ca 1,00 bij 2,50 m (mag  nog een beetje veranderen) met een baan op 2 niveaus.
In eerste aanleg zonder allerlei elektronica (keerlus?)
Eat zijn goede uitgangspunten voor het baanontwerp, wat moet je beslit wel en wat beslit niet?
Kan je in een cirkel met een diameter van R3 n\ 1 circel weer onder jezelf doorijden?

basM

• Offline Offline
Re: Compleet nieuw, hoe te beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2013, 11:03:43 »
je kunt altijd afwegen wat je mooi vind en wat niet en natuurlijk wat mogelijk is en wat niet.

met een R3 helix kun je 6cm dalen per rondgang, dat is voldoende als als je 6 of 8mm plaatmateriaal gebruikt met daarop eventueel nog iets isolatie. Dan daal je 2,4% dat is netjes.

Wat je wel en niet moet doen is een afweging (ik ben er zelf ook nog niet uit) maar heb ondertussen wel geleerd dat voor het maken van een baanplan je moet bedenken:
- waar speelt het zich af (hiermee ook rekening houden bij dubbelspoor wat de rijrichting is en hoe je wisselstraten dus lopen)
- wat voor tijdperk
- waar gaan de treinen heen / wat beeld je uit

En plaats vooral je concept baanplannen (al dan niet getekend in wintrack of anyrail o.i.d.) hier op het forum er wordt hier goed op "geschoten" en ik ben daar in ieder geval heel veel wijzer van geworden

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2013, 11:07:54 »
Kan je in een cirkel met een diameter van R3 n\ 1 circel weer onder jezelf doorijden?
De boogstraal van R3 is 262 mm. Dat levert een omtrek van 1,64 m. Bij een stijging van 3% levert dat een hoogteverschil van 49 mm. Trek daar de dikte van je onderlaag vanaf, dan kom je b.v. op 39 mm. Zou net kunnen volgens de norm, maar is wel erg krap.

@Bas: hou je er wel rekening mee dat het over N schaal gaat?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2013, 11:12:55 »
Waarom toch vaak de wens voor verschillende niveau's? Zou dat alleen doen als ik de kamer rond kan. Op 1 niveau zijn net zulke mooie en interessante banen te bouwen, maar dan zonder de eventuele problemen van het 'onrealistisch' klimmen. Mocht je het toch besluiten te doen, doe het dan ruim!
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

basM

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2013, 11:32:10 »
@klaas
een R3 boog in n is toch 396.4mm? heb hem tenminste net even in anyrail gegooid en dan kom ik op bovenstaande uit.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2013, 11:42:14 »
Bas, ik heb op de Fleischmann site gekeken, en dan vind ik dit: http://www.fleischmann.de/de/product/55178-0-0-2-1-0-0-005003/products.html
Daar staat toch echt 261,8. Dat heb ik voor de berekening even afgerond op 262.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

WillemdeNie

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2013, 11:45:57 »
Dank voor de reacties tot nu toe.
De suggestie om het op 1 niveau te houden interesseert me. Maar wat is een interressant ontwerp op 1 niveau op de genoemde afmetingen. Ik kom dan niet verder als een ovaal met dubbelspoor en een station en ev een rangeerplek in het midden; of zie ik iets over het hoofd.

basM

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2013, 11:50:27 »
Ik zie het al Klaas, ik ga uit van Flm Piccolo en daar is de R3 396.4 en bij de FLM N lijn is die inderdaad kleiner.
http://www.fleischmann.de/de/product/4571-9130-0-0-0-0-0-005003/products.html

Laten we in ieder geval zeggen: een helix waarbij het spoor over zichzelf heen moet "klimmen" moet een minimum radius van +/- 40cm hebben. Dalen kan wel wat kleiner eventueel.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2013, 11:53:33 »
Ik ben er intussen ook achter. Ze hebben twee verschillende reeksen van N-sporen, met totaal veschillende boogstralen.

Dus als Willem uitgaat van de sporen met bedding, dan ziet het er ineens wat beter uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2013, 11:56:34 »
Waarom toch vaak de wens voor verschillende niveau's? Zou dat alleen doen als ik de kamer rond kan. Op 1 niveau zijn net zulke mooie en interessante banen te bouwen, maar dan zonder de eventuele problemen van het 'onrealistisch' klimmen. Mocht je het toch besluiten te doen, doe het dan ruim!

Ik denk dat de wens voortkomt uit het feit dat je op 2 of meer niveau's feitelijk je oppervlakte vermenigvuldigd voor het leggen van je baan. Of je nu ruimte in moet nemen met een schaduwstation of andere wegwerk trucjes op hetzelfde niveau, of je kunt daar 1 compleet ander niveau voor gebruiken maakt enorm veel verschil in creatieve mogelijkheden.
Tenzij je natuurlijk gelimiteerd materieel hebt en je gewoon een 1 niveau baan kan leggen natuurlijk. Maar de grotere banen komen al snel neer op meerdere niveau's lijkt me?
Groeten,
Robin

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2013, 12:02:56 »
Het plan zelf moet vooral functioneel zijn. Interessant maak je het met je uitgangspunt, scenery, materieel, uitstraling, totaalplaatje, enz. Genoeg trucs (bv. scheidingswand, hoogteverschillen landschap, opstelling bebouwing en natuur, enz) beschikbaar om het mooi te maken!

