Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 337814 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6027
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #105 Gepost op: 15 May 2014, 18:24:53 »
Fraaie gebouwen zie ik hier. (y)
groetjes Dion

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #106 Gepost op: 15 May 2014, 20:58:54 »
Jeroen,

Ik zou voor de rechter deur gaan, dit is naar mijn mening de beste oplossing.

Vriendelijke groet Jaap Smith

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #107 Gepost op: 15 May 2014, 21:37:45 »
Ik ben het met Jaap eens: de voor de kijker rechterdeur past het beste bij het gebouw, ademt de juiste sfeer uit en is volgens mij net zo waarheidsgetrouw als de linker, misschien zelfs iets meer bij dit soort markante gebouwen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #108 Gepost op: 15 May 2014, 22:42:29 »
Tiel uit mijn herinnering halend en volgens mij nog steeds, ga je snel door de klapdeur naar binnen om een kaartje te halen bij de toen Wizzzkiosk.
Maar Geldermalsen heeft ook zo'n reeks deuren en daar zijn niet alle deuren vervangen door klapdeuren.

Vindt de klapdeur het beste gevonden alszijnde na '70 jaren renovatie item.

Groeten Koen.

Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #109 Gepost op: 16 May 2014, 00:22:13 »
Ik zou voor links gaan en met rechts zo'n zelfde deur. Dat past het best in het tijdsbeeld en vind ik er helemaal niet zo slecht uitzien. Een ouderwetse deur in het rood vind ik minder waarscheids getrouw. Hier een mooi voorbeeldje van Zetten-Andelst: http://www.stationsweb.nl/zettenandelst/afb24.jpg
Ik wist dat dat een oud gebouw was met die nieuwe deuren omdat ik daar vroeger in de buurt woonde en er wel eens kwam. Kan me nog herinneren dat die deuren voor een kleine jongen best zwaar waren :P

Groeten Edwin.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #110 Gepost op: 16 May 2014, 09:57:37 »
Voor typisch de jaren '70 is de linkerdeur het betere voorbeeld. Bruin als deurpost zou kunnen, maar misschien ook betongrijs? Kijkend naar Heerenveen, Meppel en Middelburg hebben ze destijds (grofweg) het interieur en de deuren aangepast. Nog beter jaren '70 is misschien de gehele pui eruit halen en vervangen voor een glazen pui, zoals destijds in Apeldoorn::) ;D

Groet,
Michel

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #111 Gepost op: 16 May 2014, 11:33:53 »
Alsjeblieft zeg, maak het nog niet erger dan het al is.....  ;D ;D ;D

Van Jakop de bruin ontving ik onderstaande mail. Helaas mag hij niet meer posten op BNLS, maar ik vind de inhoud ook erg interessant! Jakop heeft me trouwens toestemming gegeven om zijn mail hier te plaatsen.

Hoi Jeroen,
 
Ik zag je rode deuren vraagstuk. Ik wordt van beide opties niet zo warm eigenlijk.....
 
Hieronder, Obdam 1974, heeft ook gemoderniseerde invulling van vergelijkbare togen in de gevel maar hebben 'bruine' gelakte deuren (denk ik). Hier zijn naast de deur smale zijlichten gemaakt om er geen belachelijk brede deur van te maken. Dat zou ik mooier vinden dan deze brede bruine kozijnen. Mogelijk met 1 zijlicht en dan gespiegeld in de andere toog.
 
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=obdam&num=18
 
In 1973 had het Harde nog stolpdeuren, ik vermoed zelfs nog groen:
 
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=tharde&num=45
 
Ook Enkhuizen heeft zo'n zijlicht oplossing. Dit zijn beslist niet de originele kozijnen en deuren.
Of ze hier in 1975 al rood zijn..? Ik denk het niet.
 
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=enkhuizen&num=18
 
Delden lijkt ook nog origineel groen en stolpdeur in 1978
 
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=delden&num=40
 
Wat is wijsheid? Ik heb geen spijt van de originele groene deuren. Deze foto's in acht nemend, moet je ook niet beslist rode deuren in 1974 hebben. Originele deuren komt nog voor, maar toch meer gemoderniseerde invullingen van de togen met zijlicht(en).
Wil je beslist rood, dan zou ik voor 1 zijlicht gaan gespiegeld in beide gaten met witte smalle kozijnen.
 
Groet,
 
Jakop
 

Nu moet ik er wel bij vertellen, dat de foto van station Enkhuizen in deze even geen goed voorbeeld is, omdat je hier tegen een zijgevel aan kijkt met links een dienstingang en de Restauratie. Ik kan me uit mijn jeugd herinneren dat de hoofdingang wel zo'n lelijke rode deur had gekregen, maar of dat al in de jaren '70 was?

Bij de andere voorbeelden is er echter geen speld tussen te krijgen, er waren in de jaren '70 dus nog stations met oude deuren, zelfs in de oude kleuren!

Al met al heb ik nu een paar opties:

1) Originele bouwdoos deuren, maar dan rood -> ga ik niet doen, vind ik geen jaren'70 uitstraling
2) Brede rode moderne deur, maar dan met bruin/grijze deurposten
3) Hele pui eruit en in glas opbouwen (ga ik niet doen)
4) Brede rode moderne deur, maar dan met dunnere kozijnen en een raam naast de deur
5) Oorspronkelijke groene deuren laten zitten.

Ik denk dat ik optie 4 eerst eens ga uitproberen en als me dat niet lukt, dat ik dan naar optie 5 ga. Of zijn er nog andere en betere ideeen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #112 Gepost op: 16 May 2014, 13:09:12 »
Bij mijn foto van station Zetten-Andelst zit aan beide zijde van de deur een raampje, misschien ook nog te overwegen?

Groeten Edwin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #113 Gepost op: 16 May 2014, 15:06:14 »
Daar heb ik naar gekeken, maar dan worden de ramen elk zo'n 1,5mm breed. Dat is wel heel erg smal.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #114 Gepost op: 16 May 2014, 21:31:39 »
Ja dat is inderdaad erg smal, dat zou 1:1 net iets meer dan 10 cm zijn :P

Groeten Edwin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #115 Gepost op: 20 May 2014, 11:37:07 »
Ja inderdaad, dat lijkt mij ook niet wat. Maar die deurpartijen kom ik nog op terug. Eerst even wat anders:

De 1505 heeft zijn pimpbeurt gehad. Dankzij het duidelijke verslag van Manuel en Chris, was het aanpassen van de loc prima te doen.

Wat heb ik aangepast?

- Koperen stroomafnemers vastgezet aan de draaistellen door de kunststof nokjes waar de stroomafnemers in hangen, even aan te tippen met de soldeerbout.
- Koperen stroomafnemers zwarten
- Wielen bruinen
- Vulringen tussen draaistel en locframe verwijderen
- Grijs aanbrengen op de gele band naast de cabinedeuren
- Raamlijsten zwarten
- Ruitenwissers met zilver aanzetten
- Handgrepen aanbrengen
- Luchtslangen en trekhaak front aanbrengen
- Frontseinen geel maken
- Isolatoren onder de stroomafnemers vervangen voor kleine exemplaren
- Ovale buffers aanbrengen.

Al met al behoorlijk wat aanpassingen, maar nu is de 1505 wel geheel naar mijn zin:


De gele band heb ik even afgeplakt voordat het stukje geel naast de cabinedeur grijs werd geschilderd. Manuel tipte om Vallejo 70.995 te gebruiken. Een perfecte keuze als je het mij vraagt!


Dit is dan het resultaat na het schilderen.


En hier de machine na haar pimpbeurt.

Ondertussen ook een klein beetje verder gewerkt aan het station. Allereerst werden de schoorstenen aangepakt. Ik ben helaas vergeten om een origineel te laten zien, maar bovenop de schoorstenen zat een ruimte met vier openingen en dan een soort dakje. Dat deel werd van de schoorstenen gesneden en er kwamen een, twee en bij een schoorsteen drie pijpjes op te staan.


De schoorstenen moeten alleen nog wat vervuild worden met zwart.

Om het gebouw wat meer tot leven te laten komen, wil ik een paar deuren open zetten. In de rechterzijvleugel komt een bloemenstalletje en een stationskapper. Bij het bloemenstalletje wil ik beide deuren open zetten en wat emmers met bossen bloemen buiten zetten. Bij de kapper moet een deur open. Omdat Kibri het glas al achter de deuren heeft geplakt wat zonder de deuren te beschadigen ook n iet los te krijgen is, is het geheel een aardig dik pakketje wat doorgesneden moet worden. Maar door het mes rustig en zonder veel kracht steeds door de snede te halen, kun je uiteindelijk wel een deur los snijden. De bovendorpel moet ook los, want die moet natuurlijk op zijn plek worden gelijmd. Hieronder het voorlopige resultaat.


De linker deurpartij is het origineel. In het midden ligt een deur die al geheel klaar is en bij de rechterdeur moet de zijkant met het nokje met gaatje nog weggesneden worden. Ik gebruik twee deurpartijen om van elke een deur los te snijden. Hierbij houd ik bij beide deuren de strip die in het midden van de deurpartij zit in tact, omdat de deur zonder deze strip anders wel erg ielig wordt. Om dat de deuren in het gebouw naar binnen open draaien zie je daar straks toch amper wat van.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #116 Gepost op: 20 May 2014, 12:24:22 »
Ziet er goed uit Jeroen.

Vriendelijke groet Jaap Smith

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #117 Gepost op: 20 May 2014, 16:58:36 »
Dank je Jaap. Kijk en na een uurtje fröbelen heb je dan dit:





Uiteraard moet er nog een interieurtje in en zo, maar voor nu ben ik dik tevreden dat ik nu toch wat deuren open heb staan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #118 Gepost op: 20 May 2014, 17:36:13 »
Geweldig Jeroen, mijn complimenten  (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #119 Gepost op: 21 May 2014, 14:36:30 »
N.a.v. de deurendiscussie, hier de deur van station Hoorn.

Dick