Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
21 June 2025, 23:27:03
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 338243 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #450 Gepost op: 16 May 2017, 21:53:46 »
Hoi,

Misschien een schets/tekening wat de bedoeling is?

Verder vooral doorgaan (y).

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 16 May 2017, 23:25:43 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #451 Gepost op: 01 July 2017, 11:20:07 »
In de afgelopen weken zijn er een paar nieuwe aanwinsten in Ermehuizen bij gekomen.

Allereerst bleek de Piko Mat'54 348 in het groen met raclamebanen niet in mijn themajaar 1974 te passen. In dat jaar reden er geen asbeststellen in het groen met reclamebanen meer rond. Of ze waren al vergeeld of ze hadden geen reclamebanen. De 348 werd daarom verkocht en de Piko 334 kwam voor hem in de plaats.


Kort geleden heeft Artitec de wisselstroom Pec's ook uitgeleverd. Ik heb voor de 1928 gekozen, zonder deukneuzen.


Nu wil het dat Artitec bij de Pec slechts 1 werkende scharfenberg koppelingssetje heeft gedaan, net als 1 bevestigingsplaatje voor de Mat'54. Ook zit er 1 vaste scharfenberg koppeling bij, die aan de ene zijde onder de Piko Mat'54 hoort en aan de andere zijde onder de Pec. Artitec heeft toegezegd om nog losse koppelingsetjes te gaan leveren, maar daar heb ik niet op gewacht.

Ik heb de Pec aan de gele Hondekop gekoppeld met de starre koppeling en aan de groene met de werkende koppeling. Het bevestigingsplaatje voor mat'54 heb ik niet gebruikt, maar ik heb de Artitec koppelingen onder de Mat'54 stellen vastgezet met een kraagboutje en veertje die Philotrain bij haar werkende scharfenbergkoppelingen levert. Het geheel rijdt probleemloos, zowel door krappe bogen, op hellingen en in beide richtingen.  (y)

Jeroen   
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #452 Gepost op: 01 July 2017, 11:39:23 »
Heel gaaf. Nog een plaat van ze op die prachtige brug  ;D

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #453 Gepost op: 09 August 2017, 21:50:41 »
Dan kan het zomers niet het meest ideale weer zijn om op zolder te hobby'en, gelukkig kan je dan ook nog in de tuin wat prutsen.

Afgelopen weken heb ik twee resin kits van Tilly Models gebouwden een stadspand van Hollandscale.


Van Tilly Models bouwde ik een boerderijtje en een boeren schuur.


En hier moeten de beide bouwsels ongeveer komen. Er zal ook nog een hooiopberplaats bij komen en wellicht nog een schuur voor de trekkert. Maar de meeste ruimte rondom de boerderij is voor de koeien en de schapen.


Het stadspand van Hollandscale betreft het gepleisterde hoekhuis. Het huis is duidelijk aan renovatie toe en daar zal uiteindelijk op de baan mee begonnen worden. Tegen de zijmuur komt een steiger en een schilder is al bezig om de lijst van de dakgoot een compleet andere kleur (groen) te geven.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #454 Gepost op: 10 August 2017, 09:47:01 »
Ziet er niet verkeerd uit Jeroen (y)

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #455 Gepost op: 10 August 2017, 10:56:08 »
Hi Jeroen,

Dat begint er heel leuk uit te zien.

Groet
Harald

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #456 Gepost op: 10 August 2017, 13:05:49 »
Persoonlijk zou ik eerst gaan pleisteren en daarna gaan schilderen.
Je wil toch geen pleister stof op je verfwerk hebben....

Maar verder komt het wel geloofwaardig over.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #457 Gepost op: 10 August 2017, 15:38:13 »
Maar dan kan je verfspetters krijgen op je nieuwe pleisterwerk...

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #458 Gepost op: 11 August 2017, 13:01:51 »
Een schilder kan naar mijn idee netter werken dan een stukadoor.
Die ik laatst bezig zag waren een stel smeerkezen.  ;D Jek!   
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #459 Gepost op: 11 August 2017, 15:54:42 »
Er wordt anno 1974 in ieder geval netjes van boven naar beneden gewerkt. Dat is al heel wat.  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #460 Gepost op: 20 September 2017, 10:13:05 »
In het baangedeelte wat ik komend najaar nog aan ga leggen, waarmee de treinen EINDELIJK over mijn spoorbrug kunnen gaan rijden, komt nog een enkelsporige aftakking. Dat enkelspoor wordt een niet geëlektrificeerd baanvak met achter de toekomstige achterwand twee kopspoortjes. Het ene kopspoortje zal gebruikt worden om de DE-1, DE-2 en DE-3 te kunnen laten keren. Het tweede kopspoortje wordt bestemd voor mijn nieuwste aanwinst, namelijk een DB trek-duw combinatie in de vorm van een BR 216 en twee silberlingen.



