Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf  (gelezen 16981 keer)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2013, 23:48:30 »
Mooi project, je zou het positioneren nog een extra zekerheid kunnen geven door een klein V groefje in de segmentschijf en een veertje wat daar in valt. Motortje is sterk zat om een verend pinnetje er weer uit te trekken, maar het kan net het stukje precisie in de uitlijning toevoegen wat je nog nodig zou kunnen hebben..

ik heb meerdere draaischijven gebouwd, maar hadden nooit een positionering. Dat moest altijd op zicht. (wel een regelbare snelheid, als je in de buurt kwam, dan kon je de snelheid eruit halen en heel precies de draaischijf stoppen. Was meestal genoeg, maar je moet het wel zelf doen..

groet daan.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2013, 00:00:45 »
Daan kwam met deze opmerking ;mooi project, je zou het positioneren nog een extra zekerheid kunnen geven door een klein V groefje in de segmentschijf en een veertje wat daar in valt. Motortje is sterk zat om een verend pinnetje er weer uit te trekken, maar het kan net het stukje precisie in de uitlijning toevoegen wat je nog nodig zou kunnen hebben..

Maar als de je hoofdas van een frictieplaat voorziening die bij operationeel vertrek een borgging  krijg.
Ik denk dan aan een magneet oplossing.

wil.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #17 Gepost op: 19 november 2013, 00:14:26 »
Hallo Fred,

Toevallig op dit draadje gestoten, interessante oplossing  (y)

Ik heb ook nog een PECO NB-55 liggen, ik blijf je ontwikkelingen met belangstelling volgen  ::)

Groetjes,
Bert

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2013, 11:41:36 »
@Allen, bedankt voor de input!  (y)

Op dit moment kijk ik eerst nog of ik hem zonder additionele componenten goedkrijg qua positionering linksom en rechtsom. Dat alles vanuit het KISS principe, vrij vertaald: simpel is goed.

Heb wat liggen stoeien met de afstelling en dit heb ik vanochtend kunnen fabrieken qua uitlijning linksom en rechtsom:


http://youtu.be/51w-8HC38Uk

Enjoy! (ik ben in ieder geval erg positief verbaasd over het resultaat en erg tevreden!)

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #19 Gepost op: 19 november 2013, 11:56:25 »
(ik ben in ieder geval erg positief verbaasd over het resultaat en erg tevreden!)
Ik ook. Had niet verwacht dat hij in twee richtingen zo precies zou stoppen.

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #20 Gepost op: 19 november 2013, 13:21:56 »
@André
Heb ook nog een link gevonden met een soortgelijke detectie (http://www.dotric.com.au/tech/Turntable.htm#Electricals).
Maar jou systeem is veel mooier :). Ben ook wel benieuwd hoe zuiver het positioneren van de draaischijf straks is.
Deze had ik nog niet gezien, hij maakt gebruik van een optische sluis voor elk spoor. Omdat ik een decoderschijf gebruik die hard gekoppeld is met de bühne heb ik maar 1 sluis nodig en is het ontwerp inderdaad veel eenvoudiger, goedkoper (en begrijpelijker).

Ik heb mijn decoderschijf in WSF bij Shapeways laten printen:

  • de complete schijf in WSF met in totaal 20 aansluitingen om de 15o, er zijn 2 "dode"plekken waar de schijf niet kan/mag stoppen omdat daar de polariteit van het spoor op de bühne gewisseld wordt
  • detail van het centergat waar de eerdergenoemde messing koppel bus inpast
  • de sleuven van 0,5mm, het gaatje duidt "12 uur" aan, het oprijspoor om zeker te stellen dat de "dode"plekken uit (1) op de juiste plek komen te zitten
  • de schijf in het matzwart gespoten (alternatief zou je de schijf ook in het zwart kunnen laten printen)
Mvrgr

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #21 Gepost op: 19 november 2013, 16:02:14 »
Ik heb de decoderschijf met 2-componentenlijm op de messing koppelbuis gelijmd. De koppelbus zit op de M4 as van de draaischijf geschroefd. Aan de andere kant van de koppelbus zit een moertje en een nylon onderlegschijf (tussen het moertje en de koppelbus) om de bus vast op de M4-bout te kunnen zetten. Daaronder zie je de 2 aansluitingen van de sleepcontacten voor de stroomvoorziening van de rails op de bühne.

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

guest7823

  • Gast
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #22 Gepost op: 19 november 2013, 16:28:02 »
'K word hier heel erg "hebberig" van  (y)

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #23 Gepost op: 19 november 2013, 21:26:43 »
Voor de lichtsluis heb ik een montagebeugeltje gemaakt van een L-vormig stukje aluminium. Het beugeltje wordt met 2 schroefjes op de bovenste schijf gemonteerd zodat ik de aandrijving redelijk eenvoudig kan assembleren en (indien nodig) ook weer uit elkaar halen. Zorg ervoor dat de schroeven niet langer zijn dan de dikte van het MDF, anders komen ze bij het kunststof van de draaischijfkuil weer naar buiten!! (daarom heb ik een klein moertje gebruikt als onderlegschijfje)


Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #24 Gepost op: 23 november 2013, 15:41:29 »
Nog een paar plaatjes van de bouw van mijn draaischijf:
de aansluitingen van de rails op de bühne worden naar buiten gevoerd en met een ty-rapje + plakzadel vastgezet:

Voor de motor heb ik gezocht naar een oplossing waarbij ik het motorlawaai ontkoppel van de MDF-schijf waar hij op gemonteerd wordt. Daarbij maak ik gebruik van 4 stuks rubber kabeldoorvoeren (van de elektronicashop). Van elk rubbertje heb ik 1 randje af geknipt. In elk gat voor de motorbouten heb ik dan 2 rubbertjes gestoken: 1 boven en 1 beneden. De motorsteunen rusten beneden dus op een rubber en boven maak ik gebruik van een onderlegschijfje, een kransschijfje en een M3 moertje om de M3 motorbouten op het bovenste rubbertje vast te zetten. De motor en de motorbouten maken dus geen direct contact met het MDF en qua geluidsontkoppeling werkt dat prima!

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #25 Gepost op: 23 november 2013, 16:06:22 »
  • Om gemakkelijk aan de schijf te kunnen werken/testen heb ik er 3 pootjes ondergezet, zo komt de motor die er als een "puist"onderhangt vrij van de grond, net een maanlander!
  • Ook heb ik er 2 kroonsteentjes onder gemonteerd om makkelijk aan te kunnen sluiten
  • de aansluitingen van de rails op de bühne en de 12V motoraansluitingen
  • de aansluitingen van de IR lichstluis

Voor de bediening van de draaischijf heb ik een kleine (tijdelijke) bediening in elkaar getimmerd:

Bestaande uit
- een dubbelpolige omschakelaar om de draaischijf linksom/rechtsom te laten draaien (CCW-CW = counterclockwise-clockwise = tegendeklokin-metdeklokmee = linksom-rechtsom)
- en een drukknop om de fliflop te "resetten" en daarmee het motorrelais te bekrachtigen.

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #26 Gepost op: 23 november 2013, 16:59:57 »
 (y) (y)

Heerlijk om dit te volgen.

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #27 Gepost op: 24 november 2013, 14:32:49 »
@Jaap, thx voor je enthousiasme!

Hieronder staat een filmpje van de kant en klare draaischijf (nog niet in de baan ingebouwd):

http://youtu.be/r0JEQT4oAyY



Daarna ben ik hem gaan inbouwen in mijn mini-module (85cmx40cm) die precies op een plank van de boekenkast past  ;D


Fred

Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #28 Gepost op: 24 november 2013, 20:51:17 »
Hoi Fred,

Ziet er mooi uit en werkt zo te zien perfekt  (y)  (y)  (y)

Wat zijn nu uiteindelijk de totale kosten voor het motoriseren?
Zijn de daarvoor benodigde onderdelen ergens te bestellen, eventueel via jou?

Zoals ik al eerder meldde heb ik ook een PECO N-55 draaischijf liggen, afhankelijk van de kosten valt zo'n motorisering zeker te overwegen....  ::)

Groetjes,
Bert

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #29 Gepost op: 10 april 2021, 17:19:35 »
Het is al heel wat jaartjes geleden maar dan nu toch een update over het motoriseren van een PECO draaischijf:

Ik was niet 100% tevreden met de draaischijfbesturing omdat de nauwkeurigheid (en dan met name linksom versus rechtsom) niet optimaal was. 

Het concept achter de draaischijf is hetzelfde gebleven:
  • een 12V langzaamdraaiende (2-3RPM) motor aangestuurd met pulsbreedtemodulatie om hem nog langzamer te kunnen laten lopen
  • de bühne is direct drive gekoppeld met de 12V motor, dus geen extra tand, worm of andere wielen. Géén onnodige lageringen, spelingen en dergelijke...
  • een half-automatiese positionering, dwz de bühne moet zelf voor een aansluitspoor stoppen zonder handmatig ingrijpen
  • en als laatste, niet onbelangrijk: ik wil er beduidend minder voor uitgeven dan voor een fabrieksdraaischijf

Wel heb ik ten opzichte van mijn eerste concept een drietal wijzigingen aangebracht. Voor de schijf met de sleuven voor de optische positionering maak ik nu gebruik van een 2mm dikke lasergesneden MDF schijf. Met het lasersnijden hebben die sleuven voor de positionering nog maar een breedte van 0,2mm in plaats van 0,6mm bij het 3D printen. Je kunt je voorstellen dat dat de nauwkeurigheid van positionering ten goede komt.

Mijn tweede verandering is dat ik niet meer werk met een externe PWM print maar zelf een PWM circuit heb gebouwd wat ik mbv een logische AND gate heb geïntegreerd met de flipflop. Als de IR-sluis nu een sleuf detecteert wordt één ingang van de AND gelijk 0 en stopt de motor direct met draaien. In het oude schema heb ik nog te maken met de uitschakeltijd van het relais en die uitschakeltijd heb ik nu geëlimineerd.

De derde aanpassing is dat ik het MDF frame onder de draaischijf niet meer uit het handje decoupeerzaag maar heb laten lasersnijden uit 2mm MDF. dat komt de mechanische stabiliteit en dus ook de nauwkeurigheid ten goede.

In de volgende posts zal ik het resultaat V2.0 laten zien.

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube