Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310137 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #480 Gepost op: 16 november 2017, 02:13:51 »
Mooi opgelost met de "verdwijn"sporen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #481 Gepost op: 05 februari 2018, 08:52:17 »
Bedankt voor de leuke reacties weer!

Het is alweer een tijdje terug dat ik de laatste update plaatste. Neemt niet weg dat er daarna flink gebouwd is in Ermehuizen.

In mijn vorige update kon je bij de derde foto zien en lezen dat ik nog bovenleiding aan moest brengen boven het dubbelspoor in de ingraving, voordat ik de spoorbruggen eroverheen kon leggen.



Het betreffende bovenleidingsportaal en de bovenleidingsdraden die vanaf dit portaal naar de muur lopen. Nadat dit gereed was, konden de bruggen definitief op hun plek gelegd worden.



Links op deze foto zijn nog net de twee bruggen zichtbaar. Vanaf daar gaat het dubbelspoor in een boog achter de bebouwing langs. Aan het einde van de boog ligt een wissel waar straks een enkelsporige ongeëlektrificeerde lijn op aantakt. Om de treinen die van dit lijntje afkomen op het rechterspoor van de hoofdbaan te krijgen, liggen er in de boog (dus achter de kerk en de huizen) ook twee wissels die een overloop naar het rechterspoor vormen.



Op deze foto is 'de aansluiting van het ongeëlektrificeerde enkelsporige lijntje op de hoofdbaan in wording' duidelijk te zien. Terwijl de hoofdlijn rechtdoor loopt, takt het enkelspoor af en zal de treinbaan schuin oversteken. Waar op de foto de 1200 rijdt, zal de hoofdbaan aan het zicht onttrokken worden en begint de helling naar het niveau lager.



Deze helling is achter de huizen zichtbaar.

Half december kwam dit baangedeelte gereed en kon begonnen worden met het handmatig testrijden en was het voor het eerst mogelijk om de spoorbruggen met doorgaande treinen te berijden. Enkele dagen later was ook het besturingsprogramma Koploper ingericht op de uitbreiding van de infrastructuur en kon er automatisch via de bruggen gereden worden. Voor mij was dit een grote mijlpaal omdat er ruim zes jaar nadat mijn spoorbrug gereed kwam er nu eindelijk treinen overheen rijden!  :D :D :D

Rond Oud en nieuw werd de door mij bestelde AHOB door Modelspoorseinen.nl geleverd. Een prachtig stuk werk wat zeker niet op mijn baan mocht ontbreken!

De AHOB moest tussen de grote en de kleine spoorbruggen in komen.



De AHOB is voorzien van licht en geluid en de bomen bewegen natuurgetrouw door servomotoren.



Op deze foto de AHOB met gesloten bomen. Bij deze foto lijken de bomen erg hoog te hangen t.o.v. de auto's, maar dat komt omdat het wegdek natuurlijk nog op dezelfde hoogte gebracht moet worden als de bovenkant van de spoorstaven.

Vanwege de lange sluitertijd van de camera, lijkt het alsof alle LED's continu en tegelijk branden. dat is echter niet het geval. Geheel conform werkelijkheid, knipperen de LED''s op de masten om en om, knippert de LED op de losse paal links van de weg, brand de LED op het uiteinde van de overwegbomen constant en knipperen de twee andere LED's op de bomen ook om en om.



Op deze foto die gemaakt is tijdens het opengaan van de bomen is dat allemaal beter te zien.

De overweg kan ik nu alleen nog bedienen via de testknop. Als komend voorjaar het eerder genoemde enkelspoor ook is aangelegd kan ik gaan kijken naar de automatische bediening van de AHOB.


Een klusje van heel andere orde bedacht ik me toen ik tijdens het testrijden achter de treinbaan was gekropen en constateerde dat de vensterbank me uitermate geschikt leek om hier twee lange opstel-kopsporen op aan te leggen. Dat leek mij ideaal, omdat ik daarmee mijn Benelux-trekduwtrein hier kon gaan opstellen en daarmee een doorgaand opstelspoor elders op de baan vrij zou spelen. Dat doorgaande opstelspoor kan ik namelijk weer goed gebruiken voor een toekomstige goederentrein.

Zodoende begon het gepruts, want vooral twee werkende wissels aanleggen op dit gedeelte bleek niet eenvoudig. Maar na een weekje mopperen en klojo'en was het dan toch voor elkaar.



Uiterst links in de houten bak liggen twee opstelsporen. Inmiddels ligt er ook een houten dak op, zodat de op te stellen treinen goed afgeschermd zijn. Dit is bij deze sporen wel nodig, want als ik achter de treinbaan sta, stoot ik anders met mijn dikke achterwerk de treinen zo van hun spoor en dat leek me nu niet zo'n fijn idee.



