Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid  (gelezen 8422 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Kühn n45 levensduur: 15 minuten? Nee toch?
« Reactie #15 Gepost op: 27 november 2013, 12:57:17 »
Ook na een nachtje afkoelen doet 'ie niets. Niets niets. Geen geknipper, geen reactie op cv8, cv1. Helemaal niets.

Het rare voor mij is dus dat 'ie het een kwartier lang perfect deed. Optrek/afrem vertraging ingesteld, middensnelheid getweakt. Hij reed lekker. En opeens reageerde hij, al rijdend, niet meer op m'n multimaus. Hij reed rustig door tot aan het eind van het spoor; remde niet. Op 'stop' gedrukt (wat hielp).

Daarna geen reactie meer. Suggestie is toch dat de decoder dan stuk is, vrees ik. Maar voordat ik de tweede Kühn N45 erin soldeer wil ik wel weten of er misschien iets anders aan de hand is. Zoals het nu gaat doet 'ie het perfect en sterft 'ie desondanks na een kwartier af...
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #16 Gepost op: 27 november 2013, 15:55:50 »
Spanning naar beneden halen met diodes kan niet, als je dat nu wel gedaan hebt, zou dat kunnen verklaren waarom er niets reageert. Digitale signaal wordt dan namelijk verstoord.

Werken andere (digitale) loks wel op hetzelfde stuk spoor?

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2013, 16:02:50 »
Nee, diodes heb ik er nog niet tussengedaan. Vermoed ook dat het niet nodig is (puur vermoeden, want standaard multimaus die iedereen heeft in combinatie met een relatief vaak op dit forum genoemde decoder: dat zou toch standaard moeten passen).

Net weer begonnen, de enige andere lok (de BR 80 waar ik dit draadje mee begon) heb ik uit elkaar gehaald om er een andere decoder in te zetten, dus die is nu niet testbaar. "Andere decoder" is in dit geval "ook een N45, zo eentje waarvan er nu al twee kapot zijn". 'k Zou dus graag een bruikbaar vermoeden van het probleem willen hebben: het voelt wat zinloos om een decoder in te bouwen met het vermoeden dat 'ie na een kwartier boem zegt :-(


Reinout
« Laatst bewerkt op: 27 november 2013, 16:48:11 door guest7823. Reden: Citaat verwijderd, wegens directe onderposting »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2013, 16:32:15 »
Weet je zeker dat alle aansluitingen goed zitten.
Dus alleen verbindingen van de motor naar de decoder en verder nergens aan?
Zitten de railaansluitingen ook alleen aan de decoder?
Verder geen verborgen kortsluitingen?

Ik vermoed toch dat de decoder te zwak is voor deze locs qua maximale motorstroom.
Gr.
Eric

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2013, 16:33:52 »
Reinout,

Je geeft aan dat je een Kuehn N45 decoder gebruikt in je Roco H0 Br23. Op de site van decodershop lees ik dat deze decoder een last van Max 0,8 A aankan en lees ook dat ie perfect is voor N-loks.
Alle varianten  van de N45 zijn max. belastbaar met 0,8 A.
Dus het zou handig zijn als je wist wat de stroomsterkte was die de motor maximaal trok. Gewoon bij gelijkstroombedrijf.
Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #20 Gepost op: 27 november 2013, 16:44:03 »
Aansluitingen zitten allemaal ok (alles driedubbel nagekeken met de multimeter). Lok reed ook keurig met de juiste snelheid door op het moment dat 'ie defect ging: motoraansturing was OK, hij reageerde alleen helemaaaaal niet meer op de multimaus.

Ik vermoed toch dat de decoder te zwak is voor deze locs qua maximale motorstroom.

Ik heb nagelaten van te voren de motorstroom te meten. "Standaard wat grotere roco motor, niets speciaals". Ik ging er van uit dat zo'n vaak-gebruikte decoder zo'n roco stoomlok wel aan zou kunnen.

Maaruh... de aanname "decoder te zwak", klopt dat met het symptoom "de lok geeft er na een kwartiertje de brui aan"?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #21 Gepost op: 27 november 2013, 16:45:50 »
Dus het zou handig zijn als je wist wat de stroomsterkte was die de motor maximaal trok. Gewoon bij gelijkstroombedrijf.

Ik had dit niet gemeten. Ik zal kijken of 'ie het analoog nog doet of dat ik twee draadjes door moet verbinden, dan meet ik het daarna eens door.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #22 Gepost op: 27 november 2013, 17:51:59 »

Maaruh... de aanname "decoder te zwak", klopt dat met het symptoom "de lok geeft er na een kwartiertje de brui aan"?


Als de overbelastingsbeveiliging aanspreekt wel. En dat zou kunnen.

hardy

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #23 Gepost op: 27 november 2013, 20:32:21 »
Die motor kan hij wel aan.(koolborstels kunnen natuurlijk ook op zijn.)
Maar dat hij niet meer reageerde op de maus, zou veroorzaakt kunnen zijn door een slecht rail contact dat een reset heeft gegeven en dat de decoder nu weer op adres 3 staat. Wil een enkele keer nog wel eens gebeuren bij slecht wielcontact op de rails.
Het kan zelfs zjin dat je het adres er weer opnieuw moet ingeven ook al lees je nog het goede adres uit.

