Dat zijn nogal wat vragen Bart. Op deze site is daar al talloze malen over gesproken. Ik zou me eerst inlezen bij de diverse draadjes die hier op het forum staan. Bovenin op "zoek" klikken en een woord intypen.Ook in de "Encyclopedie" staan talloze antwoorden op je vragen.
Als starter raad ik aan een Roco Mulitmaus. Eenvoudig aan te komen en goedkoper dan de overige centrales.Maak een testovaaltje met inhaalspoor. En zie hier eerst maar eens de 3 locs te laten rijden.Ben je dan nog steeds enthousiast? Ga dan eens kijken naar andere mogelijkheden.Persoonlijk zou ik de wisselstroommodellen verkopen en er gelijkstroom voor terug kopen.Wisselstroom modellen zijn over het algemeen duurder, daar komt de ombouw naar 2-rail digitaal dan nog eens bij...
Het laatste dilemma is voor een deel niet echt een dilemma maar eerder een vraagteken. Wat kost het nu eigenlijk om een wisselstroomlok om te laten bouwen naar gelijkstroom en digitaal ?Ik heb een boel marklin locs die naar gelijksktroom zullen gedaan moeten worden,
Tevens lijkt me heel de dubbele en verschillende electronica tussen beide systemen onder 1 baan wel een serieus ingewikkelde zaak op de duur.