Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 17:34:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door lrrw
Vandaag om 17:30:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 17:28:37
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
  

Auteur Topic: Railgeometrie  (gelezen 2972 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Railgeometrie
« Gepost op: 25 November 2013, 11:21:51 »
Op dit moment probeer ik wat rails te leggen. Het betreft hier Piko A-gleiss.

Echter kijkend naar de normen kom ik uit op spoorafstanden (H op H) in de vrije baan, omgerekend naar schaal, van 4,8 cm.
Op emplacementen is dit 5,2 cm.

Wanneer ik in de baan overloopwissels leg blijken die een hart op hart afstand van 6,3 cm te hebben. Geen gezicht, de sporen liggen echt veel te ver uit elkaar. De wissels inkorten is een optie, echter houd je dan van de wat langere wissels die piko heeft alleen nog kleine wissels over, naar mijn idee geen gezicht.

Iemand suggesties? Aanpassingsmogelijkheden enz?
Andere type railsoort waarbij dit wel kan?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Railgeometrie
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2013, 12:03:52 »
Dit probleem kom je bij alle railtypen tegen. De oorzaak ligt in de lengte van de dwarsliggers, die is volgens de normen 30 mm. Aangezien het afbuigende spoor buiten de dwarsliggers van het doorgaande spoor moet komen wordt de h.o.h. afstand van twee parallelle sporen minstens 60 mm. In het grootbedrijf lossen ze dit op door de dwarsliggers tussen elkaar te vlechten, of bij modernere constructies doorgaande dwarsliggers te gebruiken.
Je komt er dus alleen maar uit door de wissels in te korten.
 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17857
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2013, 12:15:50 »
Of de dwarsliggers (gedeeltelijk) weg te snijden buiten de staven. Als het niet aansluit heb ik dat wel eens gedaan en kom je meestal wel uit op de afstand die je wilt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Railgeometrie
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2013, 12:25:23 »
Als je de dwarsliggers wegsnijdt zul je toch ook de railstaven moeten inkorten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17857
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2013, 12:29:05 »
Je bent weer helemaal bij ;) toch heb ik wel eens combi's gelegd waarbij, als ik wissels tegen elkaar legde, ik met de dwarsliggers niet wegkwam omdat de fabrikant in zijn geometrie bv een tussenstukje heeft waarbij zijn railafstand gecreëerd wordt. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Railgeometrie
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2013, 12:32:03 »
Ronald, ik zie het helemaal voor me.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17857
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2013, 12:39:41 »
 ;D ;)

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Railgeometrie
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2013, 12:52:25 »
Heeft toch ook te maken met de lengte van rijtuigen? In de bochten zul je een bepaalde afstand uit elkaar moeten blijven. Zo krijg je bepaalde stralen qua bocht. Wissels zullen hier op aangepast zijn, anders heb je hier een andere hoh afstand.

Gr, Marc

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17857
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2013, 12:57:28 »
Dat is het ook denk ik, maar dat zal dan te maken hebben met de krappe bogen waar de meeste fabrikanten standaard gebruik van make. Met 36 of 45 cm boogstraal moet je die bredere afstand wel hebben om te garanderen dat bv hun eigen producten ook over hun eigen rails kunnen rijden.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Railgeometrie
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2013, 14:44:28 »
De boog die volgt op mijn wisselstraat is heel erg groot.

Heb rond gekeken naar de verschillende railssoorten en ze hebben allemaal het zelfde "probleem" inderdaad.
Inkorten is dan de enige optie inderdaad.

Dat wordt slijpen en zagen  :)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Railgeometrie
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2013, 14:49:13 »
Had je dat niet al gedaan dan.  ::) ;D


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Railgeometrie
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2013, 14:52:38 »
Ik had ene begin gemaakt met 2 wissels, eerst proberen voor je roept he!

Maar ik was er in eerste instantie niet enthousiast over...het ligt nu al een paar uur voor me...het went....
Als er een andere simpele oplossing was geweest had ik daarvoor gekozen denk ik, zelfbouw is niet voor mij weggelegd ben ik bang.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Railgeometrie
« Reactie #12 Gepost op: 25 November 2013, 15:02:38 »
Hoeveel verbindingen moet je aan gaan passen dan?

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Railgeometrie
« Reactie #13 Gepost op: 25 November 2013, 16:00:43 »
Een wissel of 8 denk ik.

Maar het is niet eenvoudig wat weg slijpen, het is even prutsen zeg maar.
Hoort bij de hobby  ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Railgeometrie
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2013, 16:40:46 »
Bij de eerste 3 even inkomen en dan iedere 5 minuten een wissel klaar. ;D


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.