Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310255 keer)

ReneH0

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #300 Gepost op: 27 augustus 2015, 12:49:25 »
Ah ok, geef niet.
Maar complimenteer hem maar, denk dat menig NL spoorder jaloers is  ;D  (y)

shipgert

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • groeten, Gert-Jan
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #301 Gepost op: 03 september 2015, 06:55:43 »
Heb een hele tijd geleden je bruggen ig door zitten lezen.
Prachtig om hem hier op je baan te zien, al moet er nog het een en ander gebeuren ;D
Knap staaltje werk (y)

groeten, Gert-Jan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #302 Gepost op: 29 oktober 2015, 12:11:24 »
Ah ok, geef niet.
Maar complimenteer hem maar, denk dat menig NL spoorder jaloers is  ;D  (y)
De betreffende en terecht trotse eigenaar leest hier mee, dus dat compliment zal hij inmiddels vast in zijn broekzak gestopt hebben.  (y)

Heb een hele tijd geleden je bruggen ig door zitten lezen.
Prachtig om hem hier op je baan te zien, al moet er nog het een en ander gebeuren ;D
Knap staaltje werk (y)
Dank je wel! Ja er moet inderdaad nog heel erg veel gebeuren, maar dat is ook de leut van een baan bouwen toch?

Enfin, de afgelopen tijd ben ik weer verder gegaan met Ermehuizen, alhoewel er nog niet heel veel veranderingen te zien zijn.


Ik heb me voorgenomen om in de komende tijd eerst te zorgen dat de hellingen van niveau 0 (schaduwstation) naar niveau 1 (station) volledig aangelegd en goed berijdbaar zijn. Hellingen willen nog weleens voor wat problemen zorgen en dat wil ik uit de wereld hebben voordat ik verder ga bouwen. Op bovenstaande foto heb ik enkele steunbalken aangebracht en de hellingsporen van niveau 0 naar 1 verder aangelegd. 


Op deze foto zien we uiterst links de sporen samen komen van de helling vanuit niveau 0 naar 1 en van niveau 1 naar 2 (brug). Het linkerspoor achter het wissel gaat de helling naar niveau 2 worden. Dit spoor is het eerste gedeelte helaas enkelsporig, maar dat is nodig om het schuine dakgedeelte te ontwijken. Na dat schuine dakgedeelte zal deze helling dubbelsporig worden en verder naar niveau 2 omhoog lopen. Het middelste spoor is van de helling van niveau 0 naar 1, op dit spoor wordt dus uitsluitend naar boven gereden. Vanaf niveau 1 naar 0 rijden de treinen over het rechter spoor. Rechts op de foto is te zien dat dit spoor sneller daalt dan het spoor dat omhoog loopt. Dat heeft alles te maken met de aansluiting op het schaduwstation. Het spoor dat naar beneden bereden wordt, heeft eerder met wissels te maken van het schaduwstation dan het spoor dat omhoog bereden wordt.


Tevens heb ik de ondersteuning aangebracht voor de hellingen die van niveau 1 naar niveau 2 moeten gaan lopen. De houten plaat en de sporen voor deze hellingen leg ik pas aan als ik geen problemen met de hellingen hieronder ondervind. Tot op heden heb ik bij een enkele trein moeten constateren dat de locomotief te weinig adhesie heeft en de wielen op de helling doorslippen. Daarnaast overbufferen de Plan E's wanneer zij naar beden rijden en ontsporen de Plan N's wanneer deze trein naar boven rijdt. Deze problemen ga ik in de komende periode dus eerst verhelpen voordat er verder gebouwd wordt.