Tenslotte nog een kleine aanwinst van MCH uit Hilversum aangeschaft om de losgeslagen jeugd met hun opgevoerde Puchs wat makkelijker af te kunnen voeren naar het bureau.....

Wat staat er de komende tijd nu verder te gebeuren in Ermehuizen?

De komende maanden wil ik me vooral bezig gaan houden met de aanleg van het enkelsporige lijntje en het automatisch laten werken van de AHOB. Verder zullen er nog wat softwarematige dingetjes in Koploper aangepast worden om het treinbedrijf optimaal te laten verlopen en wil ik een filmpje maken van de rijdende treinen over de spoorbrug vanuit diverse camerastandpunten.

En last but not least is men in Ermehuizen dolblij met de aankondiging van Artitec van de mat'54 vierwagenstellen!  (y) (y) (y) De gele 769 zal naar Ermehuizen komen en hopelijk nog gevolgd door een viertje in intercity kleurstelling.

Wordt dus wel weer vervolgd!

Jeroen 
 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #482 Gepost op: 05 februari 2018, 11:00:57 »
Ziet er goed uit! Watvoor bovenleidingsportaal heb je gebruikt?

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #483 Gepost op: 05 februari 2018, 11:13:46 »
Ziet er weer goed uit Jeroen! Erg benieuwd naar je filmpjes die gaan komen!  (y)

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #484 Gepost op: 05 februari 2018, 12:19:22 »
Ziet er weer goed uit (y)

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #485 Gepost op: 05 februari 2018, 17:09:09 »
Ziet er goed uit! Watvoor bovenleidingsportaal heb je gebruikt?


Het portaal heb ik gesoldeerd uit messingprofielen. Een heel handige tekening is te vinden in de encyclopedie.

De houders voor de isolatoren, de isolatoren zelf en het wiel met gewicht voor het afspannen van een nog te realiseren bovenleidingssectie zijn van Sommerveldt.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2018, 17:11:38 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #486 Gepost op: 05 februari 2018, 18:32:45 »
Dat begint op een modelbaan te lijken!  (y)

Mooi Jeroen, ik zie dat ik dezelfde wensen heb met betrekking tot de HK 4!

Grt,
Niels

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #487 Gepost op: 05 februari 2018, 18:47:56 »
Ziet er goed uit Jeroen!  (y) wat mij dan wel weer verbaasd is dat de meest moderne HK4 op Ermerhuizen komt, de groene met reclamebanen of gele met omgekeerde L past toch beter in het thema?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #488 Gepost op: 05 februari 2018, 19:02:29 »
Bedankt allemaal!  :D

ik zie dat ik dezelfde wensen heb met betrekking tot de HK 4!

Maar ik MOET dan wel een IC uitvoering met grijze deuren...  :P

wat mij dan wel weer verbaasd is dat de meest moderne HK4 op Ermerhuizen komt, de groene met reclamebanen of gele met omgekeerde L past toch beter in het thema?

Dat zit als volgt in elkaar Floris. In 1974 was de vergeling van de treinstellen al een heel eind op gang. Alle Plan U's en Plan V's waren al geel en op een enkeling na alle Plan T's ook. Bij Mat'54 ging de vergeling ook al behoorlijk hard. Om de jaren '70 sfeer er goed in te krijgen was de keuze tussen geel en groen al snel gemaakt. Uiteindelijk hoop ik dat er straks 1 viertje IC met grijze deuren en 1 geel viertje op mijn baan rijden. En als derde Hondekop 1 geel tweetje + PEC + 1 groen tweetje. Dan zit de vergeling en de modernisering er al goed in, maar rijdt er dus ook nog een groen stel rond.

Nu moest ik nog kiezen tussen A of L-sein. Kijk je naar foto's uit de jaren '70, dan kom je rond '71 en '72 nog best vaak L-sein stellen tegen, maar krijgen de A-seinen vanaf '73 duidelijk de overhand. Vandaar mijn keuze voor de 769.

En dan neem ik een klein Telerail antennetje voor lief, ik vind een Mat'54 met A-sein kenmerkender voor '74 dan een L-sein. Die mag het groene tweetje wel voeren....

