Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Welke koppeling is dit? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:19:26
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 15:42:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:36:25
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid  (gelezen 9201 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #45 Gepost op: 29 November 2013, 20:39:13 »
Ja maar ja maar... Het hele ding kapt ermee qua aanspreekbaarheid. En bij de br23 doet het motoraanstuurdeel het gewoon nog, analoog. Alleen maar in 1 richting.

Die br 80: 0.2 A motorstroom, rookgenerator en een lampje. Als dat niet kan beweer je in feite dat Kuehn gewoon geen h0 decoders levert en dat ik mijn geld bij de decodershop danwel Kuehn terug moet halen omdat hun reclame niet klopt.

Toch?


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #46 Gepost op: 29 November 2013, 21:01:18 »
Reinout,

nog even een paar vragen.

Ik ga er even vanuit dat je maar 1 lok tegelijkertijd laat rijden.

- Rijdt de lok rond op een testovaaltje?
- Rijdt alleen de lok?
- Als er wagons achterhangen, hoeveel?
- Het punt waarop die Kuhns oververhitten is altijd op hetzelfde punt. Met een testovaaltje zeer goed mogelijk.
- Rijdt de lok met kap op?
- Wordt de decoder erg heet na bijv 10 minuten rijden? Heb je dat al eens opgemerkt/gecontroleerd?
- Hoe hard rijdt de lok, volle mep of halve zool  ;D ?
- Er ligt geen metalen rotzooi tussen de rails die op de een of andere manier kortsluiting veroorzaken?
- Als je de lok gewoon zonder decoder laat rondrijden even lang, wordt-ie dan erg warm? En ik bedoel dan niet alleen de motor.
- Alles is schoon en daarna goed gesmeerd dus niet alleen de tandwielen maar ook de aslagers?
- Ik weet niet of dit er mee te maken heeft, maar kan de kwartering niet meer goed zijn?

Ik ben uitgevraagd.
Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #47 Gepost op: 29 November 2013, 21:23:46 »
Even kijken of ik alles mee kan nemen.

Nog geen testovaaltje, twee meter flexrail in de boekenkast. Heen en weer dus. Halverwege 1 wissel, peco electrofrog, standje rechtdoor.

Alleen de lok. Wel een keertje een tweeassige wagon erachter gehangen. Zoveel past er niet op twee meter :-)

Waar hij het begaf: geen idee meer. Zou kunnen dat het bij de wissel was, theoretisch. Laatste keer in die buurt, de andere twee keer weet ik niet meer.

Kap? Een keer met kap, de andere keren zonder. Goed geventileerd dus.

Ik vond de decoder meer dan lauw, maar niet heet.

Snelheid: middelmatig tot langzaam. 2 meter krijg je geen topsnelheid van.

Geen zooi, geen kortsluiting. Kale boekenplank.

Analoog rijden: nee, niet warm.

Schoon en vers gesmeerd. Roco tandwiel vet op de tandwielen, conrad olie bij de wielen en het drijfwerk.

Kwartering is goed, dat loopt soepel. Wel loopt de br 23 tender in de ene richting rustig en stil. In de andere kant ratelt hij wat. De br 80 is in beide richtingen soepel en stil.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #48 Gepost op: 01 December 2013, 18:19:42 »
Ok, samengevat: nieuwe decoder lost het gebrom op. Ik heb m'n video up to date gemaakt:



Eerst analoog, daarna oude decoder (ratel ratel brom), daarna Kuehn N45 (mooi gedrag maar na 1 kwartier stuk) daarna Lokpilot basic (mooi gedrag en blijft heel).

Da's eigenlijk de samenvatting qua rijgedrag. Ik moet wel zeggen dat hij bij de Kuehn iets stiller was dan bij de Lokpilot, dus misschien moet ik nog eens met een lokpilot 4.0 testen. Maar goed, hij doet het.

Qua decoders: ik heb zonder verder iets te veranderen de twee lokpilot basics in de br23 en de br80 gestopt. Deed het gelijk en, belangrijk, bleven het ook na een kwartier nog doen. De N45's begaven het toen. En dat terwijl volgens de documentatie beide soorten decoders ongeveer hetzelfde amperage aan zouden moeten kunnen. Daar ga ik een ander draadje over opstarten zodat de discussie een beetje gescheiden blijft.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #49 Gepost op: 01 December 2013, 18:27:01 »
Filmpje kan zo naar de consumententest Kassa. ;)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #50 Gepost op: 01 December 2013, 18:34:04 »
M'n "is de kuehn n45 geschikt voor h0?" vraag heb ik hier gesteld: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55815.0.html


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)