Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Martijn193
Vandaag om 07:39:59
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 07:26:30
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:21:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid  (gelezen 8423 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Goed en slecht nieuws
« Reactie #30 Gepost op: 29 november 2013, 01:33:32 »
Ik ben vanavond weer bezig geweest. Mix tussen goed en slecht nieuws.

- oude decoder uit de BR80 in de BR23 gestopt: rijdt net als de 80 niet mooi langzaam met deze decoder, maar alles doet het. Ok, mijn soldeerwerk klopt.

- Boel anders aangesloten in de 80, o.a. achterlicht erin en rookgenerator losgekoppeld van het licht. Zoals het hoort. Kuehn 45 erin. Tadaah, rijdt als een zonnetje. Mooi langzaam. Dit was waar dit draadje mee begon: een nieuwe decoder verhelpt dus de slechte rijeigenschappen. Ik ga nog een vergelijkend filmpje online zetten als bewijs :-)

- en jahoor. Na een kwartier fikt ook deze N45 af. Opeens doet hij niets meer. Oude decoder erin en hij rijdt, zij het niet mooi.

- Ik heb gemeten met de 80 en de 23 en een analoge roco 1600 van ruim 25 jaar oud. 23 en 1600 trekken 300mA, de 80 heeft een lichtere motor en houdt het op 200mA. Ruim binnen het Kuehn N45 max amperage.

Wat een ranzigheid. 3 decoders à 26,50 euro het stuk alle drie binnen het kwartier stuk. Ik heb gekeken, bij twee van de drie is er zichtbare schade aan één en dezelfde specifieke chip. Ik ga nog een foto plaatsen, misschien dat iemand weet welke functie die chip heeft.

Ik kreeg net een mailtje van de decodershop dat de twee bestelde lokpilot basics vrijdag op de post gaan, dus zaterdag kan ik daarmee een poging wagen.

Wat een slechte decoders, die N45, lijkt het. Tenzij het nog ergens anders aan blijkt te liggen. Defecte multimaus ofzo? Ach, die oude decoder doet het zonder morren, dus dat is niet waarschijnlijk.


Reinout

« Laatst bewerkt op: 29 november 2013, 01:36:47 door Reinout van Rees. Reden: Prijs aangepast van 20 naar 26,50 »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Foto defecte N45: wat is het?
« Reactie #31 Gepost op: 29 november 2013, 01:53:43 »
Hier een foto van twee van de drie defecte Kuehn N45 decoders:



Bij allebei is het kleine chipje beschadigd dat bij de linksbovenhoek van de grote chip zit. Bij de onderste is het een duidelijke schroeiplek, bij de bovenste is er meer schade.

Drie kanttekeningen:

- de bovenste was toen ik de rechter ipv linkerkant als massa gebruikte bij de BR23. Dit zou dus een echte kortsluiting en fout aan mijn kant kunnen zijn..

- de onderste is (voor mij vrijwel zeker) een decoderfout. Deed het een kwartier perfect, stopte er toen mee.

- bij de tweede decoder die ik inbouwde (in de 23) kan ik geen zichtbare schade zien. Net als de andere twee stierf die echter na een kwartier.


Benieuwd of iemand weet welke functie die ene chip heeft. Dat helpt mij bij het vinden van een fout als die er nog ergens in mijn setup zit...


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #32 Gepost op: 29 november 2013, 09:44:03 »
De foto's zijn niet echt hi-res dus kan het niet met zekerheid zetten maar zou zo denken dat het de motordriver is. Daarom, meten is weten. Motorstoom bepalen zonder een decoder erin. Deze kan anders de meting beïnvloeden. Nu zeg je dat hij offscale gaat bij de 200mA. Je zou dus idd een stand hoger moeten meten. Op de 10A stand zou je wel wat moeten kunnen zien. De meeste meters doen op die stand nog 2 decimalen. Misschien ten overvloede, je moet de motorstoom wel meten bij een spanning die je digitaal ook hebt. Op een 12V voeding zal de motorstoom dus altijd lager zijn. Ook in vrij rijden is de motorstroom lager dan wanneer je hem belast. Complete stall (stilstaande motor) vind ik wel wat overdreven om te meten (immers zou dit niet zomaar op de baan mogen gebeuren, en zo wel vind ik het iig niet gek als er dan dingen stuk gaan ::)) maar even wat last geven (vasthouden op zijn plaats bv) moet al een aardige indruk geven wat de motorstroom doet.

Je hebt niet toevallig de decoder vastgeplakt met tape of in krimpkous gedaan? En er zitten niet nog smoorspoelen of condensatoren bij de motor? Deze kunnen namelijk ook een sluipverbruiker worden bij de PWM aansturing van de motor.

Je zou iig nog eens contact kunnen opnemen met Kuehn. De decoders zouden kortsluitingbeveiliging moeten hebben. Overigens heeft de decoder een maximale totale stroom van maar 800mA.


Timo
« Laatst bewerkt op: 29 november 2013, 09:49:20 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #33 Gepost op: 29 november 2013, 10:31:48 »
Timo: heb het inderdaad nog gemeten in de 10A stand (ik had eerst niet door dat ik daarvoor een stekker op de multimeter om moest zetten...). Daar komen die waardes van 300 en 200 vandaan. Max piek wat ik eruit kreeg was een keertje 500mA.

De laatste die na een kwartier doorbrandde was een schattig klein roco lokje met een schattig motortje dat 200mA trekt.

Ben ik nou gek dat ik denk dat het dan niet aan de motorstroom ligt? Ik heb het nou al drie keer gemeten.  Het is toch gewoon standaard roco h0 spul dat ik digitaliseer? Dat is toch 30% van het lokbestand in Nederland? In combi met een decoder die voor h0 geschikt is?

En nee, het is in ieder geval niet de motordriver, want de tweede defecte decoder regelde nog prima de optrekvertraging in analoge modus. Zelf gok ik op een gelijkrichter oid omdat die het analog maar in één richting deed.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #34 Gepost op: 29 november 2013, 11:50:55 »
Hallo,
 Ik  ga bijna denken dat de problemen in het digitale signaal zit. Je zou eens met een oscilloscoop  kunnen kijken of b. v. de spanningen symmetrisch rond de 0 Volt staan.
 Je kan het ook doen met een simpele ledjesschakeling :
Via een weerstand van enkele K Ohms 1 led in de ene doorlaatrichting aansluiten en via een andere, evengrote weerstand een ander ledje andersom aansluiten.
 Als het goed is ,branden ze even helder op een digitale spanning..
 Of je alles goed aangesloten hebt ,kan  je  checken door  de twee ledjes met hun weerstand op een analoge voeding zetten ,als je ompoolt ,moet de andere led gaan branden.
 
Ik zelf heb op mijn baan  achter elke booster zo'n schakeling gemaakt, dan weet je meteen dat de booster wat afgeeft.
 Sukses,
 Peter
 Je kan ook kon
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #35 Gepost op: 29 november 2013, 12:12:24 »
Ik  ga bijna denken dat de problemen in het digitale signaal zit. Je zou eens met een oscilloscoop  kunnen kijken of b. v. de spanningen symmetrisch rond de 0 Volt staan.

Het is een tweedehands multimaus. Echter, ik kreeg de indruk dat die betrouwbaar zijn: in hoeverre is die aanname incorrect? Een oude decoder doet het overigens prima (hij gaat in ieder geval niet stuk). Zo'n N45 is misschien gevoeliger voor storingen.

Foutje kan altijd, natuurlijk. Zo'n oscilloscoop heb ik niet, ik zal binnenkort je suggestie van 2 LEDjes eens uittesten.


Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

hardy

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #36 Gepost op: 29 november 2013, 12:26:26 »
Zijn het nieuwe lokjes?
Ik heb laatst vlak achter elkaar 2 locs van roco gehad , die opeens tussendoor te veel stroom trokken.
de motoren los op mijn voeding met stroom meter aangesloten, schommelden ze heel sterk op de meter en zat ook heel vaak tegen de 1 ampere aan.
Toen ben heb ik de koolborstels eruit gehaald en de collector bekeken, deze waren helemaal dicht geslipt met koolstof, na dit voorzichtig met een naald te hebben schoongemaakt en met een heel fijn schuurpapiertje te hebben afgeschuurd, was er nog +/- 200mA te meten en ook constant, zelf wanneer ik de motor ging afremmen met de vingers bleef het onder de 800mA.
Het was wel frapant dat dit heel kort na elkaar gebeurde bij twee loks waarvan 1 zelf nog bijna nieuw is. Dit heeft mij wel 1 decoder gekost die 1,2A zou moeten kunnen verwerken (mosfet stuurtrap opgeblazen).
Zie hier mijn topic hierover.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49386.msg796929.html#msg796929

Hardy

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #37 Gepost op: 29 november 2013, 12:29:43 »
Zijn het nieuwe lokjes?

