Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Steven Loosman
Vandaag
om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL
door
Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026
door
Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen
door
Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren
door
B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0
door
gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein
door
Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting
door
ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon
door
Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage
door
WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen
door
Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025
door
Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht
door
R1954
17 December 2025, 17:55:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Railgeometrie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Railgeometrie (gelezen 3249 keer)
Sander
Offline
Berichten: 4666
Railgeometrie
«
Gepost op:
25 November 2013, 11:21:51 »
Op dit moment probeer ik wat rails te leggen. Het betreft hier Piko A-gleiss.
Echter kijkend naar de normen kom ik uit op spoorafstanden (H op H) in de vrije baan, omgerekend naar schaal, van 4,8 cm.
Op emplacementen is dit 5,2 cm.
Wanneer ik in de baan overloopwissels leg blijken die een hart op hart afstand van 6,3 cm te hebben. Geen gezicht, de sporen liggen echt veel te ver uit elkaar. De wissels inkorten is een optie, echter houd je dan van de wat langere wissels die piko heeft alleen nog kleine wissels over, naar mijn idee geen gezicht.
Iemand suggesties? Aanpassingsmogelijkheden enz?
Andere type railsoort waarbij dit wel kan?
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27048
Re: Railgeometrie
«
Reactie #1 Gepost op:
25 November 2013, 12:03:52 »
Dit probleem kom je bij alle railtypen tegen. De oorzaak ligt in de lengte van de dwarsliggers, die is volgens de normen 30 mm. Aangezien het afbuigende spoor buiten de dwarsliggers van het doorgaande spoor moet komen wordt de h.o.h. afstand van twee parallelle sporen minstens 60 mm. In het grootbedrijf lossen ze dit op door de dwarsliggers tussen elkaar te vlechten, of bij modernere constructies doorgaande dwarsliggers te gebruiken.
Je komt er dus alleen maar uit door de wissels in te korten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18593
Modelrailroading is fun!
Re: Railgeometrie
«
Reactie #2 Gepost op:
25 November 2013, 12:15:50 »
Of de dwarsliggers (gedeeltelijk) weg te snijden buiten de staven. Als het niet aansluit heb ik dat wel eens gedaan en kom je meestal wel uit op de afstand die je wilt.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27048
Re: Railgeometrie
«
Reactie #3 Gepost op:
25 November 2013, 12:25:23 »
Als je de dwarsliggers wegsnijdt zul je toch ook de railstaven moeten inkorten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18593
Modelrailroading is fun!
Re: Railgeometrie
«
Reactie #4 Gepost op:
25 November 2013, 12:29:05 »
Je bent weer helemaal bij
toch heb ik wel eens combi's gelegd waarbij, als ik wissels tegen elkaar legde, ik met de dwarsliggers niet wegkwam omdat de fabrikant in zijn geometrie bv een tussenstukje heeft waarbij zijn railafstand gecreëerd wordt. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27048
Re: Railgeometrie
«
Reactie #5 Gepost op:
25 November 2013, 12:32:03 »
Ronald, ik zie het helemaal voor me.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18593
Modelrailroading is fun!
Re: Railgeometrie
«
Reactie #6 Gepost op:
25 November 2013, 12:39:41 »
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
ex-DR V100
Offline
Berichten: 1215
1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Railgeometrie
«
Reactie #7 Gepost op:
25 November 2013, 12:52:25 »
Heeft toch ook te maken met de lengte van rijtuigen? In de bochten zul je een bepaalde afstand uit elkaar moeten blijven. Zo krijg je bepaalde stralen qua bocht. Wissels zullen hier op aangepast zijn, anders heb je hier een andere hoh afstand.
Gr, Marc
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18593
Modelrailroading is fun!
Re: Railgeometrie
«
Reactie #8 Gepost op:
25 November 2013, 12:57:28 »
Dat is het ook denk ik, maar dat zal dan te maken hebben met de krappe bogen waar de meeste fabrikanten standaard gebruik van make. Met 36 of 45 cm boogstraal moet je die bredere afstand wel hebben om te garanderen dat bv hun eigen producten ook over hun eigen rails kunnen rijden.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Railgeometrie
«
Reactie #9 Gepost op:
25 November 2013, 14:44:28 »
De boog die volgt op mijn wisselstraat is heel erg groot.
Heb rond gekeken naar de verschillende railssoorten en ze hebben allemaal het zelfde "probleem" inderdaad.
Inkorten is dan de enige optie inderdaad.
Dat wordt slijpen en zagen
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Romar
Offline
Berichten: 3837
Re: Railgeometrie
«
Reactie #10 Gepost op:
25 November 2013, 14:49:13 »
Had je dat niet al gedaan dan.
Romar
Gelogd
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Railgeometrie
«
Reactie #11 Gepost op:
25 November 2013, 14:52:38 »
Ik had ene begin gemaakt met 2 wissels, eerst proberen voor je roept he!
Maar ik was er in eerste instantie niet enthousiast over...het ligt nu al een paar uur voor me...het went....
Als er een andere simpele oplossing was geweest had ik daarvoor gekozen denk ik, zelfbouw is niet voor mij weggelegd ben ik bang.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Romar
Offline
Berichten: 3837
Re: Railgeometrie
«
Reactie #12 Gepost op:
25 November 2013, 15:02:38 »
Hoeveel verbindingen moet je aan gaan passen dan?
Romar
Gelogd
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Railgeometrie
«
Reactie #13 Gepost op:
25 November 2013, 16:00:43 »
Een wissel of 8 denk ik.
Maar het is niet eenvoudig wat weg slijpen, het is even prutsen zeg maar.
Hoort bij de hobby
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Romar
Offline
Berichten: 3837
Re: Railgeometrie
«
Reactie #14 Gepost op:
25 November 2013, 16:40:46 »
Bij de eerste 3 even inkomen en dan iedere 5 minuten een wissel klaar.
Romar
Gelogd
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Railgeometrie