Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
  

Auteur Topic: Railgeometrie  (gelezen 3250 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Railgeometrie
« Gepost op: 25 November 2013, 11:21:51 »
Op dit moment probeer ik wat rails te leggen. Het betreft hier Piko A-gleiss.

Echter kijkend naar de normen kom ik uit op spoorafstanden (H op H) in de vrije baan, omgerekend naar schaal, van 4,8 cm.
Op emplacementen is dit 5,2 cm.

Wanneer ik in de baan overloopwissels leg blijken die een hart op hart afstand van 6,3 cm te hebben. Geen gezicht, de sporen liggen echt veel te ver uit elkaar. De wissels inkorten is een optie, echter houd je dan van de wat langere wissels die piko heeft alleen nog kleine wissels over, naar mijn idee geen gezicht.

Iemand suggesties? Aanpassingsmogelijkheden enz?
Andere type railsoort waarbij dit wel kan?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Railgeometrie
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2013, 12:03:52 »
Dit probleem kom je bij alle railtypen tegen. De oorzaak ligt in de lengte van de dwarsliggers, die is volgens de normen 30 mm. Aangezien het afbuigende spoor buiten de dwarsliggers van het doorgaande spoor moet komen wordt de h.o.h. afstand van twee parallelle sporen minstens 60 mm. In het grootbedrijf lossen ze dit op door de dwarsliggers tussen elkaar te vlechten, of bij modernere constructies doorgaande dwarsliggers te gebruiken.
Je komt er dus alleen maar uit door de wissels in te korten.
 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18593
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2013, 12:15:50 »
Of de dwarsliggers (gedeeltelijk) weg te snijden buiten de staven. Als het niet aansluit heb ik dat wel eens gedaan en kom je meestal wel uit op de afstand die je wilt.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Railgeometrie
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2013, 12:25:23 »
Als je de dwarsliggers wegsnijdt zul je toch ook de railstaven moeten inkorten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18593
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2013, 12:29:05 »
Je bent weer helemaal bij ;) toch heb ik wel eens combi's gelegd waarbij, als ik wissels tegen elkaar legde, ik met de dwarsliggers niet wegkwam omdat de fabrikant in zijn geometrie bv een tussenstukje heeft waarbij zijn railafstand gecreëerd wordt. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Railgeometrie
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2013, 12:32:03 »
Ronald, ik zie het helemaal voor me.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18593
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2013, 12:39:41 »
 ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Railgeometrie
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2013, 12:52:25 »
Heeft toch ook te maken met de lengte van rijtuigen? In de bochten zul je een bepaalde afstand uit elkaar moeten blijven. Zo krijg je bepaalde stralen qua bocht. Wissels zullen hier op aangepast zijn, anders heb je hier een andere hoh afstand.

Gr, Marc

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18593
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2013, 12:57:28 »
Dat is het ook denk ik, maar dat zal dan te maken hebben met de krappe bogen waar de meeste fabrikanten standaard gebruik van make. Met 36 of 45 cm boogstraal moet je die bredere afstand wel hebben om te garanderen dat bv hun eigen producten ook over hun eigen rails kunnen rijden.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Railgeometrie
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2013, 14:44:28 »
De boog die volgt op mijn wisselstraat is heel erg groot.

Heb rond gekeken naar de verschillende railssoorten en ze hebben allemaal het zelfde "probleem" inderdaad.
Inkorten is dan de enige optie inderdaad.

Dat wordt slijpen en zagen  :)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Railgeometrie
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2013, 14:49:13 »
Had je dat niet al gedaan dan.  ::) ;D


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Railgeometrie
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2013, 14:52:38 »
Ik had ene begin gemaakt met 2 wissels, eerst proberen voor je roept he!

Maar ik was er in eerste instantie niet enthousiast over...het ligt nu al een paar uur voor me...het went....
Als er een andere simpele oplossing was geweest had ik daarvoor gekozen denk ik, zelfbouw is niet voor mij weggelegd ben ik bang.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Railgeometrie
« Reactie #12 Gepost op: 25 November 2013, 15:02:38 »
Hoeveel verbindingen moet je aan gaan passen dan?

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Railgeometrie
« Reactie #13 Gepost op: 25 November 2013, 16:00:43 »
Een wissel of 8 denk ik.

Maar het is niet eenvoudig wat weg slijpen, het is even prutsen zeg maar.
Hoort bij de hobby  ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Railgeometrie
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2013, 16:40:46 »
Bij de eerste 3 even inkomen en dan iedere 5 minuten een wissel klaar. ;D


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.