Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:39:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:39:06
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door wob
Vandaag om 21:35:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:30:34
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:29:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
Vandaag om 21:18:30
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door wob
Vandaag om 21:14:20
Op Zuid (NL H0) door Jeroen95
Vandaag om 21:01:02
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:00:11
Wissels werken niet of vreemd door phdirk
Vandaag om 20:58:35
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 20:57:30
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Ivo tB
Vandaag om 20:51:15
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:19
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Huup
Vandaag om 20:06:00
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 19:40:50
Ketelwagens, welke hebben jullie? door 1200blauw
Vandaag om 18:56:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:20:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:04:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:58:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:45:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 17:28:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:44:00
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 13:28:59
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:08:13
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:01:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 12:22:42
  

Auteur Topic: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?  (gelezen 2328 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7752
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Gepost op: 20 November 2013, 01:13:37 »
LEDs zijn toch diodes, die doen het maar "in één richting"? Stel dat ik LEDs wil gebruiken voor de front/sluitseinen. Als je alles via de decoder aansluit is het te beredeneren: de gemeenschappelijke blauwe draad is de plus, dan zijn de witte/gele draden dus de 0.

M'n vraag is hoe dat zit als je de massa van de lok als gemeenschappelijke draad gebruikt? Die massa kan dan of de 0 of de +16 ofzo zijn.

- Detecteert de decoder of 'ie 0 danwel + op de gele danwel witte draad moet zetten?

- Moet je voor de LEDs dan zo'n gelijkrichter (of hoe zo'n 4-diodes-combinatie ook al weer heet) zetten? Lijkt me wel, toch?

(Omdat het een speellokje is heb ik vanmiddag bij m'n Conrad-bestelling voor het gemak maar een paar miniatuurgloeilampjes besteld ipv LEDs, maar ik wil in de toekomst graag LEDs gebruiken. Vandaar m'n vraag. Ik heb decoders nog niet 100% door.)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2013, 01:18:53 »
Hoi Reinout,

De decoder legt de functieuitgangen altijd aan '0' ( dat is tov de blauwe '+' draad )

De Locmassa, staat in verbinding met 1 van de rails. Deze swingt inderdaad tussen -16v en + 16V  De LED zal dus slechts de helft van de tijd branden. Dat geldt overigens ook voor gloeilampjes. Omdat de decoderuitgang niet geleidt als de Locmasse -16V is ;)

Bij gebruik van een led, zou ik nog een diode in serie zetten in dezelfde richting als de doorlaatrichting van de led. Dit omdat de led een vrij lage maximale sper-spanning heeft.

Grtzz,

Karst

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7752
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2013, 01:28:22 »
Geldt het ook voor gloeilampjes? De gloeilampen in m'n BR23 deden het toch wel degelijk richtingafhankelijk toen ik ze op de massa v/d lok aangesloten had (totdat er ergens een kortsluitiBZZZT*zap ontstond...). Aansluiten via de massa staat ook netjes i/d handleiding v/d decoder.

Zoals jij het zegt zouden de lampjes het wel moeten doen als je de lok de ene kant uit op de rails zet en niet de andere kant uit: afhankelijk van of je massa aan de 0 of de +16 rail zit. M'n (korte) ervaring en de handleiding lijken toch anders te suggereren.

(Dit bedoel ik ook met "ik snap decoders nog niet 100%": ik wil het voor mezelf theoretisch logisch in m'n kop hebben zitten :-) )


Merci,

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7752
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2013, 01:36:06 »
Karst: ik zie in je laatste mat'34 bericht
Citaat
daarop twee dioden die de digitale spanning gaan gelijkrichten, zodat ik geen blauwe draad in de steker hoef te hebben.
.

Volgens het plaatje zitten die diodes aan de zwarte en rode draad, zodat wat eruit komt altijd de +16 is. Dit is dan per definitie hetzelfde als de blauwe draad, dus.

Hm... dat zou toch suggereren dat het aansluiten van lampjes via de loc-massa inderdaad de helft van de tijd niet zou moeten werken...
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2013, 10:06:07 »
Zoals jij het zegt zouden de lampjes het wel moeten doen als je de lok de ene kant uit op de rails zet en niet de andere kant uit: afhankelijk van of je massa aan de 0 of de +16 rail zit.

Hier maak je een denkfout met analoog rijden. Zoals Karst aan gaf is het frame van de loc dan verbonden met een van de railstaven. En bij digitaal heeft de (polariteit van de) spanning op de railstaaf niets te maken met de rijrichting! De spanning wisselt de hele tijd tussen +V en -V. Dit gebeurt alleen zo snel dat je het niet ziet knipperen. Alleen hierdoor staat het LEDje of gloeilamp de helft van de tijd uit en lijkt het voor ons dat hij half zo fel brand.

