Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Openen Lima Hondekop door Dick55
Vandaag om 11:56:54
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 313273 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #360 Gepost op: 01 januari 2016, 08:50:12 »
Het blijft toch een bijzonder fraaie verschijning zo'n 1200 met stam Plan E  (y) Fijn dat je ze nog hebt kunnen scoren. Veel plezier ermee!

Die Hondekop-4 staat ook nog steeds op mijn lijstje. Ik zet mijn geld nog steeds op een Artitec-exemplaar. Als die er eenmaal is durven ze misschien ook nog een tweetje aan. Dan heb ik mijn intercity naar Enschede compleet. Voorlopig wordt die dienst uitsluitend uitgevoerd door getrokken materieel (lees: Plan E - ook mooi :)).

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #361 Gepost op: 03 januari 2016, 23:33:13 »
Hoi Jeroen,

Laatste dagen je draadje doorgelezen. Leuk om te lezen. Mooie verzameling heb je opgebouwd!  (y)

Vraagje over het volgende
Citaat
Mijn 1000 loopt perfect! Ik heb een klein blokje lood op het voorste loopwiel liggen en sindsdien ontspoord de loc nergens meer.

Hoe moet ik me dat voorstellen? Heb je een foto ervan? Ik heb hetzelfde probleem met mijn NS1000.

Groeten,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #362 Gepost op: 04 januari 2016, 08:12:19 »
Het blijft toch een bijzonder fraaie verschijning zo'n 1200 met stam Plan E  (y) Fijn dat je ze nog hebt kunnen scoren. Veel plezier ermee!
Dat gaat vast lukken, dank je wel!  (y)

Die Hondekop-4 staat ook nog steeds op mijn lijstje. Ik zet mijn geld nog steeds op een Artitec-exemplaar. Als die er eenmaal is durven ze misschien ook nog een tweetje aan.
Artitec zou menig modelspoorder een heel groot plezier doen met een serie fraaie Mat'54 stellen. Ik heb al vaker geschreven, als er eindelijk eens een echt fraaie Mat'54 uitgebracht wordt, dat rijd ik mijn twee Piko Hondekoppen met alle plezier zo de zoldertrap af  ;D ;D

Hoe moet ik me dat voorstellen? Heb je een foto ervan? Ik heb hetzelfde probleem met mijn NS1000.
Hoi Marc,

Het is heel simpel. Aan de bovenzijde van het frame waar het voorste loopwiel ingeklikt zit, lopen de zijwanden iets hoger door dan het horizontale deel van het frame. Bovenop dat frame zit ook een koperen stripje voor de straamafname van het loopwiel. Ik had voor proef een stukje bladlood genomen en deze tot een klein blokje gevouwen en los op het frame gelegd. Het ontsporen was over en het blokje bleef nog gewoon liggen ook. Zo rijdt mijn 1000 nu nog steeds rond. Het lood ligt bij mijn loc dus los op het frame. Je moet er alleen mee oppassen als je de loc van de baan tilt. Dan glijd het blokje van het frame af als je het loopwiel niet vasthoudt.

Probeer het maar eens of dit bij jouw loc ook werkt. Het geeft net wat meer druk op het loopwiel, waardoor het n(bij mij in ieder geval) niet meer uit het spoor wipt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #363 Gepost op: 04 januari 2016, 13:39:07 »
Hoi Jeroen,

Bedankt voor je antwoord. Ga vanavond is met stukje lood aan de slag en kijken of het hier ook werkt.

Groeten,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #364 Gepost op: 05 januari 2016, 19:48:25 »
Hoi Jeroen,

Klein stukje lood tussen de opstaande randjes geklemd en geen ontsporingen meer gehad met beide locs.

Bedankt.

Groeten,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #365 Gepost op: 05 januari 2016, 21:34:58 »
Ah, super!!!

Fijn dat het bij jou ook geholpen heeft, Marc! Veel rijplezier met je 1000'n!  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #366 Gepost op: 09 januari 2016, 17:02:22 »
Heel langzaam begint het Ermehuizens schaduwstation ook een echt schaduwstation te worden. Momenteel is er nog ongeveer 1,5 m2 van het schaduwstation zichtbaar.