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2018, 19:07:13 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #489 Gepost op: 05 februari 2018, 19:57:20 »
Ik zit net iets later met mijn periode maar heb toch stevig getwijfeld tussen de groene en de gele. Voor mij zijn de gele meer uit mijn eigen herinnering maar vind stiekem de groene ook erg mooi. Maar zoals Jeroen het al samenvat, de vergeling was in 1974 al goed op gang, inde jaren ‘80 was een groene een zeldzaamheid denk ik. Ik kan ze me in het groen in ieder geval niet herinneren. Ach, als ik het geldadertje ga vinden in mijn tuin koop ik die ook. Maar dan toch eerst de IC versie....

Voorlopig verheug ik me op de eerste gele!

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #490 Gepost op: 05 februari 2018, 21:22:01 »
ok, dank voor je uitleg Jeroen. Toch heb ik het idee dat er in 1974 nog veel groen rond reed. Dat heb ik vooral uit mijn herinnering van bezoeken aan vrienden van mijn ouders in Hengelo. Ik was toen 7 jaar en ging regelmatig met de fiets naar het spoor (bij de Akzo aansluiting) Het leuke vond ik juist de vele hondekoppen in het groen omdat er bij mij thuis alleen maar gele DE3 reed en als ik naar Geldermalsen ging reed daar eigenlijk alleen geel mat64 en de rode DE2 uit Tiel....

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #491 Gepost op: 05 februari 2018, 21:55:56 »
Vreemd hoe herinneringen kennelijk verschillend kunnen zijn Floris. We zijn van dezelfde leeftijd. Ik vertoefde veel in Almelo, aan dezelfde lijn dus. De groene Hk's herinner ik me alleen van de tripjes naar het westen van het land (ze kwamen dus nog wel voor); bij "ons" waren die dingen altijd geel. Maar goed, ik heb geen reden aan te nemen dat jouw herinneringen beter of slechter zijn dan de mijne, dus de "waarheid" zal wel weer ergens in het midden liggen.
Conclusie is dus in beide gevallen: ze kwamen nog wel voor  (y)
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2018, 21:57:38 door 1200blauw »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #492 Gepost op: 05 februari 2018, 22:05:47 »
Op zich hebben jullie allemaal een beetje gelijk. Er reden heus nog veel groene Hondekoppen, maar je had natuurlijk ook nog een grote hoeveelheid asbest Hondekoppen, echter van de glaswol viertjes plan P was al reeds de helft verbouwd tot intercity treinstel (kleine coach) en dan blijven er in die subserie relatief weinig groene stellen over en daar heeft Jeroen weer gelijk in. Het aanbrengen van het derde frontsein was in '74 echt afgerond, je zag toen geen L-sein meer bij Hondekoppen. De laatste groene Hondekop verdwenen in het begin van de jaren 80. Bijvoorbeeld de 766 (tegenwoordig museumstel) was tot 1978 groen en werd meteen in Intercity kleuren gespoten en verbouwd tot grote coach.

Jeroen, ik volg altijd je updates sinds je de Rijnspoorbrug hebt gebouwd, ik woonde vroeger in Heteren en richting Arnhem over de dijk kwamen we er altijd onderdoor, jeugdsentiment dus. Je baan wordt prachtig en het materieel wat erop rijdt staat mij ook erg aan!

Groeten Edwin.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #493 Gepost op: 05 februari 2018, 22:47:21 »
Idd interessant hoe ieder tijdperk beleeft.
Ben van '72 en heb veel tijd doorgebracht(keek meer naar het spoor dan leren) op de Puntenburgscholen bij CS.
De groene uitvoering van mat64 kan ik me niet herinneren wel heel vaag de rode DEII maar merendeel geel grijs.

Als Jeroen deze ontstane discussie ok vind, want dat zegt natuurlijk wel iets over de getroffen sfeer van het materieel en de baanbouw hier op jouw baan. (y)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2018, 22:48:52 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #494 Gepost op: 06 februari 2018, 07:03:03 »
Geen probleem met een dergelijke discussie, juist niet. Ik ben zelf van eind '77, dus totaal geen herinneringen aan mijn themajaar.  ;D

Om de sfeer van '74 goed in balans te krijgen, kijk ik naar het totaalbeeld van mijn materieelpark. Bij de treinstellen kom ik  tot het volgende overzicht. Modellen die nog op het wensenlijstje staan, zijn cursief gedrukt:

Rood:
DE-1, DE-2, DE-4, DE-5

Groen:
Mat'46 2, Mat'54 2, Mat'64 4, (PEC)

Geel:
DE-3, Mat'54 2, Mat'54 4, Mat '54 4 IC, Mat'64 2, Mat'64 2 + 4

Bij mijn locs is zijn de oude kleuren samen gelijk aan de gehuisstijlde locs.

Ik denk dat ik hiermee de balans wel goed gevonden heb voor 1974.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974