Hardy

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #24 Gepost op: 27 november 2013, 20:49:47 »
Maar dat hij niet meer reageerde op de maus, zou veroorzaakt kunnen zijn door een slecht rail contact dat een reset heeft gegeven en dat de decoder nu weer op adres 3 staat. Wil een enkele keer nog wel eens gebeuren bij slecht wielcontact op de rails.
Het kan zelfs zjin dat je het adres er weer opnieuw moet ingeven ook al lees je nog het goede adres uit.

CV1 reageert 'ie ook niet op. Geen piepje, lichtje, schokje of ook maar iets anders. Dus... ander adres instellen kan niet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #25 Gepost op: 27 november 2013, 22:27:36 »
Ik heb de lok zonet op een analoog spoor gezet: de optrekvertraging die ik ingesteld had wordt, ook analoog, nog netjes gebruikt.

Vraag: is bij een kuehn N45 het motoraanstuurdeel een apart onderdeel, los van het deel dat naar decodersignalen moet luisteren?

Ik heb er een ampèremeter tussen gehangen. Iets van 300mA denk ik (bij de 10A stand van de meter gaf ie geen krimp, bij de 200mA stand gaat ie er een stukje overheen, vandaar dat ik het niet precies kan meten). 300 mA, dat kan de decoder toch makkelijk aan zou je zeggen.

Nog iets dat me opvalt: analoog rijdt hij maar in één richting. Is de gelijkrichter in de decoder dan stuk? Waar wijst dat op?

Reinout (tegen de tijd dat ik erachter ben wat hier nou aan de hand is snap ik denk ik alles van digitaal rijden :-) )
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #26 Gepost op: 28 november 2013, 08:39:02 »
Heb je die stroom gemeten tussen de decoderaansluiting en de motor zelf?
Dan zal je nooit de jusite stroom meten. Uit de decoder komt nl. geen gelijkspanning maar een pulssignaal. je meet dus een ongeveer signaal.
Je kunt het beste de decoder eruit halen en de lok analoog aansturen met een trsafo en dan de motorstroom meten.
Heb je geen decoder die wat meer aan kan om te proberen want ik vermoedt nog steeds dat de decoder het gewoon niet aan kan.
Gr.
Eric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #27 Gepost op: 28 november 2013, 09:02:10 »
Remunj, zoals ik zei heb ik op een analoog stukje spoor gemeten. Gewoon multimeter tussen trafo en rails. Niks pulsbreedte daar dus.

Of... Omdat de optrekvertraging nog werkt, bedoel je dat de decoder met zijn pulsbreedte aansturing mijn meting nog verstiert? Je suggestie lijkt te zijn dat de stroom dan hoger is dan ik aflees (ondanks de analoge trafo). Bedoel je dat?

Ik heb nog geen andere decoder, die moet ik nog bestellen. Ik zat te denken aan een lokpilot basic 1.0, die zegt al die roco motoren aan te kunnen met zijn 0.75 mA. Volgens mij zei de N45 dat ook, zucht.

En... Binnenkort komt een roco diesel binnen, die zal ik doormeten qua mA voordat ik er iets aan verander.

Rienout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #28 Gepost op: 28 november 2013, 10:00:30 »
Reinout

Ik heb wel eens gelezen dat je de max stroomsterkte op de volgende manier moet meten. In analoog bedrijf.

1 Plaats de lok op de rails en houdt hem vast.
2 Draai de trafo vol open zodat de wielen draaien.

Stap 3 is een stap die je even goed moet lezen want als je dit te lang doet kun je de motor en wat niet kapot maken. Dus voor deze stap wil ik wel even waarschuwen.

3 druk nou de lok op de rail totdat de wielen stoppen met draaien. Als ze gestopt zijn met draaien, meet dan de stroomsterkte.

DOE DIT NIET TE LANG. Ik zou zeggen minder dan 5 seconden.

Zie bijv : https://sites.google.com/site/markgurries/home/decoders/decoder-motor-ratings

Maar misschien zijn anderen een andere mening toegedaan.
Jeroen

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #29 Gepost op: 28 november 2013, 10:34:15 »
Maar dan wel met de motor direct op de railaansluitingen aangesloten dus zonder de decoder ertussen. Anders heeft het nog geen nut.
Dus eerst de decoder eruit halen en de bedrading origineel aansluiten/dummysteker terugplaatsen.

En ik vermoedt dat je met de LoPi basic ook problemen gaat krijgen. Die zal dan ook tegen zijn max. stroom aanlopen.
Probeer het ook eens met een LoPi 4. Die kan 1.1 A motorstroom aan.

En lees de specs van een decoder ook op de juiste manier. Die spiegelt het vaaak mooier voor dan het is  :-\
B.v een motorstroom van 1 A en 4x een functieuitgang van 250 mA zou theoretisch 2A opleveren. Maar vaak staat er dan ook bij dat het maximale verbruik niet meer mag zijn dan 1.2 A. Dat betekend dan dat afhankelijk van het aantal gebruikte functieuitgangen en belasting de motorstroom ook minder wordt.

En dan kan de decoder er ook wel eens de brui aan geven.
Gr.
Eric