Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Sven
Vandaag
om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
HSIJ
Vandaag
om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ruben90
Vandaag
om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
Mitchell
Vandaag
om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 18:12:45
US diorama in H0
door
cor_b
Vandaag
om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Albert.H0
Vandaag
om 16:32:34
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:04:52
Br 38 Piko Superen.
door
wob
Vandaag
om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic
door
Lobomotion69
Vandaag
om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn193
Vandaag
om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 14:25:11
LS Models 2025
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 14:00:16
Het Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
door
cor_b
Vandaag
om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant?
door
ES44C4
Vandaag
om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land.
door
Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
71
Omlaag
Auteur
Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 (gelezen 337814 keer)
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6027
stationsplein Baden-Baden
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #105 Gepost op:
15 May 2014, 18:24:53 »
Fraaie gebouwen zie ik hier.
Gelogd
groetjes Dion
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #106 Gepost op:
15 May 2014, 20:58:54 »
Jeroen,
Ik zou voor de rechter deur gaan, dit is naar mijn mening de beste oplossing.
Vriendelijke groet Jaap Smith
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2827
Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #107 Gepost op:
15 May 2014, 21:37:45 »
Ik ben het met Jaap eens: de voor de kijker rechterdeur past het beste bij het gebouw, ademt de juiste sfeer uit en is volgens mij net zo waarheidsgetrouw als de linker, misschien zelfs iets meer bij dit soort markante gebouwen.
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8914
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #108 Gepost op:
15 May 2014, 22:42:29 »
Tiel uit mijn herinnering halend en volgens mij nog steeds, ga je snel door de klapdeur naar binnen om een kaartje te halen bij de toen Wizzzkiosk.
Maar Geldermalsen heeft ook zo'n reeks deuren en daar zijn niet alle deuren vervangen door klapdeuren.
Vindt de klapdeur het beste gevonden alszijnde na '70 jaren renovatie item.
Groeten Koen.
Gelogd
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
Edwin2121992
Offline
Berichten: 956
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #109 Gepost op:
16 May 2014, 00:22:13 »
Ik zou voor links gaan en met rechts zo'n zelfde deur. Dat past het best in het tijdsbeeld en vind ik er helemaal niet zo slecht uitzien. Een ouderwetse deur in het rood vind ik minder waarscheids getrouw. Hier een mooi voorbeeldje van Zetten-Andelst:
http://www.stationsweb.nl/zettenandelst/afb24.jpg
Ik wist dat dat een oud gebouw was met die nieuwe deuren omdat ik daar vroeger in de buurt woonde en er wel eens kwam. Kan me nog herinneren dat die deuren voor een kleine jongen best zwaar waren
Groeten Edwin.
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8844
low-budget modelbouwer
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #110 Gepost op:
16 May 2014, 09:57:37 »
Voor typisch de jaren '70 is de linkerdeur het betere voorbeeld. Bruin als deurpost zou kunnen, maar misschien ook betongrijs? Kijkend naar Heerenveen, Meppel en Middelburg hebben ze destijds (grofweg) het interieur en de deuren aangepast. Nog beter jaren '70 is misschien de gehele pui eruit halen en vervangen voor een glazen pui, zoals destijds in
Apeldoorn
.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5346
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #111 Gepost op:
16 May 2014, 11:33:53 »
Alsjeblieft zeg, maak het nog niet erger dan het al is.....
Van Jakop de bruin ontving ik onderstaande mail. Helaas mag hij niet meer posten op BNLS, maar ik vind de inhoud ook erg interessant! Jakop heeft me trouwens toestemming gegeven om zijn mail hier te plaatsen.
Hoi Jeroen,
Ik zag je rode deuren vraagstuk. Ik wordt van beide opties niet zo warm eigenlijk.....
Hieronder, Obdam 1974, heeft ook gemoderniseerde invulling van vergelijkbare togen in de gevel maar hebben 'bruine' gelakte deuren (denk ik). Hier zijn naast de deur smale zijlichten gemaakt om er geen belachelijk brede deur van te maken. Dat zou ik mooier vinden dan deze brede bruine kozijnen. Mogelijk met 1 zijlicht en dan gespiegeld in de andere toog.
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=obdam&num=18
In 1973 had het Harde nog stolpdeuren, ik vermoed zelfs nog groen:
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=tharde&num=45
Ook Enkhuizen heeft zo'n zijlicht oplossing. Dit zijn beslist niet de originele kozijnen en deuren.
Of ze hier in 1975 al rood zijn..? Ik denk het niet.
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=enkhuizen&num=18
Delden lijkt ook nog origineel groen en stolpdeur in 1978
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=delden&num=40
Wat is wijsheid? Ik heb geen spijt van de originele groene deuren. Deze foto's in acht nemend, moet je ook niet beslist rode deuren in 1974 hebben. Originele deuren komt nog voor, maar toch meer gemoderniseerde invullingen van de togen met zijlicht(en).
Wil je beslist rood, dan zou ik voor 1 zijlicht gaan gespiegeld in beide gaten met witte smalle kozijnen.
Groet,
Jakop
Nu moet ik er wel bij vertellen, dat de foto van station Enkhuizen in deze even geen goed voorbeeld is, omdat je hier tegen een zijgevel aan kijkt met links een dienstingang en de Restauratie. Ik kan me uit mijn jeugd herinneren dat de hoofdingang wel zo'n lelijke rode deur had gekregen, maar of dat al in de jaren '70 was?
Bij de andere voorbeelden is er echter geen speld tussen te krijgen, er waren in de jaren '70 dus nog stations met oude deuren, zelfs in de oude kleuren!