Een probleem van een heel andere orde vormde mijn defecte Roco 1113. De loc is dusdanig defect geraakt dat herstelling bijna zou resulteren in de aanschaf van een compleet nieuwe loc. Ergens kwam mij dat wel goed uit, want de 1113 heeft een A-frontsein en dat bestond nog niet in 1974. Inmiddels heeft Roco de platte 1107 en 1137 uitgebracht, gestoken in de NS huisstijlkleuren en zonder A-sein. Alleen vond ik deze modellen lange tijd belachelijk duur en werd de Marklin botsneus 1144 voorlopig ingezet. Ook die loc was niet historisch verantwoord in 1974, want de botsneuzen kwamen ook een aantal jaren later. Omdat de 1137 bij een aantal modelspoorzaken inmiddels in de ramsj is gegaan, werd het aantrekkelijker om de defecte 1113 te vervangen. Voordat ik naar de winkel rende om een AC digitale 1137 aan te schaffen, heb ik eerst mijn blauwe Roco 1160 de VAM trein de helling op gereden om te kijken of deze loc de trein zou trekken. Helaas liep dit op een grote teleurstelling uit, zeker in vergelijking met de Marklin 1144 die de trein wel de helling op wist te krijgen. Het enige wat die loc nodig had was wat extra gewicht. Dat zou bij de Roco 1100 misschien ook afdoende helpen, maar die loc zit van binnen al zo volgebouwd, dat extra gewicht toevoegen een grote uitdaging werd. En daardoor werd er een omgekeerde renovatie van de NS 1100 uitgevoerd dan dat de spoorwegen bij de echte machines heeft gedaan. Het plan was om het frame en de draaistellen van de Marklin 1144 dusdanig aan te passen dat de kap van de Roco 1137 erop zou passen. In plaats van het verlengen van de draaistellen en het plaatsen van botsneuzen, moest ik dus de draaistellen gaan inkorten en zou mijn 1100 platte neuzen krijgen.


En zo geschiedde... De bufferbalken van de Marklin 1144 werden van de draaistelframes gezaagd.

Ook de Roco bufferbalken werden van hun draaistelframe geamputeerd en voorop de Marklin draaistelframes gelijmd. Het metalen frame van de Marklin 1144 werd een beide zijden ingekort. Een Roco DC 1137 werd aangeschaft. De kap kon ik gebruiken voor mijn 1100 verbouwing en de kap van de defecte 1113 werd op het onderstel van de 1137 gezet, zodat die in de verkoop kon. De maatvoering van de Marklin 1100 en Roco 1100 zijn dusdanig identiek, dat ik alleen in de Roco kap de nokjes in het midden van de zijwand weg hoefde te snijden waar de kap mee op het Roco chassis wordt geklikt. Hierna zakte de Roco kap zonder enig probleem en met een nette passing over het ingekorte Marklin chassis. Op de zijwanden aan de binnenzijde van de Rocokap werden twee stevige strippen styreen gelijmd die ervoor zorgen dat de kap niet verder over het Marklin chassis kan zakken dan nodig is. In het midden werd een bruggetje van styreen tussen deze strips gemaakt en werd een M3 moertje op de juiste plek gelijmd, zodat deze recht boven het gat in het Marklkin chassis kwam te zitten. Het M3 boutje waarmee de Marklin kap op het chassis was geschroefd, werd nu gebruikt om de Roco kap vast te schroeven.
In de vooroplopende cabine werd de lichtgeleider voor de sluitseinen doorgesneden en werd de geleider voor de rechterlamp zwart gemaakt. Bij de geleider van de linkerlamp plaatste ik een Digikeijs SMD Ledje (warmwit), waarna ik een styreen plafond in de kap plaatste om te voorkomen dat de cabine ook verlicht zou worden. Het linker topseintje brandde nu dus netjes en kon dienst gaan doen als derde frontsein. De cabine-inrichting die bij Roco op het chassis geschroefd zit, werd van het defecte chassis van de 1113 gehaald en direct in de kap van de 1137 gelijmd. Daarna kon ik in de kap bij elk frontsein een SMD LEDje plaatsen voor de onderste frontseinen. Een stekkerverbinding tussen de draden van de SMD LEDs in de kap en de bedrading vanaf de decoder die op het chassis zit, zorgen ervoor dat de kap altijd weer van het chassis verwijderd kan worden.


En na al deze aanpassingen en het verder aankleden van de Roco kap van de 1137, ontstond na een paar weken knutselen deze combinatie van een Roco 1137 kap op een ingekort Marklin 1100 onderstel.       


Ook de blauwe 1160 is voorzien van een plafond in de voorste cabine met een LEDje voor het topsein. Nu kunnen beide machines verantwoord hun diensten draaien in Ermehuizen en omgeving anno 1974.  ;)


Tenslotte nog een plaatje van beide 1100'n naast elkaar.

In de afgelopen tijd heb ik ook nog een paar leuke hebbedingetjes gekocht.


Allereerst natuurlijk het fantastische draaiorgel van AVT Productions inclusief de orgeldraaier en de centenman. AVT staat voor Aardigheidjes van Ted. Wat mij betreft mogen er nog veel meer van dergelijke aardigheidjes komen, zo'n typisch Nederlands draaiorgel mag toch echt niet op de baan ontbreken! Bij AVT heb ik ook gelijk de soundmodule gekocht voor het draaiorgel. Een prachtige oplossing om geluiden van je baan te laten klinken! Er zullen nog wel meer van die soundmodules komen, want omdat je ook zelf de geluiden kunt installeren, zijn de toepassingen legio!


Tenslotte heb ik nog een Eend bestel gekocht, onder het mom dat je anno 1974 niet genoeg eenden in je straatbeeld kunt hebben. Frans Maas is nu goed vertegenwoordigd met twee bestelwagentjes  :P

Momenteel ben ik bezig met het tekenen van het baanplan voor niveau 1. Dat zal van pas gaan komen zodra de laatste probleempunten op de hellingen opgelost zijn.

Jeroen   
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2015, 12:21:30 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #303 Gepost op: 29 oktober 2015, 12:47:25 »
Mooi gelukt die ombouw van de 1100  (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #304 Gepost op: 31 oktober 2015, 21:56:19 »
Dank je wel Jaap!

Naar aanleiding van mijn vorige post kreeg ik enkele vragen over de aanpassingen die ik heb gedaan aan de Marklin en Roco 1100'n om tot het getoonde Roklin model te komen.

Het Marklin chassis werd allereerst helemaal kaal gehaald. Motor en decoder eruit, de schakelaar voor de bovenleiding werd gesloopt en de draaistellen werden gedemonteerd. Nadat het kale frame overbleef, werd aan beide kopkanten 7 mm van het frame afgezaagd. Dat deed ik met een simpele ijzerzaag, maar de freesbank is natuurlijk helemaal netjes. Daarnaast werden de opstaande randen vanaf de nieuwe voorzijden tot aan de eerste groef voor de handgrepen van de cabinedeuren weggehaald. Als je dat niet doet, kan de Roco kap niet ver genoeg zakken, omdat de frontseinen dan tegen het Marklin frame aankomen. Ook de steun voor de decoder mag weg, want de decoder past niet meer verticaal in de loc. De decoderhouder heb ik later met secondenlijm plat op de bodem van het locframe gelijmd. De decoder klik je daarna weer in de decoderhouder en blijft daarmee dus demontabel. Tenslotte heb ik ook wat hoogte weggehaald van de dwarsbalk waar bij de Marklin loc de frontseinlamp in geklikt was. Hier moesten later de draden van de LED's langs en doordat het cabine-interieur tot vlak boven deze dwarsbalk komt kan de kap met de draden tussen het interieur en deze balk net niet ver genoeg zakken.   


Hier is de ingekorte neus te zien. Ook de hapjes van de opstaande randen tot de voorste sleuven van de handgrepen van de cabinedeuren zijn duidelijk te zien, net als de dwarsbalk waar ik ook wat materiaal weg heb gehaald.


Bij de Marklin draaistellen heb ik de bufferbalken weggezaagd met de verlenging van de draaistellen toen de locs hun botsneus kregen, door het draaistelframe direct voor de voorste zandreservoirs door te zagen. Daarna heb ik de dwarsbalk tussen beide zandreservoirs nog een milimeter of drie korter gemaakt door dit te vijlen. Dit heb ik gedaan, omdat de bufferbalk van de Roco loc dan niet te ver naar voren zou uitsteken. Bij de Roco draaistellen kun je de zandreservoirs lostrekken. Ik heb de bufferbalken zo afgezaagd dat de ronding onder de bufferbalken nog intact bleef. Met secondenlijm heb ik de Roco bufferbalk vervolgens op het Marklin draaistelframe gelijmd en beide onderdelen daarna verder met elkaar versmolten met behulp van een warme soldeerbout. Ik had er namelijk geen zin in dat bij een onverhoopte aanrijding de aangelijmde bufferbalk direct in het ballastbed zou liggen....
Marklin heeft in het verleden metalen NEM schachten uitgebracht, zodat bijvoorbeeld de al oude 1631 voorzien kon worden van een koppeling met MEM stekker. Ik heb aan de zijde waar mijn 1100 aan de VAM-wagens moet koppelen zo'n schacht geplaatst. Eerst werd deze ingekort door het gedeelte met het oorspronkelijke gat voor de bevestiging onder de 1600 eraf te zagen. Daarna werd er een nieuw gaatje geboord en werd de schacht onder het draaistel geschroefd. 
 

