Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 15:22:55
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Piko 1136 van AC naar DC door henk
Vandaag om 15:12:37
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 14:45:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:26:09
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:10:54
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: Treinbaandilemma's  (gelezen 3453 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Treinbaandilemma's
« Gepost op: 16 November 2013, 17:02:05 »
Hoi,

Ik zit met een paar dilemmas, en ik vermoed dat er hier wel vodloende expertise/kennis in huis is die me kan verder helpen.
Ooit begonnen met treintjes, maar wegens gebrek aan ruimte voor een mooie treinbaan begonnen met wissel en gelijkstroom locs en wagons te kopen.
Nu ik eindelijk de plaats heb voor een treinbaan komt dus de keuze : wissel of gelijkstroom. Eerlijk moet ik toegeven heb ik daar al beetje de keuze gemaakt om te kiezen voor gelijkstroom. In een boel boeken en de duitse Miba magazines wordt oa het Roco spoor zonder bedding geprezen. Ik had ook al zitten denken aan spoor zonder bedding om deze zelf te maken, maar welk spoor vinden jullie ideaal hiervoor bij gelijsktroom ?
Wel natuurlijk zal het voor mij kijken en lern worden hoe alles in orde te krijgen voor blokken, keerlussen, en het digitaal systeem, want daar ken ik niets van, al moet ik zeggen dat bv de site van nproject hier wel een prachtige hulp is.
En dat brengt me ook bij het tweede dilemma : het digitaal systeem : als ik het goed begrijp zijn er een paar verschillende systemen, maar is de interface van Uhlenbrock zowat een universele unit, en met de meeste mogelijkheden. Goede keuze dus lijkt me ? Verder naar bediening toe zou ik gaan voor PC interface met het koploper programma.
Het laatste dilemma is voor een deel niet echt een dilemma maar eerder een vraagteken. Wat kost het nu eigenlijk om een wisselstroomlok om te laten bouwen naar gelijkstroom en digitaal ?
Ik heb een boel marklin locs die naar gelijksktroom zullen gedaan moeten worden, wagons die andere wielen moeten krijgen, om nog maar te zwijgen over niet-digitale locs die een digitale interface moeten krijgen. Van wat ik al begrepen heb is het dan zelfs beter om de hoogvermogenmotortjes te kopen ivm digitale sturing ervan, ipv oudere motortjes laten steken en enkel een digitale module erop prikken.

Alvast bedankt voor jullie mening/ervaring/visie.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2013, 12:19:12 door Bert van Gelder »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Treinbaandilemmas
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2013, 17:35:14 »
Dat zijn nogal wat vragen Bart. Op deze site is daar al talloze malen over gesproken. Ik zou me eerst inlezen bij de diverse draadjes die hier op het forum staan. Bovenin op "zoek" klikken en een woord intypen.
Ook in de "Encyclopedie" staan talloze antwoorden op je vragen.

Succes.

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Treinbaandilemmas
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2013, 18:04:33 »
Als starter raad ik aan een Roco Mulitmaus. Eenvoudig aan te komen en goedkoper dan de overige centrales.
Piko rails is het goedkoopst, prima rail om te gebruiken! Roco zonder bedding kan natuurlijk ook. Ga eens op beurzen kijken en vergelijken.

Schaf een interface aan voor de Multimaus om deze te verbinden met de pc (Koploper)...te koop bij Rosoft.
Evenals 1 bezetmeld print.

Koop 2 of 3 decoders en bouw eerst je gelijkstroommodellen om, dat is in het begin het makkelijkst.
Tenzij er NEM stekkers aanwezig zijn in de locs.

Maak een testovaaltje met inhaalspoor. En zie hier eerst maar eens met bovenstaande producten de 3 locs op te laten rijden.

Ben je dan nog steeds enthousiast? Ga dan eens kijken naar andere mogelijkheden.

Persoonlijk zou ik de wisselstroommodellen verkopen en er gelijkstroom voor terug kopen.
Wisselstroom modellen zijn over het algemeen duurder, daar komt de ombouw naar 2-rail digitaal dan nog eens bij...

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Treinbaandilemmas
« Reactie #3 Gepost op: 17 November 2013, 09:16:26 »
Dat zijn nogal wat vragen Bart. Op deze site is daar al talloze malen over gesproken. Ik zou me eerst inlezen bij de diverse draadjes die hier op het forum staan. Bovenin op "zoek" klikken en een woord intypen.
Ook in de "Encyclopedie" staan talloze antwoorden op je vragen.

Als starter raad ik aan een Roco Mulitmaus. Eenvoudig aan te komen en goedkoper dan de overige centrales.

Maak een testovaaltje met inhaalspoor. En zie hier eerst maar eens de 3 locs te laten rijden.

Ben je dan nog steeds enthousiast? Ga dan eens kijken naar andere mogelijkheden.

Persoonlijk zou ik de wisselstroommodellen verkopen en er gelijkstroom voor terug kopen.
Wisselstroom modellen zijn over het algemeen duurder, daar komt de ombouw naar 2-rail digitaal dan nog eens bij...

Ik zou bovenstaande idd is adviseren,met nadruk om je 1st is in te lezen in de encyclopedie over de vragen die je stelt.
Zijn er daarna nog dingen die je weten wilt en daar niet kan vinden,dan kun je die altijd nog hier stellen ;)
Suc6 met het leeswerk en het info vergaren,je zult zien dat je daar behoorlijk wat wijzer "uitkomt" als dat je r "in" gegaan bent  ;D  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Treinbaandilemmas
« Reactie #4 Gepost op: 17 November 2013, 11:31:25 »
Hallo Falcon 10

Zoals al aangegeven door JaJo, Sander en Tijgernootje zou ik eerst goed oriënteren in de topic's en
encyclopedie hier op de site.
Maar ik vind het eigenlijk wel goed om aan te geven dat je eigenlijk door de bomen het bos niet meer ziet.
Want je merkt aan deze paar antwoorden al, ga lezen of neem in ieder geval digitaal met de juiste interfases.
Het lijkt me als ik jouw begin verhaal lees dat je je eigenlijk al aan het inlezen bent anders neem je niet nu al
bepaalde stellingen in en dat is heel goed.
Maar ik proef ook al een verleden met een verzameling verzamelde gelijkstroom loks maar ik lees ook een boel verzamelde Marklin loks die dan over moeten naar gelijkstroom.
Dus je hebt van beiden al veel loks ?

Dat is heel mooi allemaal maar is het dan niet verstandig je eerst te oriënteren in wat je precies voor baan wilt
bouwen en dan denk ik aan de maat van je baan opppervlak, een thema, een tijds termijn die je uit wilt beelden etc.
Als je dat alles in beeld hebt dan kijk je welke loks die je allemaal hebt verzameld daar in passen om dan vervolgens te kiezen om verder te gaan in Analoog of de loks ombouwen voor digitaal.
Want als je je nu al drukt maakt om wel of geen digitaal en je kiest voor digitaal waar niks mis mee is, dan ben
je wel een heleboel geld kwijt voor ombouwen, interfases aanschaffen en wat al niet meer.
Ik wens je heel veel wijsheid en succes met je keuzes en we hopen allemaal dat je dat wel met ons wil delen
wat je uiteindelijk gaat doen.
gr,
Herwim Frank

 
« Laatst bewerkt op: 17 November 2013, 11:33:22 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Treinbaandilemmas
« Reactie #5 Gepost op: 17 November 2013, 12:05:34 »
Bedankt allen alvast voor jullie antwoorden.
Ik had de encyclopedie al gevonden op de site, en deze is in elk geval zeer interessant. Maar enerzijds is deze soms toch iets te anoniem, wat ook wel logisch is : er staat niet direct in : dit merk spoor in Ho is het beste voor gelijkstroombanen, met bochtradialen die niet te scherp zijn etc. Wat enerzijds dus inderdaa dlogisch is, want iedereen zal daar wel een beetje een eigen mening over hebben.

Wat betreft de treinbaan zelf van me : ik heb een zolder nu van 7 op 11 meter, waar een U-vorm baan inkomt van waarschijnlijk ook die grote. Tijdperk zal zowat hedendaags zijn, maar ook met een groot locdepot met draaischijf waar de oude stoomlocs staan die af en toe nog eens buitenkomen. De baan zou zowat gesitueerd zijn in de Duitse grensstreek, aangezien het merendeel van men treinen duits zijn, maar ik ook interesse heb in de Belgische, Oostenrijkse en Zwitserse modellen.

Verder zal het zobiezo digitaal worden, aangezien het een grote baan is, waar een boel treinen opkunnen, lijkt me eenvoudiger om het onder controle te houden.
Het kiezen van gelijkstroom is voor een deel omwille van dat je de middenleider helemaal niet kan zien. Ongeveer 50/50 % van men treinen is gelijkstroom/wisselstroom, dus ombouwen zal bij ongeveer evenveel modellen moeten. Hoewel het idee van de wisselstroom modellen verkopen en vervangen door gelijkstroom wel interessant is. Anderzijds is het bij sommige modellen niet mogelijk. Ik heb bv de Konig Ludwig en de Kaiser Wilhelm treinset van Marklin, en daarvan heb ik al geen idee of die ook in gelijkstroom is uitgebracht geweest, laat staan dat je die ook nog regelmatig tegenkomt.

Nuja, nog steeds een boel vragen dus :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17846
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Treinbaandilemmas
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2013, 12:13:23 »

Het laatste dilemma is voor een deel niet echt een dilemma maar eerder een vraagteken. Wat kost het nu eigenlijk om een wisselstroomlok om te laten bouwen naar gelijkstroom en digitaal ?
Ik heb een boel marklin locs die naar gelijksktroom zullen gedaan moeten worden,

Als dat zo is dan a) of verkopen of b) bij het systeem blijven. Anders wordt het een kostbare zaak. Er is toch immmer niets mis met Marklin? Als jij er tevreden mee bent kun je er niets meer of minder mee dan met de 2-rail systemen. Enigste punt is de 3e rail (puntcontacten), als je dat niet erg vindt cosmetisch gezien kun je toch gewoon bij je 3-rail blijven?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Treinbaandilemma's
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2013, 12:22:18 »
Als je zo'n grote ruimte kunt gebruiken voor een treinbaan waarom laat je je treinen dan niet door elkaar lopen?
Houdt wel je gelijkstroom- en je wisselstroomtreinen op eigen rails.
Jeroen

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Treinbaandilemma's
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2013, 14:20:38 »
Je kan er altijd voor kiezen om een deel wisselstroom alsnog om te bouwen naar 2-rail digitaal om die reden dat ze in gelijkstroom moeilijk of zelfs niet te verkrijgen zijn.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Treinbaandilemma's
« Reactie #9 Gepost op: 17 November 2013, 14:38:56 »
Hallo Falcon 10

Wat is eigenlijk je echte naam mogen we die weten ?
Ik wilde net aangeven waarom maak je geen ontwerp waar je beide spanning soorten kan
gebruiken zonder elkaar in de weg te zitten.
J J H S was me net voor en daar sta ik helemaal achter maar ja wie ben ik  ;D het is jouw keuze.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Treinbaandilemma's
« Reactie #10 Gepost op: 17 November 2013, 15:51:20 »
Dag Frank,

Sorry, ik ben Bart Vertommen. Maar gebruik op alle forums waar ik opzit meestal deze nickname.
Ik heb ook even zitten denken over een baan met de 2 spanningen. Zou alleen echt mogelijk zijn volgens me als je ook de 2 rijlussen volledig gescheiden houdt ( maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk, nog niet echt gecombineerde banen gezien, laat staan de techniek erachter uitgepluisd ), maar wat zeker een probleem lijkt, is dat je bv de draaischijf in het lokdepot alleen maar kan gebruiken door de locs van het systeem dat de draaischijf is. Je zal nooit wisselstroomlocs op de draaischijf van van een gelijkstroomsysteem kunnen laten gaan.
Tevens lijkt me heel de dubbele en verschillende electronica tussen beide systemen onder 1 baan wel een serieus ingewikkelde zaak op de duur.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Treinbaandilemma's
« Reactie #11 Gepost op: 17 November 2013, 16:02:00 »
Tevens lijkt me heel de dubbele en verschillende electronica tussen beide systemen onder 1 baan wel een serieus ingewikkelde zaak op de duur.
Als je digitaal gaat rijden, dan is die elektronica helemaal niet verschillend. Je kunt gewoon op beide spoorbanen hetzelfde systeem gebruiken. Alleen de manier waarop je de draadjes aan het spoor verbindt is verschillend.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Treinbaandilemma's
« Reactie #12 Gepost op: 17 November 2013, 16:44:45 »
Beste Bart,

ik zat met een vergelijkbaar probleem met een iets andere invalshoek en ben destijds ook goed geholpen door de mensen hier.
Dit topic is hier te vinden: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51230.0.html
Misschien heb je er wat aan.

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: Treinbaandilemma's
« Reactie #13 Gepost op: 17 November 2013, 17:40:17 »
Ik heb er zelf een beetje mee geëxperimenteerd en tweerail en drierail valt te combineren met Märklin k-rails. De zogenaamde slanke wissels zijn geïsoleerd en alle drierailmodellen en de meeste tweeraillocs rijden er goed overheen. Bij digitaal is er ook geen elektrisch probleem. Dat gezegd hebbende, zou ik zelf niet gecombineerd gaan rijden als er geen heel dringende reden voor was.
Ombouwen van tweerail naar drierail is in de regel minder lastig dan omgekeerd, maar dat is alleen een vuistregel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Treinbaandilemma's
« Reactie #14 Gepost op: 17 November 2013, 17:50:27 »
Heel interessant topic Marten !
Blijkbaar is het inderdaad mogelijk.
Heb jij het bij jou al in orde gekregen ?

In de encyclopedie wordt er gesproken bij de hybridebaan over een schakeling van Aswin Kroll, die zelf kijkt wat voor type loc er op K-rail rijdt en vervolgens aanpast of er wissel of gelijkstroom op komt.
Wel staat er tevens bij dat dit nog niet mogelijk is voor keerlussen en wissels. Is daar al verandering in ? Anders is het wel eigenlijk nog steeds onwerkbaar en alleen bruikbaar op twee paralelle sporen die naast elkaar lopen.
En deze schakeling die deze controle doet of het om een wiseel of gelijsktroomlok gaat, maakt deze niet steeds een soort kleine kortsluiting, zoals bv de keerlusprinten, waardoor alle nare gevolgen van kortsluiting op termijn bij de loc enz optreden ( ingebrande wielen, decoders die stuk gaan, ..... ) ?