Nee, tweedehands en redelijk oud. BR23 is de vorige generatie van roco, degene die nog geen digitale aansluiting heeft. BR80 is startsetlokje, wel standaard digitaal.

Hm, ik heb de loks helemaal schoongemaakt en opnieuw gesmeerd, maar de koolborstels heb ik niet bekeken. Goede tip!


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #38 Gepost op: 29 november 2013, 13:28:07 »
Diodes is een een goede aanname. Blijft dat het dan een overbelasting dingetje is... Had je iets als het licht of de rookgenerator aan met rijden?

Blijft mijn vraag open staan, weet je 100% zeker dat er geen condensator of smoorspoel bij de motor zit? En pak je de decoder niet in met tape of krimpkous?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #39 Gepost op: 29 november 2013, 13:44:19 »
Diodes is een een goede aanname. Blijft dat het dan een overbelasting dingetje is... Had je iets als het licht of de rookgenerator aan met rijden?

Blijft mijn vraag open staan, weet je 100% zeker dat er geen condensator of smoorspoel bij de motor zit? En pak je de decoder niet in met tape of krimpkous?

Ik had wel licht aan (lampje, geen led. Standaard roco lampje bij de 23, zelf gemonteerd klein lampje bij de 80). Rookgenerator ook eventjes bij de tweede lok, maar die had ik al weer 5 minuten uit staan toen 'ie het begaf.

100% zeker dat ik alle condensatoren en smoorspoelen heb verwijderd. Als bewijs dat ik het gedaan heb bij deze de expliciete plaatsen: bij de 80 zat 'ie op de printplaat, bij de 23 vlak bij de motor :-)

Geen tape of krimpkous. Bij de br23 had ik de tender nog niet eens helemaal gesloten, hij stak er bovenuit, dus koeling geen probleem. (En nee, hij maakte geen contact ergens met metalen onderdelen).


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

hardy

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #40 Gepost op: 29 november 2013, 14:19:44 »
Reinout, ik zie net dat het een oude roco br23 is, die heeft nog zo'n grote motor (helemaal gesloten), en die is wel te zwaar voor die Kuehn n45, die motoren trekken wel erg veel stroom.
De br80 moet gewoon kunnen.

Hardy

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #41 Gepost op: 29 november 2013, 14:23:56 »

De br80 met z'n schattige lieve 200mA motortje ging dus ook niet: daar ging de kuehn n45 ook na een kwartier stuk.

De br23 heeft wel een grote motor, maar hij is wel open ("ik kan er van boven en onder inkijken"). Max dat ik eruit kreeg was 500mA, maar normaliter 300. Moet toch kunnen.

Ik wacht de lokpilot basic decoder even af, ik heb er voor allebei eentje besteld. Qua documentatie kan 'ie ongeveer dezelfde stroom aan, dus als die nergens last van heeft is de N45 het probleem. En anders moet ik verder zoeken.


Reinout
« Laatst bewerkt op: 29 november 2013, 14:52:46 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

hardy

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #42 Gepost op: 29 november 2013, 14:32:58 »
Ok, ik heb dan blijkbaar zelf nog een oudere loc, ik heb daar een nog zwaardere decoder inzitten (zelfbouw 2A A) loopt wel erg mooi omdat in de tender niet met een cardan gewerkt wordt, in een normale loc maken deze oude motoren erg veel lawaai.

Hardy

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5826
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #43 Gepost op: 29 november 2013, 17:12:58 »
Waarom die kleine decodertjes?

De N45 is ongeschikt voor in de oude BR23.

En je zegt dat de BR80 een rookgenerator aan boord heeft die tegelijk met het licht aan gaat. Daar kan je N45 niet tegen.... Totale belastbaarheid is 0,8A incl. alle functies en 0,2A per functie.

Gr, Ben.

hardy

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Zwaar brommende motor, vooral bij lage snelheid
« Reactie #44 Gepost op: 29 november 2013, 17:55:33 »
Even niet aan gedacht, maar Ben heeft gelijk, alleen blaas je dan een funtie uitgang op (mosfetje), de rest zou eigenlijk gewoon moeten blijven werken, de gelijkrichter diodes kunnen nog wel wat hebben.

Hardy