Dan de Roco kap. Wat ik eerder al schreef, de maatvoering van de Roco en Marklin kap zijn dusdanig gelijk aan elkaar dat de Roco kap zonder weerstand netjes over het ingekorte Marklinframe hoort te zakken. Alleen aan de zijde waar de schakelaar voor de bovenleiding NIET heeft gezeten, moet je de nokjes van de Roco kap even wegsnijden. De nokjes aan de andere zijwand kunnen blijven zitten. Omdat de Roco kap dieper zakte dan zou moeten heb ik in de kap twee styreen strippen gelijmd die bovenop het Marklin frame komen te rusten en daarmee dus voorkomen dat de kap te ver naar beneden zakt. Om de kap op zijn plek vast te zetten, werd in het midden van de kap een brug op de styreen strippen gelijmd. Aan de onderzijde van deze brug heb ik een M3 moertje gelijmd, waardoor het M3 boutje van de Marklin loc de kap op zijn plek trekt en vast houdt. Om de exacte positie van die moertje te bepalen heb ik de kap op het frame gezet, een klein drupje verf op het uiteinde van de bout gedaan en de bout door het gat in het locframe laten zakken. Ik had mazzel, want de verf heeft een heel kleine afdruk op de brug achtergelaten, waardoor ik kon concluderen dat de bout inclusief verfdruppel de brug net raakt. Bij een dikke afdruk had ik een gaatje in de brug geboord, waardoor de bout dan net door de brug heen kon steken. Bij mij was dit nu niet nodig en kon ik de moer nu netjes over de verfafdruk op de brug vastlijmen. Daarna heb ik nog wat extra styreen rond het moertje geplakt en vervolgens de laatste ruimtes tussen het moertje en het styreen opgevuld met Kristal Klear. De moer zit nu tenminste goed vast.

Op de foto is ook de stekkerverbinding te zien tussen de bedrading vanaf de decoder en de bedrading van de LEDjes die ik achter de frontseinglaasjes heb geplakt. Wanneer ik de loc in elkaar zet, haal ik eerst het kapje tussen de stroomafnemers van het dak. De beide stekkers steek ik vervolgens door dit gat, waarna ik de kap over het chassis laat zakken en met de M3 bout vastzet. Daarna is het nog een kwestie van de stekker in elkaar steken, naar binnen duwen en het kapje op het dak op zijn plek drukken. Hierna was een heuse Roklin 1100 een feit.  ;D

Enige tijd terug meldde ik al bij mijn loctrein van 4 2400'n dat de 2433 nog omgenummerd moest worden naar 2483. Vrijdag jl. ging de kap van de loc mee naar de Huiskat van BNLS (alhoewel deze tegenwoordig niet zo heel vaak meer thuis is) en werd de kap vakkundig omgenummerd.


En zo zien we de 2483 aan kop van de loctrein, naast deze loc bestaande uit de 2504, 2436 en 2410.


En nu alle locs weer een uniek nummer hebben, kon ik eindelijk ook alle lijndiesels van Ermehuizen eens bij elkaar op de foto zetten.

Jeroen     
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2015, 22:07:16 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ReneH0

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #305 Gepost op: 31 oktober 2015, 22:06:16 »
Wow geweldig die 2400den.
Zien er waanzinnig uit. Zelf heb ik er 1tj, dies is dus best eemzaam  ;D

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #306 Gepost op: 31 oktober 2015, 22:08:39 »
Die acherste loc is geen 2400 hoor. Da's een 2900 bij mijn weten.