Op deze foto zijn de vier nieuwe opstelsporen met daarachter de sporen naar en van de hellingen van niveau 0 en 2 te zien. De eerste bewoners van het nieuwe opstelterrein hebben hun plekje inmiddels gevonden. Het spoor waar deze twee Hondekoppen op staan is nu nog een stuk langer dan dat nodig is, maar ptt post wil dolgraag haar logistiek rond Ermehuizen aanpassen en dus wordt er met smart op een Pec gewacht die tussen beide Hondekoppen ingezet gaat worden.

De sporen die links vooraan op de foto liggen, vormen de wisselstraat van het station en het raccordement. Deze sporen liggen echter nog los, want deze sporen moeten eerst gebruind worden.


Een plaatje vanaf de achterzijde van de treinbaan. In de komende periode zullen eerst de sporen die in het zicht komen te liggen een bruine kleur krijgen, waarna deze op hun plek op de plaat vastgezet kunnen worden. Daarna kan die plaat op zijn plek gelegd worden, waarna de dubbelsporige boog daarachter ook vastgelegd kan worden. Vervolgens begint weer het aansluiten van de wissels voordat er verder gebouwd kan worden aan de perronsporen van Ermehuizen.


In deze foto heb ik aangegeven voor welke sporen de wissels bedoeld zijn. Oplettende kijkers zullen zien dat er vlak achter elkaar een overloopmogelijkheid ligt van het linker naar het rechter spoor. Dat heb ik bewust zo gedaan. De overloopmogelijkheid bij het Engels wissel ligt in het zichtgedeelte en zal gebruikt worden om treinen vanaf spoor 3 of het raccordement over te laten lopen naar het rechter hoofdspoor (spoor 1). Direct na deze overloop zal het spoor uit het zicht verdwijnen. De overloop in de boog ligt dus niet in het zicht en wordt gebruikt voor de treinen die van de opstelsporen rechts in beeld komen. Zij lopen buiten het zichtsveld over naar het rechter spoor en zullen dus vanaf het rechter spoor het station binnenrijden op spoor 2 of 3.


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2016, 17:05:38 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ReneH0

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #367 Gepost op: 10 januari 2016, 11:59:04 »
Ziet er weer geweldig uit.  (y)

Is de tussenruimte niet een beetje klein.
Stel, dat er precies in het midden (bv waar de Stef wagons staan) van het schaduwstation 1tje ontspoord is en ook nog eens kortsluiting maakt ook.
Het lijkt mij zeer frustrerend worden, dit weer op te lossen.

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #368 Gepost op: 02 maart 2016, 13:38:28 »
Hallo Jeroen,

Wat ik er van heb gezien is het een mooie baan.
Zal hem binnen kort eens uit gebreid lezen.
En sta je niet bij de buren 3railforum.nl en zo nee waarom niet.

vr.gr. Gunther.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #369 Gepost op: 04 maart 2016, 15:11:27 »
Is de tussenruimte niet een beetje klein.

Natuurlijk zal het niet altijd even makkelijk zijn om op elk plekje van de baan een eventueel ontspoorde trein weg te halen, maar het is een bewuste keuze geweest. Ik vind het frustrerender om regelmatig treinen te moeten wisselen omdat de helft niet mee kan rijden omdat ik overal makkelijk bij moet kunnen, dan dat enkele incident waarbij er een trein naast de rails staat. Daarnaast zijn de wissels natuurlijk de plekken waar treinen het snelst uit de rails lopen. En daar kan ik wel overal goed bij komen.

En sta je niet bij de buren 3railforum.nl en zo nee waarom niet.

Nee, mijn hobby is modelbouwen en niet al die fora bijhouden. Ik heb daarom voor 1 breed georiënteerd forum gekozen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #370 Gepost op: 08 maart 2016, 16:33:18 »
Hallo Jeroen,

Heb in een paar dagen door je draadje gelopen.
Heb veel interessante dingen ge zien.
Blijf je draadje van af nu volgen.

vr.gr. Günther

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #371 Gepost op: 25 maart 2016, 15:18:25 »
Inmiddels zijn de dubbelsporige boog en de wisselstraat van Ermehuizen definitef op hun plek gelegd.