Ik zie vaak een hoop (thuis)banen met een spaghetti van spoor erop. 1:1 ziet het er regelmatig een stuk rustiger uit. Vooral de uiteindelijke uitstraling van het totaalbeeld bepaalt het succes van je baan. Maar ook daarin natuurlijk veel variaties mogelijk. De één houdt van dit en de ander van dat. Het kan dus geen kwaad om eens een lijst te maken net wat JIJ mooi vindt, maar vooral ook wat je wil zien en doen. Wil je realisme of 'rondjes crossen', hou je van materieel maken/bewerken of bouw je liever scenery? Land, tijdperk, fantasie, personen of goederen of allebei, enz? Gezien je (naar eigen zeggen) nog weinig ervaring hebt zou ik een simpel en haalbaar plan opstellen met een grote variatie aan uitdagingen. Zodoende leer je wat je wel en niet wil en kunt. Ik vind beboste banen bv altijd prachtig, maar ben er gaandeweg achter gekomen dat ik bouwen aan bebouwing en detaillering vaak veel leuker vond als bezigheid dan bomen knutselen. En plezier lijkt mij toch het voornaamste op lange termijn.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2013, 12:06:08 door Mudhen »
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2013, 12:20:06 »
Ook een keuze die je moet maken is (is al deels aangehaald):
- wil je veel rijden (dus aanzetten en rijden maar)
- wil je niet zo veel rijden en meer rangeren, loks afkoppelen en naar depot, wagons uitwisselen etc
Ik ben zelf ook met een nieuw project bezig en heb daarvoor beperkte ruimte. Heb een ontwerpje gemaakt voor schaal TT, ook met 2 nivo's en voornamelijk rijden. Het is weer een soort opgevouwen hondebot geworden.

ps. over dit baanontwerp hoeft hier niet gediscussieerd te worden, geef het alleen als voorbeeld dat je een cirkel ook op een andere manier kunt maken dan wat je vaak standaard ziet.

WillemdeNie

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2013, 12:22:36 »
Ziet er leuk uit, maar ik ben natuurlijk beperkt tot die ongeveer 1 meter breedte en Fl Pic. Maar ik begin steeds meer zin te krijgen.

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2013, 12:25:40 »
Dit is ongeveer 1,80 bij 1,40, maar in spoor n (is dus kleiner dan TT) kun je met 1 meter breedte ook leuke dingen maken.
Pak Anyrail er maar eens bij (gratis te gebruiken tot 50 railstukken) en begin gewoon met rails leggen.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #14 Gepost op: 02 December 2013, 18:25:15 »
Waarom toch vaak de wens voor verschillende niveau's? Zou dat alleen doen als ik de kamer rond kan. Op 1 niveau zijn net zulke mooie en interessante banen te bouwen, maar dan zonder de eventuele problemen van het 'onrealistisch' klimmen.
Een antwoord op bovenstaande is dan alsvolgt:
De wens voor 1 extra niveau(of meer) is geheel gebaseerd om rijtijd te krijgen en je treinen ergens uit het zicht te stallen zolang ze "onderweg zijn"
Want dat idee wil je er tenslotte als bonus mee bereiken,een trein is uit het zicht en dus ergens onderweg naar punt B.
Daarmee bouw je dus een mooi en interessant baantje op in t zicht,en vaak omdat je bij bepaalde ruimte's of vormen van een baan de ruimte/oppervlakte toch al kwijt bent,bouw je een parkeer garage dr onder.
Omdat t kan en omdat t handig is en omdat t helpt om een illusie te kweken  ;)
Het daar jouw genoemde onrealistisch klimmen is daarbij ook een dubieus zinnetje,want hoe komen overal ter wereld dan bv treinen uit een bergpas ineens beneden in de vallei ?  ;D
Het is geen verplichting omdat extra niveau te bouwen,maar het brengt aardig wat mensen wat extra mogelijk heden.
Sommige kiezen daarvoor andere niet,en dat staat dus geheel los van de mogelijkheid of iemand (al dan niet) op 1 niveau instaat is om iets prachtigs op te bouwen :P

Hiermee dan ook gelijk roepende dat je niet perse een kamer rond hoeft te rijden alvoor je kiest om dat extra niveau aan te leggen,ik rij hier straks ook de kamer niet rond met mijn baanplan,en toch komt dat niveau er
beter gezegd,de basis ligt er al voor  ;D :-X

Terug naar de TS
Zoals men al heeft gezegd,als je weet wat je wilt en dat voor jezelf duidelijk hebt,dan kun je een evt plan met wat je wensen zijn hier neer mikken.
Dan zal er vast wel iemand zijn die is wil zien wat je evt kan veranderen/verbeteren  ;D
Suc6 met het bedenken en uitpluizen  (y)
« Laatst bewerkt op: 02 December 2013, 18:27:27 door tijgernootje. Reden: Iets vergeten te melden voor de duidelijkheid »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0