Steyn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #307 Gepost op: 01 november 2015, 07:36:08 »
Wow geweldig die 2400den.
Zien er waanzinnig uit. Zelf heb ik er 1tj, dies is dus best eemzaam  ;D

Zo is het bij mij ook begonnen, René. Het prettige van die 2400'n is dat ze (weliswaar tweedehands) voor mooie prijsjes worden verkocht.

Die acherste loc is geen 2400 hoor. Da's een 2900 bij mijn weten.

Dat klopt Steyn. Ik schreef daarom ook onder de foto over het park Lijndiesels. Van links naar rechts zie je de: 2201, 2256, 2343, 2436, 2456, 2410, 2433, 2483, 2504 en de 2903.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #308 Gepost op: 01 november 2015, 08:20:21 »
Een 2900 in h0. Wie heeft die gemaakt?

Mvg spock

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #309 Gepost op: 01 november 2015, 11:12:46 »
Een 2900 in h0. Wie heeft die gemaakt?

Ben Kreiter uit Zwolle heeft deze loc gemaakt. Zie ook pagina 16 geheel bovenaan van dit draadje.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #310 Gepost op: 01 november 2015, 12:31:48 »
Hoe kom ik in contact met Ben Keiter voor een 2900?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #311 Gepost op: 06 november 2015, 08:33:31 »
Hoe kom ik in contact met Ben Keiter voor een 2900?

Het is alweer heel wat jaren geleden dat Ben de 2900 voor mij gebouwd heeft. Ik heb Ben een bericht gestuurd met aan de hand van het mobiele nummer wat ik nog uit die tijd had bewaard. Tot op heden helaas geen reactie ontvangen. Mocht Ben alsnog reageren en nog steeds 2900'n bouwen, dan laat ik het je weten.

Ondertussen heb ik het sporenplan voor het Niveau 1 van Ermehuizen ook uitgewerkt.


Rechts op de tekening zien we de hellingsporen naar zowel Niveau 0 (schaduwstation) als Niveau 2 (spoorbrug). Bovenaan komen deze hellingsporen op de gewenste hoogte van Niveau 1 en keren links bovenaan in een boog onder Ermehuizen richting het station. In deze boog ligt ook de aansluiting en een overloop naar vier opstelsporen, die bovenaan de tekening te zien zijn. Zodra de treinen de boog richting het station bereden hebben, komt het spoor in het zicht en wordt er een wisselstraat gepasseerd, waarna middels een ruime boog het station ingereden wordt. De perrons zullen ongeveer halverwege deze boog beginnen. Voorbij het stationsgebouw ligt er nog een extra kopspoor. Oorspronkelijk had ik in gedachte om hier twee kopsporen neer te leggen, maar dat wordt teveel proppen in de beschikbare ruimte. Het werden dan twee kopspoortjes waar op elk spoortje maximaal een treinstel van 2 bakken kan staan, of een opstelspoor waar maximaal een drietje kan staan. Ik heb dus voor het laatste gekozen. Na het station voegen alle sporen samen en zijn de treinen inmiddels aan het zicht onttrokken. Hier wordt via een keerlus naar de hellingsporen naar Niveau 0 en 2 gereden. Deze keerlus met haar twee opstelspoortjes voor treinstellen van maximaal 2 bakken, is enige tijd terug al aangelegd.
Schuin links boven deze keerlus is de spoorbrug getekend. De fundatie van deze brug staat op Niveau 1, maar de sporen liggen op Niveau 2. Vandaar dat de brug op deze tekening verder nog niet aangesloten is op het sporenplan.