Laat je alleen een loc met LED verlichting die aan het frame hangen op een analoge baan rijden zal het licht inderdaad in 1 richting niet werken. Zelf geef ik er altijd de voorkeur aan wel de blauwe gemeenschappelijke plus draad te gebruiken. Dit is idd hetzelfde als twee diodes. (De anode van de diode naar de spoorstaven en de cathode van de 2 diodes aan elkaar, dat is dan de gemeenschappelijke plus/blauwe draad).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2013, 10:58:16 »
Bij gebruik van een led, zou ik nog een diode in serie zetten in dezelfde richting als de doorlaatrichting van de led. Dit omdat de led een vrij lage maximale sper-spanning heeft.
Karst, hier maak je toch een denkfout. De tegenspanning over de led kan nooit groter worden dan de maximaal toelaatbare sperspanning.
Ter illustratie een tekeningetje:



Hierin stelt de blauwe lijn de decoderplus voor, de befaamde blauwe draad. De zwarte lijn is de decodermassa, dus de minkant van de gelijkrichter.
Deze zijn als referentie genomen voor de rode lijn, de locmassa.
Als de locmassa laag is, dan is hij ongeveer 0,7V lager dan de decodermassa, vanweg de gelijkrichtdiode. De ledstroom loopt dan van blauw naar locmassa.
Als de locmassa hoog is, dan is hij 0,7V hoger dan de blauwe lijn, ook vanwege een diode in de gelijkrichter. De sperspanning op de led kan dus nooit groter worden dan die 0,7V.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7752
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2013, 11:27:35 »
Bingo, kwartje valt. Ik ging er van uit dat er een constante spanning op de rails stond (de ene +16, de andere 0), maar dat klopt dus niet.

Ik begreep
Citaat
"Deze swingt inderdaad tussen -16v en + 16V"
niet als een soort wisselspanning. Ik had beter op dit stukje uit de wikipedia moeten letten:

Citaat
De spanning die het DCC-commandostation op de rails zet, is een bipolaire gelijkspanning, namelijk een gemoduleerde blokgolf. De spanning in de ene rail is dus (bijvoorbeeld) +15 volt ten opzichte van de andere rail, of -15 volt, en wisselt zeer snel van de ene polariteit naar de andere en weer terug.

Mooi, kwartje gevallen. Alles is weer logisch, inclusief de LEDjes.
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7752
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2013, 11:33:12 »
Hierin stelt de blauwe lijn de decoderplus voor, de befaamde blauwe draad. De zwarte lijn is de decodermassa, dus de minkant van de gelijkrichter.

Ah, ik dacht gelezen te hebben dat de functie-uitgangen (incl licht) 0v waren. Maar het is dus eigenlijk de min? Ergens wel logisch.

Maar goed, alles is relatief t.o.v. elkaar, qua spanning. Dus je kan de decoder massa als 0v zien en de blauwe draad als +16v terwijl het qua werking van het systeem eigenlijk -8v en +8v is?
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2013, 11:40:37 »
Meestal zien we blauw als +, en de decoder massa als 0. Aangezien er gewoonlijk niets geaard is, is dat ook het enige dat je een beetje zinvol kunt zeggen naar mijn mening.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2013, 11:44:17 door Dirk J. Reden: Typo »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2013, 11:53:41 »
Maar goed, alles is relatief t.o.v. elkaar, qua spanning. Dus je kan de decoder massa als 0v zien en de blauwe draad als +16v terwijl het qua werking van het systeem eigenlijk -8v en +8v is?
Inderdaad, elektrische spanningen zijn altijd relatief, dus ten opzichte van iets. Vaak wordt de negatieve zijde van de voeding als  referentie aangenomen, en dat noemen we dan 0V of massa of ground. Als je dat bij een decoder doet is blauw dus +16V.
Het is minder zinvol om van -8V en +8V te spreken, omdat er in de decoder geen punt is wat je dan als 0 kunt aanwijzen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2013, 11:57:42 »
Als je graag wilt, is er theoretisch niets op tegen op de blauwe draad aan te duiden als 25.374V, en de rest daaraan te relateren.

Het levert leuke getallen op, maar het lijkt me ook wat onhandig, dat wel.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: LEDs: hoe aan te sluiten via massa?
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2013, 11:59:08 »
@klaas,

U heeft weer helemaal gelijk ;) Idd een denkfout.  :-[ ;)