Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:41:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 17:27:28
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 17:13:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
  

Auteur Topic: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid  (gelezen 9262 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #45 Gepost op: 29 November 2013, 20:39:13 »
Ja maar ja maar... Het hele ding kapt ermee qua aanspreekbaarheid. En bij de br23 doet het motoraanstuurdeel het gewoon nog, analoog. Alleen maar in 1 richting.

Die br 80: 0.2 A motorstroom, rookgenerator en een lampje. Als dat niet kan beweer je in feite dat Kuehn gewoon geen h0 decoders levert en dat ik mijn geld bij de decodershop danwel Kuehn terug moet halen omdat hun reclame niet klopt.

Toch?


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #46 Gepost op: 29 November 2013, 21:01:18 »
Reinout,

nog even een paar vragen.

Ik ga er even vanuit dat je maar 1 lok tegelijkertijd laat rijden.

- Rijdt de lok rond op een testovaaltje?
- Rijdt alleen de lok?
- Als er wagons achterhangen, hoeveel?
- Het punt waarop die Kuhns oververhitten is altijd op hetzelfde punt. Met een testovaaltje zeer goed mogelijk.
- Rijdt de lok met kap op?
- Wordt de decoder erg heet na bijv 10 minuten rijden? Heb je dat al eens opgemerkt/gecontroleerd?
- Hoe hard rijdt de lok, volle mep of halve zool  ;D ?
- Er ligt geen metalen rotzooi tussen de rails die op de een of andere manier kortsluiting veroorzaken?
- Als je de lok gewoon zonder decoder laat rondrijden even lang, wordt-ie dan erg warm? En ik bedoel dan niet alleen de motor.
- Alles is schoon en daarna goed gesmeerd dus niet alleen de tandwielen maar ook de aslagers?
- Ik weet niet of dit er mee te maken heeft, maar kan de kwartering niet meer goed zijn?

Ik ben uitgevraagd.
Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #47 Gepost op: 29 November 2013, 21:23:46 »
Even kijken of ik alles mee kan nemen.

Nog geen testovaaltje, twee meter flexrail in de boekenkast. Heen en weer dus. Halverwege 1 wissel, peco electrofrog, standje rechtdoor.

Alleen de lok. Wel een keertje een tweeassige wagon erachter gehangen. Zoveel past er niet op twee meter :-)

Waar hij het begaf: geen idee meer. Zou kunnen dat het bij de wissel was, theoretisch. Laatste keer in die buurt, de andere twee keer weet ik niet meer.

Kap? Een keer met kap, de andere keren zonder. Goed geventileerd dus.

Ik vond de decoder meer dan lauw, maar niet heet.

Snelheid: middelmatig tot langzaam. 2 meter krijg je geen topsnelheid van.

Geen zooi, geen kortsluiting. Kale boekenplank.

Analoog rijden: nee, niet warm.

Schoon en vers gesmeerd. Roco tandwiel vet op de tandwielen, conrad olie bij de wielen en het drijfwerk.

Kwartering is goed, dat loopt soepel. Wel loopt de br 23 tender in de ene richting rustig en stil. In de andere kant ratelt hij wat. De br 80 is in beide richtingen soepel en stil.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #48 Gepost op: 01 December 2013, 18:19:42 »
Ok, samengevat: nieuwe decoder lost het gebrom op. Ik heb m'n video up to date gemaakt:



Eerst analoog, daarna oude decoder (ratel ratel brom), daarna Kuehn N45 (mooi gedrag maar na 1 kwartier stuk) daarna Lokpilot basic (mooi gedrag en blijft heel).

Da's eigenlijk de samenvatting qua rijgedrag. Ik moet wel zeggen dat hij bij de Kuehn iets stiller was dan bij de Lokpilot, dus misschien moet ik nog eens met een lokpilot 4.0 testen. Maar goed, hij doet het.

Qua decoders: ik heb zonder verder iets te veranderen de twee lokpilot basics in de br23 en de br80 gestopt. Deed het gelijk en, belangrijk, bleven het ook na een kwartier nog doen. De N45's begaven het toen. En dat terwijl volgens de documentatie beide soorten decoders ongeveer hetzelfde amperage aan zouden moeten kunnen. Daar ga ik een ander draadje over opstarten zodat de discussie een beetje gescheiden blijft.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #49 Gepost op: 01 December 2013, 18:27:01 »
Filmpje kan zo naar de consumententest Kassa. ;)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #50 Gepost op: 01 December 2013, 18:34:04 »
M'n "is de kuehn n45 geschikt voor h0?" vraag heb ik hier gesteld: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55815.0.html


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)