Al met al heb ik nu een paar opties:
1) Originele bouwdoos deuren, maar dan rood -> ga ik niet doen, vind ik geen jaren'70 uitstraling
2) Brede rode moderne deur, maar dan met bruin/grijze deurposten
3) Hele pui eruit en in glas opbouwen (ga ik niet doen)
4) Brede rode moderne deur, maar dan met dunnere kozijnen en een raam naast de deur
5) Oorspronkelijke groene deuren laten zitten.
Ik denk dat ik optie 4 eerst eens ga uitproberen en als me dat niet lukt, dat ik dan naar optie 5 ga. Of zijn er nog andere en betere ideeen?
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Edwin2121992
Offline
Berichten: 956
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #112 Gepost op:
16 May 2014, 13:09:12 »
Bij mijn foto van station Zetten-Andelst zit aan beide zijde van de deur een raampje, misschien ook nog te overwegen?
Groeten Edwin.
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5346
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #113 Gepost op:
16 May 2014, 15:06:14 »
Daar heb ik naar gekeken, maar dan worden de ramen elk zo'n 1,5mm breed. Dat is wel heel erg smal.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Edwin2121992
Offline
Berichten: 956
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #114 Gepost op:
16 May 2014, 21:31:39 »
Ja dat is inderdaad erg smal, dat zou 1:1 net iets meer dan 10 cm zijn
Groeten Edwin.
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5346
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #115 Gepost op:
20 May 2014, 11:37:07 »
Ja inderdaad, dat lijkt mij ook niet wat. Maar die deurpartijen kom ik nog op terug. Eerst even wat anders:
De 1505 heeft zijn pimpbeurt gehad. Dankzij het duidelijke verslag van Manuel en Chris, was het aanpassen van de loc prima te doen.
Wat heb ik aangepast?
- Koperen stroomafnemers vastgezet aan de draaistellen door de kunststof nokjes waar de stroomafnemers in hangen, even aan te tippen met de soldeerbout.
- Koperen stroomafnemers zwarten
- Wielen bruinen
- Vulringen tussen draaistel en locframe verwijderen
- Grijs aanbrengen op de gele band naast de cabinedeuren
- Raamlijsten zwarten
- Ruitenwissers met zilver aanzetten
- Handgrepen aanbrengen
- Luchtslangen en trekhaak front aanbrengen
- Frontseinen geel maken
- Isolatoren onder de stroomafnemers vervangen voor kleine exemplaren
- Ovale buffers aanbrengen.
Al met al behoorlijk wat aanpassingen, maar nu is de 1505 wel geheel naar mijn zin:
De gele band heb ik even afgeplakt voordat het stukje geel naast de cabinedeur grijs werd geschilderd. Manuel tipte om Vallejo 70.995 te gebruiken. Een perfecte keuze als je het mij vraagt!
Dit is dan het resultaat na het schilderen.
En hier de machine na haar pimpbeurt.
Ondertussen ook een klein beetje verder gewerkt aan het station. Allereerst werden de schoorstenen aangepakt. Ik ben helaas vergeten om een origineel te laten zien, maar bovenop de schoorstenen zat een ruimte met vier openingen en dan een soort dakje. Dat deel werd van de schoorstenen gesneden en er kwamen een, twee en bij een schoorsteen drie pijpjes op te staan.
De schoorstenen moeten alleen nog wat vervuild worden met zwart.
Om het gebouw wat meer tot leven te laten komen, wil ik een paar deuren open zetten. In de rechterzijvleugel komt een bloemenstalletje en een stationskapper. Bij het bloemenstalletje wil ik beide deuren open zetten en wat emmers met bossen bloemen buiten zetten. Bij de kapper moet een deur open. Omdat Kibri het glas al achter de deuren heeft geplakt wat zonder de deuren te beschadigen ook n iet los te krijgen is, is het geheel een aardig dik pakketje wat doorgesneden moet worden. Maar door het mes rustig en zonder veel kracht steeds door de snede te halen, kun je uiteindelijk wel een deur los snijden. De bovendorpel moet ook los, want die moet natuurlijk op zijn plek worden gelijmd. Hieronder het voorlopige resultaat.
De linker deurpartij is het origineel. In het midden ligt een deur die al geheel klaar is en bij de rechterdeur moet de zijkant met het nokje met gaatje nog weggesneden worden. Ik gebruik twee deurpartijen om van elke een deur los te snijden. Hierbij houd ik bij beide deuren de strip die in het midden van de deurpartij zit in tact, omdat de deur zonder deze strip anders wel erg ielig wordt. Om dat de deuren in het gebouw naar binnen open draaien zie je daar straks toch amper wat van.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #116 Gepost op:
20 May 2014, 12:24:22 »
Ziet er goed uit Jeroen.
Vriendelijke groet Jaap Smith
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5346
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #117 Gepost op:
20 May 2014, 16:58:36 »
Dank je Jaap. Kijk en na een uurtje fröbelen heb je dan dit:
Uiteraard moet er nog een interieurtje in en zo, maar voor nu ben ik dik tevreden dat ik nu toch wat deuren open heb staan.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #118 Gepost op:
20 May 2014, 17:36:13 »
Geweldig Jeroen, mijn complimenten
Vriendelijke groet Jaap Smith
Gelogd
dickt
Offline
Berichten: 62
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #119 Gepost op:
21 May 2014, 14:36:30 »
N.a.v. de deurendiscussie, hier de deur van
station Hoorn
.
Dick
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
71
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974