Nog even terug naar het station. Zoals gezegd, het kopspoortje (spoor 11) is bestemd voor treinstellen. Het spoor langs het stationsgebouw en het spoor ernaast zijn de doorgaande hoofdsporen (spoor 1 en spoor 2). Spoor 1 deelt het perron samen met spoor 11, terwijl spoor 2 het perron deelt met spoor 3. Spoor 1 wordt alleen vanuit zuidelijke naar westelijke richting bereden, spoor 2 precies andersom. Spoor 3 is een doorgaand zijspoor van de hoofdsporen. Op spoor 3 kunnen treinen in beide richtingen rijden, kan kopgemaakt worden met treinstellen en kunnen goederentreinen even aan de kant genomen te worden om ingehaald te worden door een Intercity of een internationale D-trein.
Tenslotte zien we bij het station nog een klein goederenraccordement. Vanaf de wisselstraat takt het raccordement af van spoor 3. Een binnenkomende buurtsuper rijdt door naar het stukje dubbelspoor, waar de loc om kan lopen. Op het kopspoortje naast het kruiswissel komt een NS 600 te staan, die de bedieningen zal verzorgen. De lijndiesel die de buurtsuper aangebracht heeft, gaat als losse loc weg. Rechts onderaan het raccordement staat de Lips fabriek, welke al eerder in dit draadje aan bod is gekomen. Hier gaat een wagen naar toe, waarna de overgebleven twee wagens naar het kadespoor aan de linkerkant van het raccordement gebracht worden. De twee gebouwen die daar ingetekend zijn, betreffen de Artitec koelloods en de Artitec Goederenloods. Er zal nog meer industriële bebouwing komen, maar dat bepaal ik pas als de sporen liggen en ik een duidelijk beeld heb welke ruimte ik nog over heb. Na enige tijd zal de 600 de wagens weer verzamelen en op het dubbelspoor klaarzetten. De 600 keert daarna terug naar zijn kopspoortje en de losse loc die ik weg heb laten rijden en onderweg gedraaid is (omdat ik maar aan een zijde van de loc een koppeling wil hebben), keert terug naar het raccordement en pakt de wagens weer op. De buurtsuper rijdt een rondje over de baan, waarna de trein weer terugkeert op het raccordement en het rangeren opnieuw kan beginnen.

In de komende periode ga ik de boog links bovenaan de tekening aanleggen, uiteraard met bijbehorende wissels en opstelsporen. Als dat gerealiseerd is wordt het tijd om de stationssporen aan te leggen, zodat de treinen eindelijk vanuit het schaduwstation naar Niveau 1 kunnen rijden.

Jeroen
 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #312 Gepost op: 06 november 2015, 09:15:35 »
Leuk hoor Jeroen, maar zoooooooooo 1974  ;D
Het huidige Prorail had dat zijspoor en bijbehorende wissels natuurlijk al lang weggesaneerd  ;D
Speciaal een 600 voor een beetje rangeerwerk is wel wat duur?

We blijven het met belangstelling volgen  (y)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #313 Gepost op: 06 november 2015, 10:39:07 »
Niet gek kijken als het rangeerpersoneel besluit de 600 dichterbij het station te parkeren. Je laat ze nu wel heel ver lopen naar de koffie!
Enige redding zou een klein verblijf bij het kopspoortje zijn waarin men zich mooi uit het zicht kan houden van de bazen in het station!  ;) ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #314 Gepost op: 06 november 2015, 13:07:42 »
Leuk hoor Jeroen, maar zoooooooooo 1974  ;D
Het huidige Prorail had dat zijspoor en bijbehorende wissels natuurlijk al lang weggesaneerd  ;D
Speciaal een 600 voor een beetje rangeerwerk is wel wat duur?

ProRail? Daar hebben we in 1974 nog noooooit van gehoord. Hier maakt NS de dienst uit en als het om de infra gaat de Dienst Weg en Werken.  ;D ;D ;D
Tja, een 600 is misschien wat overdreven voor die kleine raccordement, maar ach door het wegvallen van veel bedieningen eind jaren '60 en begin jaren '70 zit NS behoorlijk dik in haar rangeerlocs. Bovendien is de lijndiesel elders nodig, aangezien deze niet voor niets na het afleveren van de buurtgoederentrein meteen weer vertrekt....  :P

Niet gek kijken als het rangeerpersoneel besluit de 600 dichterbij het station te parkeren. Je laat ze nu wel heel ver lopen naar de koffie!
Enige redding zou een klein verblijf bij het kopspoortje zijn waarin men zich mooi uit het zicht kan houden van de bazen in het station!  ;) ;D
 
Hahaha, ja daar heb jij een punt. En ik kan nu ook geen ProRail hekwerk neerzetten tussen het raccordement en het station, want dat is volledig in strijdt met mijn antwoord op de opmerking van Floris..... Enfin, we gaan het wel zien hoe de rangeerploeg in praktijk te werk zal gaan...

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974