Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
Tickets Modelspoordagen 2026 door Frank 123
Vandaag om 21:14:33
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 21:13:38
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 20:20:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07

Auteur Topic: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...  (gelezen 26360 keer)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...
« Reactie #45 Gepost op: 10 November 2013, 22:32:03 »
Dan nog wat anders, de overheid en de vervoerders hebben meldingsplicht. Dat gebeurd op allerlei manieren, reclamecampagnes, flyers, met enige regelmaat instructieteams (studenten met een bijbaantje) bij de automaten. Dan zijn er nog de servicemedewerkers aan wie je het kan vragen, de ticketsmedewerkers, de conducteurs, eventueel kan je het zelfs aan iedereen die je in NS uniform (of welk ander vervoersbedrijf dan ook) ziet lopen, vragen. Alsof het dan nog niet genoeg is kan je alles nalezen op internet of je vraagt desnoods een andere reiziger om je te assisteren.

Wat er vaak voor het gemak even vergeten wordt: de klant heeft onderzoeksplicht. En daar onbreekt het in grote mate aan. Iedereen doet maar wat. Heeft u de bijbehorende folder gelezen vraag ik regelmatig? Wat is dan vaak het antwoord? Nee, nog geen tijd gehad (duh). Maar heeft u dan de brief gelezen die u bij de chipkaart ontving met daarin de instructies? Nee, die ligt nog thuis, of, nee, heb nog geen tijd gehad, of nee, ik snapte er niks van.

Dit is gewoon de grootste onzin wat het geeft.
Wil je effe met de bus of trein.
Maar moet je wel een volledige gebruiksaanwijzing doornemen waarbij de instructie van een dvd speler in het niets valt.
De klant heeft onderzoeksplicht, dat klopt.
Maar in het OV mag het beslist niet zijn dat dat je voor een ritje van A naar B eers een complete papierwinkel moet doornemen om er überhaupt wat van te snappen.

Het openbaar vervoer moet gewoon instap klaar zijn, zonder poespas, ingewikkelde gebruiksaanwijzing en dergelijke.
Voor zowel de frequente reiziger, als bij de eenmalige toerist gewoon simpel zijn.
Kaartje kopen voor de betreffende rit en klaar.
En dit heeft NIETS maar dan ook totaal NIETS met gemakszucht te maken.

Het is gewoon een asociaal systeem dat nooit ingevoerd had mogen worden.
En hoe je het ook wend of keert, het zal nooit echt klantvriendelijk worden in deze opstelling.
En mensen die er niks van snappen worden gewoon van het kastje naar de muur gestuurd.
Kun je het dan echt niet onder de muts krijgen ben je dom of niet willend.

Zo ga je niet met mensen om.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 10 November 2013, 22:38:13 »
Een van de problemen van de OV-Chipkaart is dat het ding ontwikkeld is vanuit de techniek. Zonder bij de ontwikkeling betrokken te zijn geweest durf ik op grond van de resultaten te beweren dat met de elementaire psychologie van de goedwillende gebruiker geen rekening is gehouden. En daarmee is het voor een aantal potentiële gebruikers een draak van een product, en daardoor wordt een aantal reizigers het OV uit gejaagd.
Wat je verder aan regeltjes verzint en al dan niet logisch vindt helpt daar niets aan.

Waar de techniek centraal staat, wordt de mens onbelangrijk. En dan is het wachten op incidenten rondom goedwillende reizigers. Wat dat betreft lijkt me - met de beperkte beschikbare informatie - dit voorval een voorbeeld te zijn van onze huidige maatschappij waarin regels en wetten belangrijker zijn dan de mensen die door die regels en wetten gediend zouden moeten worden.

Gert1

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 10 November 2013, 23:23:47 »
Zo ga je niet met mensen om.

Inderdaad. En verder ben ik van mening dat openbaar vervoer laagdrempelig hoort te zijn, voor iedereen!
Ik zie hier nogal wat mensen die flink tekeer gaan tegen vermeend slecht gedrag van ouderen.
Misschien niet geheel toevallig dat deze uitingen worden gedaan door (ex-)studenten die jarenlang van een gratis OV-trajectkaart hebben genoten
en sindsdien denken dat het OV hen toebehoort?

mvg,
Gert

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 10 November 2013, 23:33:07 »
Maarre, niet om het 1 of ander hoor, maar dan moeten we ons ook de vraag stelen, hoe moeilijk is het nu in de praktijk eigenlijk?

Je krijgt een ov chipkaart. Het ding is meteen al actief, BEHALVE voor de trein. Waarom? De reden is simpel, de trein is het enige ov waar een 1e en 2e klasse is. Om je kaartje in de trein te kunnen gebruiken moet je dus 2 stappen doen.

1: ga naar de automaat, hou je pas voor de automaat en kies voor product ophalen (niet zo moeilijk toch lijkt me). Als het product opgehaald is moet je het product activeren voor de 1e of 2e klas. Ook dit staat in hetzelfde menu op de automaat en het is maar 1 vraag.

Stap 2: hou je pas weer voor de automaat en het product wordt op je kaart gezet.

Klaar! Nou jongens, niet om het 1 of ander, maar dit wordt stap voor stap in de brief uitgelegd, simpeler kan je het niet hebben, dus doe nou niet alsof het hogere wiskunde is alsjeblieft.

Dan, zonder geld kan je niet reizen, of je nou een papieren kaartje hebt of een ov chipkaart. Dus, pas voor de automaat, kies saldo opladen, kies een bedrag en voer je pinpas in. Ff pinnen, chipkaart er weer voor en je kan (afhankelijk van het saldo) meerdere keren reizen ZONDER elke keer die papieren kaartjes bij de automaat te moeten kopen. Sorry hoor, maar ook dit lijkt me een behoorlijk stuk gemakkelijker.

En dan als klap op de vuurpijl, als apotheose, als climax van dit verrukkelijke voorspel mag jij je ov chipkaartje als je hem wil gebruiken voor de incheckpoortjes of paal houden. 1 handeling, maar 3 meldingen om te laten weten of het goed is gegaan! Een geluidssignaal klinkt gelijk de engelen hun gouden trompetten beroeren, een ode aan het inchecken verschijnt alras op het beeldscherm en tegelijkertijd wordt u in een vriendelijke groene kleur welkom geheten door een warm lampje wat uitnodigend straalt en het geheel verfijnd en elegant completeerd! Oké, hoe makkelijk wil je het hebben gloeiende gloeiende. En alsof dat nog niet genoeg is, straks zwaaien de poortjes met een uitnodigend gebaar open en dan krijg je de bevestiging waar je al je hele leven op zit te wachten, ik ben gewenst, ik heb voldaan aan alle verplichtingen, ik ben uws gelijke, gelijk andere ook konden inchecken! Alle onzekerheid, alle minderwaardigheidscomplexen, alle jarenlange frustraties glijden hier achter deze poortjes van u af!

Inchecken, het is een psychologische reis door je eigen kunnen, je eigen grenzen verleggen, het is zowaar verkwikkend voor lichaam en geest! Dus hoezo een draak van een systeem ;D

En moeilijk, nou ja, dat is net al bewezen, moeilijk is het niet. Ophalen en activeren doe je eenmalig, daarna doe je dat niet meer (tenzij je overgaat op een ander product). Dan rest alleen het saldo opladen en het inchecken en uitchecken nog. Nee, dit is absoluut geen hogere wiskunde en al zeker niet moeilijker als een papieren kaartje kopen...
« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 23:35:22 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #49 Gepost op: 10 November 2013, 23:44:36 »
Voor ons, de jongere generatie is het inderdaad een eitje.
Het is inderdaad geen hogere wiskunde.
Maar je moet maar onbekend zijn met het systeem als buitenlander, dan pak je van ellende maar de de dure taxi.

En dat is wat Gert zegt.
Openbaar vervoer moet laagdrempelig zijn, nog beter helemaal geen drempel mogen bevatten.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 10 November 2013, 23:45:03 »
Sorry Tom, niet om het één of het andere, naar jouw hele verhaal lijkt op de marketing van Senseo waarin vermeld werd dat Senseo-apparaten 'maar' drie knoppen hebben en waarin werd gedaan alsof dat een enorme verbetering was. Welnu, hoeveel knoppen hadden ouderwetse koffiezet-apparaten ook alweer???

En je lacht hier misschien om, maar ik kan je vertellen dat mijn hoogbejaarde moeder al jaren geleden moeite had met een Senseo-apparaat...
Ik wens iedereen die dit belachelijk vindt een heel erg lang leven toe en hoop van harte dat deze personen allemaal 90 of ouder worden en dan met de dan bestaande 'doodeenvoudige' techniek om moeten gaan. O, wat zou ik graag toekijken tegen die tijd!

mvg,
Gert

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 10 November 2013, 23:50:42 »
Misschien overdrijf ik hier en daar wat, dat zou zomaar kunnen ;D Feit blijft wel dat het is ontwikkeld in samenwerking met de bond van ouderen en niet voor niks natuurlijk. En ook ik weet heus wel dat als je ouder wordt het allemaal lastiger te begrijpen is. Maar ik geloof ook in gewoon doen. Als ik iets niet snap dan zoek ik me of helemaal suf naar informatie, of ik probeer gewoon wat. Meestal (99 procent) van de gevallen werkt dat. En als het niet werkt, dan vraag ik gewoon net zolang totdat iemand me helpt of totdat ik het snap of begin te begrijpen. En snap ik het dan nog niet, dan vraag ik nog een keer.

En deze conducteur was misschien ook wel een geslachtsdeel, dat weet ik niet, maar dan lopen er nog genoeg anderen en ik weet zeker dat iemand mevrouw wel had willen helpen. Soms moet je ook mensen voor je laten werken, dat maakt jouw leven een stuk gemakkelijker... En Senseo drink ik niet, sowieso geen koffie... Pas als ik volwassen ben...

Overigens Jos, buitenlanders, ook voor mij is het moeilijk in het buitenland. Voordat ik doorhad hoe de automaat van de metro werkte op Parijs gare du nord waren er al 12 metro's vertrokken. Dus dat vind ik geen steekhoudend argument...
« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 23:53:21 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 11 November 2013, 00:04:51 »
De vraag lijkt mij wat er van onze beschaving overblijft als een hoogbejaard omaatje niet meer met de trein kan reizen omdat sommige mensen dat kennelijk niet handig vinden...

mvg,
Gert

't Is 't 'm niet dat het m'n mening is. Het is meer een observatie, ik heb nog nooit iemand met een rollator of iemand die zeer slecht ter been is in een trein gezien, slechts de wat kwiekere oudere van dage, of een bejaarde in gezelschap.

@Tomasso: Blijkbaar is een OV-shitkaart niet zo makkelijk dat je het in een kort verhaal de werking kan uitleggen, je had een beeldvullende ruimte nodig.

PS Ik reis gewoon nog met papieren kaartjes in de trein.

PS2 Waarom doen ze het eigenlijk niet zo dat er een extra sleuf in die poortjes komt waar je een papieren kaartje door kan jassen? Handig voor de tourist en infrequente reiziger.

Gert1

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 11 November 2013, 00:13:55 »
Het is meer een observatie, ik heb nog nooit iemand met een rollator of iemand die zeer slecht ter been is in een trein gezien, slechts de wat kwiekere oudere van dage, of een bejaarde in gezelschap.

Mijn hoogbejaarde schoonvader heeft, terwijl hij al zeer slechtziend was en met een zogenaamde 'blindenstok' liep, tot voor kort gebruik gemaakt van het openbaar vervoer.
We hielden ons hart vast en zijn nog steeds heel blij dat hij op Hoog Catharijne nooit is overvallen of zijn portemonnee op kinderlijk eenvoudige wijze is gerold, maar wat ik er maar mee wil zeggen: er zijn zat hoogbejaarden die gewoon gebruik maken van het OV. Je ziet ze misschien alleen niet zo veel in de ochtend- en avondspits.

mvg,
Gert

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #54 Gepost op: 11 November 2013, 00:15:43 »
Tijdens mijn controle rondes merk ik dat de oudere generatie de zaken beter voor elkaar heeft dan de jongere generatie omdat het voor de oudere generatie een schande is om een boete te krijgen.
Wat mij verder opvalt is dat men verre reizen tot in de puntjes kan regelen maar zodra zij op een station staan opeens niks meer weten. En als er dan opeens een fluitje klinkt dan springt men de eerste de beste trein naar binnen en blijkt dan dat zij in de verkeerde trein zitten dan hebben wij het gedaan. En dan wil ik het helemaal niet hebben over diegene met de oordoppen in...

@ Jos,

Hoe reis jij in het buitenland met de trein? Laat jij alles op je beloop en riskeer jij de boetes of probeer je het systeem te doorgronden over hoe je een vervoerbewijs moet kopen?
Over de buitenlandse reizigers, veruit de meeste toeristen hebben keurig een vervoerbewijs als zij Shl/Asd per trein verlaten.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 11 November 2013, 00:35:48 »
Mijn hoogbejaarde schoonvader heeft, terwijl hij al zeer slechtziend was en met een zogenaamde 'blindenstok' liep, tot voor kort gebruik gemaakt van het openbaar vervoer.
We hielden ons hart vast en zijn nog steeds heel blij dat hij op Hoog Catharijne nooit is overvallen of zijn portemonnee op kinderlijk eenvoudige wijze is gerold, maar wat ik er maar mee wil zeggen: er zijn zat hoogbejaarden die gewoon gebruik maken van het OV. Je ziet ze misschien alleen niet zo veel in de ochtend- en avondspits.

mvg,
Gert
Ik reis eigenlijk nooit in de spits in de trein, mij te druk. Maar het klopt wel dat je vaak mensen met een blindenstok ziet, maar ik heb altijd het idee dat ze zeer goed weten wat ze aan het doen zijn (moet natuurlijk ook wel in Utrecht) en dat ze wel goed ter been zijn. Met goed ter been bedoel ik overigens dat mensen hoogstens een loopstok hebben en sneller dan voetje voor voetje of voetjesschuifelend lopen.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #56 Gepost op: 11 November 2013, 01:00:23 »
Stel, dat prinses Beatrix zo iets overkomt zouden ze die ook de trein uitzetten???

Cor
In mijn ogen wel, ook zij is een mens, niks meer dan een doorsnee burger. Al denkt helaas een groep mensen dat deze groep mensen extreem belangrijk zijn en meer waard zijn dan andere mensen. Net als beroemdheden helaas.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Ronald1

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 11 November 2013, 07:04:38 »
Erg leuk om te lezen, discussies over hoe simpel de OV chipkaart nu wel of niet is.
Vergelijkingen met hoeveel knopjes en lampjes met hoe het eerst was.
Maar vroeger zei je tegen een meneertje of mevrouwtje achter een glazen scherm wat je wilde en het werd voor je geregeld, dat was pas laagdrempelig. Niks geen lampjes, niks geen mogelijke verkeerde knopjes indrukken. Alsof iemand anders voor je de senseo aanzette.

En ja, ik heb een OV chipkaart. Ik gebruik hem soms voor de bus. Hogere wiskunde? Nee.
Ik ben dan iemand die over het algemeen mijn onderzoeksplicht vervult, dat wel. Heeft me dan ook een dag internetten gekost om uit te zoeken waar mijn kaart (die ik kreeg toen ik mijn geplastificeerde OV kaart ingeleverd had toen ik mijn studie afgerond had) nou eigenlijk allemaal voor geldig was. Hij zag er anders uit dan mensen die er zelf eentje aangeschaft had.
Het heeft me een avond gekost om uit te vinden dat mijn kaart 'als het goed is' voor alles geldig was. Er stond namelijk geen OV logo op, alleen het NS logo.
Heb ook nog de nodige moeite moeten doen om nou uit te zoeken wat een anonieme kaart is, automatisch opladen, überhaupt opladen, starttarieven, in de min eindigen, hoe weet een conducteur nou wat je op je kaart hebt staan etc etc.

Een collega van mij had zelfs 2 verschillende kaarten. Eentje gebruikte hij voor de trein, de andere voor metro/tram/bus. En ik durf rustig te zeggen dat wij beide niet tot lakse simpele mensen behoren. Maar ook hij wist niet dat dit allemaal op 1 kaart kon. En hij maar sukkelen met 2 kaarten, totdat ik ermee kwam (toen ik mijn kaart eindelijk een keer gebruikt had en mijn ervaringen kon delen).

Is het allemaal wel zo simpel zoals hier gezegd wordt? Zal wel. Ik ga verder zeldzaam met de trein, de auto brengt me immers wel waar ik zijn moet, en staat op de plaats waar ik ook daadwerkelijk ben.
Ga ik met de trein, koop ik toch echt nog steeds een papieren kaartje. En vervolgens een diepe zucht door de conducteur als hij/zij bij controle z'n scanapparaatje even moet vervangen door z'n ouderwetse 'knipapparaatje' zodra hij/zij bij mij komt...

Er zal best een tijd komen dat de OV chipkaart als algemene oplossing voor alles geaccepteerd zal worden en dat iedereen het een eitje vind.
Maar het is een systeem in ontwikkeling, dat heeft gewoon tijd nodig. En hoe meer mensen je hiermee confronteert, hoe langer dit duurt.

Ikzelf maak custom-made besturingsoplossingen voor klanten. En hoe lastig is het soms om dit goed gemaakt te krijgen voor die maximaal 20 man die ermee moet werken. Soms wordt het achteraf niet eens gebruikt...
Uiteindelijk is het de klant die wensen en voorkeuren heeft, niet de ontwikkelaar. En klanten kun je niet dwingen.

En klanten houden nu eenmaal graag vast aan wat ze gewend zijn. Laks of niet...
Jonge mensen gaan wat makkelijker mee met nieuwe technische oplossingen, vaak omdat ze het gewoon leuk vinden om voorop te lopen met nieuwe ontwikkelingen. Oudere mensen (niet allemaal uiteraard) gebruiken vaak nog gewoon WindowsXP (bewuste vergelijking), daarvan snappen ze tenminste hoe het werkt en willen verder met rust gelaten worden.
Toch zal ook WinXP een keertje ophouden...

En als je geen geldig vervoerbewijs hebt, lost de NS dat op met een boete. Deal with it, staat je dat niet aan, dan reis je maar anders.

groetjes
« Laatst bewerkt op: 11 November 2013, 07:08:26 door Ronald1 »

henk

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 11 November 2013, 07:08:31 »
@Tomasso: Blijkbaar is een OV-shitkaart niet zo makkelijk dat je het in een kort verhaal de werking kan uitleggen, je had een beeldvullende ruimte nodig.

Ja, iets dergelijks dacht ik ook Tomasso.
Ik ben vrijwel dagelijks treinreiziger, snap het inmiddels, moet hooguit op vreemde stations nog wel eens op speurtocht naar de betaalpalen, maar ik vind het echt een gotspe om te beweren dat het systeem gemakkelijk is. Daar moet je bureaucraat voor zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 11 November 2013, 08:59:51 »
Grapje zeker, de essentie van het verhaal staat toch echt in 2 a 3 regels omschreven, de rest is onzin... (Grapje openen) Zal het er volgende keer duidelijk bij zetten voor de wat minder ontwikkelde mensen hier (grapje sluiten). Maar goed, blijf het samen vooral moeilijk vinden en de verantwoordelijkheden afschuiven. Het is trouwens ook niet het probleem van de NS, sterker nog, niet eens uitgevonden door de NS. Het is opgelegd vanuit de overheid en gangbaar bij alle vervoerders. Dat de NS nou eenmaal meer keuze in producten heeft is ook niet nieuw, ik zou zeggen, deal with it.

Ps. Bejaarden met rollators en eifeltjes zie je sowieso bijna niet buiten de deur, ook niet in de bus. Dus dat is niet het probleem van of veroorzaakt door de NS.

Ik blijf er bij, de ov chipkaart is niet meer of minder moeilijk dan het kaartjes halen uit de automaat. Oh ja, toen de kaartautomaten kwamen was het precies hetzelfde verhaal (boehoe service, waah onbegrijpelijk, blablabla. Inmiddels weten we wel beter, want zelfs hoogbejaarden kopen een kaartje aan de automaat. Kwestie van wennen dus).
« Laatst bewerkt op: 11 November 2013, 09:14:03 door Tomasso »
Spoor 0 adept