Deze combinatie zal in deze hoedanigheid zelden of niet naar Nederland hebben gereden, maar ik vind het stuurstandrijtuig met Karlsruhekopf nu eenmaal velenmalen fraaier dan het stuurstandrijtuig met doorloopkop.

Beide rijtuigen komen uit de Roco set 64051. Dat is eigenlijk een set van drie en amper meer te vinden. Na een oproepje op dit forum kon ik deze rijtuigen van een forumgenoot overnemen en laat dit nu net de samenstelling zijn die ik graag wilde hebben  :laugh:



De locomotief is de BR 216 082 van Brawa.

Deze trein zal in de (hopelijk nabije) toekomst een aantal minuten na aankomst van een NS dieselstel  op het kopspoortje van het niet geëlektrificeerde lijntje, vanaf zijn opstelspoortje vertrekken en uiteraard via het zelfde lijntje naar de hoofdbaan rijden. Na ingetakt te zijn op de hoofdlijn zal deze trein via de spoorbrug en de landerijen van boer Harmsen (zie bovenste foto) weer uit het zicht verdwijnen om even later een niveau lager het station van Ermehuizen binnen te rijden. De trein zal altijd binnenkomen op spoor 3, waar kopgemaakt wordt. Na enkele minuten keert de trein dan weer via dezelfde route (maar uiteraard in tegengestelde richting) terug. Na aankomst op zijn opstelspoortje zal de NS diesel weer vertrekken en blijft de Duitse stam net zo lang wachten totdat er een volgende NS diesel op het spoortje naast hem is gearriveerd. 

Op pagina 4 in post 36 heb ik al eens een schematisch tekeningetje laten zien van het sporenplan wat in het zicht van de baan komt te liggen (en er deels nu al ligt). Ik heb hieronder deze tekening wat aangepast naar de huidige inzichten.



Verklaring van de lijnen:

Zwart: contouren treinbaan
Blauw: toekomstige achtergrond
Rood: stationssporen (elektrisch) niveau 1 (gerealiseerd)
Paars: raccordementssporen niveau 1 (nog niet gerealiseerd)
Donkergroen: hoofdbaan (elektrisch) niveau 2 (onderzijde t/m grote spoorbrug gerealiseerd)
Lichtgroen: secondaire lijn (nog niet gerealiseerd). Ik heb bij deze lijn achter de achtergrond de twee opstelsporen even weergegeven, deze liggen dus uit het zicht.

Het donkergrijze deel betreft niveau 0 van de baan, het schaduwstation en hellingen.
Het lichtgrijze vlak betreft niveau 1
Het lichtgele vlak betreft niveau 2

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 20 September 2017, 10:14:58 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #461 Gepost op: 20 September 2017, 10:37:38 »
Mooie trein combinatie, Jeroen. (y) Ben heel benieuwd naar het vervolg.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #462 Gepost op: 20 September 2017, 17:19:18 »


Deze combinatie zal in deze hoedanigheid zelden of niet naar Nederland hebben gereden, maar ik vind het stuurstandrijtuig met Karlsruhekopf nu eenmaal velenmalen fraaier dan het stuurstandrijtuig met doorloopkop.

Er hebben jarenlang Silverlingen met een BR 216 naar Nederland gereden op Nijmegen-Kleve. Bij de stuurstandrijtuigen heb ik ook wel eens een dergelijke kopvorm gezien. Een dergelijke foto uit 1968 is te vinden op bladzijde 48 van het boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991 (Treinen in Beeld 6).

Past dus best in je tijdperk en samen met de Rijnbrug(?)  ;)

Martijn

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #463 Gepost op: 20 September 2017, 22:43:26 »
Mooie vorderingen weer Jeroen!  (y)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #464 Gepost op: 21 September 2017, 07:41:52 »
Leuke vordering weer, Jeroen. Die grote boog met verkanting doet erg realistisch aan (y).

Masrten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom