Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
Tickets Modelspoordagen 2026 door Frank 123
Vandaag om 21:14:33
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 21:13:38
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 20:20:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07

Auteur Topic: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...  (gelezen 26356 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...
« Reactie #90 Gepost op: 11 November 2013, 17:10:56 »
Dit lijkt me onzin, het systeem weet dat in A bent begonnen en in B uitstapt. Zitten daar twee vervoerders in, dan is eenvoudig na te gaan waar je bent
overgestapt en kunnen gewoon de stukken A-C en C-B in rekening worden gebracht volgens de tarieven van die vervoerder.
Helemaal geen onzin.
Neem b.v  een reis van Roosendaal naar Geldermalsen. Volgens de NS reisplanner kun je over Dordrecht reizen, dan rijd je een deel met NS en een deel met Arriva,  maar je mag ook over Breda-'s-Hertogenbosch, dan ga je alleen met NS. En om dat verschil te kunnen zien moet je dus in Dordrecht uit- en inchecken.
Dit is een van de redenen waarom de OV chip is ingevoerd. Voorheen werd de verdeling van de opbrengsten verdeeld volgens steekproeftellingen, en die waren altijd onnauwkeurig. Met de OV chipkaart en verplicht uit- en inchecken kan die verdeling exact worden bepaald.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 11 November 2013, 17:14:56 »
Ah, net als vroeger. Toen een treinkaartje voor de HSM ook niet geldig was in een NCS-trein.
En voor de invoering van de strippenkaart was een RET-kaartje vast ook niet geldig bij de HTM of andere vervoerders.
Niks nieuws onder de zon dus.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Luit

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 11 November 2013, 17:16:34 »
En zijn we weer terug bij af.
De mens is ondergeschikt gemaakt aan de techniek.
Techniek is niet meer dienend maar dwingend.

Gert1

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 11 November 2013, 17:19:14 »
Met de OV chipkaart en verplicht uit- en inchecken kan die verdeling exact worden bepaald.

Kortom: Big brother is watching you!*

mvg,
Gert

* Een van mijn favoriete concept-albums. Heb nog steeds (ook) de vinyl-versie.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #94 Gepost op: 11 November 2013, 17:27:33 »
Bleef het daar maar bij  >:(

Al onze klantvriendelijke vervoerders vonden het noodzakelijk alle verkeersgegevens van alle reizigers te bewaren om te kunnen gebruiken voor marketing-doeleinden of om deze gegevens door te verkopen.  >:(

Gelukkig is daar een stokje voor gestoken, maar zodra ze de kans krijgen zullen ze dat toch weer doen.

Dat ze opbrengsten moeten kunnen verdelen: Prima. Papieren kaartjes te duur in exploitatie? Prima, kom maar met een klant vriendelijk alternatief. Dat is niet dit gedrocht, dat heel veel duurder is.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 11 November 2013, 17:34:23 »
Tjalling, de vervoerders mogen onder bepaalde omstandigheden sommige gegevens wel bewaren !

Vandaag maakte RET bekend dat ze OV-miles gaan uitgeven. Voor 30 OV-miles (= 30 kilometer) krijg je al een kroket. Of je kiest voor korting op een kaartje voor de dierentuin ..... Gekker moet het niet worden.

Zie http://www.nu.nl/binnenland/3625587/ret-mag-ov-chipkaart-gebruiken-spaarprogramma.html

Sander

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #96 Gepost op: 11 November 2013, 17:37:42 »
Sander,

Dat is precies wat ik bedoelde (had het bericht ook al wel gezien).

Het belang van de reiziger is hier niet aan de orde, en is in geen enkele beslissing betreffende dit project van belang geweest.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #97 Gepost op: 11 November 2013, 17:50:52 »
En alle andere antiprivacynarigheid wordt er achteraf wel weer ingerommeld. Zie ook de "reparatiewet" voor de kosten van ID-kaarten waar laatst weer wat geknetter over was... iedereen moet verplicht zo'n ding bij zich hebben, beetje flauw om er dan dik geld voor te vragen dus we maken die kart goedkoop/gratis, hup, binnen een paar jaar, ha, daar kunnen we bezuinigen! en iedereen is weer 40 piek afgetroggeld. Salamitactiek werkt nog steeds prachtig.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 11 November 2013, 17:58:27 »
Citaat van: Tjalling
...kom maar met een klant vriendelijk alternatief. Dat is niet dit gedrocht, dat heel veel duurder is.

Tjalling, je denkt toch niet echt dat, nu ze eenmaal gewend zijn aan deze extra inkomsten, ze welk alternatief dan ook goedkoper zullen maken?

lokpaint

• Gast
« Reactie #99 Gepost op: 11 November 2013, 18:04:12 »

niet graag bij een automaat staan met passen en pincodes. Als ze daar al mee overweg kunnen.

En dat los van dat deze mensen niet gewend zijn aan pinnen e.d. en het liefst contant betalen (dat is tenminste te snappen).

Hoi

De "ouwetjes" hebben nu al 20 jaar kunnen oefenen. Maak je mij niet wijs dat ze er niks van snappen.

Bart

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #100 Gepost op: 11 November 2013, 18:41:53 »
Tjalling, je denkt toch niet echt dat, nu ze eenmaal gewend zijn aan deze extra inkomsten, ze welk alternatief dan ook goedkoper zullen maken?

Nee, dat denk ik zeker niet. Ze zullen het eerder NOG duurder maken  >:(

Kwaad maken heeft ook niet zo heel veel zin, er is een extra laag ontstaan (TSL of hoe heet ballentent) die het beheer van de kaart verzorgd.
Ideale plek voor een dik betaalde baan: geen controle, niemand verantwoordelijk voor het binnenkomende geld, geen risico's (die worden afgewenteld op de overheid en de reizigers).

Geweldig!  (y)
Vooruitgang!  (y)

Dat gaan ze met hand en tand verdedigen.zou ik ook doen

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Gert1

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 11 November 2013, 18:51:43 »
TLS: Trans Link Systems.

Volgens van Dale heeft link drie toepasselijke betekenissen:
1. Slim, gewiekst (dat is wat zij zijn)
2. Riskant, gevaarlijk (dat is wat hun product is voor hoogbejaarde dametjes)
3. Kwaad, boos (dat is wat velen van ons op hen zijn)
 8)

mvg,
Gert

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #102 Gepost op: 11 November 2013, 19:00:04 »
Er is niets dat zegt dat de wettelijke verhoging niet afhankelijk kan zijn van de omstandigheden.  Dat kan je hier gebruiken, bv. 35 euro zonder kaartje,
5 voor alleen vergeten in te checken terwijl je wel een kaart bij je hebt of iets in die geest.  En doordat je reishistorie bekend is, kan je ook nog
dingen doen als de eerste keer in een jaar tijd vergeten in te checken 5 euro boete, de tweede keer 10 euro en de derde keer 35. 
Dit lijkt me onzin, het systeem weet dat in A bent begonnen en in B uitstapt. Zitten daar twee vervoerders in, dan is eenvoudig na te gaan waar je bent
overgestapt en kunnen gewoon de stukken A-C en C-B in rekening worden gebracht volgens de tarieven van die vervoerder.

Heb je wel eens een UVB van dicht bij bekeken? Staat met vet gedrukte letters de wettelijke verhoging voorgedrukt, elke verandering die wij hieraan toebrengen maakt het dat wij(lees de Hc) strafbaar is met het plegen van fraude.
Niet inchecken staat gelijk als het niet hebben van een vervoerbewijs dus boete + ritprijs. Gelukkig hebben wij nog onze DISCRETIONAIRE bevoegdheid om hier mee om te gaan door de persoon de gelegenheid te geven om op een eventueel volgend station dit als nog te doen. Dit gaat dus niet op als het volgende station de eindbestemming is.
Gaan we het eens anders bekijken, in een volle coupé kom ik iemand tegen die niet is ingechecked en ik vraag die persoon waarom. Persoon geeft me een antwoord en ik zeg dat het goed is want zijn verhaal klinkt aannemelijk, wat dacht je wat de rest van de coupé de volgende dag gaat doen. Precies niet inchecken want de Hc vond het gisteren ook goed en als het verhaal maar aannemelijk is.
De enige instantie die kan beoordelen of de reiziger zich keurig aan de regels houdt is Bureau Nabetalingen. Alleen zij kunnen de boete intrekken en volstaan met het sturen van de rekening waar alleen de ritprijs betaald dient te worden.
Er is nog 1 geval waarbij wij(de Hc) alleen de ritprijs bereken en dat is bij toeristen uit het buitenland die alleen een credit card bij zich hebben en contant geld. Bij deze categorie reizigers schrijven de meeste Hc's een Nota uit waarbij de ritprijs contant bij de Hc's wordt afgerekend zodat deze reizigers hun weg kunnen vervolgen.

Waarom moet men toch inchecken als het abonnement is afgekocht?
1. Het elektronisch geldig maken van dit abonnement zoals een verchipte keuzedag.
Zie het als het afstempelen van de papieren versie.
2. Het in kaart brengen van de reizigers stromen en de inzetbaarheid treinsamenstellingen.
Waar vroeger men dit kon afleiden aan het aantal verkochte papieren kaartjes op een bepaald traject wordt dit nu afgeleid aan het aantal check in/outs op een bepaald traject. Helaas werkt dit niet altijd vanwege werkzaamheden of reparaties aan spoor/treinstellen.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 11 November 2013, 19:22:47 »
......

Waarom moet men toch inchecken als het abonnement is afgekocht?
1. Het elektronisch geldig maken van dit abonnement zoals een verchipte keuzedag.
Zie het als het afstempelen van de papieren versie.
2. Het in kaart brengen van de reizigers stromen en de inzetbaarheid treinsamenstellingen.
Waar vroeger men dit kon afleiden aan het aantal verkochte papieren kaartjes op een bepaald traject wordt dit nu afgeleid aan het aantal check in/outs op een bepaald traject. Helaas werkt dit niet altijd vanwege werkzaamheden of reparaties aan spoor/treinstellen.

Grt, Ronald.

Kan zijn. Maar om dan een boete te geven voor statische gegevens vind ik zeer ongepast.  >:(
Groeten

Olav

Olav

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 11 November 2013, 19:24:17 »
Hoi

De "ouwetjes" hebben nu al 20 jaar kunnen oefenen. Maak je mij niet wijs dat ze er niks van snappen.

Bart

Nou, mijn ouwe heer heeft er nog steeds moeite mee. En ik ken nog iemand in mijn familie met hetzelfde probleem. Vergeet niet dat men opgegroied is met een hele andere mentaliteit en gedachte. (mentaliteit van contant betalen en zo).
Groeten

Olav