Het ziet er nu een beetje vreemd uit, met een zwart geschilderd baangedeelte, maar dat heeft alles te maken met het camoufleren van de boog wanneer deze later onder een viaduct komt te liggen. Ik ga proberen om de indruk te wekken dat de sporen min of meer rechtdoor lopen, terwijl ze in practijk dus scherp afbuigen. Helemaal links op de foto is ook een stukje spoor te zien wat later achter het viaduct weer zichtbaar wordt. Daar moet uiteraard nog een tweede spoor bij komen te liggen.


Aan de andere zijde van het station is inmiddels ook weer een plaat hout boven op het schaduwstation gekomen. Hier liggen nu de sporen zoals deze straks aangelegd zullen worden. Het kopspoortje met de DE-2 er op heeft op de foto al zijn uiteindelijke lengte. Maximaal 3 bakken kunnen op dit kopspoortje staan. De drie andere sporen lopen voor het stationsgebouw langs en daarna via een boog naar de wisselstraat van de bovenste foto van deze post.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2016, 14:46:29 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #372 Gepost op: 28 maart 2016, 12:35:16 »
Mooie vordering, Jeroen. Interessant idee om die sporen te camoufleren. Ben benieuwd hoe dat wordt (y)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #373 Gepost op: 26 april 2016, 13:45:35 »
Dank je wel Maarten. Ja ik heb ook geen idee hoe het effect precies gaat uitpakken onder dat viaduct  ;D ;D ;D

Eerst maar eens verder gegaan met het station. De stationssporen heb ik nu tijdelijk gelegd. Delen van de sporen moeten nog geschilderd worden, maar nu kan ik wel gaan bepalen waar de stopsecties gaan komen en kan ik gelijk testen of er nog ontsporingen voorkomen met het materieel nu ik ze handmatig naar het station kan rijden.


Op spoor 1 rijden de 2433 en 2456 met een gemengde goederentrein door het station van Ermehuizen. Achter deze trein ligt nog een kopspoor (spoor 11), maar die valt nu weg achter de trein. Spoor 2 waar nu geen trein staat, wordt in tegengestelde richting bereden. De sporen 1 en 2 zijn de hoofdbaansporen. De wissels worden altijd in rechtdoorstand bereden, zodat treinen over de sporen ook door kunnen rijden. In de boog van spoor 1 en 2 ligt dan ook wat verkanting. Op spoor 3 staat de DE-2 nr. 71 om achter de goederentrein aan te rijden. Dit spoor kan vanuit beide richtingen bereden worden en wordt gebruikt voor het kopmaken van treinstellen of het aan de kant nemen van een goederentrein zodat een Intercity of D-trein de goederentrein in kan halen. Omdat dit spoor via afbuigend liggende wissels bereikbaar is en daarmee de snelheid begrenst wordt tot 40 km/h, komt er in de boog van dit spoor geen verkanting.



Een foto van de stationssporen zonder treinen. Nu is spoor 11 ook goed zichtbaar. Waarschijnlijk kort ik dit spoor nog 10 cm in, zodat het stationsgebouw ook nog iets op kan schuiven en de zijvleugel niet zo ver van de boog in spoor 1 wijkt dan nu het geval is.

In de komende periode moeten delen van het spoor nog geschilderd worden en zullen de sporen nadat ze voorzien zijn van bezetmeldpunten en voedingsdraden definitief op hun plek gelegd worden. Van het najaar hoop ik dan dat deze sporen ook via het besturingsprogramma Koploper bereden kunnen worden. Als dat eenmaal goed werkt wil ik begin 2017 de sporen gaan leggen naar de spoorbrug. Het streven is om voor de zomer van 2017 eindelijk ook over de brug te kunnen rijden!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 26 april 2016, 13:49:04 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #374 Gepost op: 26 april 2016, 16:10:17 »
Ziet er goed uit Jeroen, wordt een geweldige baan.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith