Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 04:33:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:35:58
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:55:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Da's Daz 2 door hervé
10 October 2025, 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
10 October 2025, 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
10 October 2025, 19:50:05
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
10 October 2025, 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
10 October 2025, 14:09:13
  

Auteur Topic: Railgeometrie  (gelezen 3115 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Railgeometrie
« Gepost op: 25 November 2013, 11:21:51 »
Op dit moment probeer ik wat rails te leggen. Het betreft hier Piko A-gleiss.

Echter kijkend naar de normen kom ik uit op spoorafstanden (H op H) in de vrije baan, omgerekend naar schaal, van 4,8 cm.
Op emplacementen is dit 5,2 cm.

Wanneer ik in de baan overloopwissels leg blijken die een hart op hart afstand van 6,3 cm te hebben. Geen gezicht, de sporen liggen echt veel te ver uit elkaar. De wissels inkorten is een optie, echter houd je dan van de wat langere wissels die piko heeft alleen nog kleine wissels over, naar mijn idee geen gezicht.

Iemand suggesties? Aanpassingsmogelijkheden enz?
Andere type railsoort waarbij dit wel kan?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Railgeometrie
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2013, 12:03:52 »
Dit probleem kom je bij alle railtypen tegen. De oorzaak ligt in de lengte van de dwarsliggers, die is volgens de normen 30 mm. Aangezien het afbuigende spoor buiten de dwarsliggers van het doorgaande spoor moet komen wordt de h.o.h. afstand van twee parallelle sporen minstens 60 mm. In het grootbedrijf lossen ze dit op door de dwarsliggers tussen elkaar te vlechten, of bij modernere constructies doorgaande dwarsliggers te gebruiken.
Je komt er dus alleen maar uit door de wissels in te korten.
 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18171
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2013, 12:15:50 »
Of de dwarsliggers (gedeeltelijk) weg te snijden buiten de staven. Als het niet aansluit heb ik dat wel eens gedaan en kom je meestal wel uit op de afstand die je wilt.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Railgeometrie
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2013, 12:25:23 »
Als je de dwarsliggers wegsnijdt zul je toch ook de railstaven moeten inkorten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18171
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2013, 12:29:05 »
Je bent weer helemaal bij ;) toch heb ik wel eens combi's gelegd waarbij, als ik wissels tegen elkaar legde, ik met de dwarsliggers niet wegkwam omdat de fabrikant in zijn geometrie bv een tussenstukje heeft waarbij zijn railafstand gecreëerd wordt. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Railgeometrie
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2013, 12:32:03 »
Ronald, ik zie het helemaal voor me.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18171
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2013, 12:39:41 »
 ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Railgeometrie
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2013, 12:52:25 »
Heeft toch ook te maken met de lengte van rijtuigen? In de bochten zul je een bepaalde afstand uit elkaar moeten blijven. Zo krijg je bepaalde stralen qua bocht. Wissels zullen hier op aangepast zijn, anders heb je hier een andere hoh afstand.

Gr, Marc

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18171
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Railgeometrie
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2013, 12:57:28 »
Dat is het ook denk ik, maar dat zal dan te maken hebben met de krappe bogen waar de meeste fabrikanten standaard gebruik van make. Met 36 of 45 cm boogstraal moet je die bredere afstand wel hebben om te garanderen dat bv hun eigen producten ook over hun eigen rails kunnen rijden.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Railgeometrie
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2013, 14:44:28 »
De boog die volgt op mijn wisselstraat is heel erg groot.

Heb rond gekeken naar de verschillende railssoorten en ze hebben allemaal het zelfde "probleem" inderdaad.
Inkorten is dan de enige optie inderdaad.

Dat wordt slijpen en zagen  :)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Railgeometrie
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2013, 14:49:13 »
Had je dat niet al gedaan dan.  ::) ;D


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Railgeometrie
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2013, 14:52:38 »
Ik had ene begin gemaakt met 2 wissels, eerst proberen voor je roept he!

Maar ik was er in eerste instantie niet enthousiast over...het ligt nu al een paar uur voor me...het went....
Als er een andere simpele oplossing was geweest had ik daarvoor gekozen denk ik, zelfbouw is niet voor mij weggelegd ben ik bang.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Railgeometrie
« Reactie #12 Gepost op: 25 November 2013, 15:02:38 »
Hoeveel verbindingen moet je aan gaan passen dan?

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Railgeometrie
« Reactie #13 Gepost op: 25 November 2013, 16:00:43 »
Een wissel of 8 denk ik.

Maar het is niet eenvoudig wat weg slijpen, het is even prutsen zeg maar.
Hoort bij de hobby  ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Railgeometrie
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2013, 16:40:46 »
Bij de eerste 3 even inkomen en dan iedere 5 minuten een wissel klaar. ;D


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.